ABS storing BMW R1200RT 2005

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
gils1966
2023
2023
Type: R1200RT
Bijz: een hele mooie, vind ik
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beilen

ABS storing BMW R1200RT 2005

Bericht door gils1966 »

Goedemiddag allen,

Vandaag voor het eerst na de winterstop weer een ritje gemaakt. Halverwege de rit plotseling ABS storing, waar zoals velen van jullie ook vast al mee te maken hebben gehad.
Het betreft om mijn BMW R1200RT bouwjaar 2005.
Wie kan mij een goed adres aanbevelen om dit ABS probleem op te lossen en wat ongeveer de kosten zullen zijn.
Het probleem zal zich waarschijnlijk niet van zelf oplossen. :cry:
Ik hoor graag van jullie een aanbeveling!!

Gr. Jan
Edward1968
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: ABS storing BMW R1200RT 2005

Bericht door Edward1968 »

Uitlezen en dan pas je plan trekken.
RTboy
Woonplaats of omgeving: Papendrecht

Bericht door RTboy »

Hallo allemaal,
Ik heb helaas ook een storing met mijn R1200RT uit 2009 rood brandend lampje
Foutcode 5DF4 en code 5DF5 oorzaak blijkt een te lage voedingspanning te zijn onder de 9volt
Het vreemde is dat als ik de motor na een kleinstukje rijden uit zet en opnieuw start de problemen weg zijn.
Spanning accu is 12,2volt en met draaiende motor 14.4volt dit lijkt voldoende te moeten zijn.

Iemand enig idee (start spanning) ?

Hoor jullie opmerkingen graag.

Gr, RTboy
maRcBMWR
Woonplaats of omgeving: Twente

Bericht door maRcBMWR »

Als de motor even gedraaid heeft, laadt de accu bij en is de spanning boven de drempelwaarde.
Eventueel nieuwe accu (in het geval die al op leeftijd is). Dat lost veel van dit soort storingen op.
R1200RT (2010)
RTboy

Bericht door RTboy »

Dank voor je snelle reactie.

Zojuist de startspanning nogmaals gemeten deze komt niet onder de 10,2volt (motor staat ook binnen in de garage met een omgeving temperatuur nu van 21.5 graden) lekker warm dus.

Accu is ook nog maar 1.5 jaar oud type GEL, starmotor hoort ook normaal hier bedoel ik mee deze gaat vlot rond zonder rare of afwijkend geluiden.

Gr.

RTboy
Paniekje
Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Bericht door Paniekje »

Ik weet niet welke foutcode “het koolborstel-probleem” veroorzaakt, maar is ook een bekende fout-veroorzaker bij deze types.
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Bericht door QuickFix »

Het venijnige met accu's is vaak dat je niet altijd kunt vertrouwen op eenvoudige metingen met een multimeter.

Ik had het jaren geleden met mijn R1100RT dat deze slecht startte, maar wanneer ik de spanning controleerde dan was deze keurig boven de 12 Volt en wanner de motor draaide (en dus de generator hem oplaadde) dan was de spanning ook keurig boven de 14 Volt: de generator was dus ook goed.

Totdat ik langsging bij de garage, welke mij doodleuk vertelde dat de accu gaar was; hij liet het me zelfs zien met zijn accutester.
Het komt dus voor dat een accu er, qua spanning, goed uitziet, maar wanneer je de daadwerkelijke capaciteit onder belasting meet, dan blijkt hij gewoon ver heen te zijn.

Na dat inzicht heb ik zelf voor twee tientjes een eenvoudige accu-tester gekocht en ik ben blij dat ik zelf eerst dingen kan uitsluiten.
AccuTester.jpg
En ik gebruik hem best wel regelmatig; niet dagelijks, maat toch vaak genoeg om de aankoop te kunnen verantwoorden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Peter
RTboy

Bericht door RTboy »

Dank voor jullie reactie, de accu tester die je laat zien heb ik zelf ook een professionele op mijn werk deze levert zelfs een compleet test rapport dat ga ik maandag nog een uitlezen (maar hier zit het probleem niet in) ik heb er zelf nog eens goed over na zitten denken en ga toch die bekende koolborstels verdenken.
Iemand een idee welke borstels er in zitten (maat voering en type) zodat ik deze zou kunnen bestellen?
De wiel sensoren heb ik ook getest deze werken werken goed.

Gr, RTboy
Paniekje

Bericht door Paniekje »

Het zit hem niet in versleten borstels , maar in het type behuizing van de borstels.
De koolborstels schuiven niet soepel door de behuizing, schranken een beetje.
Een tik met een eind hout tegen het (zwarte) motortje op de abs unit zorgt er voor dat ze weer verspringen , dan is het probleem in meeste gevallen “heel even” weg.
Dus bij vervanging van borstels komt er een ander passend type in .
Ik weet alleen niet welk vervangend type mijn monteur daar op mijn destijds 2008 model heeft geplaatst.
RTboy

Bericht door RTboy »

Ik ga helemaal met jou mee in het koolborstel verhaal, zou je er op één of andere manier achter kunnen komen welke koolborstels hij gebruikt heeft dan kan ik die alvast bestellen en direct plaatsen als ik heb open gemaakt hebt.
Mijn RT is van eind 2009.

