Vreemd motorgedrag (afslaan)
Moderator: RT_Patrick
- evanveen
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Uithoorn
Vreemd motorgedrag (afslaan)
Beste forumleden,
Hopelijk kan iemand mij in de juiste richting helpen.
Het volgende is aan de hand.
Op een gegeven moment begon mijn motor af te slaan. ( R1200RT / 2005/6 )
Ik merk dat het kan voorkomen bij de volgende situaties: (warme motor)
- Al rijdend bij het nadere van stoplicht, rotonde, bocht en dan koppeling ingedrukt en gas los.
- Stilstand (Motor komt dan volgens mij onder een bepaald rpm)
Ik ben recentelijk langs de garage geweest, die hebben de kleppen gesteld en de bougies vervangen.
Op de computer is geen error te vinden.
Helaas hebben die werkzaamheden mij niet kunnen helpen.
Hopelijk hebben jullie een idee.
Alvast bedankt.
Mvgr,
E. van Veen
Hopelijk kan iemand mij in de juiste richting helpen.
Het volgende is aan de hand.
Op een gegeven moment begon mijn motor af te slaan. ( R1200RT / 2005/6 )
Ik merk dat het kan voorkomen bij de volgende situaties: (warme motor)
- Al rijdend bij het nadere van stoplicht, rotonde, bocht en dan koppeling ingedrukt en gas los.
- Stilstand (Motor komt dan volgens mij onder een bepaald rpm)
Ik ben recentelijk langs de garage geweest, die hebben de kleppen gesteld en de bougies vervangen.
Op de computer is geen error te vinden.
Helaas hebben die werkzaamheden mij niet kunnen helpen.
Hopelijk hebben jullie een idee.
Alvast bedankt.
Mvgr,
E. van Veen
- wannesie
- 2024
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Re: Vreemd motorgedrag (afslaan)
Dat zou de Hall-gever kunnen zijn. Zoek maar eens op het forum.
-
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Synchronisatie gaskleppen
- aantzeetje
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Nadat je de kleppen 2x hebt gesteld te beginnen met links en de 4 voelermaten gebruiken. Daarna pas synchronisatie doorvoeren en TPS resetten.
Mijn 2009, altijd dealer onderhouden, dronk graag wat olie. 4500km geleden bij een voormalig bmw mechanieker geweest, op aanraden van een vriend, voor onderhoud. Het is net of ik met een andere motor rij en nog geen druppel olie verbruikt. Dus vraag ik me nu af wat die officiële dealer al dan niet gedaan heeft?
-
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Heeft de BMW dealer dunne olie gebruikt en de laatste monteur heeft er dikkere ingedaan, of speciale Boxerolie van Motorex?
- aantzeetje
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Denk dat de dealer er 10W40 ingegooid heeft. Nu zit er Castrol racing 10W50 in zoals voorheen.
Ben nu 7000km verder na het onderhoud en ongeveer 200ml olieverbruik. Acceptabel gezien de rijstijl.
Ben nu 7000km verder na het onderhoud en ongeveer 200ml olieverbruik. Acceptabel gezien de rijstijl.
- Guardian850
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
De Hall-Gever is inderdaad een verdachte !! Regelmatig gelezen dat hij voorafgaande aan opgeven dit soort signalen geeft.
Er is een forum lid die hier alles over weet liet ik me vertellen.
Dat wat eerder geschreven is over kleppen stellen van links naar rechts klinkt logisch. Olie soort en verbruik in deze ook. Mijn RT verbruikt zichtbaar niks en heb voorstaande ook gedaan.
Er is een forum lid die hier alles over weet liet ik me vertellen.
Dat wat eerder geschreven is over kleppen stellen van links naar rechts klinkt logisch. Olie soort en verbruik in deze ook. Mijn RT verbruikt zichtbaar niks en heb voorstaande ook gedaan.
ex-motoren, K1100RS - Yamaha 850Twin - R850RT - Yamaha FJR1300 - Pan Euro ST1100 - Nu R850RT/R1250RTp/Yamaha MT7
- Edward1968
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Ik denk dat de Hall-gever niet de verdachte kan zijn, domweg omdat de 1200 serie geen hall-gever heeft.
Mocht je een hall-gever nodig hebben voor de 850/1100 of 1150 serie, neem dan contact op met FreekC.
Mocht je een hall-gever nodig hebben voor de 850/1100 of 1150 serie, neem dan contact op met FreekC.
Laatst gewijzigd door Edward1968 op 06 sep 2024, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- wannesie
- 2024
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Oeps! Excuses voor zoveel domheid. Ik projecteerde mijn eerdere problemen die ik ooit met mijn R1150RT had op de 1200. Geen Hall-gever dus....Edward1968 schreef: 03 sep 2024, 21:55 Ik denk dat de Hall-gever niet de verdachte kan zijn, domweg omdat de 1200 serie geen hall-gever heeft.

