Remhendel voorrem blijft hangen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mats1

Remhendel voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door mats1 »

Beste allemaal,

Ik heb vandaag een R1100RT uit 1996 gekocht, die lange tijd (2 jaar) stil heeft gestaan.

Het probleem is nu dat mijn remhendel (voorrem) niet helemaal terug veert naar voren. Ik heb de hele boel los gehaald, de leidingen en remmen volledig gereinigd. Toen ik vervolgens alles droog ging testen, sprong mijn remhendel weer gewoon terug zoals het hoort. Echter bij het vullen van de vloeistof ging hij weer blijven hangen.

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen, behalve de hele boel vervangen? Waar komt een slappe hendel vandaan?

Alvast dank!

gr, Mats
Beamietoo

Re: Remhendel voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mats,

Welkom bij het forum.

Stilstaan over een langer periode leverd meestal wat problemen op en ook zie je vaak probleem(en) in het remsysteem optreden.
Een euvel die inherent is met DOT 4 specificatie remvloiestof is dat het trekt voordurend vocht uit het lucht aan een houd het vast.
De probleem is cumulatief en daarom is het aanbevolen om de remsysteem iedere jaar te spoelen en verversen met nieuwe remolie. Tenminste voor de winter slaap als dat van toepassing is. Mensen die in de winter doorijden kunnen dat anytime doen.
Het is ook vereiste aangegeven door BMW maar wordt nauwelijks in acht genomen. DOT 5 (zie je bij vele nieuwe supebikes) integendeel is nauwelijks vocht gevoelig. Waarschuwing: je moet nooit deze twee types wisselen/ mengen. Maw geen DOT 5 in jouw motorfiets gieten !

Om misverstanden te voorkomen is DOT 5.1 wel toegestaan voor vervanging. Bijna hetzelde als DOT4 maar kookpunt is 30 deg.C hooger. Googelen zal verder en uitgebreider informatie over remvloeistof opleveren.
DOT is een afkorting voor the U.S. Department of Transportation en de nummer bedenkend pennelikkers denken dat ze bij Microsoft werken.

Om jouw specifieke vraag te beantwoorden is het probleem vemoedelijk in de zuiger en veer onder de reservoir versleten of plakkerig door corrosie en/of gom.
En revisie kit is verkrijgbaar. Mijn mening is dat als je het open maakt is het niet meer de mooiete waard om schoon te maken en terug zetten. Uiteindelijk is de revise hierop het beste een meest duurzaam oplossing.

Gr,
Kenny
lange Jaap

Ongelezen bericht door lange Jaap »

Kijk ook even welke kleur het rempotje van binnen heeft' is hij aluminiumkleurig of bruin van binnen?
De bruine hebben een coating tegen corrosie en is goed te reviseren, de aluminium kun je proberen te reviseren maar kan weer gaan lekken, sommige dealers willen er zelfs geen setje voor leveren.
Doe voorzichtig met de cylinderwand en ga er alleen met een papieten doek of zo, geen fijn schuurpapier!

Succes, Jaap
Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

Hoi,

Mijn rem hendel lekte, eerst olie verwijderd, hierna de manchet vervangen in het reservoir, bleek niet afdoende.

Bij Arie Molenaar revisie set gehaald kosten € 54,00. [neem ook het stof manchet mee]

Hendel gedemonteerd (scharnier inbusbout onderzijde), aan de zijkant een piepklein schroefje deze houd de zuiger op zijn plaats, verwijderen en dan de zuiger eruit trekken.
Bij het verwijderen komt er ook nog eens een veer te voorschijn.
LET OP hoe de zuiger eruit komt inverband met de druk richting !!!!!
Boelje schoongemaakt, veer en zuiger ingesmeerd met remolie en terug geplaatst, zuiger diep indrukken zodat de borg bout weer kan worden terug geplaatst.
Van het remhendel de drukas insmeren alvorens deze wordt terug geplaatst.

Ik had er een klein half uurtje voor nodig remt weer perfect

TIP
Tap de olie goed af, als het rem hendel bedient wordt spuit er olie uit dus oppassen.

Groetjes en suc6

Pieter
leo442
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

In de hoofdremcilinder zit ook een klein (compensatie) gaatje, zodat de remvloeistof weer retour kan naar het reservoir, even controleren of dat dit open is.

Gr. Leo.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”