Alarm

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
gustos.be

Alarm

Ongelezen bericht door gustos.be »

Hallo,

Wat doe je het beste ? Het standaard alarm van BMW op de R1200RT laten plaatsen of zijn er betere alternatieven ?

Je hebt ook van die systemen die je motorfiets kunnen traceren. Heeft iemand daar ervaring of zelfs maar info over ?

Thanks a lot !

Koen
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Alarm

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Koen, bij deze alavast wat info....er staat er ook eentje op met een 'gps-tracer'.... :D

http://www.motorfietsalarm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou persoonlijk voor de BMW alarm kiezen, ook al zijn er betaalbaardere alternatieven.

Omdat een dealeRT bij een eventuele storing, bij een "standaard" BMW weet wat het systeem doet, hoort te doen en niet doet. En hoe het aangesloten is op de fiets.
Bij een niet-standaard alarm (van BMW) zal niet iedere dealeRT wellicht weten hoe een eventuele (ver)storing aangepakt dient te worden.

Tevens is het zo dat de R1200RT zgn. CAN-bus heeft, en dat stelt bepaalde uitdagingen aan de koppeling van de (elektronica van de) fiets (brandstof-pomp, motormanagement, contact-slot, etc) aan een alarm.

Belangrijk: sommige verzekeringen accepteren geen fabrieks-af alarm tenzij deze gekeurd is volgens een bepaalde norm (bijv. SCM), een certificaat van de inbouwer cq. leverancier is dus heel belangrijk.
Soms kan het ook zijn dat de verzekering in dergelijke gevallen extra korting geeft, en het komt ook voor dat afhankelijk van de soort verzekering en de leeftijd/waarde van de fiets, dat de verzekering een bepaalde klasse alarm-systeem eist.

Wat betreft track-and-trace;
Er zijn twee soorten systemen, op basis van (commerciële) satellieten en op basis van GPS.
Meestal wordt via het GSM-netwerk verbinding gemaakt.

Bij de commerciële versie betaal je een service-fee (per maand/jaar), is behoorlijk nauwkeurig (tot enkele meters), en heb je ook nog vaak een GSM abonnement (data-only) nodig.
Ook zijn er systemen die echt realtime werken, waarbij niet via het GSM-netwerk communiceert, maar ook uplink via satelliet of ander (sneller) data-netwerk.
Overheidsdiensten en beveiligingsbedrijven maken daar vaak gebruik van.

(Bij gebruik van GSM zit er namelijk altijd enkele seconden (of langer) vertraging in voordat de exacte positie bekend is)

Bij de GPS-uitvoering heb je soms ook te maken met een service-fee, maar vaak wel lager, en natuurlijk ook nog een GSM abonnement (data only)
Nadeel van GPS is dat het onnauwkeuriger is, met uitzondering voor de overheidsdiensten.
En dat er altijd enige vertraging zit in de positie-bepaling.

Van beide systemen moet je natuurlijk ook rekening houden met het feit dat als de fiets geparkeerd staat in een garage, gebouw, oftewel geen vrij zicht naar boven, dergelijke systemen niet of slecht kunnen werken.

Wellicht kan je in plaats van de kosten voor een dergelijke duur(der) systeem gebruiken om de thuis-parkeerplek goed te beveiligen, zoals (bijv.) grond-anker(s), afsluitbare hek, ruimtelijke alarm, maar ook "eenvoudige oplossingen" zoals het nimmer parkeren van de fiets "uit het zicht" van het winkelende publiek, enzovoort? _001
gustos.be

Ongelezen bericht door gustos.be »

Thanks voor alle info !!!!
Inspector Gadget

Graag gedaan! _004

Ter referentie;
Op mijn R1100RT van 1999 zit een BMW alarm, en die doet het nog steeds goed.

Moest vandaag een bepaalde functie programmeren, en met behulp van dit geweldige forum (Handige downloads-sectie) was dat een fluitje van een cent.

Voordeel van een BMW alarm is dat de fabrikant, BMW dus (of een OEM tbv BMW), het op de bestaande draadboom aangesloten wordt, geen uitgebreide omleidingen en onderbrekingen.

Want je wilt geen storing hebben met je alarm, dan staat je fiets echt (letterlijk) stil.
En bij een niet-BMW merk moet je afwachten of ze, zoals in mijn geval, 11 jaar laten nog steeds goed werkt, en of ze nog bestaan!