- nvdw
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden
Dan denk ik aan de stappenmotor (die regelt de stationairloop). Geeft geen foutcode bij defect.
viewtopic.php?p=170044#p170044
-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Laat eens uitlezen welke fouten er in de computer staan, deze eerst oplossen. Edit is al gedaan.
Had een vergelijkbaar probleem. Wat bij mij hielp was de adaptiewaarden resetten, helpt misschien bij jou ook.
Had een vergelijkbaar probleem. Wat bij mij hielp was de adaptiewaarden resetten, helpt misschien bij jou ook.
- evanveen
- Woonplaats of omgeving: Uithoorn
Naar aanleiding van je post ben ik eens gaan kijken naar de symptomen die bij een niet juiste synchronisatie kunnen voorkomen, en daar heb ik dus ook last van. BIjvoorbeeld dat het gas niet gelijk reageert, naar mijn idee geeft de motor ook niet zijn volledige vermogen.
Ik ben op het internet gaan kijken hoe lastig het is om de deze synchronisatie uit te voeren, en dat ziet er niet echt lastig uit. ( https://www.youtube.com/watch?v=rID9_PBEvAE )
Probleem is alleen dat je er een GS-911 en een vacuummeter voor nodig hebt.
Nu is de aanschaf van zo'n vacuummeter nog wel te doen, echter zo'n GS-911 heeft best wel een hoge prijs.
Is er misschien iemand hier die een GS-911 heeft en mij hiermee misschien kan helpen?
-
Het kalibreren vd stappen motortjes is niet nodig, voor het synchroniseren.
Stappen motortjes gaan bij het uit en aanzetten naar hun basisstand.
Stappen motortjes gaan bij het uit en aanzetten naar hun basisstand.
-
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Op basis van eigen ervaring (een paar keer afslaan tijdens uitrollen naar stoplicht) .evanveen schreef: 06 sep 2024, 11:24Naar aanleiding van je post ben ik eens gaan kijken naar de symptomen die bij een niet juiste synchronisatie kunnen voorkomen, en daar heb ik dus ook last van. BIjvoorbeeld dat het gas niet gelijk reageert, naar mijn idee geeft de motor ook niet zijn volledige vermogen.
Ik ben op het internet gaan kijken hoe lastig het is om de deze synchronisatie uit te voeren, en dat ziet er niet echt lastig uit. ( https://www.youtube.com/watch?v=rID9_PBEvAE )
Probleem is alleen dat je er een GS-911 en een vacuummeter voor nodig hebt.
Nu is de aanschaf van zo'n vacuummeter nog wel te doen, echter zo'n GS-911 heeft best wel een hoge prijs.
Is er misschien iemand hier die een GS-911 heeft en mij hiermee misschien kan helpen?
Mijn monteur wist meteen dat het waarschijnlijk de synchronisatie was, en inderdaad was het daarna toppie.
Gas-reactie werd ook beduidend beter.
-
Synchronisatie kan het probleem ook zijn. De kleppen zijn gesteld en de bougies zijn vervangen. Ik ga er dan vanuit dat er ook is gesynchroniseerd door de garage.
- Guardian850
Ik ga me aansluiten bij de topic starter.
Na twee weken gestald te hebben gestaan de RT weer gepakt om te gaan werken. Start goed maar na verloop van tijd slaat mijn motor ook af. Start gelijk weer maar lijkt soms spreekwoordelijk een oud wijf. Afslaan tijdens het wachten voor een stoplicht/brug.... op EEN cilinder lopen soms maar rijd voor de rest goed. (maak 40 km per dag). Kleppen zijn nog niet zo lang geleden gesteld. Is nog niet zo lang geleden bij FreekC geweest. Nieuwe bougies (dure) erin om te proberen....
Zat nog wel te denken om binnenkort de brandstofpomp - het filter - en de injectoren ook maar te vervangen omdat het onderhoud niet echt bekend is.
Ik hoop dat iemand ook mij op het juiste spoor kan zetten door zijn/haar ervaring!
Na twee weken gestald te hebben gestaan de RT weer gepakt om te gaan werken. Start goed maar na verloop van tijd slaat mijn motor ook af. Start gelijk weer maar lijkt soms spreekwoordelijk een oud wijf. Afslaan tijdens het wachten voor een stoplicht/brug.... op EEN cilinder lopen soms maar rijd voor de rest goed. (maak 40 km per dag). Kleppen zijn nog niet zo lang geleden gesteld. Is nog niet zo lang geleden bij FreekC geweest. Nieuwe bougies (dure) erin om te proberen....

