Een BMW voor weinig, hoe duur is dat nou?
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1100r
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hilversum
Een BMW voor weinig, hoe duur is dat nou?
Ik heb een grote fout gemaakt. Het leek mij leuk om exact bij te houden hoeveel mijn r1100r met 58000 km (die volgens de verkoper helemaal onder handen was genomen…) na een jaar gekost heeft.
Klokslag 0.00 is het jaar voorbij. Vandaar dit bericht iets later.
Op 20-7-24 kocht ik mij een r1100r aan (€1300) omdat ik de boxer ervaring wilde. Dat is gelukt en ik vind het nog altijd een fijn apparaat.
Na overschrijven heb ik eerst alle vloeistoffen en alle filters gewisseld. Vanaf dat moment was mij al onduidelijk wat er precies onder handen was genomen. Brandstoffilter was nog uit 1995, cardanolie kleurrijk.
Nieuwe tanken emblemen, zadel overtrek. Krimpkous om de weke delen rond het stuur en waar ik het nodig acht. Klein ruitje aan de voorkant. Tellerverlichting werkend gemaakt.
Vorkkeeringen, remrevisie voor met remschakelaar, nieuwe bouten in de kroon plaat vanwege verwijderen stuur verhoging. Dynamo riem vervangen.
Nieuwe bougies, daarna nog een keer maar dan iridium want dat werkt toch beter dan de geadviseerde. Pakkingen inlaatspruitstuk vernieuwd.
Sportieve motortour gemaakt van 1500km.
Rechter koppakking vervangen en nieuwe vuldopset. Tapeinden uitlaat vervangen.
Injectoren upgrade want hij liep mij niet naar het zin. Recyclizer erbij maar nauwelijks gebruikt.
Hyperpro progressieve vering er onder en nieuwe klepdekselpakkingen en beschermers want dat vind ik mooi.
Kettingspanners links en rechts vernieuwd. Nieuwe klepstoters. Halsensor vervangen.
Kleppen stellen en synchroniseren, deze keer ook tuimelaarspeling gesteld en toen was ik tevreden. Er achter komen dat stoters en spanners niet nodig waren… check.
Maar goed het geeft gemoedsrust.
In de eindafrekening heb ik niet carbtune of een nieuwe ringsleutel meegenomen want dat gebruik ik ook voor m’n andere klusjes. Ook een circuit dag oid zit er natuurlijk niet bij.
Waar komt het op neer?
1 jaar en 5555km verder heeft het verhaal mij €2424,20 gekost. (€1300 aanschaf, €1124,20 reparatie/onderhoud/upgrade)
Is de motor dat waard? Nee
Is het een probleem? Ook nee
Ik heb met veel plezier gesleuteld en ik vind het een buitengewoon fijne fiets. Elke kilometer snoept van de €0,43 per km af die het nu gekost heeft. En met elke bout die je los en vast draait wordt het toch meer van jezelf.
Zou ik het weer doen? Ja want ik ben eigenwijs en hardleers
Raad ik het iemand anders aan? Dat moet je zelf maar afwegen. Maar ik vond het een aangename ervaring!
Klokslag 0.00 is het jaar voorbij. Vandaar dit bericht iets later.
Op 20-7-24 kocht ik mij een r1100r aan (€1300) omdat ik de boxer ervaring wilde. Dat is gelukt en ik vind het nog altijd een fijn apparaat.
Na overschrijven heb ik eerst alle vloeistoffen en alle filters gewisseld. Vanaf dat moment was mij al onduidelijk wat er precies onder handen was genomen. Brandstoffilter was nog uit 1995, cardanolie kleurrijk.
Nieuwe tanken emblemen, zadel overtrek. Krimpkous om de weke delen rond het stuur en waar ik het nodig acht. Klein ruitje aan de voorkant. Tellerverlichting werkend gemaakt.
Vorkkeeringen, remrevisie voor met remschakelaar, nieuwe bouten in de kroon plaat vanwege verwijderen stuur verhoging. Dynamo riem vervangen.
Nieuwe bougies, daarna nog een keer maar dan iridium want dat werkt toch beter dan de geadviseerde. Pakkingen inlaatspruitstuk vernieuwd.
Sportieve motortour gemaakt van 1500km.
Rechter koppakking vervangen en nieuwe vuldopset. Tapeinden uitlaat vervangen.
