tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Moderator: RT_Patrick
- Pagif00
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:40
- Type: R1150RT
tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Zo'n dertig jaar rijd ik motor, op maar drie fietsen: een 400AT, een PC 800 en nu dan een RT 1150 sinds een maand. Met name met de PC 800 heb ik heel erg veel gereden, door weer en wind, zomer en winter. In totaal zo'n 200.000 km. Tijdje gedubt over een nieuwe PC 800. Het is een RT 1150 geworden. De verrassend lage prijzen van RT's van deze winter haalde me over de streep. Toen ik me wat verdiepte in (vermeende) technische onvolkomenheden van RT 1100 heb ik voor een RT 1150 uit 2001 gekozen met 40.000 km op de teller. Wat me behoorlijk irriteert bij mijn BMW is de geringe trekkracht in de eerste versnelling. Gekoppeld stapvoets rijden en dan optrekken lukt niet. Mijn PC 800 met 56 pk deed dat perfect. Ik moet mijn RT de garage uitrijden over een stijle hellingbaan. Dat moet bij mijn RT 1150 echt met behoorlijk wat gas en een slippende koppeling anders slaat hij af, ook als hij warm is. Voor een fiets met 95 pk een een fatsoenlijk koppel op papier had ik echt wat anders verwacht. Voorts heb ik verhoogd scherm gekocht. Ik meet 1,90 meter. Het Nedplex scherm (50cm) functioneert redelijk, mijn PC 800 bood aanzienlijk meer bescherming. De remmen zijn ook wel erg giftig. Af en toe rem je per ongeluk te hard met name bij manoeuvres met geringe snelheid. Ik loop dan te klunzen met een bokkende fiets alsof je als een beginner aan het manoeuvreren bent. Het is naar mijn smaak allemaal iets te veel van het goede. Tot slot schijnt de fiets meer dan 200 km/h te lopen. In de zes is de fut er bij 140 km/h behoorlijk uit. Echt snel vind ik de fiets niet. Mijn fiets loopt als een zonnetje, maar ergens heb ik het gevoel dat ik een pk of 40 mis. Kortom, lyrisch ben ik nog niet. Positieve eigenschappen? Natuurlijk ik heb hem niet voor niets gekocht. De gewichtsverdeling is opvallend goed. De fiets stuurt prima. De zit is goed, hoewel de stuurhelften voor mijn gevoel te ver naar buiten staan. De levendigheid van de motor is karaktervol, hoewel een PC 800 naar mijn overtuiging mooier rond loopt. De website vind ik zeer informatief. Ben bij twee officiele BMW dealers geweest. Ondanks de luxe glimpaleizen heel prettige ontvangst, en een goede service tot dusver. Maar toch, ik denk niet dat het een blijvertje wordt.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Beste Pagif00
Ik ben zo vrij geweest om je verhaal te verplaatsen naar een relevant onderwerp.
Met je
is het niet helemaal OK begrijp ik en wellicht zijn onze techneuten bereid om je wat in de goede richting te helpen.
Mag ik je dan adviseren om dit verhaal ook even aan Kenny van Motor Service Amersfoort te vertellen?
http://www.motorserviceamersfoort.com
veel succes
Jos
Ik ben zo vrij geweest om je verhaal te verplaatsen naar een relevant onderwerp.
Met je

Mag ik je dan adviseren om dit verhaal ook even aan Kenny van Motor Service Amersfoort te vertellen?
http://www.motorserviceamersfoort.com
veel succes
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Walter
- Erelid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Beste Pagif00,
allereerst [welkom]
Net als jij en een behoorlijk aantal andere forummembers ben ook ik overgestapt van de PC 800 naar een RT.
De voornaamste reden van overstappen waren voor mij, de leeftijd va de PC, het brokkelige plastic en het gebrek aan vermogen.
Maar terugkijkend op mijn PC-tje heb heb ik altijd genoten van de zijdezachte techniek (misschien soms iets te zacht).
