Connected app verliest contact met de motor
Moderator: RT_Patrick
- Arjan.Hagens
- Type: R1250RT
- Bijz: Met alle optie's
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Lochem
Connected app verliest contact met de motor
Irritant want je moet stoppen om alles de app en de motor te herstarten. Weet iemand een oplossing?
Yamaha DS7 (1974 - 1976)
BMW R75/5 (1976 - 1977)
Kawasaki Z650 (1977- 1995)
Suzuki VX 800 (2001 - 2005)
BMW R 1150 RT (2005 - 2015)
BMW R 1200 RT (2015 - 2023)
BMW R 1250 RT Sport (2023 - )
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- Henk7777
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Re: Connected app verliest contact met de motor
Dan de app weer downloaden en installeren en dan de verbinding met de motor maken.
Zogezegd weer met een blanco start beginnen.
En als dat niet helpt...... een XT kopen..
Succes
Henk7777
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
- Tieflaar
- Woonplaats of omgeving: Betuwe
Wat voor smartphone heb je?
- Tieflaar
Maar dan toch eerst eens gebruikers verzamelen om een gezamenlijke actie tegen Herr BMW te starten.
Het woord 'schandalig' is een compliment voor het product dat ons geleverd is.
- Edward1968
- Bijz: R1250R
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
- Tieflaar
Welke versie is dat?
Ik heb op IOS 5.2.0 en zie die optie niet.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- Edward1968
- Bijz: R1250R
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Het bekende Apples and Peers...(nee, dat is geen Engels...).
- Tieflaar
(en dat ie tegenwoordig Nederlands

- Arjan.Hagens
En ik heb dit probleem niet eerder gehad.
Het is sinds Ca 3 weken.
De app verwijderen etc ga ik proberen maar ik weet pas na de volgende rit of dit werkt.
Yamaha DS7 (1974 - 1976)
BMW R75/5 (1976 - 1977)
- Tieflaar
Eén punt is onwaar. Herstarten van een iPhone sluit de applicaties niet.
Ik heb het zelf nog niet zo uitgevoerd.
We would ask you to update your iPhone to the latest iOS-Software (17.4.1) and the Connected App o version 5.2. Please note that some individual settings of an iPhone will be resetted in case of an update. Please check:
that no power/battery-saving modes are switched on during the use of the Connected App.
that the app has permanently access to your location (Settings > Location > Always).
If a change in the settings of your mobile were necessary please start the app again.
Finally we ask you to reset the Connectivity/TFT display (call up the >Settings< menu. Select >Reset all< and confirm) and delete all pairings at your iPhone and your communication system. Then set up the pairings completely new (please note in this context that both your iPhone and your communication system may only be paired with the Connectivity/TFT display. An additional direct pairing between communication system and iPhone can cause problems/malfunctions).
Recommended best practice WiFi iPhone settings:
Go to settings on your iPhone > WiFi. Tap your home WiFi name or address and set “Auto-Join” to OFF Also, set “Ask to Join Networks” to OFF. In addition, please put any other smart devices you may be carrying (such as an Apple Watch) in flight mode.
Phone Location:
The location of your iPhone is important because the WiFi signal from the bike only has a very short range. The bike’s WiFi is designed to only connect with a iPhone that is located in the immediate vicinity of the Connectivity/TFT display. Location options include the charging compartment and handlebar mounted RAM or similar system. Note that the iPhone cannot be kept in the side or top cases, nor should it be in a jacket, pant pocket, or tank bag as those locations result in disturbances.
Recommended Startup Sequence. When connecting a iPhone to the bike before a ride, the recommended procedure is as follows:
1) As a general practice restart the iPhone prior to each ride. This clears and closes any open apps, which reduces the potential for interference from any open/running apps. Sometimes there are many apps opened, which can potentially be a source of conflict for the WiFi signal or the operation of the iPhone with the bike. After restarting the iPhone, open any apps that will actually be needed during the ride.
2) Turn on the Connected App, set it up on the bike, and then turn on the bike.
3) Wait for the iPhone’s Bluetooth to connect to the bike. “Connecting to bike” will be indicated on the iPhone and when the bike is connected it will then indicate “connected to
bike” on the iPhone screen. This normally takes about 10 - 15 seconds.
