Trillende linkerspiegel 1200RT?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Marianne
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Trillende linkerspiegel 1200RT?

Ongelezen bericht door Marianne »

Beste mede RT-rijders,

Mogelijk is het hier al eens besproken, maar zowel mijn man als ik hebben er last van dat de linkerspiegel trilt en vertekend tijdens het rijden.
Kennen jullie dat probleem en is er eventueel wat aan te doen?

Alvast bedankt.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
braba

Re: Trillende linkerspiegel 1200RT?

Ongelezen bericht door braba »

Ik vermoed dat 1 van de drie rubbers aan de binnenzijde van de spiegel er niet meer in zit cq zijn werk goed doet. De binnenspiegel incl de bevestigingsrand zit in drie rubbers vast aan frame van de topkuip. Geen rubbers is trillingen. Even de spiegel eraf trekken en controleren :!:
Marianne

Ga ik dat in elk geval bij beide motoren bekijken. Bedankt. Big RT Smile
Groeten Marianne

Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik ben bang dat het een probleem is dat niet gaat worden opgelost. De spiegels van de 1200RT trillen nu een maal en in sommige toergebieden leveren ze dus slecht zicht. De 1200RT (my 2010) schijnt verbeterde spiegels te hebben. Kan ook een oplossing zijn
Big RT Smile
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ralph Romein schreef:Ik ben bang dat het een probleem is dat niet gaat worden opgelost. De spiegels van de 1200RT trillen nu een maal
Big RT Smile
Nou dat is behoorlijk kort door de bocht, de mijne trillen in het geheel niet. :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Hazeldonk schreef:
Ralph Romein schreef:Ik ben bang dat het een probleem is dat niet gaat worden opgelost. De spiegels van de 1200RT trillen nu een maal
Big RT Smile
Nou dat is behoorlijk kort door de bocht, de mijne trillen in het geheel niet. :D

Ben
Bij mij ook totaal niet.
Hans
Hans45
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door Hans45 »

Dag RT rijders met een wazig beeld in de spiegels....,

Op mijn MK1 had ik daar ook last van. Oorzaak: De ophanging van de spiegel zit niet erg strak vast. Het zijn drie rubber dopjes die op drie pennetjes zitten. Daar zit te veel ruimte tussen om de zaak goed vast te houden. De spiegels staan te los van het frame.

Dan, het subframe doet ook een duit in het zakje. Doordat de lange ruit nogal bewegelijk is gaan de spiegels nog eens extra meetrillen. Verder het subframe is niet al te stevig om de zaak goed stil te houden.

Ga maar na bij motoren met spiegels op het stuur is dit probleem er niet.

Dus als sommige rijders er dan nog grotere hogere en zwaardere ruiten op gaan monteren dan geldt de wet van behoud van ellende. Het probleem wordt alleen maar groter.

Je wilt meer bescherming maar vergroot je probleem.

De Hans45 oplossing: Daar gaan we weer:

Ik heb gemerkt dat met het monteren van mijn Cee Bailey zomerruit, die 15 cm korter is als origineel, het trillen stukken minder was. (zie mijn eerdere berichten en foto's) Met name in de laagste stand haal je met die ruit de komplete hefboom werking van de lange ruit eruit.

Tweede truc. Als je de spiegels verwijderd dan zie je twee schroefjes zitten waarmee het scherm om de klokkenwinkel mee vast zit. Als je onder die schroefjes een ringetje aanbrengt dan komen die schroefjes iets naar voren waardoor de spiegels ondersteund worden. Daardoor worden het trillen eveneens een stukje minder. Probeer maar eens.

Dan is het vermeldens waardig dat bij mijn MK2 het trillen van de spiegels en ruit totaal ontbreekt. Bij wat montage werkzaamheden zag ik dat BMW het subframe op een aantal punten heeft aangespast.

Kennelijk had men daar zelf ook in de gaten dat het trillen een chronisch probleem was. De spiegels zitten nu vastgeschroefd en kunnen zoals op de MK1 er niet meer spontaan afvallen. Dat is dus nu opgelost.

Dus gouden regel voor minder spiegel vibraties.

-Monteer geen grotere en zwaardere ruiten.
-Monteer bij voorkeur een kleinere ruit zoals ik al gedaan heb. (Cee Bailey)
-Monteer de ringetjes onder de genoemde schroefjes.

-Mijn adviezen zijn ontstaan uit eigen ervaring.

Succes met experimenteren.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Ralph Romein

Ik begin met de ringetjes :D

Bedankt, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
BM-double-UU

Ongelezen bericht door BM-double-UU »

Ik heb nog de orginele ruit...zal binnenkort ook eens de ringetjes proberen.

