Water in tank door dichte ontluchting tankdop
Moderator: RT_Patrick
- PD850RT
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
- Type: R1200RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Water in tank door dichte ontluchting tankdop
Heb vandaag iets vreemds bij mijn R850RT meegemaakt.
Had een ritje gemaakt en zag dat rond de tankdop en op het lakgedeelte rondom het opeens heel erg nat werd. Was geen benzine maar water!
Nu heeft het afgelopen dagen veel geregend dus ik kon dat water niet echt verklaren totdat ik moest tanken.
Toen ik de tankdop opendeed bleek dat de tankontluchting/waterafvoer (klein gaatje naast de vulopening) hoogstwaarschijnlijk niet goed functioneerde waardoor het water rondom de tankdop niet wegliep. Ook niet langs die vier sleuven welke er volgens mij echt voor zitten om dit water ook af te voeren. Voorzichtig alles weer dicht gedaan en naar huis gereden. Thuis de dop weer geopend en e.e.a. proberen op te lossen maar er liep toch weer wat water in de tankopening en het meeste water eromheen heb ik met een keukenrol kunnen weghalen. Geprobeerd het kleine ontluchtingsgaatje open te maken en na veel doorblazen (met zo'n rood "rietje" wat bijv. bovenop o.a. WD40 zit om precies WD40 te spuiten) e.e.a. weer aan de gang te krijgen. Althans zo klonk het. Dop weer dicht, wat water eroverheen gegoten en toen liep het wel weer weg.
Hoop dat ik geen last krijg van deze waterdruppels in de benzinetank tijdens het rijden komende dagen maar dan weet ik tenminste wel waardoor dat komt.
Heb gekeken via http://www.ascycles.com/Illustrated_cat ... meset.html om dit (water?)afvoergaatje te traceren en waar deze uitkomt maar kom hier niet echt verder mee. Het lijkt wel een ontluchting vanuit de tank daar waar de benzinepomp/filter aan bevestigd zit maar weet dit niet zeker. Wel vreemd want dan heeft water wat bovenop de tank komt door regen of wassen van de motor vrij spel om in het systeem te komen.
Nu zie ik op het forum veel topics staan over het niet goed of onregelmatig lopen van collega BMW.'s en mijn vraag is of deze niet hetzelfde probleem kunnen hebben waardoor af en toe tijdens het tanken water in de tank komt en voor deze onregelmatige motorloop kunnen zorgen? Ik weet uberhaupt niet of water ooit uit een tank verdampt , altijd bovenop de benzine blijft drijven of ooit eens tijdens het rijden verbrand maar ik zou dit wel graag weten.
Zijn er dus meer collega BMW-rijders welke dit probleem ook hebben gehad en tegelijkertijd mij kunnen vertellen of wat waterdruppels in de tank kwaad kunnen doen?
Ben héél benieuwd.
Mvrg.
Peter
Had een ritje gemaakt en zag dat rond de tankdop en op het lakgedeelte rondom het opeens heel erg nat werd. Was geen benzine maar water!
Nu heeft het afgelopen dagen veel geregend dus ik kon dat water niet echt verklaren totdat ik moest tanken.
Toen ik de tankdop opendeed bleek dat de tankontluchting/waterafvoer (klein gaatje naast de vulopening) hoogstwaarschijnlijk niet goed functioneerde waardoor het water rondom de tankdop niet wegliep. Ook niet langs die vier sleuven welke er volgens mij echt voor zitten om dit water ook af te voeren. Voorzichtig alles weer dicht gedaan en naar huis gereden. Thuis de dop weer geopend en e.e.a. proberen op te lossen maar er liep toch weer wat water in de tankopening en het meeste water eromheen heb ik met een keukenrol kunnen weghalen. Geprobeerd het kleine ontluchtingsgaatje open te maken en na veel doorblazen (met zo'n rood "rietje" wat bijv. bovenop o.a. WD40 zit om precies WD40 te spuiten) e.e.a. weer aan de gang te krijgen. Althans zo klonk het. Dop weer dicht, wat water eroverheen gegoten en toen liep het wel weer weg.
Hoop dat ik geen last krijg van deze waterdruppels in de benzinetank tijdens het rijden komende dagen maar dan weet ik tenminste wel waardoor dat komt.
Heb gekeken via http://www.ascycles.com/Illustrated_cat ... meset.html om dit (water?)afvoergaatje te traceren en waar deze uitkomt maar kom hier niet echt verder mee. Het lijkt wel een ontluchting vanuit de tank daar waar de benzinepomp/filter aan bevestigd zit maar weet dit niet zeker. Wel vreemd want dan heeft water wat bovenop de tank komt door regen of wassen van de motor vrij spel om in het systeem te komen.
Nu zie ik op het forum veel topics staan over het niet goed of onregelmatig lopen van collega BMW.'s en mijn vraag is of deze niet hetzelfde probleem kunnen hebben waardoor af en toe tijdens het tanken water in de tank komt en voor deze onregelmatige motorloop kunnen zorgen? Ik weet uberhaupt niet of water ooit uit een tank verdampt , altijd bovenop de benzine blijft drijven of ooit eens tijdens het rijden verbrand maar ik zou dit wel graag weten.