Er zijn overigens zeker wel betere alarmen te koop dan die van BMW, met allerlei toeters-en-bellen, zoals Clifford (weet niet of die ook voor motoren beschikbaar zijn, ze hebben in ieder geval CAN-bus versies), maar die kan alleen een Clifford-dealer installeren, onderhouden en repareren.

Keuzes, keuzes, ik weet dat ik je het niet gemakkelijker maak _002 :lol:

Big RT Smile
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Als je een nieuwe BMW koopt met het originele alarm moet je er vooraf bij bedingen dat er een certificaat bij wordt geleverd. sommige verzekeringen vragen daar bij dietstal van de motor om. als je de motor hebt gekocht en je vraagt er later om heb je grote kans dat je voor het certificaat moet betalen. ( dat was bij mij ook zo) Motoport Veldhoven.

Net als bv bij de 1200RT werd/wordt standaard bij de sumiere gereeedschapset geen bougiesleutel geleverd. ook die moet je later bijbetalen. dus verstandig is het in zo'n geval dat als je een motor inruild de bougiesleutel er niet bij doet.

Ook daar kwam ik te laat achter net de 1150RT met volledige gereedschapset ingeleverd. maar ja zo leer je elke keer wat bij.
Met vr gr
Han
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Met betrekking tot GPS trackers om je fiets terug te vinden: er zijn verzekeringen die er om vragen, maar als puntje bij paaltje komt te sch... zijn om de fiets ook op te gaan halen bij de onrechtmatige eigenaar (voorbeeld van een [dure] auto die nu in Rusland rijdt is er bij mijn garagist). Een nieuwe auto leveren was ook voor de verzekeringsmaatschappij goedkoper in dit voorbeeld...

Het nut ervan is er dus niet zo...

Bovendien zijn dieven zo intelligent dat ze de stand der techniek goed kunnen volgen en al snel weer bij (of zelfs voor) zijn. Ik geloof dus niet zo in GPS tracking.

Alarm op de motor geloof ik wel in, omdat enkel de professionele dief achter je motor aan wilt. De joyrider of gelegenheidsdief heeft genoeg schrik als je alarm af gaat.

Bovendien is het voor mij makkelijk praten, mijn motor is niet meer zo geliefd (gelukkig).

Succes met de keuzes, maar vooral veel plezier met de motor zelf!
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Even afgezien van het feit dat ik niet zo in alarms op een motor geloof (ze zijn heel makkelijk uit te schakelen heb ik gemerkt) wil ik wat kwijt over GPS trackers. Inspelend op angst voor diefstal bij trotste auto- en motorbezitters worden er volslagen belachelijke bedragen gerekend voor techniek die niet meer dan een paar tientjes mag kosten. Ik vind dat altijd erg zonde en grenzend aan oplichterij. Ze proberen - met succes - mensen bang te maken en de argeloze (en vooral angstige) bezitter denkt dat €250 goed besteed is voor zo'n ingewikkeld apparaat. Terwijl het niets minder is dan een GPS ontvangertje en een GSM chip. Bij elkaar denk ik 2 chips en een accuutje. Stop er een prepay simkaart in (Hi heeft bv 0-minuten abo met data die je alleen betaald als je het gebruikt) en je bent klaar. Hoeft geen honderden euro's te kosten. Er zijn geen speciale eisen die aan een GPS ontvangertje worden gesteld om op een motor te gebruiken. Ja, waterdicht is wel handig en een beetje shockproof. Maar dat zijn dingen die met een doosje te organiseren zijn. Ik heb bv een GPS tracker (zonder GSM) om routes op te slaan en dat kost €35. Werkt als een speer.

Wie zelf aan de slag wil met dit soort spullen, zou eens voor de gein bij DealExtreme moeten kijken. Ja, een Chinese toko (Hong Kong), maar betrouwbaar en snel. Binnen een paar dagen heb je je spullen in huis. Ze hebben heel veel gadgets, en ook dit soort spul. Check bv dit eens. Voor nog geen $100 een GPS tracker met GSM.

Of je er heel veel aan hebt weet ik niet. Als je motor door een prof wordt gestolen, staat ie binnen een paar uur in een container of in een huisje en daar heb je geen GPS signaal. Ook zijn er GPS/GSM blockers te koop (bij diezelfde toko..$25).