Bedankt voor de tip _004
HansD

Hans,
Wat is in dit verband MK1 en MK2?
Hans
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Als ik Hans45 zo inschat: ModificatieKit 1 (z'n eerste 1200) en 2 (2010 model?)...
Big RT Smile
HansD

Dave schreef:Als ik Hans45 zo inschat: ModificatieKit 1 (z'n eerste 1200) en 2 (2010 model?)...
Big RT Smile
Ik begrijp het verhaal van Hans en het klinkt allemaal logisch.
Maar op mijn -1200- zit het hoogste en breedste scherm dat er te koop is en mijn spiegels trillen geen millimeter; dus het scherm zal best de symptomen verergeren maar lijkt me niet de oorzaak.

Hans
BM-double-UU

Even de spiegel eraf trekken en controleren

Hoe trek ik de speigels eraf... kan iemand mij dat uitleggen.

Groet Hans.
braba

Ongelezen bericht door braba »

De spiegel zit als binnenwerk vastgeschroefd in de zwarte plasticbuitenrand. Deze plasticbuitenrand is goed zichtbaar achter het knipperlicht en het kleine driehoekige kleurdeel aan de bovenzijde. Ter hoogte van het knipperlicht een ferme tik richting de achterzijde van de motor en het deel komt geheel los. Wel goed vasthouden of een deken er onderleggen want het ligt op de grond voor je het weet (vandaar dat ik ook een veiligheidskoord heb geplaatst van wunderlich om het deel bij de motor te houden als het los komt). Stelt niets voor en er kan niets kapot gaan. ;)

Succes
BM-double-UU

Braba... bedankt voor de uitleg ik ga het proberen.

Groet Hans.
Hans45
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door Hans45 »

Dag forum leden,

Ik merk dat er een hoop reacties zijn gekomen op mijn antwoord op de vraag van Marianne.
Om te beginnen. Op het andere motorforum, wordt het verschil tussen het 2005/2009 model aangeduid als de MK1, het 2010 model wordt aangeduid als de MK2.

Verder wat je ook kan proberen en wat ik met mijn vorige motor ook gedaan heb:
Koop 3 nieuwe rubbers en vervang daarmee de rubbers die in de spiegel behuizing zitten. Bij mij gaf dat een zichtbare verbetering. Door het harder trillen van de linker als de rechter spiegel lubberen die rubbers naar verloop van tijd uit. Een setje nieuwe rubbers geeft dan weer extra houvast.

Iets waar je ook eens naar moet kijken is het volgende:
Een aantal rijders heeft een navigatie systeem dat zit gemonteerd op de bovenzijde van de kuip. Daar zit meestal een steun bij die met de twee zwarte schroeven wordt vastgezet. Ook dit werkt als een extra hefboom op je kuip. Kijk maar eens hoe de zaak trilt op een oneffen wegdek.
Ikzelf heb dat ervaren met een Garmin 2710 op een beugel van de Waypointshop. Die heb ik vervangen voor een montage op het stuur. Daardoor was het trillen weg en kon ik de satnav gemakkelijker bedienen. Je hoeft nu niet meer zover met je arm naar voren te reiken.

Verder is het kennelijk een probleem wat met name in de linker spiegel zich voordoet.
Het trillen is terug te voeren op de volgende zaken.

-Door de constructie van het subframe zijn er trillingen in de spiegels
-Spiegels zitten standaard met rubbers vast die na verloop van tijd uitlubberen.
-Hefboom werking van de satnav.
-Rijden met lange ruiten in de hoogste stand.
-Een optel som van deze zaken.

Gisteren heb ik op mijn MK2 de Xenon lampen gemonteerd.
Wat me wel opviel was dat er een aantal verstevigingen in het subframe zijn aangebracht.De spiegels zit nu nog in 1 rubber en met twee schroeven vast. (ja hoe ga je dat loskrijgen. In een ander artikel zal ik daar op terug komen). Nadeel is dat je erg slecht met je handen bij de lampen kan komen. De gehele kuip moest eraf worden geschroefd.

Succes met de spiegels.

Hans45.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Ralph Romein

Door een gevalletje schade aan de motor is oa het kuipframe en de linker spiegel vervangen. Spiegel trilt niet meer en daarmee kan worden gezegt dat niet alle 1200RT motoren last hebben van trillende spiegels.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Marianne

Ik heb een afspraak gemaakt met de dealer vanwege de terugroepactie en heb gelijk aangegeven dat ze maar naar de spiegels moeten kijken. Het was inderdaad een bekend probleem en ze zouden het meepakken. Dus ik wacht het af.
Groeten Marianne

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”