4) After the Bluetooth is connected, wait for the bike’s WiFi to connect to the iPhone. When it starts to connect, "Starting Map Mode" appears on the iPhone's screen, typically with a "Spinning Circle" in the upper right quadrant on the iPhone's screen. If WiFi does not connect within approximately 10 - 15 seconds (consider that to be too slow), tap on the spinning circle. A small rectangular map icon will appear in its place. Tap on the rectangular icon and it will ask to "join WiFi.” Tap "Yes". Usually this will result in a connection in 5 - 10 seconds. If not, tap the spinning circle again, then tap the rectangular map icon when it appears and try to “join WiFi” again. This should not be needed more than once but if the connection feels too slow, repeat the process. We refer to this process as “forcing” the WiFi connection, but we find that it results in an improved connection which does not fail. A number of others customers been using this procedure and have reported that it works well and as described here.
5) We usually do not turn on and connect the headset to the bike until we can see the maps on the Connectivity/TFT display. The helmet icon will appear on the screen and you will hear a message saying “phone connected”.
6) The whole process normally takes only 1 - 2 minutes or so, but it sometimes varies. We never try and wait out the WiFi connection process if it appears to be too slow without trying to “force” the connection using the above mentioned procedure. In our experience, a slow connection is indicative of a weak connection, so we repeat the process until we get a faster connection as we feel necessary.
- PanEuRoel
- 2024
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: HULST

Ik heb de telefoon altijd in het jack zitten en ben de verbinding met de XT nooit kwijt!
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- Tieflaar
- PanEuRoel
- 2024
Maar als je weet dat de wifiverbinding zodanig zwak is dat er snel storingen optreden, dan doe je daar iets aan.
Je noemt zelf het woord "schandalig" een compliment voor het geleverde. Dat is ook niet omdat je juicht over de prestaties van het spul.
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- Tieflaar
En ben ook van mening dat BMW dat op moet lossen.
Niet ik. En zeker niet door het aanschaffen van een los navigatie device. Dat is voor mij de wereld op z'n kop.
Ik heb snotdorie 30k uitgegeven voor een moto met geïntegreerd navigatie systeem.
- PanEuRoel
- 2024
- Nightstalker
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
En bij BMW niet door de voering van je jas.
Ik mag hopen dat dat bij de 1300 RT dan inmiddels opgelost is.
Of zouden ze helemaal van dit systeem afstappen?
Op de 1300GS zit het niet.
- Tieflaar
Zal dat misschien te maken hebben met regels voor WiFi techniek?Nightstalker schreef: 21 apr 2024, 13:17 Thuis gaat de WIFI door muren heen.
En bij BMW niet door de voering van je jas.
Misschien moeten sterke zenders gecertificeerd worden en zijn er licenties nodig en bij zwakkere zoals toegepast in de RT niet.
- Arjan.Hagens
Nu nog ff afwachten wie de kosten van die update gaat betalen.
Yamaha DS7 (1974 - 1976)
BMW R75/5 (1976 - 1977)
- Tieflaar
Op dit moment heb ik versie 013.014.020. en heb al veel updates gekregen sinds ik een TFT RT heb. Ik heb nog niet eerder gezien dat er een cijfergroep met 4 cijfers (0145) toegepast is.
Mijn laatste reactie van BMW was op 15-4. Dat bericht staat eerder in dit topic. Er is toen nog niets gezegd over een update.
- Nightstalker
BMW rekent nooit wat voor software updates.Arjan.Hagens schreef: 23 apr 2024, 12:38 BMW connected erkent het probleem en zegt dat software update van de motor naar 013.0145.020 veel van de blue tooth problemen oplost.
Nu nog ff afwachten wie de kosten van die update gaat betalen.
- ErikS
- 2024
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Nu, een aantal software updates (zowel van de motorfiets als van de App zelf) later wordt het stilletjes aan beter. De laatste update van de software op de motor die ik gehad heb dateert van medio 2023. En sindsdien moet ik toegeven dat het probleem van de verbroken verbinding bijna voorbij is. Ook de updates van de App spelen hierin natuurlijk een rol. Desondanks ben ik niet tevreden met de navigatie van BMW.
Belangrijkste nadeel voor mij: Als je een route ingevoerd hebt en tijdens het rijden krijg je een afgesloten weg dan wil de BMW Navigatie je meteen terugbrengen naar die (afgesloten) weg en blijft daardoor herberekenen. Je kunt de route op de GPS dan wel stoppen maar om hem weer op te pakken na de omleiding, moet je stoppen en de route opnieuw op de telefoon activeren. Helaas kent BMW niet de mogelijkheid om de route al rijdend weer te hervatten. En ook kun je met geen mogelijkheid zien wat de oorspronkelijke route was.
