Gas blijft hangen
Moderator: RT_Patrick
- Keeze
- Type: R1150RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Oosterhout nb
Gas blijft hangen
Hallo allemaal,
Sinds enige dagen blijft mijn gashandel regelmatig hangen. Dus bij gas terug nemen blijft het toerental hoog. Even gas open en loslaten verhelpt het probleem dan. Erg onhandig. Probleem doet zich vooral de eerste km's van een reis voor.
Kan ik dit zelf verhelpen en waar moet ik dan beginnen?
Groet,
Kees
Sinds enige dagen blijft mijn gashandel regelmatig hangen. Dus bij gas terug nemen blijft het toerental hoog. Even gas open en loslaten verhelpt het probleem dan. Erg onhandig. Probleem doet zich vooral de eerste km's van een reis voor.
Kan ik dit zelf verhelpen en waar moet ik dan beginnen?
Groet,
Kees
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Re: Gas blijft hangen
Wanneer zijn je gaskabels voor't laatst vervangen? En als je deze toch moet vervangen neem dan gelijk de chokekabel mee. Het kan ook het handvat zelf zijn......check it out.....
- JeHo
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Kabels controleren in kabelverdeelkastje nabij accubak
Kabelverdeelkastje zelf controleren of wiel waar kabels omheen draaien niet is versleten zodat kabels te diep in het wiel liggen ,
en dan gaan klemmen.Wiel smeren met teflonspray,
Vibratiegewicht aan stuur te strak tegen gashandle gemonteerd.
Handle smeren met teflonspray.
m.v.g. Jean
Kabelverdeelkastje zelf controleren of wiel waar kabels omheen draaien niet is versleten zodat kabels te diep in het wiel liggen ,
en dan gaan klemmen.Wiel smeren met teflonspray,
Vibratiegewicht aan stuur te strak tegen gashandle gemonteerd.
Handle smeren met teflonspray.
m.v.g. Jean
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Ten eerste: wees hier voorzichtig mee: heb het 2 keer mee gemaakt dat het gas bleef hangen, 1 x motorfiets tijdens proefrit, 1 x auto voor een bocht, de klap kan groot zijn dus eerst probleem oplossen!
De stalen binnenkabel beweegt door buitenkabels, je hand beweegt het gashandel open, twee veren bij de 'gaskleppen' trekken het hele spul weer terug. Je zult dus het hele systeem moeten bekijken van gashandel tot gaskleppen. Je zult dus de tupperware er eens af moeten halen en kijken of er zich vuil opgehoopt heeft op het draaimechaniek van de gaskleppen: als je die met de hand opent moeten ze direct terug veren, zo niet: vuil of slijtage op de assen van de gaskleppen; in de groef waar de gaskabel in ligt tijdens het draaien bij de gaskleppen mag geen vuil zitten (is ook oorzaak van onregelmatig draaiende motor).
Verder: bewegen de kabels soepel in de buitenkabel of 'voel' je de binnenkabel bewegen, dit kan duiden op slijtage van de buitenkabel: binnen en buitenkabel vervangen. Indicatie kan zijn hoeveel km de motor gereden heeft: bij 30k kan het nog niet versleten zijn, 130k loop je die kans wel.
Laat maar eens horen wat je tegen komt op je zoektocht.
De stalen binnenkabel beweegt door buitenkabels, je hand beweegt het gashandel open, twee veren bij de 'gaskleppen' trekken het hele spul weer terug. Je zult dus het hele systeem moeten bekijken van gashandel tot gaskleppen. Je zult dus de tupperware er eens af moeten halen en kijken of er zich vuil opgehoopt heeft op het draaimechaniek van de gaskleppen: als je die met de hand opent moeten ze direct terug veren, zo niet: vuil of slijtage op de assen van de gaskleppen; in de groef waar de gaskabel in ligt tijdens het draaien bij de gaskleppen mag geen vuil zitten (is ook oorzaak van onregelmatig draaiende motor).
Verder: bewegen de kabels soepel in de buitenkabel of 'voel' je de binnenkabel bewegen, dit kan duiden op slijtage van de buitenkabel: binnen en buitenkabel vervangen. Indicatie kan zijn hoeveel km de motor gereden heeft: bij 30k kan het nog niet versleten zijn, 130k loop je die kans wel.
Laat maar eens horen wat je tegen komt op je zoektocht.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Keeze
- Type: R1150RT
- Woonplaats of omgeving: Oosterhout nb
Heren,
Dank voor jullie reacties en aanwijzingen. Vandaag het Tupperware er af gepeld en (voor het eerst bij deze motor) de tank gedemonteerd. Erg makkelijk met die snelkoppelingen. De rollen en kabels zijn goed. De kabelverdeler duidelijk vervuild. Alles goed schoongemaakt en licht ingespoten met PTFE-spray. Gas heeft nog nooit zo soepel gelopen.
Grappig is om te zien dat alles net ff slimmer is geconstrueerd dan bij mijn vorige fiets (K100).
Goet,
Kees
Dank voor jullie reacties en aanwijzingen. Vandaag het Tupperware er af gepeld en (voor het eerst bij deze motor) de tank gedemonteerd. Erg makkelijk met die snelkoppelingen. De rollen en kabels zijn goed. De kabelverdeler duidelijk vervuild. Alles goed schoongemaakt en licht ingespoten met PTFE-spray. Gas heeft nog nooit zo soepel gelopen.
Grappig is om te zien dat alles net ff slimmer is geconstrueerd dan bij mijn vorige fiets (K100).
Goet,
Kees
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Mooi!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- JeHo
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Het is een levensgevaarlijke situatie als het gas blijft hangen zoals Baird schrijft . Gelukkig nooit in mijn langjarige carriere meegemaakt.(En ook nooit aan gedacht)
Wel doe ik iedere 40000 km nieuwe gas-koppelingskabel(indien aanwezig) vernieuwen en de bewegende delen smeren.Niet met het idee dat de kabels blijven hangen,
maar wel omdat ze bij deze kilometerstand sneller kunnen breken door slijtage. Veilig dat het probleem gevonden en opgelost is.
m.v.g. Jean
Wel doe ik iedere 40000 km nieuwe gas-koppelingskabel(indien aanwezig) vernieuwen en de bewegende delen smeren.Niet met het idee dat de kabels blijven hangen,
maar wel omdat ze bij deze kilometerstand sneller kunnen breken door slijtage. Veilig dat het probleem gevonden en opgelost is.
m.v.g. Jean
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht