De motor was financieel total loss. De invoer as van de versnellingsbak was beschadigd en de tanden van de koppelingsplaat waren niet bestaand meer. De vorige eigenaar had een quote van bijna 3000€ gehad om het te repareren.
Vervangende onderdelen besteld en geplaatst met behulp van het clymer garage handboek. So far so good. Maar bij het terugplaatsen van de circa 20mm brede slang aan de voorkant van het luchtfilter huis brak de nippel van het filterhuis af. Zonder kracht te zetten dus hij zal erg broos geweest zijn.
Toch de motor verder in elkaar gezet en gisteren even een test rondje van 60km gedaan.
Motor startte erg slecht. Waar hij voor dat ik er aan begon prima startte. Eenmaal lopende ploft hij continu in de uitlaat en heel soms in het luchtfilter huis. Na 30 km wat gegeten en daarna weer gestart en de 30km terug naar huis. Het ploffen werd nu echt knallen. Erg ongemakkelijk. Het ergste is ook 0 to 40% gas ongeveer. Als je hem opentrekt gaat het wel goed.
Eenmaal thuisgekomen de bougies er uit getrokken. Linkerkant was prima, rechterkant was zwarter als dat ik ooit heb gezien. Uit voorzorg toch de platina bougies vervangen. Heeft geen invloed gehad.
Motor loopt erg ruw, de hele fiets schud alsof hij op 1 cylinder loopt. Tenslotte mijn vraag. Zou dit allemaal kunnen komen omdat die slang niet op het filterhuis zit? Zowel het filterhuis en de slang zit behoorlijk luchtbeweging op. Ik heb een ander filterhuis besteld en hoop dat dit de problemen oplost.... Of zou er meer aan de hand kunnen zijn? Alle stekkers zitten weer op hun plek en de motor liep keurig voordat ik hem uit elkaar trok.
Bedankt voor het lezen, en hopelijk dat iemand hier ervaring mee heeft?

Dennis