Ik zal mijn Garmin dan ook blijven gebruiken. Die werkt zoals ik het graag zie. Je kunt een track zichtbaar hebben en als je van de route afwijkt blijft de track zoals deze was. En de route kun je al rijdend stoppen en daarna ook weer rijdend opnieuw activeren.
En voor de volledigheid, mijn telefoon is een Samsung S10 met Android.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
-
- Bijz: Triple Black
- Woonplaats of omgeving: Lansingerland
Was benieuwd of er ook nog bugs opgelost zijn.
In de voorlaatste versie had ik veel meer last van connectie problemen (scherm TFT op zwart) dan in de 4.xxx versies.
Tevens had ik een ad hoc optredend resolutie probleem. Zowel TFT als telefoon springt dan naar een hogere resolutie. Op de TFT is dit niet zo erg, je krijgt meer te zien en is nog duidelijk genoeg, maar op de telefoon is het hinderlijk doordat alle opties waar je op kan klikken in elkaar overlopen.
App hard afsluiten is dan de enige optie om het weer normaal te krijgen.
In de middag meteen een rit gemaakt van zo’n beetje 220 km.
Conclusie niks verbeterd…
2 keer connect problemen, 1e keer bij mij voorgekomen dat bij starten dat de app niet automatisch opstart (ja, vinkjes in de app staan goed

Schiet mij maar lek met het hele BMW app gebeuren, gelukkig had ik mijn ouwe Garmin 660 als back-up op t stuur staan zodat je ongeveer weet welke wegen en kruispunten je gaat tegenkomen, wel handig op een voor mij onbekend terrein.
Eerder hier op t forum geschreven dat ik een dedicated ouder Android toestel gebruikte, maar omdat deze met zijn 16gb geheugen en de laatste Android/noodzakelijke google updates “vol” zit, was ik al een paar maanden mijn normale Android 11 toestel aan t gebruiken, wat tot en met versie 4.xxx redelijk OK was, maar knudde sinds de app 5.x versies.
Heb me voorgenomen om maar eens gaan speuren naar een Garmin XT of XT2 aanbiedingen, want dit schiet niet echt op.
Maar goed, volgen er dan nieuwe uitdagingen?
Lees hier over allerlei “knutsel” oplossingen met stalen plaatjes boven de TFT omdat de ontvangst van een XT(2) verstoord wordt door de TFT.
Van de fotos die er dan bijgevoegd zijn, wordt ik niet helemaal blij. Heb je een dure RT, en ga je met een zelfgeknutseld plaatje aan de slag…

Wie heeft een mooie en goed werkende “standaard” oplossing voor het plaatsen van een XT(2) op een RT met TFT scherm?
- ErikS
- 2024
- Contacteer:
Een mooie en goed werkende standaardoplossing bestaat volgens mij gewoon niet. De straling van het TFT scherm verstoort de ontvangst van de satellietsignalen voor de GPS. Je moet dus of de GPS een eind uit de buurt van het TFT scherm plaatsen (wat ook wel mogelijk is, maar dan zit deze buiten je directe gezichtsveld) of je moet een afscherming plaatsen tussen het TFT scherm en de GPS. In dat laatste geval betekent dat dus dat je even moet fröbelen. Op dit forum maar ook op het GPS forum (forum.gps.nl) vind je wel een aantal afbeeldingen hoe het zou kunnen.Daffy Duck schreef: 19 mei 2024, 10:56 Wie heeft een mooie en goed werkende “standaard” oplossing voor het plaatsen van een XT(2) op een RT met TFT scherm?
- Corné
- Bijz: 2021, TFT, adaptive, comfort, dynamic
- Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Werkt goed. Ik gebruik echter vanwege de verbinding problemen met de Connected app liever de MRA navigatie app op de iPhone.
Nooit problemen met verbinding meer.
- ErikS
- 2024
- Contacteer:
Ik heb er met twee een poosje mogen proefrijden. De laatste, een Carpuride W702 bevalt mij wel. Hierdoor kan ik MRA op de motor gebruiken in plaats van de BMW Navigatie. Ik overweeg deze nu aan te schaffen en verder te gaan met MRA als navigatie app.
