Knipperlichten-gebruik voor en op rotondes?
Moderator: RT_Patrick
Knipperlichten-gebruik voor en op rotondes?
Knipperlichten voor de rotonde:
Ik heb de onhebbelijkheid om als ik een rotonde nader altijd de knipperlichten naar links aan te schakelen, hoewel dit volgens mij niet is toegestaan.
Gebruik van de knipperlichten is bedoelt om aan te geven wat je van plan bent ALS je een keuze hebt.
Bij het naderen van een rotonde (= voorrangsweg) heb je geen keuze (meer), je moet voorrang geven aan het verkeer op de rotonde zelf, en je zal na het voorrang verlenen de rotonde opdraaien cq. opgaan.
Wat ik wel bemerk in de praktijk is dat het verkeer wat op de rotonde blijft dan vaak ook het knipperlicht gaat gebruiken;
Naar links als zij op de rotonde blijven, en naar rechts als zij voor mij de rotonde verlaten (dat laatste is volgens mij ook verplicht, je verandert van baan cq. rij-richting en dat moet je altijd aangeven.
Maar, de vraag is, is het toegestaan om bij het naderen van een rotonde ook richting aan te geven naar links, voordat je de rotonde zelf op gaat.
Je zou kunnen beargumenteren dat ik in zo'n situatie lijkt alsof ik voorrang probeer "af te dwingen" op het verkeer op de rotonde zelf.
(terwijl ik juist probeer aan te geven wat mijn intenties zijn, met in acht neming van de verkeers- en gedragsregels)
Knipperlichten op de rotonde:
Als ik op de rotonde zelf rij, heb ik de onhebbelijkheid om, als ik de rotonde nog niet wil verlaten, het knipperlicht naar links aan te zetten. Opdat het naderende verkeer aankomende bij de rotonde (dus nog niet op de rotonde) weet wat mijn intenties zijn, namelijk het blijven rijden op de rotonde, dus het nog niet verlaten van de rotonde.
Want ik bemerk in de praktijk dat het naderende verkeer vaak de "gok" neemt en (soms vlak) voor mij toch de rotonde op gaat (terwijl ik op een voorrangsweg rij) als ik geen knipperlich naar links aan zet.
Als ik de rotonde ga verlaten zet ik uiteraard weer wel (op tijd) de knipperlichten naar rechts aan, want dat is mij altijd geleerd, geef je verandering van baan cq. rij-richting altijd tijdig aan.
Ik heb gezocht of ik hierover iets in de verkeersregels kon vinden, maar anders dan het tijdig richting aangeven naar rechts bij het verlaten van een rotonde, heb ik vooralsnog niet gevonden.
Ben benieuwd of er nog verder duidende regels te vinden zijn over verkeersregels aangaande rotondes.
Ik heb de onhebbelijkheid om als ik een rotonde nader altijd de knipperlichten naar links aan te schakelen, hoewel dit volgens mij niet is toegestaan.
Gebruik van de knipperlichten is bedoelt om aan te geven wat je van plan bent ALS je een keuze hebt.
Bij het naderen van een rotonde (= voorrangsweg) heb je geen keuze (meer), je moet voorrang geven aan het verkeer op de rotonde zelf, en je zal na het voorrang verlenen de rotonde opdraaien cq. opgaan.
Wat ik wel bemerk in de praktijk is dat het verkeer wat op de rotonde blijft dan vaak ook het knipperlicht gaat gebruiken;
Naar links als zij op de rotonde blijven, en naar rechts als zij voor mij de rotonde verlaten (dat laatste is volgens mij ook verplicht, je verandert van baan cq. rij-richting en dat moet je altijd aangeven.
Maar, de vraag is, is het toegestaan om bij het naderen van een rotonde ook richting aan te geven naar links, voordat je de rotonde zelf op gaat.
Je zou kunnen beargumenteren dat ik in zo'n situatie lijkt alsof ik voorrang probeer "af te dwingen" op het verkeer op de rotonde zelf.
(terwijl ik juist probeer aan te geven wat mijn intenties zijn, met in acht neming van de verkeers- en gedragsregels)
Als ik op de rotonde zelf rij, heb ik de onhebbelijkheid om, als ik de rotonde nog niet wil verlaten, het knipperlicht naar links aan te zetten. Opdat het naderende verkeer aankomende bij de rotonde (dus nog niet op de rotonde) weet wat mijn intenties zijn, namelijk het blijven rijden op de rotonde, dus het nog niet verlaten van de rotonde.
