ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 03 jun 2024, 15:27
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2008, 170.000+ km
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Veluwe
ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Ik rijd al enkele jaren de R1200RT, maar moet eerlijk bekennen dat ik het verschil in de ESA standen eigenlijk nooit echt merk. Nu ben ik mij eens gaan verdiepen of deze knop het uberhaupt wel doet. Druk ik de knop in en wissel ik tussen de rijmodi (sport, normaal, sport) of 1 of 2 rijders, dan zie ik niks aan de motor veranderen, ook hoor ik niet het 'zoemende geluid' wat ik volgens sommige berichten zou moeten horen als ik aan deze ESA knop zit waarmee de motor de vering aanpast.
Hoe kan ik nu achterhalen of mijn ESA uberhaupt werkt en mocht het niks doen, kan ik hier zelf iets mee? (zekering o.i.d.?)
Benieuwd of dit forum mij meer raad geeft, ik kon zo snel geen topic vinden over dit onderwerp.....wat ik vreemd vondt. Dus mocht het al wel bestaan, hoor ik het ook graag!
Hoe kan ik nu achterhalen of mijn ESA uberhaupt werkt en mocht het niks doen, kan ik hier zelf iets mee? (zekering o.i.d.?)
Benieuwd of dit forum mij meer raad geeft, ik kon zo snel geen topic vinden over dit onderwerp.....wat ik vreemd vondt. Dus mocht het al wel bestaan, hoor ik het ook graag!
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08 mar 2025, 10:28
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options op radio na
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Wellicht brengt deze video licht in de duisternis.
Btw, ook ik ervaar wat jij ervaart met de ESA settings op mijn RT, hoewel de hoogte verstelling van de achter shock het nog wel doet bij mij.
Btw, ook ik ervaar wat jij ervaart met de ESA settings op mijn RT, hoewel de hoogte verstelling van de achter shock het nog wel doet bij mij.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 03 jun 2024, 15:27
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2008, 170.000+ km
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Veluwe
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Bedankt, erg informatieve video. Ik heb hem even vluchtig bekeken en enkele onderdelen geskipt, maar ben al veel wijzer geworden! Ook ontdekt dat mijn ESA wél werkt, hij gaat daadwerkelijk omhoog/omlaag als ik de passagiers/bagage aanpas, maar de dempers zullen door de KM stand van ca. 170k wel hun beste tijd gehad hebben....
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Als je op je motor zit met beide voeten op de grond zet en je schakelt van solo naar passagier, dan moet je de motor omhoog voelen komen. Klein beetje en heel langzaam.
- siebke
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Vanaf blz. 72 in het instructieboekje; ook te vinden op internet. Let wel op het jaartal. Lees vooral op welk moment e.e.a. ingesteld MAG worden!!!
Elektronische
demperinstelling
ESA SU
Instellingen
Met behulp van de elektronische
demperinstelling ESA kunt u uw
motorfiets op comfortabele wijze
aanpassen aan de verschillende
rijomstandigheden.
De demperinstelling wordt op het
multifunctioneel display bij 1 aan-
gegeven, de veervoorspanning
bij 2. Zolang een ESA-melding
wordt weergegeven, wordt de
weergave van de klok onderdrukt.
Drie veervoorspanningen kun-
nen met drie demperinstellingen
worden gecombineerd, om de
motorfiets optimaal aan de be-
lading en de ondergrond aan te
passen.
Instelling oproepen
Contact inschakelen.
Toets 1 bedienen.
De actuele instelling wordt
weergegeven.
De melding verdwijnt na enkele
seconden automatisch.
4
72
zBediening
Demping instellen
Contact inschakelen.
De demping kan tijdens het
rijden worden ingesteld.
Toets 1 bedienen.
Actuele instelling wordt weer-
gegeven.
Toets 1 steeds eenmaal bedie-
nen.
Uitgaande van de actuele stand
worden achtereenvolgens aange-
geven:
COMF comfortabele demping
NORM normale demping
SPORT sportieve demping
Wordt de toets 1 langere tijd
niet bediend, dan wordt de
demping zoals weergegeven
ingesteld.