- Tieflaar
Die verbinding met het TFT scherm is slecht. Met name met de iPhone.
En het wordt steeds slechter.
Omdat ik gehoord had dat Android wel werkt heb ik een Android toestel geleend en dat is inderdaad een hele grote verbetering.
Maar ik wil geen Android!!!! Ik heb alles op mijn Apple omgeving.
Het is meer dan schandalig wat BMW-Motorrad hier presteert. Daarbij komt ook dat de ondersteuning via de app het inmiddels ook totaal af laat weten.
Maar ik weiger om een extra Navi toestel of CarPlay toestel te monteren. Ik heb een motor van meer dan 30k€. Daar moet alles functioneren zoals omschreven. PUNT
Gelukkig heb ik een dealer die mij ondersteund in mijn (onmogelijk) queeste deze functie op orde te krijgen. Maar eerlijk gezegd heb ik er geen vertrouwen in. En zolang er rijders zijn die (hoe begrijpelijk ook) alternatieven toe passen blijft BMW het prima vinden.
-
Vorige week op een ritje van 300 km in totaal 6 keer op zwart (altijd op een cruciaal plek, midden in een stad, waar je niet bekend bent, en ook net even geen stopmogelijkheid hebt om de boel opnieuw aan de praat te brengen

Navigatie wel in beeld, maar kaart “bevroren” en beweegt geen mm terwijl je rijdt.
Even tanken, en weer 7 minuten staan te kloten omdat je weer geen kaartscherm voor je neus krijgt, en er vervolgens achter komen dat de route die je aan het rijden was, je terug aan het brengen is naar het beginpunt. (op dit vlak lijkt de navigatie module slechter te zijn geworden dan hij was, net als de optie bochtige weg je tegenwoordig over alleen maar N-wegen stuurt, met af en toe een uitstapje over een stukje parallel weg)
Omdat ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen had, mijn tot op heden gebruikt toestel (Android 11 telefoon) maar eens een fabrieksreset gegeven, alles opnieuw geïnstalleerd met V5.3.1, kaart van NL erop, gekoppeld en alle machtigingen nog een keer nagelopen, nou resultaat was nog slechter dan voorheen tijdens een kleine testrit van zo’n 50 km.
Dus resume, ik ben het gedoe met de app, de stabiliteit ervan, de connectie problemen nu echt helemaal zat. Lang volgehouden omdat ik ook van mening ben dat het wel goed zou komen binnen niet al te afzienbare tijd….niet dus…
Heb om die reden een paar dagen geleden een Carpuride besteld.
Zou het een illusie zijn? Op de startknop drukken, je niet druk hoeven maken of het wel of niet gaat werken, en ook dat je wat kan bedienen onderweg zonder die phone uit je zak te halen, waar je vervolgens ook niks op ziet omdat het scherm geblokkeerd staat….en vervolgens je gezichts herkenning niet werkt met je helm op, en je alsnog je handschoenen uit moet trekken, je telefoonscherm dan vrijgeeft, waarbij je 100% zeker weet dat je kaartscherm wordt onderbroken en t maar weer de vraag is of t weer terug komt in beeld op de TFT
Hoop dat de Carpuride hier verbetering in gaat brengen….
-
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Maar ik vraag me wel af , “hoe doen die auto-boeren dat dan, of is dat ook allemaal ruk ?”.
Veel nieuwe auto’s hebben toch ook zo’n snijplank (in sommige gevallen dashboard-breed).
- Tieflaar
Waarom pikken we dit? Bizar Bizar!!!!
Ik heb de problemen ook en inderdaad naarmate de versie vorderen verergeren de problemen.
Maar ik ga geen extra device plaatsen. Dan gaat de RT er gewoon uit!!!
Ik ben samen met mijn dealer in overleg met BMW Nederland.
Maar ik verwacht helemaal niks van BMW.
Aan het eind van het jaar komt de R1400RT uit met een systeem waar gebruik gemaakt kan worden van de ConnectedRide Navigator.*
Er is dus niet te verwachten dat er enige vorm van doorontwikkeling van de TFT/Wifi software zal plaatsvinden.
Gek genoeg is dit een wereldwijd probleem maar de rijders lijken niet in actie te komen.
* dit is geen feit maar mijn opinie :-)
Edit:
Ik schrijf "meer dan 30k€"
Hieronder mijn configuratie en dat is de meest voorkomende uitvoering.