Want ik bemerk in de praktijk dat het naderende verkeer vaak de "gok" neemt en (soms vlak) voor mij toch de rotonde op gaat (terwijl ik op een voorrangsweg rij) als ik geen knipperlich naar links aan zet.
Als ik de rotonde ga verlaten zet ik uiteraard weer wel (op tijd) de knipperlichten naar rechts aan, want dat is mij altijd geleerd, geef je verandering van baan cq. rij-richting altijd tijdig aan.
Ik heb gezocht of ik hierover iets in de verkeersregels kon vinden, maar anders dan het tijdig richting aangeven naar rechts bij het verlaten van een rotonde, heb ik vooralsnog niet gevonden.
Ben benieuwd of er nog verder duidende regels te vinden zijn over verkeersregels aangaande rotondes.
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Knipperlichten-gebruik voor en op rotondes?
He Dutch
Deze had ik ook al gesteld . . . .
Deze had ik ook al gesteld . . . .
dutchmidiman schreef:Knipperlichten voor de rotonde:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Ik zag het net ook, nadat ik gepost had, heel apart, volgens mij zijn we "verbonden" :lol:
Hoi Beemers,
Na een mailtje naar de forumbeheerder om een verkeersforum te starten in de rt club was dit snel geregeld.Zelf ben ik werkzaam bij het CBR als examinator voor de cat a-b-e en medische ritten,en doe dit al een jaartje of dertig wat me nog prima bevalt.Zoals jullie misschien wel begrijpen doe ik in dit forum geen enkele uitspraak over een rijschool of elke andere vorm van verkeersopleiding in het algemeen.Dus zie mij als een agent die het verkeer regelt en begeleid,en tips geeft.
De bekende verjaardag discussie staat meteen op het forum wanneer wel richting en waar aanzetten op rotondes,simpel te beantwoorden lijkt me.
rechts: richting recht bij het oprijden van de rotonde
links : geen richting bij het op rijden bij het verlaten richting rechts na de twee weg
rechtdoor: geen richting bij oprijden,na eerste weg richting rechts aangeven.
Simpel te begrijpen lijkt me zo,ook als de richting bij links voor het oprijden wordt aangezet(mijn voorkeur).
Alle regels van het RVV zijn er om het verkeer een handleiding te geven en het veilig te laten verlopen,maar we vergeten de mens hij is verantwoordelijk voor 92 % van de aanrijdingen in het verkeer,dit heeft te maken met instelling en andere bijkomstigheden zoals leeftijdt-weer-en persoonlijke omstandigheden.
Dus alle regels opzij gezet en begin bij je zelf,stel je defensief op en probeer fouten van een ander op te lossen dan zijn we al een eind verder.
Daar komt bij dat mijn motor geen airbag heeft dus ik kijk wel uit voor dat ik doordruk op een rotonde en mijn recht neem,ben te gek op m,n gezondheid en daar komt bij dat ik ook wel eens een fout(je) maak ben ook maar een mens nietwaar.Maar het waar er is veel onduidelijkheid over rotondes,maar ik denk wel dat de jongere automobilisten het een stuk beter doen,ze zijn opgegroeid met dit soort dingen en de opleidingen zijn een stuk beter geworden de laatste 10 jaar.
Leuke dingen om eens over praten zijn volgafstand voor de motor en de plaats op de weg in het verkeer,ook de discussie over wel of geen abs op de motor hoor ik nog wel eens langs komen.
lGr Harry
Na een mailtje naar de forumbeheerder om een verkeersforum te starten in de rt club was dit snel geregeld.Zelf ben ik werkzaam bij het CBR als examinator voor de cat a-b-e en medische ritten,en doe dit al een jaartje of dertig wat me nog prima bevalt.Zoals jullie misschien wel begrijpen doe ik in dit forum geen enkele uitspraak over een rijschool of elke andere vorm van verkeersopleiding in het algemeen.Dus zie mij als een agent die het verkeer regelt en begeleid,en tips geeft.