Qua karakteristiek zijn de RT en de PC800 misschien wel uiterste van elkaar, maar het karakter van de BMW leer je (ik tenminste) snel waarderen.
Inmiddels heb ik de RT alweer zo'n 4 jaar in mijn bezit en geen moment spijt gehad.
(kan wel af en toe op de pc van mijn pa een rondje rijden om toch weer even dat lekkere Honda gevoel te hebben).
Geef het wat tijd, misschien leer je net als ik de Duitse degelijkheid waarderen.
En zoals Jos al meldde... laat hem even checken....
Tot ziens!
allereerst [welkom]
Net als jij en een behoorlijk aantal andere forummembers ben ook ik overgestapt van de PC 800 naar een RT.
De voornaamste reden van overstappen waren voor mij, de leeftijd va de PC, het brokkelige plastic en het gebrek aan vermogen.
Maar terugkijkend op mijn PC-tje heb heb ik altijd genoten van de zijdezachte techniek (misschien soms iets te zacht).
Qua karakteristiek zijn de RT en de PC800 misschien wel uiterste van elkaar, maar het karakter van de BMW leer je (ik tenminste) snel waarderen.
Inmiddels heb ik de RT alweer zo'n 4 jaar in mijn bezit en geen moment spijt gehad.
(kan wel af en toe op de pc van mijn pa een rondje rijden om toch weer even dat lekkere Honda gevoel te hebben).
Geef het wat tijd, misschien leer je net als ik de Duitse degelijkheid waarderen.
En zoals Jos al meldde... laat hem even checken....
Tot ziens!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum

Medebeheerder BMW RT Forum

- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1415
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
[welkom] Pagif00
kwas je voorstelling net al even kwijt......blijkt dat Jos 't ff heeft verplaatst...
. Ookal ben ik zelf geen ervaren RT-rot, ik herken bij mijn eigen
(2004) niet zo heel veel eigenschappen waarvan jij zo te lezen wél last hebt...
Vanuit stilstand optrekken gaat bij mij als de spreekwoordelijke brandweer.. :-) en ook met de steile helling die ik dagelijks op moet vanuit de parkeergarage bij mijn werk heeft ze niet zo veel moeite...
Het klopt dat ze in haar laatste versnelling niet zo snel meer is, maar volgens mij is dat ook een soort 'overdrive', dus als je echt hard wilt zul je dat eerst in de 5 moeten doen. Ik dacht eerder gelezen te hebben dat de jouwe een flinke periode stil buiten heeft gestaan en het zou mij niets verbazen als er daardoor 'ergens' iets niet goed zit in de elektriek... :shock: ....maar goed...daar heb je Kenny voor zoals Jos al schreef.
Je hebt echter wél groot gelijk dat een RT géén PC800 is....kun je niet een keer bij je (of een) dealer vragen of je op een andere RT mag rijden.....gewoon om te kijken of er verschil in de rij eigenschappen zit?
Berry(-beer)
kwas je voorstelling net al even kwijt......blijkt dat Jos 't ff heeft verplaatst...



Vanuit stilstand optrekken gaat bij mij als de spreekwoordelijke brandweer.. :-) en ook met de steile helling die ik dagelijks op moet vanuit de parkeergarage bij mijn werk heeft ze niet zo veel moeite...
Het klopt dat ze in haar laatste versnelling niet zo snel meer is, maar volgens mij is dat ook een soort 'overdrive', dus als je echt hard wilt zul je dat eerst in de 5 moeten doen. Ik dacht eerder gelezen te hebben dat de jouwe een flinke periode stil buiten heeft gestaan en het zou mij niets verbazen als er daardoor 'ergens' iets niet goed zit in de elektriek... :shock: ....maar goed...daar heb je Kenny voor zoals Jos al schreef.
Je hebt echter wél groot gelijk dat een RT géén PC800 is....kun je niet een keer bij je (of een) dealer vragen of je op een andere RT mag rijden.....gewoon om te kijken of er verschil in de rij eigenschappen zit?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Berry(-beer)
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Eerst effe kijken of het luchtfilter misschien dicht zit?