Instelling van de
veervoorspanning
Om een snelle verstelling te
waarborgen, adviseert BMW
Motorrad, bij temperaturen onder
0 °C om een duopassagier pas
na afronding van de verstelling
naar "rijden met duopassagier"
plaats te laten nemen.
De ESA-melding knippert tot de
instelprocedure is afgesloten. Tij-
dens de instelprocedure mag niet
worden gereden.
Veervoorspanning
instellen
Motor starten
De veervoorspanning kan
niet tijdens het rijden wor-
den ingesteld.
Voordat verder wordt gereden
de instelprocedure (weergave
knippert) afwachten.
Bij zeer lage temperaturen voor
een verhoging van de veer-
voorspanning de motorfiets
ontlasten, zo nodig de duopas-
sagier laten afstappen.
Toets 1 bedienen.
De actuele instelling wordt
weergegeven.
4
73
zBediening
Toets 1 ingedrukt houden, tot
de aanduiding verandert.
Uitgaande van de actuele stand
worden achtereenvolgens aange-
geven:
Solo
Solo met bagage
Met passagier (en bagage)
Wordt de toets 1 langere tijd
niet meer bediend, dan wor-
den de veervoorspanning en
eventueel ook de demping zo-
als aangegeven ingesteld. De
weergave knippert, terwijl de
veervoorspanning wordt inge-
steld.
Elektronische
demperinstelling
ESA SU
Instellingen
Met behulp van de elektronische
demperinstelling ESA kunt u uw
motorfiets op comfortabele wijze
aanpassen aan de verschillende
rijomstandigheden.
De demperinstelling wordt op het
multifunctioneel display bij 1 aan-
gegeven, de veervoorspanning
bij 2. Zolang een ESA-melding
wordt weergegeven, wordt de
weergave van de klok onderdrukt.
Drie veervoorspanningen kun-
nen met drie demperinstellingen
worden gecombineerd, om de
motorfiets optimaal aan de be-
lading en de ondergrond aan te
passen.
Instelling oproepen
Contact inschakelen.
Toets 1 bedienen.
De actuele instelling wordt
weergegeven.
De melding verdwijnt na enkele
seconden automatisch.
4
72
zBediening
Demping instellen
Contact inschakelen.
De demping kan tijdens het
rijden worden ingesteld.
Toets 1 bedienen.
Actuele instelling wordt weer-
gegeven.
Toets 1 steeds eenmaal bedie-
nen.
Uitgaande van de actuele stand
worden achtereenvolgens aange-
geven:
COMF comfortabele demping
NORM normale demping
SPORT sportieve demping
Wordt de toets 1 langere tijd
niet bediend, dan wordt de
demping zoals weergegeven
ingesteld.
Instelling van de
veervoorspanning
Om een snelle verstelling te
waarborgen, adviseert BMW
Motorrad, bij temperaturen onder
0 °C om een duopassagier pas
na afronding van de verstelling
naar "rijden met duopassagier"
plaats te laten nemen.
De ESA-melding knippert tot de
instelprocedure is afgesloten. Tij-
dens de instelprocedure mag niet
worden gereden.
Veervoorspanning
instellen
Motor starten
De veervoorspanning kan
niet tijdens het rijden wor-
den ingesteld.
Voordat verder wordt gereden
de instelprocedure (weergave
knippert) afwachten.
Bij zeer lage temperaturen voor
een verhoging van de veer-
voorspanning de motorfiets
ontlasten, zo nodig de duopas-
sagier laten afstappen.
Toets 1 bedienen.
De actuele instelling wordt
weergegeven.
4
73
zBediening
Toets 1 ingedrukt houden, tot
de aanduiding verandert.
Uitgaande van de actuele stand
worden achtereenvolgens aange-
geven:
Solo
Solo met bagage
Met passagier (en bagage)
Wordt de toets 1 langere tijd
niet meer bediend, dan wor-
den de veervoorspanning en
eventueel ook de demping zo-
als aangegeven ingesteld. De
weergave knippert, terwijl de
veervoorspanning wordt inge-
steld.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Ik zou sowieso de veervoorspanning instellen “staande op middenbok”.
Het systeem, zeker wanneer het wat ouder is, krijgt anders teveel voor zijn kiezen.
De gas-ondersteuning vermindert door de tijd heen.