Zijn er dus meer collega BMW-rijders welke dit probleem ook hebben gehad en tegelijkertijd mij kunnen vertellen of wat waterdruppels in de tank kwaad kunnen doen?
Ben héél benieuwd.
Mvrg.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Re: Water in tank door dichte ontluchting tankdop
Brandstof bevat altijd al wat water, het is hygroscopisch. (trekt vocht aan).
Een paar druppels of "wat" water kan geen kwaad anders dan dat er roest kan ontstaan, wellicht.
Het gaatje links van je tank-dop loopt via een slangetje vanuit je brandstof-tank naar 1 van de 3 (of 2, als je een gesealde accu hebt) slangetjes van de rechter schetsplaat, heb ik begrepen.
Het 2e slangetje is een ontluchtingsslang van de brandstof-tank zelf, naar wat ik begrepen heb.
Om het gaatje naast je tank-dop echt goed open te krijgen, zou ik hoge-druk lucht willen adviseren, dan blaas je het m.i. goed door.
Nu kan water aldaar niet echt veel kwaad zolang de tankdop gesloten is, want die dicht de brandstofopening (en dus de benzine) goed af heb ik (helaas) recentelijk bemerkt, langs die weg zal er geen brandstof weglopen. (gelukkig, pffww)
Oh ja, ter informatie, benzine drijft op water, en er zijn middeltjes op de markt (zoals Bardahl Fuel Water Remover) die je bij je brandstof kan gooien om het water via de "normale" verbranding in je motor kwijt te raken.
Of het werkt en wat het resultaat is,
Een paar druppels of "wat" water kan geen kwaad anders dan dat er roest kan ontstaan, wellicht.
Het gaatje links van je tank-dop loopt via een slangetje vanuit je brandstof-tank naar 1 van de 3 (of 2, als je een gesealde accu hebt) slangetjes van de rechter schetsplaat, heb ik begrepen.
Het 2e slangetje is een ontluchtingsslang van de brandstof-tank zelf, naar wat ik begrepen heb.
Om het gaatje naast je tank-dop echt goed open te krijgen, zou ik hoge-druk lucht willen adviseren, dan blaas je het m.i. goed door.
Nu kan water aldaar niet echt veel kwaad zolang de tankdop gesloten is, want die dicht de brandstofopening (en dus de benzine) goed af heb ik (helaas) recentelijk bemerkt, langs die weg zal er geen brandstof weglopen. (gelukkig, pffww)
Oh ja, ter informatie, benzine drijft op water, en er zijn middeltjes op de markt (zoals Bardahl Fuel Water Remover) die je bij je brandstof kan gooien om het water via de "normale" verbranding in je motor kwijt te raken.
Of het werkt en wat het resultaat is,

- PD850RT
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
- Type: R1200RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Water in tank door dichte ontluchting tankdop
Bedankt Dutchmidiman,
Had al zoiets in mijn gedachte toen ik dat gaatje aan het doorsteken was. Het moest ergens uitkomen en ik dacht ik ga niet gelijk alles demonteren alsdat niet echt nodig is.
Heb nu met hoge druk inderdaad dit gaatje met daaraan het betreffende slangetje doorgespoten en het water loopt weg zoals het hoort.
Snel en via het slangetje achter de schetsplaat onder de motor. Oja, had het even hierboven verkeerd geformuleerd; benzine drijft natuurlijk op water en niet andersom
Trouwens nog even over dat van dat water in die tank; ik weet dat er altijd condens kan optreden in een tank en benzine dit aantrekt maar ik dacht als je het niet weet en je de tankdop "lukraak" opent zonder dat je weet dat er nog een laagje water omheen staat er dan wél een hoeveelheid in je vulopening komt.
Vandaar ook mijn berichtje/waarschuwing aan de andere BMW'ers.
Bedankt in ieder geval voor je snelle antwoord!
M.vr.gr.
Peter
Had al zoiets in mijn gedachte toen ik dat gaatje aan het doorsteken was. Het moest ergens uitkomen en ik dacht ik ga niet gelijk alles demonteren alsdat niet echt nodig is.
Heb nu met hoge druk inderdaad dit gaatje met daaraan het betreffende slangetje doorgespoten en het water loopt weg zoals het hoort.
Snel en via het slangetje achter de schetsplaat onder de motor. Oja, had het even hierboven verkeerd geformuleerd; benzine drijft natuurlijk op water en niet andersom


Trouwens nog even over dat van dat water in die tank; ik weet dat er altijd condens kan optreden in een tank en benzine dit aantrekt maar ik dacht als je het niet weet en je de tankdop "lukraak" opent zonder dat je weet dat er nog een laagje water omheen staat er dan wél een hoeveelheid in je vulopening komt.
Vandaar ook mijn berichtje/waarschuwing aan de andere BMW'ers.
Bedankt in ieder geval voor je snelle antwoord!
M.vr.gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 3386 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 4 Reacties
- 1977 Weergaves
-
Laatste bericht door Baetske
-
- 3 Reacties
- 2949 Weergaves
-
Laatste bericht door Jaapsbmwr1100rt
-
- 11 Reacties
- 4725 Weergaves
-
Laatste bericht door WernerB