Hoe de zumo 660 te monteren op de 1200RT?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
**AC**

Hoe de zumo 660 te monteren op de 1200RT?

Ongelezen bericht door **AC** »

Hallo,

Een enige tijd geleden heb ik mijn Tomtomrider 2 de deur uitgedaan en een zumo 660 aangeschaft _005 Wegens weersomstandigheden e.d. heb ik de zumo nog niet gemonteerd op de motor. Heb niet lekker een schuurtje of een carpoort waaronder ik kan schuilen helaas.
Nu merkte ik al dat de accukabel van de zumo 660 er heel anders uitziet dan die van de rider2. De laatste kon ik zo op mijn accu aansluiten via een soort van "lusjes". Bij de 660 zitten er wat meer draden aanvast :shock: De uiteinden van deze draden zijn gewoon los en kan ik volgens mij niet zomaar op mijn accu aansluiten. Mijn vraag is dan ook:

Hoe hebben anderen dit gedaan en wie kan mij hier advies in geven of misschien zelfs een helpende hand?
Ik heb al een bevestigingsbeugel zitten boven op mijn dashboard. Het is dus zaak dat de draden weggewerkt worden. Bij sommigen zag ik dat het draadje mooi verdwijnt in de opening van het scherm, maar dan? Wat met de andere uiteindes te doen, audio plug etc? Heb zelf een cardo scala rider Q2, dus kan hem via bluetooth laten lopen en zelfs volgens mij via de audio plug.
Hoe hebben jullie de zumo 660 aangesloten: via de accu zelf, wat zijn voor -en nadelen? Of ergens op al bestaande bedrading aangesloten? En wat zijn hier de voor- en nadelen van?
Mijn RT staat voornamelijk buiten en bij slecht weer onder een hoes. Nu heb ik gelezen dat de pennetjes van de houder bij vochtig minder goed kunnen werken omdat ze continue onder stroom staan.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een manier om de zumo 660 voor mij op de beste manier te installeren. Wat dit betreft ben ik echt een leek, zeker als ik de accukabel moet gaan verbinden/lassen op bestaande bedrading e.d. Heb de spullen trouwens ook niet om te lassen :D

Wie o wie kan mij hiermee helpen, eventueel tegen geringe vergoeding _004 ?

Gr. Milan
Inspector Gadget

Re: Hoe de zumo 660 te monteren op de 1200RT?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Milan,

Die lusjes waar je op doelde zijn waarschijnlijk de zgn. faston kabelschoentjes?
Afbeelding

Dat is een kwestie van aankrimpen, of nog beter, aansolderen op de kabel.

Die worden er soms apart bijgeleverd, omdat als ze er eenmaal aanzitten, de kabel zich natuurlijk wat moeilijker laat doorvoeren door gaten en gootjes e.d. ;)

Het schema van de kabel is te vinden op de navolgende link;
http://download.elsinga.net/garmin/Zumo_660_mount.pdf

De dikke rode draad gaat op de plus van 12 volt, de dikke zwarte draad op de min van de 12 volt.
Persoonlijk hou ik helemaal niet van aansluitingen die permanent op de accu zitten en inderdaad evt. last van vocht e.d. kunnen hebben.
Vandaar dat bij mijn installaties ik de beruchte 12 volt stekker gebruik al dan niet voorzien van een schakelaar.

Ook schijnt er een plug op de R1200RT aanwezig te zijn waaraan je (middels een verloop) je Zumo zo zou kunnen aansluiten en schakelt deze aan en uit met je contact;
http://www.nippynormans.com/Lead-for-sp ... NBUSZU660/
BRS07
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hoi Milan,

Als je gelegenheid hebt mag je eventueel bij mij langs rijden. Ik woon in Voorschoten dus dat is niet te gek ver weg. Ik kan dan je laten zien hoe het bij mij -1200- (door mijzelf) gemonteerd is, en staat het je aan, of heb je zelf een idee dan wil ik je wel helpen. Lokatie, gereedschap, aansluitmateriaal, hefbrug, koffie etc geen gebrek.