En je weet immers hoe je gaat vertrekken, met hoeveel lading.
Demping kun je onderweg rijdend zoveel mee spelen als je wil.
Het systeem, zeker wanneer het wat ouder is, krijgt anders teveel voor zijn kiezen.
De gas-ondersteuning vermindert door de tijd heen.
En je weet immers hoe je gaat vertrekken, met hoeveel lading.
Demping kun je onderweg rijdend zoveel mee spelen als je wil.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 03 jun 2024, 15:27
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2008, 170.000+ km
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Veluwe
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Hartelijk dank allemaal voor de waardevolle reactie, ik ben een heel stuk wijzer geworden hierdoor!
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08 mar 2025, 10:28
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options op radio na
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Ik ga binnenkort mijn setje ESA schokbreker maar demonteren voor een check-up en service beurt bij HK Suspension, hopelijk is het ESA gedeelte nog goed.
Wat brengt eventueel nog de wissel naar progressieve veren tov de standaard veren?
Wat brengt eventueel nog de wissel naar progressieve veren tov de standaard veren?
- HansD
- Berichten: 3351
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
De veervoorspanningverstelling in de Esa achterschokbreker is iets wat nog al eens kapot gaat.
We zijn een keer bij J&j suspension geweest. Daar hebben we toen gezien hoe ze dit kunnen fixen.
Een progressieve veer kan veel doen, betere wegligging, meer comfort, maar ik weet niet of dat met Esa samengaat.
We zijn een keer bij J&j suspension geweest. Daar hebben we toen gezien hoe ze dit kunnen fixen.
Een progressieve veer kan veel doen, betere wegligging, meer comfort, maar ik weet niet of dat met Esa samengaat.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08 mar 2025, 10:28
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options op radio na
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
De veervoorspanningverstelling werkt gewoon bij mijn RT (2009), ben eerder benauwd dat de stappen motortjes het niet meer doen, ik merk iig geen verschil met de 3 modes en het lijkt alsof ze vast staan in de sport mode.
Wordt dat überhaupt als storing aangegeven in de ecu als deze niet meer werken?
Wordt dat überhaupt als storing aangegeven in de ecu als deze niet meer werken?
- siebke
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Die stapjesmotortjes zijn een zwak onderdeel, of beter gezegd: de afdichting hiervan scheurt. Door vochtindringing verroesten de motortjes. Bij J&J suspensions is het hele systeem van mijn
uit 2009 gereviseerd. Dit zou feitelijk iedere 40.000 km bij de (st)dealer moeten gebeuren, maar blijkt vaak niet te gebeuren. In een van de laatste grote
bijeenkomsten was J&J suspensions uitgenodigd. Die constateerden de problematiek bij mijn (en andere) motoren. En nee... geen melding in het display
Oja, de kosten toentertijd beliepen zo'n slordige € 900,-.



Oja, de kosten toentertijd beliepen zo'n slordige € 900,-.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08 mar 2025, 10:28
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options op radio na
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Wat had J&J suspensions allemaal gedaan om je shocks weer goed te krijgen, en hoe ervaarde je het verschil tussen voor en na?
siebke schreef: 13 mei 2025, 20:28 Die stapjesmotortjes zijn een zwak onderdeel, of beter gezegd: de afdichting hiervan scheurt. Door vochtindringing verroesten de motortjes. Bij J&J suspensions is het hele systeem van mijnuit 2009 gereviseerd. Dit zou feitelijk iedere 40.000 km bij de (st)dealer moeten gebeuren, maar blijkt vaak niet te gebeuren. In een van de laatste grote
bijeenkomsten was J&J suspensions uitgenodigd. Die constateerden de problematiek bij mijn (en andere) motoren. En nee... geen melding in het display
![]()
Oja, de kosten toentertijd beliepen zo'n slordige € 900,-.
- siebke
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Ik heb ff de factuur en de revisiemogelijkheden opgezocht; zie bijlagen. In 1e instantie ervoer ik het geheel als veel stugger rijden. Gevoelsmatig veert de motor sindsdien strakker. Dat kon bijgesteld worden, maar geadviseerd werd om het eerst te ervaren. Ben dus niet meer terug geweest. Ik heb ook nooit andereMario1962 schreef: 13 mei 2025, 22:24 Wat had J&J suspensions allemaal gedaan om je shocks weer goed te krijgen, en hoe ervaarde je het verschil tussen voor en na?