Injectoren upgrade want hij liep mij niet naar het zin. Recyclizer erbij maar nauwelijks gebruikt.
Hyperpro progressieve vering er onder en nieuwe klepdekselpakkingen en beschermers want dat vind ik mooi.
Kettingspanners links en rechts vernieuwd. Nieuwe klepstoters. Halsensor vervangen.
Kleppen stellen en synchroniseren, deze keer ook tuimelaarspeling gesteld en toen was ik tevreden. Er achter komen dat stoters en spanners niet nodig waren… check.
Maar goed het geeft gemoedsrust.
In de eindafrekening heb ik niet carbtune of een nieuwe ringsleutel meegenomen want dat gebruik ik ook voor m’n andere klusjes. Ook een circuit dag oid zit er natuurlijk niet bij.
Waar komt het op neer?
1 jaar en 5555km verder heeft het verhaal mij €2424,20 gekost. (€1300 aanschaf, €1124,20 reparatie/onderhoud/upgrade)
Is de motor dat waard? Nee
Is het een probleem? Ook nee
Ik heb met veel plezier gesleuteld en ik vind het een buitengewoon fijne fiets. Elke kilometer snoept van de €0,43 per km af die het nu gekost heeft. En met elke bout die je los en vast draait wordt het toch meer van jezelf.
Zou ik het weer doen? Ja want ik ben eigenwijs en hardleers
Raad ik het iemand anders aan? Dat moet je zelf maar afwegen. Maar ik vond het een aangename ervaring!
Nu: BMW r1100r, Yamaha XS400se
Eens: Kawa GPz600r, Yamaha fzr 600&1000, Yamaha xj600n, Yamaha XS750, Honda VFR800fi, Suzuki DR350shc, Suzuki DR750s
Eens: Kawa GPz600r, Yamaha fzr 600&1000, Yamaha xj600n, Yamaha XS750, Honda VFR800fi, Suzuki DR350shc, Suzuki DR750s
- maRcBMWR
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Twente
Re: Een BMW voor weinig, hoe duur is dat nou?
Ik heb hetzelfde gedaan een paar jaar geleden met een R1150R uit 2001. In een jaar ruim 10.000 km mee gereden en de aanschafprijs in onderdelen er nog eens extra aan uitgegeven in dat jaar. Ik wilde gewoon weer 'ns motorrijden na zoveel jaren en ik dacht, ik ga het gewoon doen. Geen spijt van, maar met de kennis van nu had ik het geld beter meteen kunnen uitgeven aan de R1200RT die ik nu rijd. Een R1150 van die leeftijd is eigenlijk toch een grote gok en meestal technisch/economisch afgeschreven. Wel weer wat nuttige sleutelervaringen erbij, dat dan weer wel.
R1200RT (2010)
-
Jou is het gelukkig gelukt mooi wat kilometers te maken, en fijn dat het een positieve ervaring was.
Ik vraag me wel af of dit twijfelaars over de streep trekt (of juist niet) om zo een mooie R die ‘helemaal aangepakt is’ aan te schaffen.
Destijds was het de R of een Ducati monster. Achteraf durf ik te stellen dat ik heel blij ben met m’n R want het sleutelt wel echt gemakkelijk en ik ben enthousiast over het boxer karakter.
Het enige probleem is dat ik de R1250r best mooi vindt…
Ik vraag me wel af of dit twijfelaars over de streep trekt (of juist niet) om zo een mooie R die ‘helemaal aangepakt is’ aan te schaffen.
Destijds was het de R of een Ducati monster. Achteraf durf ik te stellen dat ik heel blij ben met m’n R want het sleutelt wel echt gemakkelijk en ik ben enthousiast over het boxer karakter.
Het enige probleem is dat ik de R1250r best mooi vindt…
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik weet niet precies hoe je aan de €0,43 per km komt, maar het lijkt erop dat je gehele aanschafwaarde daarin mee neemt. Klopt dat?
Dat is niet helemaal gebruikelijk. Normaal scheijf je een deel van de aanschafwaarde per jaar af, en niet alles in 1 jaar.
Bovendien denk ik door al het werk dat je gedaan hebt, dat je motor eerder meer dan minder waard geworden is.
Ik vind de bedragen nogal meevallen, zeker tov. wat ik gemiddeld voor een beurt bij de dealer heb betaald.