De bekende verjaardag discussie staat meteen op het forum wanneer wel richting en waar aanzetten op rotondes,simpel te beantwoorden lijkt me.
rechts: richting recht bij het oprijden van de rotonde
links : geen richting bij het op rijden bij het verlaten richting rechts na de twee weg
rechtdoor: geen richting bij oprijden,na eerste weg richting rechts aangeven.
Simpel te begrijpen lijkt me zo,ook als de richting bij links voor het oprijden wordt aangezet(mijn voorkeur).
Alle regels van het RVV zijn er om het verkeer een handleiding te geven en het veilig te laten verlopen,maar we vergeten de mens hij is verantwoordelijk voor 92 % van de aanrijdingen in het verkeer,dit heeft te maken met instelling en andere bijkomstigheden zoals leeftijdt-weer-en persoonlijke omstandigheden.
Dus alle regels opzij gezet en begin bij je zelf,stel je defensief op en probeer fouten van een ander op te lossen dan zijn we al een eind verder.
Daar komt bij dat mijn motor geen airbag heeft dus ik kijk wel uit voor dat ik doordruk op een rotonde en mijn recht neem,ben te gek op m,n gezondheid en daar komt bij dat ik ook wel eens een fout(je) maak ben ook maar een mens nietwaar.Maar het waar er is veel onduidelijkheid over rotondes,maar ik denk wel dat de jongere automobilisten het een stuk beter doen,ze zijn opgegroeid met dit soort dingen en de opleidingen zijn een stuk beter geworden de laatste 10 jaar.
Leuke dingen om eens over praten zijn volgafstand voor de motor en de plaats op de weg in het verkeer,ook de discussie over wel of geen abs op de motor hoor ik nog wel eens langs komen.
lGr Harry
- peijsj
- Type: R1100RT
Beste Harry,
Ik vind jouw antwoord (gedeeltelijk) niet duidelijk:
Je schrijft: "links, geen richting bij het oprijden bij het verlaten rechts na de twee weg"
Ik begrijp werkelijk niet wat hier staat. Ik veronderstel dat je bedoelt dat je bij het verlaten van de weg richting geeft naar rechts?
Vervolgens schrijf je: "simpel te begrijpen lijkt me zo, ook als de richting bij links voor het oprijden wordt aangezet (mijn voorkeur)"
Bedoel je hier dat je, indien je links wilt je weliswaar geen reichting hoeft aan te geven naar links maar dat het wél richting geven naar links jouw voorkeur heeft ?
wellicht lees ik je niet goed ?
groet
Jan
Ik vind jouw antwoord (gedeeltelijk) niet duidelijk:
Je schrijft: "links, geen richting bij het oprijden bij het verlaten rechts na de twee weg"
Ik begrijp werkelijk niet wat hier staat. Ik veronderstel dat je bedoelt dat je bij het verlaten van de weg richting geeft naar rechts?
Vervolgens schrijf je: "simpel te begrijpen lijkt me zo, ook als de richting bij links voor het oprijden wordt aangezet (mijn voorkeur)"
Bedoel je hier dat je, indien je links wilt je weliswaar geen reichting hoeft aan te geven naar links maar dat het wél richting geven naar links jouw voorkeur heeft ?
wellicht lees ik je niet goed ?
groet
Jan
Jan,
Ik snap 'm ook niet.
Harry,
A.u.b. nog eens uitleggen
(verdomd interessante topic overigens
)
Groetjes,
Ik snap 'm ook niet.
Harry,
A.u.b. nog eens uitleggen
(verdomd interessante topic overigens

Groetjes,
Zoals ik het lees (en dan ook logisch klinkt);peijsj schreef:Je schrijft: "links, geen richting bij het oprijden bij het verlaten rechts na de twee weg"
Bij linksaf geen richting aangeven bij het oprijden van de rotonde. Dan na de 2e straat (dus ergens tussen de helft en 2/3 van de rotonde) richting aangeven naar rechts.
Dus gewoon pas richting aangeven als je afslaat.
oke nog een keer,
Eigenlijk alleen richting als je rotonde verlaat, bij links afslaan de richting voorbij de twee afslag aangeven.
Bij het rechtsafslaan geef ik altijd meteen de richting aan,de afstand tussen de twee wegen is vaak zo klein dat je anders het snel vergeet.