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Kweenie, maar er klopt iets niet met die machine. Ik mag niet hopen dat een BMW dealer deze machine zo aan je heeft afgeleverd, want dit klopt niet. Ik heb zelf een 850RT (met een pak minder vermogen) en ik trek behoorlijk snel op. Stapvoets rijden geen enkel probleem, zonder bokken. En hij gaat met gemak 170. Dan moet een 1150 idd makkelijk aan de 200 komen. En ik hoef er niet lang op te wachten.Pagif00 schreef:Wat me behoorlijk irriteert bij mijn BMW is de geringe trekkracht in de eerste versnelling. Gekoppeld stapvoets rijden en dan optrekken lukt niet.
[knip]
Tot slot schijnt de fiets meer dan 200 km/h te lopen. In de zes is de fut er bij 140 km/h behoorlijk uit.
Nee, jouw RT heeft een of ander probleem. Als je 'm bij een dealer hebt gekocht, zou ik toch even langs rijden want dit klopt niet.
- Pagif00
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:40
- Type: R1150RT
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Dank voor jullie reacties. Mijn fiets heeft voor een zeer fors bedrag een 40.000 gehad met 38.000 km bij Houtrust Den Haag voordat ik 'm kocht (een achteloze 1.700 euri!, wel weer inclusief BTW en milieutoeslag). Zo'n " vertroeteling" zal de fiets in mijn handen nooit meer meemaken. Een verstopt luchtfilter o.i.d. lijkt me daarom niet zo voor de hand liggen, maar ik ga het nakijken. Ik ga ook eens flink aan het lezen of ik op een idee kom waar het aan zou kunnen liggen. De raad om eens een paar andere fietsen te proberen vind ik ook zo gek nog niet. Misschien is het domweg de overgang. Op die PC heb ik 15 jaar rondgereden, dan raak je dus nogal ingespeeld op de eigenschappen van die fiets. Voor mijn gevoel liep die fiets gewoon beter rond, hij had wat minder bottom power dan mijn RT 1150, maar trok vanaf 120 tot 170 lekkerder door. Als de RT 1150 op papier minimaal zo'n anderhalf keer zoveel vermogen en koppel heeft verwacht ik daar ook wat van , te meer daar het een fiets is met ongeveer dezelfde vermogensafgifte.
Nog even een vraagje. In mijn bericht haal ik de stand van de stuurhelften aan. Ik krijg na een tijdje sturen last van mijn handen in het gedeelte boven mijn polsen aan de pinkzijden van de handen, zeg maar de buitenzijde van de handpalm. Ik heb het idee dat ik van dat ongemak af zou zijn als de stuurhelften wat meer V-vorming, dus met een iets scherpere hoek ten opzichte van de tank zouden kunnen worden stellen. Ik heb op Marktplaats een aanbieding van een verstelbare kroonplaat voor de R850RT, R1100rt en de R1150rt ontdekt. Een Duits product. Daar staat op de verstelbare platen waar de stuurhelften op worden gemonteerd een gradenverdeling. Als je die gradenverdeling op de bijgaande foto bekijkt lijkt die maximaal te staan bij een stand die mij geheel conform de standaard afstelling voorkomt. De gradenverdeling lijkt alleen maar een verstelbaarheid te bieden bij verdraaiing naar buiten. Kortom, het lijkt er op dat de verstelbaarheid er toe leidt dat het stuur met die verstelbare kroonplaat alleen maar wijder dan de originele afstelling gesteld kan worden. Ik zou er dus niets mee opschieten. Heeft iemand ervaring met zo'n verstelbare kroonplaat?