Dat is niet helemaal gebruikelijk. Normaal scheijf je een deel van de aanschafwaarde per jaar af, en niet alles in 1 jaar.
Bovendien denk ik door al het werk dat je gedaan hebt, dat je motor eerder meer dan minder waard geworden is.
Ik vind de bedragen nogal meevallen, zeker tov. wat ik gemiddeld voor een beurt bij de dealer heb betaald.
-
Ik vind het ook nog meevallen, ik ben best enthousiast over de prijs en verkrijgbaarheid van onderdelen. Dat is met Japanse jaren 80 motoren wel anders.
Je zal het met mij eens zijn dat je voor €2400 in de markt van vandaag eerder wat anders zou kopen, dan is de motor in mijn optiek de investering in tijd/geld niet waard geweest. Als je naar euro’s kijkt dan. De emotionele waarde is natuurlijk onbetaalbaar (maar ieder mag daarop een bod doen
)
Verder schrijf ik niets af, ik zet alleen neer wat de prijs per kilometer was na een jaar en dat kan in de toekomst alleen nog maar dalen. Smiles per gallon is natuurlijk het belangrijkste
Je zal het met mij eens zijn dat je voor €2400 in de markt van vandaag eerder wat anders zou kopen, dan is de motor in mijn optiek de investering in tijd/geld niet waard geweest. Als je naar euro’s kijkt dan. De emotionele waarde is natuurlijk onbetaalbaar (maar ieder mag daarop een bod doen

Verder schrijf ik niets af, ik zet alleen neer wat de prijs per kilometer was na een jaar en dat kan in de toekomst alleen nog maar dalen. Smiles per gallon is natuurlijk het belangrijkste
- Nightstalker
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Ik schrijf mijn motor ook meteen af.
Als ik hem dan inruil is alles wat ik krijg mooi meegenomen.
Dus dit jaar heb ik mooi een meevaller van 16k.
Als ik hem dan inruil is alles wat ik krijg mooi meegenomen.
Dus dit jaar heb ik mooi een meevaller van 16k.
Veelgitariër
- HansD
Als je de aanschafwaarde mee neemt in de kilometerprijs oer jaar, betekent dat je de motor in 1 jaar afschrijft.Zznaak schreef: 22 jul 2025, 08:28 Ik vind het ook nog meevallen, ik ben best enthousiast over de prijs en verkrijgbaarheid van onderdelen. Dat is met Japanse jaren 80 motoren wel anders.
Je zal het met mij eens zijn dat je voor €2400 in de markt van vandaag eerder wat anders zou kopen, dan is de motor in mijn optiek de investering in tijd/geld niet waard geweest. Als je naar euro’s kijkt dan. De emotionele waarde is natuurlijk onbetaalbaar (maar ieder mag daarop een bod doen)
- Nightstalker
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Afschrijven is iets voor boekhouders. Hier zitten meer techneuten.
Ik ben boekhouder en gebruik het kasstelsel voor mijn BMW’s.
Dat doet TS eigenlijk ook.
Ik ben boekhouder en gebruik het kasstelsel voor mijn BMW’s.
Dat doet TS eigenlijk ook.
Veelgitariër
- HansD
Kilometerprijs is ook boekhouden, en die klopt niet.
-
Ach, geef het beestje een naampje, het doel van het stukje was te delen in mijn ontdekking om een helder te krijgen wat een ‘koopje’ eigenlijk kost.
Die informatie kon ik niet vinden toen ik een BMW overwoog, en de volgende nu wel.
De boekhoudkunde krijgen ze er nu bij cadeau.
Overigens wel net banden besteld a €190, maar die tellen niet meer mee, ik vind een jaar wel mooi en die slijten op elke fiets. Ik wil ook een discussie ontwijken hoe het dan heet als je die administratief kwijt wil
Die informatie kon ik niet vinden toen ik een BMW overwoog, en de volgende nu wel.
De boekhoudkunde krijgen ze er nu bij cadeau.
Overigens wel net banden besteld a €190, maar die tellen niet meer mee, ik vind een jaar wel mooi en die slijten op elke fiets. Ik wil ook een discussie ontwijken hoe het dan heet als je die administratief kwijt wil

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 5612 Weergaves
-
Laatste bericht door WernerB
-
- 3 Reacties