Dus laat maar even weten, groetjes Hans.
Laatst gewijzigd door BRS07 op 19 feb 2010, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Bij je dealer kan je een stekker kopen die je bij het bolhoofd vast klikt. Stroom gaat na ± enkele minuten er vanaf als je het contact uit zet. Werkt prima. Ik heb op de zelfde stekker ook mijn autocom erbij aangesloten. viewtopic.php?f=41&t=1419

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
**AC**

dutchmidiman schreef: Ook schijnt er een plug op de R1200RT aanwezig te zijn waaraan je (middels een verloop) je Zumo zo zou kunnen aansluiten en schakelt deze aan en uit met je contact;
http://www.nippynormans.com/Lead-for-sp ... NBUSZU660/
Bedankt voor je uitleg.
Is dit mogelijk ook hetzelfde wat Ralph bedoelde?
BRS07 schreef:Hoi Milan,

Als je gelegenheid hebt mag je eventueel bij langs rijden. Ik woon in Voorschoten dus dat is niet te gek ver weg. Ik kan je laten zien hoe het bij mij -1200- door mijzelf gemonteerd is, en staat het je aan, of heb je zelf een idee dan wil ik je wel helpen. Lokatie, gereedschap, aansluitmateriaal, hefbrug, koffie etc geen gebrek.

Hans, ik ga graag op je aanbod in bedankt man _004 Heb jij ook zoiets als wat Ralph beschreef, want dit klinkt ook wel interessant eigenlijk? Zeker als je later zoiets als Autocom erop wilt zetten.
Ralph Romein schreef:Bij je dealer kan je een stekker kopen die je bij het bolhoofd vast klikt. Stroom gaat na ± enkele minuten er vanaf als je het contact uit zet. Werkt prima. Ik heb op de zelfde stekker ook mijn autocom erbij aangesloten. viewtopic.php?f=41&t=1419

Gr, Ralph
Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe dit er bij jou uitziet Ralph, foto's misschien?

Even off-topic gelijk een vraagje over de autocom kit die jij hebt, is het met deze kit net zoals bij de Baehr mogelijk om je radio hierop aan te sluiten van de BMW?

Heren allen bedankt voor jullie antwoord. Hans nogmaals ik kom graag snel even langs.

Gr. Milan
Inspector Gadget

**AC** schreef:Bedankt voor je uitleg. Is dit mogelijk ook hetzelfde wat Ralph bedoelde?
Beste Milan,
Ik vermoed heel sterk van wel ja, inderdaad;
Omdat de R1200RT CAN-bus heeft, zal de fabrikant voor niet-OEM (lees: niet van BMW zelf geleverd) aansluitingen ook een oplossing bieden.
Zoals radio en navigatie, telefoon en dergelijke.

En aangezien ik (nog) geen R1200RT bezit, en Ralph wel, is hij zeker en vast de expert en ervaringsdeskundige in deze ;) _004
Ralph Romein

Even off-topic gelijk een vraagje over ... n de BMW?

Hoi Milan,

Er zijn grenzen aan het belasten van de accessoiresstekker. Mijn ervaring is dat de zumo 660 + autocom niet tot overbelasting leidt. De radio zou in theorie de druppel kunnen zijn. Een kwestie van proberen. Met canbus kan je niet veel verkeerd doen, het systeem hersteld zichzelf. Je kan er ook voor kiezen bijvoorbeeld je GPS te verbinden met de stekker aan het linker paneel om de belasting te verdelen.

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
**AC**

Ralph,

duidelijk, maar van mijn kant een verkeerde vraag gesteld. Ik wilde eigenlijk het volgende weten:

Ik heb al een radio op de RT zitten. Nu weet ik dat als je een Baehr koopt een apart kabeltje hebt die je kan verbinden met je radio, zodat je hiermee ook naar de radio kan luisteren. Heeft Autocom, zover jij weet (of iemand anders?) ook deze mogelijkheid of dit in praktijk zelfs werkend?
Als dit ook zo is, dan is het helemaal super. Dan heb je een relatief goed systeem, met nagenoeg dezelfde functies die ik wil hebben als Baehr alleen wel voor wat duiten minder. Ook niet onbelangrijk!

