TomTom 550 boven TFT-scherm van 1250 RT.

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

GvandenBerg
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

TomTom 550 boven TFT-scherm van 1250 RT.

Ongelezen bericht door GvandenBerg »

Hallo,
Afgelopen zaterdag zag ik op de Intermot in Keulen op de stand van Wunderlich een steun voor een Tomtom 550 gemonteerd op een R1250RT. De tomtom hing bij deze steun direct boven het TFT-scherm zonder metalen afscherming.
Dit verbaasde me en ik heb gevraagd of en hoe dit functioneerde. De man van Wunderlich vertelde dat ze onder de kunsstof afdekking boven de koplamp een metalen laag hebben geplakt en dat dit voldoende was voor een acceptabele satellietontvangst. Hij zei er duidelijk bij dat de oplossing niet perfect is.
Van een afscherming van straling van het TFT-scherm was geen sprake. Kan het zijn dat niet het TFT-scherm maar electronica in de buurt van de koplamp, bijvoorbeeld de radar, het ontvangst-probleem veroorzaakt? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Groeten, Gerben
Tieflaar
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: TomTom 550 boven TFT-scherm van 1250 RT.

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Welk "ontvangstprobleem" bedoel je hier bij?

Edit: mijn vraag is niet relevant. Ik zat aan een ander ontvangstprobleem te denken icm TFT
Sorry.
Laatst gewijzigd door Tieflaar op 11 dec 2024, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Grrrroet, Jack
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

GvandenBerg schreef: 09 dec 2024, 15:41bijvoorbeeld de radar,
Ik heb geen 1250 en ken ze eerlijk gezegd ook niet, maar uit hoofde van mijn andere hobby (radio zendamateurisme) kan ik het antwoord op deze vraag eenvoudig bevestigen.

Het signaal dat GPS satellieten uitzenden is relatief zwak, dus kan gauw gestoord worden door (relatief) zwakke signalen van heel dichtbij of sterke signalen op grotere afstand, ook als de frequentie van dergelijke bronnen totaal ergens ander ligt.
Groeten,

Peter
Lone Rider
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Nederland

Ongelezen bericht door Lone Rider »

Het probleem bij de 1250 en ook de 1600 is, dat het grote tft scherm, de ontvangst van de er boven geplaatste navigatie ernstig verstoord.
Daardoor werkt de navigatie erg slecht.

En de reden van de er boven geplaatste navigatie heeft te maken met de slechte werking van het tft scherm.
Op het MF forum, staan redelijk veel klachten mbt het TFT scherm, en een afscherming tussen het scherm en de navigatie lijkt daarmee de verstoring tegen te gaan.
May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.
GvandenBerg

Maar Wunderlich beweert dus dat het zonder metalen afscherming tussen TomTom en TFT-scherm ook voldoende goed werkt. Zij passen echter wel een metalen afdekking onder de steun (dus boven de radar) toe.
hoe zit het nou precies?
Gerben
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

Wunderlich is een goed bedrijf, maar ook een commercieel bedrijf; hou dat in het achterhoofd.

Het gemakkelijkste is gewoon zelf uitproberen: koop een lengte koperfolie, soldeer (of schroef) een draadje naar massa (het frame van je fiets) en klem dat onder je TomTom (niet helemaal omwikkelen natuurlijk, maar dat deel dat naar je TFT scherm en radar wijst).
Groeten,

Peter
Lone Rider

GvandenBerg schreef: 11 dec 2024, 14:18 Maar Wunderlich beweert dus dat het zonder metalen afscherming tussen TomTom en TFT-scherm ook voldoende goed werkt. Zij passen echter wel een metalen afdekking onder de steun (dus boven de radar) toe.
hoe zit het nou precies?
Gerben
Die afdekking plaatsen ze niet voor niets, net als alle anderen die de ouderwetse navigatie weer gaan gebruiken, en met een reden _004
May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.
Tieflaar
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Sta mij toe om even van de vraag af te wijken maar wel bij het onderwerp te blijven :D
Waarom zou je een TomTom als dedicated navigatie device plaatsen.
Ten opzichte van de Connected Ride App navigatie biedt de TomTom volgens mij niets extra's.
En ondanks dat ik een enorme klager ben over de connectie van de app met het TFT kan ik zeggen dat er wel een werkende combinatie te maken is.
Grrrroet, Jack
Lone Rider