Nog even een vraagje. In mijn bericht haal ik de stand van de stuurhelften aan. Ik krijg na een tijdje sturen last van mijn handen in het gedeelte boven mijn polsen aan de pinkzijden van de handen, zeg maar de buitenzijde van de handpalm. Ik heb het idee dat ik van dat ongemak af zou zijn als de stuurhelften wat meer V-vorming, dus met een iets scherpere hoek ten opzichte van de tank zouden kunnen worden stellen. Ik heb op Marktplaats een aanbieding van een verstelbare kroonplaat voor de R850RT, R1100rt en de R1150rt ontdekt. Een Duits product. Daar staat op de verstelbare platen waar de stuurhelften op worden gemonteerd een gradenverdeling. Als je die gradenverdeling op de bijgaande foto bekijkt lijkt die maximaal te staan bij een stand die mij geheel conform de standaard afstelling voorkomt. De gradenverdeling lijkt alleen maar een verstelbaarheid te bieden bij verdraaiing naar buiten. Kortom, het lijkt er op dat de verstelbaarheid er toe leidt dat het stuur met die verstelbare kroonplaat alleen maar wijder dan de originele afstelling gesteld kan worden. Ik zou er dus niets mee opschieten. Heeft iemand ervaring met zo'n verstelbare kroonplaat?
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Het blijft raar. Het is natuurlijk moeilijk om zo van afstand iets te zeggen, en vooral omdat je subjectieve termen gebruikt. Zoals gezegd: mijn R850RT zit in no-time aan de 170. Uiteraard niet zo snel als een R1, maar ik zou 'm zeker niet als lui of sloom betitelen. En de 850 heeft duidelijk minder vermogen in huis als de 1150. Zoals je het beschrijft is het net of de machine niet vooruit komt en dat kan niet normaal zijn.Pagif00 schreef:Misschien is het domweg de overgang. Op die PC heb ik 15 jaar rondgereden, dan raak je dus nogal ingespeeld op de eigenschappen van die fiets. Voor mijn gevoel liep die fiets gewoon beter rond, hij had wat minder bottom power dan mijn RT 1150, maar trok vanaf 120 tot 170 lekkerder door. Als de RT 1150 op papier minimaal zo'n anderhalf keer zoveel vermogen en koppel heeft verwacht ik daar ook wat van , te meer daar het een fiets is met ongeveer dezelfde vermogensafgifte.
Die van mij is overigens een ex-politiemotor en die mannen gaan niet op fietsen rijden die niet vooruit te branden zijn, toch?
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Het zou mischien het beste zijn om eens een rit te maken op een andere 1150 dan weet je direct waar je over praat en wat er dan mischien wel of niet mis is met je eigen motor.
Gr Wijnald
Gr Wijnald
- HansD
- Berichten: 3355
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Ben je al terug geweest naar Houtrust? Ik neem aan dat je BOVAG garantie hebt?
Anders langs bij een specialist als Kenny, of Ruud Freriks in Goes - die vinden het zo en de diagnose hoeft niet duur te zijn.
Succes ermee.
HAns
Anders langs bij een specialist als Kenny, of Ruud Freriks in Goes - die vinden het zo en de diagnose hoeft niet duur te zijn.
Succes ermee.
HAns
- Pagif00
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:40
- Type: R1150RT
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Jongens bedankt zover. Ik ga eens kennismaken met Kenny. Jullie aanbevelingen en de website van Kenny geven me veel vertrouwen. Gisteravond laat heb ik met name op lege opritten eens een beetje gas gegeven bij het oprijden van snelwegen tot 150 km/h (ik doe doorgaans echt mijn best de snelheidslimieten te respecteren, valt soms niet mee). Doorgetrokken in de E, de zesde versnelling en terugschakelend met meer toeren in de vijf. In de E gaat dat lekker tot 140 dan is de fut er uit en wordt het hangen. Terugschakelend in de vijf doet het blok een beetje moeilijk. Het blok begint vanaf 5000rpm te trillen en komt niet lekker door. Lijkt me een synchronisatieklusje of iets met de injectie. Luchtfilter en luchtmassameter moeten ook maar eens bekeken worden. Lambdasonda zou ook kunnen. Bougies zouden nieuw moeten zijn, maar kunnen altijd de geest geven. Ga ik voor de zekerheid ook maar eens bekijken. O ja, ik heb ook verhalen gelezen over verkolingsproblemen. Voor de zekerheid tank ik daarom alleen maar BP supreme 98 oktaan en Shell V-power. De brandstof sluit ik, behoudens wellicht een vergeten benzinefilter, voorlopig uit. Reclameren bij Houtrust zie ik niet zitten. Dat wordt zeuren. Als je het bestaat je klanten rekeningen van 1,7k te presenteren voor regulier onderhoud heb je in mijn beleving erg weinig oog voor het belang van de klant (drie bladzijden vol met ringetjes, olie etc, alles voor meer dan de goudprijs). Blijkbaar is de financiele druk te hoog.