PS. ik heb gisteren nog een rit gemaakt van ruim 200km en toe is het lampje een hele tijd uit geweest bewijst dus dat wel dat dit een klevende koolborstel zou kunnen zijn.

Gr.
RTboy
Paniekje

Bericht door Paniekje »

Ik heb hem even een appje gestuurd met de vraag.
Paniekje

Bericht door Paniekje »

Nou , dat gaat niet gaan bij een i ABS .
Zullen ook niet de koolborstels zijn die het probleem geven bij dat ABS-type.
Pomp-fout zou kunnen (lijkt hem het meest denkbare, kostbaar plaatje, 2800 voor een nieuwe, 1200 voor revisie in Duitsland).
ABS sensor kan ook nog defect of verkeerd afgesteld zijn, zou ik eerst even controleren.

Foutcodes heb je opgezocht, neem ik aan .....
Accu is met tester gemeten ? Ook nieuwe accu kan zomaar overlijden.
Accu-polen maken goed contact ?

Verder de waarschuwing dat fout in ABS-pomp bij dit oudere type i ABS gevaarlijke situaties op kan leveren.
Ben er dus zeker van dat je remsysteem goed werkt.

Doorlussen zoals bij 1100 en 1150 kan ook.
RTboy

Bericht door RTboy »

Dank voor de info met de uitleg. Inmiddels heb ik een ABS unit op de kop getikt van een Ford Fiesta deze heb ik inmiddels uit elkaar gehaald en de koolborstelplaat verwijderd deze wil ik vrijdag aanstaande gaan plaatsen in mijn R1200RT uit eind 2009 Ik ben nu toch al zover dat ik dit toch gaat proberen (niet geschoten is altijd mis) ik hou jullie op de hoogte.

Doorlussen zoals bij een R1100RT en 1150? dat kan later altijd nog.

PS. ik probeer een foto toe te voegen maar dat lukt helaas niet!

Tot zo ver.
Gr RTboy
Paniekje

Bericht door Paniekje »

Bij een 2009 versie is inderdaad de boosdoener meest het koolborstelprobleem.
Het verwijderen en weer op een manier vastzetten van de abs-motor is daarbij de uitdaging, maar daar zijn genoeg filmpjes van op Youtube
RTboy

Bericht door RTboy »

ABS pomp gisteren gedemonteerd en uit elkaar gehaald de koolborstelplaat verwijderd en vervangen door een ander type die van een Ford Fiesta deze paste perfect en ziet er ook veel beter en sterker uit. Het geheel weer netje en schoon in elkaar gezet en gemonteerd op de motor, hierna het hele remsysteem opnieuw gevuld met schone en nieuwe remvloeistof en ontlucht.
Hierna via Motorscan verbinding gemaakt en foutcode 5DF4 en 5DF5 gewist en gecontroleerd of de beide wielsensoren ook nog signaal afgeven dit is in orde er staat alleen nog een regel met pomp 0 volt maar dit neem ik aan werkt alleen als de pomp draait en met stilstaande motor is dat niet het geval.

Proefritje gemaakt helaas lampje brandt nog! remmen doet hij perfect ook als ik alleen maar de achterrem gebruikt dan remt het voorwiel ook dus alles werkt wel!

Ik las nog iets over doorlussen ent als bij een 1100 en 1150 maar is dit een goede optie? of heeft iemand nog een briljant idee?

Gr, RTboy
RTboy

Bericht door RTboy »

Hierbij nog een update,
Inmiddels lijkt het probleem te zijn verholpen het betreffende lampje is al bijna 2 weken uit! heel bijzonder ik heb er eigenlijk niets meer aangedaan behalve dat ik op internet gelezen heb bij BMW auto dat als je het contact aanzet je binnen een bepaalde tijd moet rijden om de lees procedure af te werken, met andere woorden.
Ik start nu de motor en zie in het display alle controle lampjes oplichten (normaal) dan blijven en altijd 2 knipperen! normaal was het zo dat ik dan mijn handschoenen aan trok en dan pas weg rij nu trek ik eerst mijn handschoenen aan start de motor zoals gebruikelijk en rij dan direct weg nu gaan alle controle lampjes uit!

Mogelijk heeft het toch nog te maken gehad met het vervangen van de koolborstels deze nog in de juiste passing slijten.

Hoe dan ook probleem voor nu opgelost.

Dank voor al jullie hulp.

Groet, RTboy.
Paniekje

Bericht door Paniekje »

Bij normale werking heb ik nooit een storing bemerkt door langer wachten met rijden na een start.
Dus ik denk dat het dan aan jouw handschoenen ligt :D .
Ik zou zeggen, probeer eens lang te wachten en dan pas te rollen, dan heb je er weer vertrouwen in.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”