Tieflaar schreef: 13 dec 2024, 08:43 Waarom zou je een TomTom als dedicated navigatie device plaatsen.
Ik zou persoonlijk voor Garmin hebben gekozen.
GvandenBerg

Update: TomTom 550 boven TFT-scherm van 1250 RT.

Hallo,
Afgelopen weekend heb ik eindelijk goed kunnen bekijken wat er precies gebeurt met de satellietontvangst als ik mijn R1250RT uit 2022 aanzet.
Ten eerste moest ik een oude BMW Navigator vinden die daadwerkelijk de ontvangst aangeeft met verticale balkjes. Mijn TomToms hebben deze functie namelijk niet. De Navigator heb ik onder de ruit net achter het scherm gelegd. Er werden 6 satellieten gevonden en de ontvangst was goed. Zodra ik de motor activeerde (met de drukknop) liep de ontvangst sterk terug. Alle balkjes verdwenen. Een dunne plaat metaal tussen Navigator en motor gaf een duidelijke verbetering hoewel de ontvangststerkte wel ongeveer (20-30%) terugliep. Maar alle 6 de satellieten bleven duidelijk 'in beeld'.
Nu ga ik een definitieve steun maken voor de Rider 550 met metaalafscherming die ook nog eens verbonden is met het frame. Dit zou afdoende moeten zijn.
Groeten, G van den Berg
Mello
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Ongelezen bericht door Mello »

Heb het op een andere manier opgelost.
Daar mijn RT een "buis stuur" heeft heb ik hierop een houder gemonteerd voor de Garmin XT.
Hiermee heeft de Garmin een goede satelliet ontvangst.
Wel een nadeel, het Garmin scherm zit niet in je gezichtsveld.

-groet- Johan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvandenBerg

Inderdaad, niet in je blikveld en in mijn geval past het niet met mijn tanktas...
Gerben.
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Min gps staat daar op dezelfde plaats al sinds 2009 ondanks dat ik ook een beugel heb bovenop het dashbord (soms staat daar eens een camera op). Persoonlijk vind ik het de fijnste positie.
ErikS
2024
2024
Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Contacteer:

Ongelezen bericht door ErikS »

In het verleden heb ik hierover een heel idem geschreven zowel op dit forum als op die van GPS.nl. Kijk daar eens naar want daar staat alles hierover eigenlijk al in. Maar . . .
Waarom een TomTom of Garmin?
Sinds 8 maanden heb ik mijn motorfiets verrijkt met een Carpuride W702 en een life-time abonnement op MRA (MyRouteApp).
En ik ben hier zo tevreden over dat ik noch de BMW app noch de Garmin, die het overigens goed blijft doen, nog echt gebruik. In MRA zit eigenlijk alles dat ik nodig heb. Van planning tot rijden. Het werkt via de mobile telefoon dus kun je het, in combinatie met Android auto of Apple Carplay eventueel ook in je auto gebruiken.

Zumo XT en politie beugel op R1250RT 2022
(ver)Storing ontvangst Zumo XT op BMW R1250 RT met TFT scherm.
My route app navigatie
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
wannesie
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Ongelezen bericht door wannesie »

ErikS schreef: 24 feb 2025, 08:52 Sinds 8 maanden heb ik mijn motorfiets verrijkt met een Carpuride W702 en een life-time abonnement op MRA (MyRouteApp).
Zou je een foto kunnen plaatsen van hoe je een en ander hebt gemonteerd?
ErikS
2024
2024
Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Contacteer:

Ongelezen bericht door ErikS »

foto1.jpg
foto2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”