Gr. Milan
Inspector Gadget

Volgens Autocom's website hebben ze inderdaad de mogelijkheid voor radiogeluid-doorgifte aan de autocom;
http://www.autocom.co.uk/PDF/BMW_RT_Switched_Music.pdf

Daarnaast heeft AutoCom ook diverse verlopen, isolators en switches;
http://www.autocom.co.uk/PDF/Brochure_M ... sories.pdf

Een en ander natuurlijk afhankelijk welk systeem je hebt cq. kiest;
http://www.autocom.co.uk/PDF/Brochure_Products.pdf
Ralph Romein

**AC** schreef:Ralph,

duidelijk, maar van mijn kant een verkeerde vraag gesteld. Ik wilde eigenlijk het volgende weten:

Ik heb al een radio op de RT zitten. Nu weet ik dat als je een Baehr koopt een apart kabeltje hebt die je kan verbinden met je radio, zodat je hiermee ook naar de radio kan luisteren. Heeft Autocom, zover jij weet (of iemand anders?) ook deze mogelijkheid of dit in praktijk zelfs werkend?
Als dit ook zo is, dan is het helemaal super. Dan heb je een relatief goed systeem, met nagenoeg dezelfde functies die ik wil hebben als Baehr alleen wel voor wat duiten minder. Ook niet onbelangrijk!

Gr. Milan
Volgens mij bestaat dat. Ik heb nu mijn mp3 (met radiofunctie) op poort 3 staan. Op die poort kan natuurlijk ook de BMW-radio.

Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
**AC**

Bedankt heren!

Gr. Milan
**AC**

BRS07 schreef:Hoi Milan,

Als je gelegenheid hebt mag je eventueel bij mij langs rijden. Ik woon in Voorschoten dus dat is niet te gek ver weg. Ik kan dan je laten zien hoe het bij mij -1200- (door mijzelf) gemonteerd is, en staat het je aan, of heb je zelf een idee dan wil ik je wel helpen. Lokatie, gereedschap, aansluitmateriaal, hefbrug, koffie etc geen gebrek.

Nou afgelopen vrijdag bij Hans langs geweest en die heeft mij prima geholpen Big RT Smile echt geweldig en nogmaals bedankt!

Tevens gelijk even naar de condens in mijn knipperlichten gekeken. We konden niet direct ergens schade aan ontdekken dus maar besloten om er een gaatje in te boren zodat eventuele condens weg kan. Mocht dit niet baten dan gaan er nieuwe knipperlichten in. Overigens is er op dit moment nog steeds geen condens te bekennen _004

Ook nog ff wat stickertjes van de dealer (doorn in mijn oog) verwijderd en terug naar huis met een nog grotere glimlach rond gereden!

Hans bedankt!

Gr. Milan
BRS07
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo Milan,

Leuk te zien dat je tevreden bent met de montage. Het is altijd goed om weer een gelukkige motorrijder, met een glimlach op de weg te hebben.
Maar een ding moet ik even recht zetten want je schrijft het volgende:

Ook nog ff wat stickertjes van de dealer (doorn in mijn oog) verwijderd en terug naar huis met een nog grotere glimlach rond gereden

Een van de reden dat je de stickertjes eraf wilde was het feit dat je er niet prettig geholpen was na de verkoop. Het zou nu de indruk wekken dat het om onze plaatselijke dealer gaat, maar dat is niet helemaal juist. Want het gaat om een universeel bedrijf ergens in het zuiden van het land.

De ervaring die ik met de plaatselijke dealer heb is erg positief. Men probeert echt een ieder met een goed gevoel de deur uit te laten gaan. En ik weet uit ervaring ( ik ben zelf dertien jaar aftersales manager geweest ) dat het niet altijd meevalt. Ook lezen we vaak in dit forum dat de dealer duur is. Maar het blijkt dat men de Shubert C3 veertig euro goedkoper verkoopt, dan de prijsvechter uit de omgeving.

Dus ja, voor mij liever de dealer!

Het is dus niet negatief naar jou bedoelt, Milan. En ik heb ook geen aandelen bij de plaatselijke dealer. Maar als men het goed doet, dan mag het ook gezegd worden, dus vandaar dit berichtje.

Groetjes Hans. -1200-
**AC**

Hans maakt niet uit ;)

Je zou het zo inderdaad kunnen lezen besef ik, dit is in ieder geval niet mijn bedoeling geweest. Want ook ik heb er tot nu toe prima ervaringen mee gehad. Het ging inderdaad om de stickers van een bedrijf uit het zuiden van het land in Haelen om precies te zijn.

Gr. Milan

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”