Ook bij het links afslaan ze we tijdens de examens dat veel leerlingen de richting voor het oprijden de richting al naar links aanzetten,dit is toegestaan je laat de andere zien dat je de rotonde niet verlaat.
gr
Eigenlijk alleen richting als je rotonde verlaat, bij links afslaan de richting voorbij de twee afslag aangeven.
Bij het rechtsafslaan geef ik altijd meteen de richting aan,de afstand tussen de twee wegen is vaak zo klein dat je anders het snel vergeet.
Ook bij het links afslaan ze we tijdens de examens dat veel leerlingen de richting voor het oprijden de richting al naar links aanzetten,dit is toegestaan je laat de andere zien dat je de rotonde niet verlaat.
gr
Dat is niet zo vreemd.r850r schreef: /knip/
Ik heb recent examen gedaan en zowel van de instructeur als uit mijn theorieboek (Veka-Best, Theorie leren. Motor. 2e druk, blz. 97) geleerd dat ik wanneer ik de rotonde voor 3/4 ga rijden, vóór het oprijden van de rotonde richting naar links moet aangeven en deze bij het oprijden van de rotonde weer moet uitzetten. Daarna inderdaad inderdaad weer naar rechts aanzetten als ik afsla.
Of het nou mag/moet of kan: je zult altijd 2 'scholen' blijven houden (of eigenlijk 3, je hebt ook nog mensen die nooit hun raw gebruikenbolderbast schreef:Ik heb recent examen gedaan en zowel van de instructeur als uit mijn theorieboek (Veka-Best, Theorie leren. Motor. 2e druk, blz. 97) geleerd dat ik wanneer ik de rotonde voor 3/4 ga rijden, vóór het oprijden van de rotonde richting naar links moet aangeven en deze bij het oprijden van de rotonde weer moet uitzetten. Daarna inderdaad inderdaad weer naar rechts aanzetten als ik afsla.

Je hebt helemaal gelijk! Zoals jij het doet is het voor de andere weggebruikers inderdaad duidelijker!
Op mijn dagelijkse woon-werk ritten rij ik nogal wat (tweebaans) rotondes en je ziet mensen de idiootste manoeuvres uithalen. Ook regelmatig mensen die met hun raw naar rechts doodleuk de rotonde driekwart pakken.
Een bijscholingscursusje (of desnoods infoborden bij zo'n rotonde) is geen overbodige luxe!
Op mijn dagelijkse woon-werk ritten rij ik nogal wat (tweebaans) rotondes en je ziet mensen de idiootste manoeuvres uithalen. Ook regelmatig mensen die met hun raw naar rechts doodleuk de rotonde driekwart pakken.
Een bijscholingscursusje (of desnoods infoborden bij zo'n rotonde) is geen overbodige luxe!
Ik waag het te betwijfelen... Sommige mensen zijn gewoon niet doordrongen van de ernst van het verkeer. Ze verplaatsen zich en zijn zich niet bewust van hun omgeving en van de 'ellende' die ze (achter zich) aanrichten. Ik heb geen idee hoe je die mensen in het gareel krijgt, maar ik denk dat het voor een flink deel gewoon niet lukt. Net als dat je massa's motorrijders hebt die denken dat motorrijden voornamelijk gaat om volgas te rijden en/of heel veel herrie te produceren. Je treft ze veel aan op Motor-Forum. En spreek ze er maar niet op aan, want je bent dan al snel de moraalridder.bolderbast schreef:Een bijscholingscursusje (of desnoods infoborden bij zo'n rotonde) is geen overbodige luxe!
We moeten er maar mee leren leven dat mensen het verkeer niet serieus nemen. Zoals die vrouw die onlangs 'even snel' voorbij iedereen wilde schieten bij een kruising (waar de 3de/linkse baan +/- 20 meter na de kruising ophoudt), compleet met kind op de achterbank én telefoon aan het oor...je snapt er niets van. Als ik agent was, had ik meteen het rijbewijs door de shredder gehaald...zo mevrouw...hier heeft u uw snippers terug, veel plezier verder te voet....
