R1100RT loopt belabberd na vervanging koppeling

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

JanssenvdLaak
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: LUTJEWINKEL

R1100RT loopt belabberd na vervanging koppeling

Ongelezen bericht door JanssenvdLaak »

Goedemorgen. Ik ben nieuw op het forum hier en de kersverse eigenaar van een R1100RT uit 1996. Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald en ben begonnen op een Suzuki vs700 intruder, welke compleet uit elkaar is geweest. Deze motor was (veel) te klein voor me en was op zoek naar wat groters. Bij toeval ben ik op een BMW R1100RT uitgekomen.

De motor was financieel total loss. De invoer as van de versnellingsbak was beschadigd en de tanden van de koppelingsplaat waren niet bestaand meer. De vorige eigenaar had een quote van bijna 3000€ gehad om het te repareren.

Vervangende onderdelen besteld en geplaatst met behulp van het clymer garage handboek. So far so good. Maar bij het terugplaatsen van de circa 20mm brede slang aan de voorkant van het luchtfilter huis brak de nippel van het filterhuis af. Zonder kracht te zetten dus hij zal erg broos geweest zijn.

Toch de motor verder in elkaar gezet en gisteren even een test rondje van 60km gedaan.

Motor startte erg slecht. Waar hij voor dat ik er aan begon prima startte. Eenmaal lopende ploft hij continu in de uitlaat en heel soms in het luchtfilter huis. Na 30 km wat gegeten en daarna weer gestart en de 30km terug naar huis. Het ploffen werd nu echt knallen. Erg ongemakkelijk. Het ergste is ook 0 to 40% gas ongeveer. Als je hem opentrekt gaat het wel goed.

Eenmaal thuisgekomen de bougies er uit getrokken. Linkerkant was prima, rechterkant was zwarter als dat ik ooit heb gezien. Uit voorzorg toch de platina bougies vervangen. Heeft geen invloed gehad.

Motor loopt erg ruw, de hele fiets schud alsof hij op 1 cylinder loopt. Tenslotte mijn vraag. Zou dit allemaal kunnen komen omdat die slang niet op het filterhuis zit? Zowel het filterhuis en de slang zit behoorlijk luchtbeweging op. Ik heb een ander filterhuis besteld en hoop dat dit de problemen oplost.... Of zou er meer aan de hand kunnen zijn? Alle stekkers zitten weer op hun plek en de motor liep keurig voordat ik hem uit elkaar trok.

Bedankt voor het lezen, en hopelijk dat iemand hier ervaring mee heeft?

-groet-

Dennis
Paniekje
Type: R1200RT
Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: R1100RT loopt belabberd na vervanging koppeling

Ongelezen bericht door Paniekje »

Zit de gaskabel links of rechts nog goed in zijn houdertje ?
Het eind-tonnetje van de buitenkabel.
Kuijpers
2024
2024
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Veldhoven

Ongelezen bericht door Kuijpers »

Lijkt meer een vraag om gezellig te kunnen babbelen dan een serieuze vraag. Toch eenvoudig antwoord. Luchtslangen netjes bevestigen links en rechts, keurig klemmen erop . Zelfs als alles oke zit, maar er is nog ergens een kiertje dan loopt het niet fraai.
Paniekje

Die slangen tussen gaskleppen en kop heeft ie toch niet los gehaald.
Of er moet bij demontage van de rest kracht op de slangen uitgevoerd zijn.
JanssenvdLaak

Paniekje schreef: 28 apr 2025, 20:06 Zit de gaskabel links of rechts nog goed in zijn houdertje ?
Het eind-tonnetje van de buitenkabel.
De rechter is er inderdaad een paar keer uitgegaan met het vrijmaken van de bout van het achterste frame, maar deze is na het monteren weer terug geplaatst.
Kuijpers schreef: 28 apr 2025, 20:07 Lijkt meer een vraag om gezellig te kunnen babbelen dan een serieuze vraag. Toch eenvoudig antwoord. Luchtslangen netjes bevestigen links en rechts, keurig klemmen erop . Zelfs als alles oke zit, maar er is nog ergens een kiertje dan loopt het niet fraai.

Het is meer een serieuze vraag, maar ik snap wat je bedoelt. Ik schrok een beetje van hoe beroerd hij liep, terwijl dit eerder niet zo was. Het enige wat veranderd is dat die slang van het luchtfilterhuis los is. Koppeling en versnellingsbak zitten na het motorblok en zouden geen invloed moeten hebben. Ik heb geen ervaring met ingespoten motoren, wel met allerlei soorten motoren met carburateur. Enige motor die zo slecht heeft gelopen was van een grasmaaier omdat ik timing volledig verkeerd had. Ik zie vaak de meest voor de hand liggende dingen over het hoofd en de hoofdbrekers zie heel snel.
Paniekje schreef: 28 apr 2025, 20:11 Die slangen tussen gaskleppen en kop heeft ie toch niet los gehaald.
Of er moet bij demontage van de rest kracht op de slangen uitgevoerd zijn.
Nee dat klopt, deze zijn niet los geweest.

Bedankt voor jullie reacties.
JanssenvdLaak

Goedemorgen.

Hier een update. Ik heb het luchtfilterhuis vervangen en de vacuüm slang zit er nu weer op. 1 van de gaskabels zat inderdaad niet helemaal goed zoals paniekje aangaf. Nu zou alles weer moeten zitten zoals het af fabriek zat.