Mijn mening over alarms heeft natuurlijk ook te maken met mijn situatie: ik heb een motor die de moeite van het stelen niet waard is, en waarschijnlijk minder waard dan een goede alarminstallatie. Ik kan me voorstellen dat iemand die net €20k uitgegeven heeft aan een 1200RT graag wil dat ie in zijn buurt blijft. Maar sinds ik telefonisch door de dealer geholpen ben met het uitschakelen van mijn alarm ben ik genezen van die dingen. En ik koop (voorlopig) ook geen nieuwe motoren meer. Ik heb teveel pret met een oudje die niet veel heeft gekost.
Inspector Gadget

Een 100% veilig alarm bestaat niet, 100% veiligheid bestaat niet.
Wat de ene mensch bedenkt qua beveiliging, kan een ander (kwaadwillende) weer doorbreken cq omzeilen.
Het is een kwestie van tijd, ervaring, kennis en opportuniteit.

Maar je kan het wel lastig(er) maken.

Zo'n track-and-trace kan handig zijn voor terugvinden of lokaliseren van een voertuig, maar is inderdaad te omzeilen. (jammen, etc)
Tijd is daarbij van belang, het vroegtijdig signaleren dat een voertuig ontvreemd is (binnen minuten).

Het doel van een alarm is m.i. dat je de gelegenheidsdief "afschrikt".

Professionals die (vaak op bestelling) gericht je eigendom willen stelen, bereiden dit zo voor dat zij alle voordelen hebben (tijd, gelegenheid, geduld en voorbereiding).

Het is vaak de verzekering die zaken dicteert.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Het doel van een alarm is m.i. dat je de gelegenheidsdief "afschrikt".
Professionals die (vaak op bestelling) gericht je eigendom willen stelen, bereiden dit zo voor dat zij alle voordelen hebben (tijd, gelegenheid, geduld en voorbereiding).
Een prof schrik je niet af, zo'n gelegenheidsdief idd wel (hoop je). Zolang er nog steeds dure Mercedessen (bv) worden gestolen die af fabriek van allerlei zaken zijn voorzien, heb ik niet de illusie dat ik ze op enige wijze kan tegenhouden.
Het is vaak de verzekering die zaken dicteert.
Dat is idd erg jammer, want ze doen er behoorlijk moeilijk over.

Ik heb tot nu toe alleen maar last gehad van mijn alarms. Op de Diversion trok ie steeds mijn accu leeg als ik de motor even niet gebruikte en op de K1100 was ie op een gegeven moment defect en moest ik 'm uitschakelen. Maar goed, nogmaals: ik koop geen nieuwe motoren meer, dus ik verzeker ze al helemaal niet all risks en hoef dus ook geen alarm. Stuurslot en schijfremslot vind ik zat. Het is alleen maar meer meeslepen en ik hou ze hooguit 3 minuten langer op. Als ik een nieuwe motor zou hebben, zou ik het ook (moeten) doen.

Het is ook een beetje een loterij. Ze hebben bij mij ook nog nooit in de auto ingebroken. Het is bij één fietsje gebleven, en dat is al bijna 40 jaar geleden...
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Er zijn ook werkende GPS systemen. Mijn broer werkt bij een Leasebedrijf en zij werken er mee. Vaak wordt het kastje standaard ingebouwd en kan de klant kiezen om wel of niet een abonnement te nemen. Het kastje kan altijd later nog geactiveerd worden. Dit doet mijn broer dan ook regelmatig. Hij kan zelf op zijn PC inloggen op een website en zien waar de auto staat. Dit gebeurt helaas niet alleen als de auto gestolen is, soms wil diegene die hem leased hem niet terugbrengen.
Maar dan komt het moeilijkste punt, Het ophalen van de auto. Denk niet dat de politie direct voor je aan de slag gaat, of de verzekering direct een mannetje stuurt, dus daarvoor moet je zelf een mannetje hebben die er direct heen gaat met de reserve sleutel en de auto meeneemt.
Zo ook al eens een dure Mercedes terug gevonden, die stond overigens wel in een hal (dus wel signaal), maar helaas al wel helemaal gestript in onderdelen.
Zo maakt hij nog wel eens wat mee.