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Heb je de motor bij Houtrust gekocht en vervolgens hebben ze die dure beurt gegeven of heb je de motor al een tijd? Ik kocht mijn R850RT nu bijna 2 jaar geleden bij een particulier en de eerste beurt die ik 'm liet geven was ook redelijk kostbaar. Voornamelijk vanwege de extra klusjes die ik heb laten doen, maar het was ook een uitgebreide beurt: alle vloeistoffen, synchronisatie, kleppen, the works...Pagif00 schreef:Als je het bestaat je klanten rekeningen van 1,7k te presenteren voor regulier onderhoud heb je in mijn beleving erg weinig oog voor het belang van de klant (drie bladzijden vol met ringetjes, olie etc, alles voor meer dan de goudprijs). Blijkbaar is de financiele druk te hoog.
Meneer BMW weet ook wat prijzen zijn. Ik noem maar even de remschijven voor...die kosten €375 per stuk, en je hebt er 2 nodig. Dus ja, als Meneer Houtrust alle originele onderdelen koopt, kan het aardig kostbaar worden.
Maar dan nog: een motor afleveren mag niet, ook al kost de beurt €100. Ik zou altijd reclameren, en je kunt natuurlijk altijd nog besluiten om er niets aan te doen als ze moeilijk gaan doen. Kenny werkt ook niet voor niets, dus nu ga je dubbel geld uitgeven. Maar goed, dat moet je zelf weten natuurlijk.
Overigens is die E of de zesde versnelling volgens mij een overdrive. Dan trekt niets meer lekker door want daar is die versnelling niet voor bedoeld. Ik kan het mis hebben, maar ik meende dat het een overdrive was.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Houtrust is altijd al K _003 T geweest, reclameren tot op het bot!
Is het misschien een 25kW uitvoering?
Hoogste snelheid wordt in 6 bereikt, niet in 5, dus is geen overdrive. Ik meen dat er geen verschil is tussen 6 en E, heb dat eens vergeleken met een collega die een E had en ik een 6.
Is het misschien een 25kW uitvoering?
Hoogste snelheid wordt in 6 bereikt, niet in 5, dus is geen overdrive. Ik meen dat er geen verschil is tussen 6 en E, heb dat eens vergeleken met een collega die een E had en ik een 6.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: tot op de draad versleten, en dan ...Pagif00
Altijd erg jammer dat er nog van dat soort figuren in de handel zitten...Baird schreef:Houtrust is altijd al K _003 T geweest, reclameren tot op het bot!
Dat zou helemaal een bak zijn. Maar kunnen die dan 150?Is het misschien een 25kW uitvoering?
Oh, ik dacht dat het een overdrive was. Niet dus.Hoogste snelheid wordt in 6 bereikt, niet in 5, dus is geen overdrive. Ik meen dat er geen verschil is tussen 6 en E, heb dat eens vergeleken met een collega die een E had en ik een 6.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 3561 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
- 22 Reacties
- 7292 Weergaves
-
Laatste bericht door PaPinkelman
-
- 0 Reacties
- 5202 Weergaves
-
Laatste bericht door Copper
-
- 2 Reacties
- 2911 Weergaves
-
Laatste bericht door Dielis Stolk
-
- 4 Reacties
- 2960 Weergaves
-
Laatste bericht door Speedy Gonzales