De motor loopt al wel wat beter, maar nog steeds niet zoals het hoort. Start wat moeilijk en loopt wat ruw. Onder de 50% gas dan klapt hij in het luchtfilter en in de uitlaat. Erboven dan heeft hij geen problemen. Ik heb de uitlaat eerder los gehad en er heeft spanning op de lambdasonde gestaan. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Ik ben een beetje door mijn ideeën heen. Ik heb er nog een reiniger door de benzine gegooid maar die is nog amper gebruikt.

Elk idee wordt op prijs gesteld. Er zijn wel een hoop dingen die ik bij een ingespoten model niet kan testen ben ik achter helaas.

-groet-
Paniekje

Lijkt een luchtlekkage op aanzuiggedeelte tussen gasklep en cilinderkop.
Laat hem lopen en spuit eens kleine beetjes remreiniger of startpilot richting dit inlaatdeel, kijk wat het effect op het toerental is.
Wanneer effect, dan zit daar ergens een lekkage.
BoxerHarry
Bijz: Ex-overheid
Woonplaats of omgeving: Winterswijk

Ongelezen bericht door BoxerHarry »

Terugpetsen kan ook ontsteking zijn. Misschien alle aansluitingen nog eens checken en kijken of beide bougies goed vonken?
Harry

Actueel:
BMW R1200RT-P 189000 Km

‘Frogger’:
GS400, CB1100F superbold’or, FZR1000, CBR600F, CBR900RR, VFR750F, CB1, CB500, VFR750F, CBR600F4i
Kuijpers
2024
2024
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Veldhoven

Ongelezen bericht door Kuijpers »

Ik heb nog een hint na al de andere dingen die hier langs gegaan zijn:

controleer of het tonnetje van de kabel in het draaideel van het injectorhuis netjes erin zit . Helaas lastig om goed te zien maar heeft flink gevolg.

lamda sonde probleem lijkt niet waarschijnlijk immers zolang de temperatuur van de motor onder 50 graden is doet die niets.
JanssenvdLaak

BoxerHarry schreef: 04 mei 2025, 15:49 Terugpetsen kan ook ontsteking zijn. Misschien alle aansluitingen nog eens checken en kijken of beide bougies goed vonken?
Er zitten nieuwe iridium bougies is, omdat na vorig ritje 1 kant ontzetten zwart was. Ik vind het vonken van die bougies eigenlijk een beetje tegen vallen. Voor mijn gevoel ontsteekt hij ook niet goed. Ga ik in de volgende ronde zeker naar kijken. Bedankt voor de tip
Paniekje schreef: 04 mei 2025, 09:40 Lijkt een luchtlekkage op aanzuiggedeelte tussen gasklep en cilinderkop.
Laat hem lopen en spuit eens kleine beetjes remreiniger of startpilot richting dit inlaatdeel, kijk wat het effect op het toerental is.
Wanneer effect, dan zit daar ergens een lekkage.
Bedankt voor de tip. Ik ga dit zeker nakijken. Ik geloof niet dat er tegen aan gestoten ben ofzo, maar met mijn onbegrensde lompheid weet je het maar nooit.
Kuijpers schreef: 04 mei 2025, 20:36 Ik heb nog een hint na al de andere dingen die hier langs gegaan zijn:

controleer of het tonnetje van de kabel in het draaideel van het injectorhuis netjes erin zit . Helaas lastig om goed te zien maar heeft flink gevolg.

lamda sonde probleem lijkt niet waarschijnlijk immers zolang de temperatuur van de motor onder 50 graden is doet die niets.
Dit heb ik goed in de gaten gehouden met het opbouwen. Dacht dat ze vorige keer goed zaten maar er zat er toen toch 1 niet lekker. Ik vind wel dat ze er heel makkelijk uitkomen.

Dat van de lambdasonde is nieuw voor me. Handige tip. Dank je.
Ik vind het vreemd dat hij goed liep voor demontage en nu niet meer. Mijn inziens zit alles weer zoals het hoort. Na de 2e keer alles uit en in elkaar wat kleine dingen gevonden maar geen losse stekkers ofzo.

Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor alle tips. -groet- Dennis
JanssenvdLaak

Goedenavond mensen.

De motor doet het weer! Alles nog een keer goed nagekeken. Ik heb een bobine met bougiekabels gemonteerd van de sloop en de problemen zijn weg. Wat een motor zeg! -1100- Rijd fantastisch! -groet- Dennis
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

JanssenvdLaak schreef: 10 mei 2025, 22:48De motor doet het weer!
Wat een fijn nieuws om te horen! _004
Er komen mooie dagen aan, dus lekker rijden zou ik zeggen. 8)_
JanssenvdLaak schreef: 10 mei 2025, 22:48Wat een motor zeg! -1100- Rijd fantastisch!
Dat weten we hier al een lange tijd, maar ja: dan moeten wel alle onderdelen meewerken.

Ga lekker rijden: veel plezier en pas op voor de vliegjes tussen je tanden. ;)
Groeten,

Peter
BoxerHarry
Bijz: Ex-overheid
Woonplaats of omgeving: Winterswijk

Ongelezen bericht door BoxerHarry »

Geweldig nieuws en wat mooi dat je het euvel hebt gevonden. Nu lekker rijden.
Harry

Actueel:
BMW R1200RT-P 189000 Km

‘Frogger’:
GS400, CB1100F superbold’or, FZR1000, CBR600F, CBR900RR, VFR750F, CB1, CB500, VFR750F, CBR600F4i

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”