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08 mar 2025, 10:28
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options op radio na
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?

siebke schreef: 15 mei 2025, 21:46Ik heb ff de factuur en de revisiemogelijkheden opgezocht; zie bijlagen. In 1e instantie ervoer ik het geheel als veel stugger rijden. Gevoelsmatig veert de motor sindsdien strakker. Dat kon bijgesteld worden, maar geadviseerd werd om het eerst te ervaren. Ben dus niet meer terug geweest. Ik heb ook nooit andereMario1962 schreef: 13 mei 2025, 22:24 Wat had J&J suspensions allemaal gedaan om je shocks weer goed te krijgen, en hoe ervaarde je het verschil tussen voor en na?'s uitgeprobeerd. Standaard rijd ik in de comfortmodus. De instellingen voor duo ed. werken uiteraard ook weer. J&J adviseerde ook om iedere 40.000 km onderhoud aan het ESA te laten doen.pakketten en testinstructie J&J.jpgfactuur J&J suspensions 2x revisie pakket 2 (v & a).jpg
- maRTinP
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
- Type: R1200RT
- Bijz: 03-2010
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: ESA: doet ie het of doet ie het niet?
Bij mijn 2010 model vond ik te weinig verschil zitten tussen de verschillende dempingsinstellingen (comfort, normaal en sportief), en begon de achterdemper te lekken. Mede daarom, en omdat de kilometerstand de 100.000 gepasseerd was, heb ik in overleg met HK Suspension gekozen voor nieuwe vering. Dat had ook te maken met de drukte bij HK (ik zou de motor wel een paar weken kwijt zijn). Bij HK nieuwe Tractive vering gekocht. Daarbij is de voorvering compleet nieuw (schokbreker + veer) en wordt bij de achtervering de bestaande vering én preload adjuster overgezet op een nieuwe schokbreker. Bij de Tractive vering is de verstelling van de demping ingebouwd in de schokbreker, waardoor deze veel duurzamer is dan bij de oude BMW / WP vering, waarbij deze onder aan de vering los is aangebouwd.
Beide veerelementen heb ik zelf uitgebouwd en de nieuwe weer ingebouwd. Is even werk, maar goed te doen als je een beetje kaas hebt gegeten van sleutelwerk aan de motor.
De aanschaf is even slikken (1790 totaal - er is nog wel wat over te onderhandelen) maar het verschil tussen oud en nieuw is echt heel groot. De oude vering voelde (ook in comfort) behoorlijk stug aan, maar met deze Tractive vering is standje 'Normaal' comfortabeler dan 'Comfort' bij de oude vering. Hobbelige dorpsweggetjes op standje comfort is nu echt een feestje! En ook de wegligging is verbeterd, wat het vertrouwen in bochten ten goede komt.
Kortom, ben je van plan nog een periode op je RT te blijven rijden, dan is dit de investering wel echt waard!
Beide veerelementen heb ik zelf uitgebouwd en de nieuwe weer ingebouwd. Is even werk, maar goed te doen als je een beetje kaas hebt gegeten van sleutelwerk aan de motor.
De aanschaf is even slikken (1790 totaal - er is nog wel wat over te onderhandelen) maar het verschil tussen oud en nieuw is echt heel groot. De oude vering voelde (ook in comfort) behoorlijk stug aan, maar met deze Tractive vering is standje 'Normaal' comfortabeler dan 'Comfort' bij de oude vering. Hobbelige dorpsweggetjes op standje comfort is nu echt een feestje! En ook de wegligging is verbeterd, wat het vertrouwen in bochten ten goede komt.
Kortom, ben je van plan nog een periode op je RT te blijven rijden, dan is dit de investering wel echt waard!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 2498 Weergaves
-
Laatste bericht door RobNIJ
-
- 4 Reacties
- 3161 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT
-
- 4 Reacties
- 814 Weergaves
-
Laatste bericht door Lupo R
-
- 18 Reacties
- 6373 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 3 Reacties
- 2315 Weergaves
-
Laatste bericht door edjekroketje