Zat nog wel te denken om binnenkort de brandstofpomp - het filter - en de injectoren ook maar te vervangen omdat het onderhoud niet echt bekend is.
Ik hoop dat iemand ook mij op het juiste spoor kan zetten door zijn/haar ervaring!
ex-motoren, K1100RS - Yamaha 850Twin - R850RT - Yamaha FJR1300 - Pan Euro ST1100 - Nu R850RT/R1250RTp/Yamaha MT7
- Guardian850
PS betreft in mijn geval de R850RT 2003
- henkn
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RS
- Woonplaats of omgeving: Delfzijl
Ik had dit ook met mijn R1150RS, hij sloeg bij elke rit een paar keer af. Ik had hem nog maar net en heb eerst maar eens onderhoud gepleegd:
- Olie (boxerolie)
- Oliefilter
- Kleppen stellen (hoefde weinig gesteld te worden)
- Luchtfilter (was erg vervuild en waarschijnlijk al 60.000 km en 10 jaar niet vervangen)
- Bougies vervangen.
Dat is inmiddels ca 1000 km geleden, hij is nog één keer afgeslagen, maar het is geen probleem meer.
Groet, Henk
R1150RS - 2001
- Olie (boxerolie)
- Oliefilter
- Kleppen stellen (hoefde weinig gesteld te worden)
- Luchtfilter (was erg vervuild en waarschijnlijk al 60.000 km en 10 jaar niet vervangen)
- Bougies vervangen.
Dat is inmiddels ca 1000 km geleden, hij is nog één keer afgeslagen, maar het is geen probleem meer.
Groet, Henk
R1150RS - 2001
- Guardian850
Hoi Henk,
Ja onderhoud is het toverwoord in veel gevallen.
\
Spullen zijn besteld en worden binnenkort verwacht hier. Hij krijgt een uitgebreid onderzoek/onderhoud dus hoop weer normaal te kunnen rijden zonder de vrees voor het afslaan.
Thanks
Ja onderhoud is het toverwoord in veel gevallen.
\
Spullen zijn besteld en worden binnenkort verwacht hier. Hij krijgt een uitgebreid onderzoek/onderhoud dus hoop weer normaal te kunnen rijden zonder de vrees voor het afslaan.
Thanks

- LeoRT
- Woonplaats of omgeving: Assendelft
Zou ook een probleem met een bobine kunnen zijn. Ik heb kort geleden ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn 1200RT, sloeg vaak af bij stationair en hield in bij plotseling vol gas. Na lang zoeken kwam ik erachter dat een bobine defect was. Ik heb toen 4 nieuwe Beru bobines erop gezet en de RT rijdt nu weer als nieuw 

- Guardian850
De zoektocht lijkt voorbij in mijn geval. Vervangen de Bobine en de kabels, brandstofpomp en filters. Ook zijn de injectoren preventief vervangen. Starten en lopen. Test rondje is positief. Morgen weer mee naar het werk. Bedankt voor de informatie hier 

- PanEuRoel
- 2024
- Woonplaats of omgeving: HULST
Mooi dat het uiteindelijk is opgelost! 

Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; LedPerf Dual Auxiliary Lights; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; LedPerf Dual Auxiliary Lights; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 6529 Weergaves
-
Laatste bericht door iamdewaal
-
- 4 Reacties