Ik denk dat voor iedereen de grens weer ergens anders ligt en dat dat ook met de kosten te maken heeft. Persoonlijk is er in mijn auto al enkele keren ingebroken en de beste remedie tot dusverre is om er een kaartje van de politie in te hangen met de melding dat deze auto leeg is en in gure wijken je dashboardkastje en je afdekscherm achterin open te laten en dan maar hopen...
Met de motor:... maak het ze moeilijk met een goed (of 2) zichtbare sloten en ik zou het alarm (standaard BMW) zeker wel overwegen. Als je al zo'n bedrag gaat uitgeven op een nieuwe fiets moet je daar niet op bezuinigen. Het alarm indien goed zichtbaar aanwezig zal gelegenheid dieven afschrikken, maar diefstal op bestelling... zal je nooit tegenhouden. Dus zorg dat je hem op de vaste plaatsen (woon-werk of andere vaste gewoontes) ergens aan vast zet zodat ze hem niet een bus in kunnen tillen.
poestexas
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen

Ongelezen bericht door poestexas »

Vorig jaar een orignieel Bmw-alarm laten plaatsen. Module met bandenspanning werd uit het kontje gehaald en vervangen door een module met bandenspanning en alarm. Daarna de Rt aan de computer; kortom ongeveer een kwartier werk. Kostprijs 209€+ Btw. (2 afstandsbedieningen inbegrepen)
HansR1200RT

Ongelezen bericht door HansR1200RT »

Hallo forumleden,

Weet er toevallig iemand of het mogelijk is om aan een origineel BMW-alarm een GSM-kiezertje te koppelen, zodat je op je mobiel wordt gewaarschuwd als je alarm afgaat? Zo ja, waar kan je die dan aanschaffen en hoe moet je dat aansluiten)
Dit lijkt me namelijk erg handig als de motor niet direct in je buurt is (bijvoorbeeld je motor op een parkeerplaats terwijl je zelf in je kantoor bent o.i.d.)

Ik hoor het graag van jullie....

m.vr.gr. HansR1200RT
Inspector Gadget

Je hebt alarm-kiezers die werken op een voedingsbron en/of accu en een trigger-ingang.

Zoiets als;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=196800

En dan zo'n trigger aansluiten op je knipperlichten.
Want dat is meestal datgene wat vaak als alarm-indicatie gebruikt wordt.

Je kunt het ook wat uitgebreidere (soms goedkopere) hebben, door zgn. 27 Mhz danwel 433 Mhz band zenders (zgn. pagers)
Zoals die van Comitel/Danita, die heeft meerdere trigger-mogelijkheden.

Het zijn maar wat voorbeelden, natuurlijk.
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik heb zelf een gecertificeerd BMW alarm op de -1200- en dit bevalt prima.
Heb van veel andere merken toch vaak gehoord over problemen. Ik ga zelf altijd het liefst voor het merk wat erbij hoort, maar misschien is dit meer een gevoelskwestie.

Luc
Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Erteetje schreef:Ik heb zelf een gecertificeerd BMW alarm op de -1200- en dit bevalt prima.
Heb van veel andere merken toch vaak gehoord over problemen. Ik ga zelf altijd het liefst voor het merk wat erbij hoort, maar misschien is dit meer een gevoelskwestie.

Luc
Hoi Luc,

Ik heb ook het originele alarm. Mij is echter een ding onduidelijk. Als ik het alarm inschakel, knipperen de richtingaanwijzers vóór 2 keer. Als ik nog een keer druk, dan piept ie ook nog. Wat is het verschil?

Mvg
Marcel
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Inspector Gadget

Als het enigszins lijkt op BMW's eerdere alarmen, dan is de 1e inschakeling alles inschakelen (weg-rij blokkering & bewegingssensor) en de 2e inschakeling kort daarna, alleen de wegrijdblokkering (zeg maar elektronisch slot).

Handig als je motor bewogen gaat worden, bijv. auto-trein, motor-ambulance, e.d.

Het eventueel knipperen en piepen is programmeerbaar.
Bij de R11xxRT kan je zelf teen-en-tander doen, de instructies/handleiding staan in de Handige Downloads-sectie.

Hoe dat bij de R1200RT zit, weet ik helaas (nog) niet. Het kan zijn dat alleen een BMW dealeRT dit voor je kan aanpassen. _001

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”