Sterker nog, het is mijn veelvuldige ervaring dat ik merk dat het aankomende verkeer "van de andere kant" en het kruisend verkeer ook veel meer hun knipperlichten gaan gebruiken als ik ze naar links aan zet als ik een rotonde nader of als ik sta te wachten voordat ik de rotonde oprij, nadat ik veilig bepaald heb wat hun intenties zijn (afbuigen of rechtdoor).bolderbast schreef:Je hebt helemaal gelijk! Zoals jij het doet is het voor de andere weggebruikers inderdaad duidelijker!
In plaats van een bekeuring, geloof ik veel meer in positieve beïnvloeding, door juist zelf het goede voorbeeld te geven.
(en natuurlijk maak ik ook wel eens fouten, en probeer daardoor nimmer een boos-rijder te worden als iemand anders een fout maakt, daar komen juist de ongelukken van, is mijn mening)
- blackers
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Volgens mij hoef je pas bij het verlaten van de rotonde richting aan te geven.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Geestig!blackers schreef:Volgens mij hoef je pas bij het verlaten van de rotonde richting aan te geven.
- HenkvanR
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Niet alleen geestig, maar wettelijk is dat de enige regel
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

Inderdaad!
En vooral geestig, omdat dit al een paar keer -met zoveel woorden- vermeld is in dit draadje.
En vooral geestig, omdat dit al een paar keer -met zoveel woorden- vermeld is in dit draadje.
Maar waarom stond het dan toch anders in je theorieboek?bolderbast schreef:Inderdaad!
Hmmm. eens even nogmaals mijn eigen post lezen...
Eehm, even zoeken, ja daar staat het: vóór oprijden aangeven naar links als je driekwart rond gaat, óp rotonde geen richting aangeven, en bij afrijden van de rotonde raw naar rechts. Dus in mijn theorieboek staat dat ik op de rotonde geen richting aangeef tenzij ik hem ga verlaten.
Ok!
Hee, dat is hetzelfde als wat jij zegt!
Het is toch wat!
Eehm, even zoeken, ja daar staat het: vóór oprijden aangeven naar links als je driekwart rond gaat, óp rotonde geen richting aangeven, en bij afrijden van de rotonde raw naar rechts. Dus in mijn theorieboek staat dat ik op de rotonde geen richting aangeef tenzij ik hem ga verlaten.
Ok!
Het is toch wat!
- blackers
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Volgens de site van de rijskoverheid:bolderbast schreef:Hmmm. eens even nogmaals mijn eigen post lezen...
Ok!
Het is toch wat!
Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Is dit nu weer een typisch voorbeeld van hoe onze overheid zelf vastloopt in de 74.384.452,8 regeltjes en wetjes?
- leo442
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Op de rotonde kan je geen richting aan geven naar links, want je kan niet van van richting veranderen naar links!
En aangezien men de knipperlichten alleen gebruikt om van richting te gaan veranderen/of rijbaan is dit dus alleen bij het verlaten van de rotonde, niet zo moeilijk toch?
Persoonlijk neem ik dagelijks mischien wel 30 rotonde's en erger me telkens mateloos aan de knipperlichten naar links, en zeker bij de lesauto's die het wel lijken te promoten bij de leerlingen! Simpele verkeersregel in dit land: richting aan geven als u van rijbaan of richting wilt veranderen!
Gr. Leo
En aangezien men de knipperlichten alleen gebruikt om van richting te gaan veranderen/of rijbaan is dit dus alleen bij het verlaten van de rotonde, niet zo moeilijk toch?
Persoonlijk neem ik dagelijks mischien wel 30 rotonde's en erger me telkens mateloos aan de knipperlichten naar links, en zeker bij de lesauto's die het wel lijken te promoten bij de leerlingen! Simpele verkeersregel in dit land: richting aan geven als u van rijbaan of richting wilt veranderen!
Gr. Leo
En wat moet ik nou doen als ik op een tweebaansrotonde van baan wissel?leo442 schreef:Op de rotonde kan je geen richting aan geven naar links, want je kan niet van van richting veranderen naar links!

- leo442
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Ik neem aan dat je dan van de linker naar de rechterbaan gaat en geef je gewoon richting aan naar rechts, simpel toch?bolderbast schreef:En wat moet ik nou doen als ik op een tweebaansrotonde van baan wissel?
Gr. Leo.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 2434 Weergaves
-
Laatste bericht door Nico4sen
-
- 17 Reacties