-
Als antwoord op je vraag over de auto-boeren, zou om te beginnen BMW eens bij zichzelf te rade moeten gaan, want volgens de info wordt tegenwoordig elke BMW auto voorzien van Carplay en Android Auto.Paniekje schreef: 12 jul 2024, 11:10 Maar ik vraag me wel af , “hoe doen die auto-boeren dat dan, of is dat ook allemaal ruk ?”.
Veel nieuwe auto’s hebben toch ook zo’n snijplank (in sommige gevallen dashboard-breed).
- Tieflaar
Thuisgekomen pakte ik de iPhone en reed dezelfde route opnieuw. Met zes storingen. Eén keer was de app helemaal gestopt. Andere keren was de verbinding weggevallen (gebeurd natuurlijk altijd op een ongemakkelijk moment) en korte tijd later herstelt.
Ik snap niet dat eigenaren met dit probleem niet allemaal in opstand komen richting BMW hierover.
- ErikS
- 2024
- Contacteer:
BMW (Nederland) verwijst voor klachten altijd naar de dealer. Ik heb al vaker bij mijn dealer geklaagd maar tot nu toe heeft dat niets opgeleverd!
- Tieflaar
ErikS schreef: 15 jul 2024, 13:48 En hoe had je dit dan gedacht?
BMW (Nederland) verwijst voor klachten altijd naar de dealer. Ik heb al vaker bij mijn dealer geklaagd maar tot nu toe heeft dat niets opgeleverd!
Hoe weet ik nog niet. Als je samen bent kun je daarover ideeën uitwisselen.
Mijn dealer is wel meegaand hierin. En we hebben (kort) telefonisch overleg gehad met een manager van BMW NL.
Daarna is een BMW Servicenummer aangemaakt en de eerste stap is nu om de laatste software op de motorfiets te installeren. Over het verder verloop kan ik uiteraard nog niks zeggen/weten.
Overigens ben ik er van overtuigt dat het niet aan de TFT software maar aan de app icm iPhone protocollen ligt omdat Android wel werkt.
Voor klachten over de app is in de app een service optie opgenomen. Maar die club reageert al lang niet meer.
- ErikS
- 2024
- Contacteer:
Inmiddels ben ik overgestapt met een Carpuride module en Android Auto op de motor naar MRA. En dat werkt tot nu toe bij mij probleemloos.
althans voor wat betreft de navigatie. Ik ben alleen nog bezig om het geluid goed te krijgen want ook daarbij gooit BMW met zijn radio roet in het eten.
- Tieflaar
Ik ga op een motor van 33k€ geen third party navy plaatsen. Eerder doe ik hem weg.ErikS schreef: 15 jul 2024, 14:34
Inmiddels ben ik overgestapt met een Carpuride module en Android Auto
- nvdw
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden
Verwijzen naar de dealer is leuk, maar die kan niet meer doen dan de laatste update installeren. En die moet toch echt van BMW zelf komen, of van de toko die ze hebben ingehuurd om de app te bouwen en te onderhouden. Dat ze bij de R 1300 GS de TFT van de 1250 handhaven (dus zonder kaartweergave) en feitelijk weer een ‘stand alone’ apparaat aanprijzen (ConnectedRide Navigator) geeft geen goede vooruitzichten voor het toekomstperspectief van de setup zoals bij de RT en K 1600.
Zelfs al zou BMW tot inkeer komen en alsnog overgaan op CarPlay/Android Auto, zoals Honda, dan is dat nog geen garantie dat dat ‘backwards compatible’ is met de bestaande motoren met breedbeeld-TFT.
Ik ben het dus ronduit met je eens dat BMW een wanprestatie levert, Tieflaar… voor wat het waard is, want een oplossing heb je daar niet mee.
- Tieflaar
Dat lijkt een logische opmerking maar zo zit het consumenten recht nu eenmaal in elkaar.nvdw schreef: 16 jul 2024, 11:45 Verwijzen naar de dealer is leuk, maar die kan niet meer doen dan de laatste update installeren. En die moet toch echt van BMW zelf komen,
Je koopt bij de dealer en dat is jouw contactpersoon naar BMW.
En als koper moet je dus van jouw dealer een meerwerkende houding eisen als dat nodig is.
Overigens heb ik geen probleem met mijn dealer Molenaar in IJsselstein.
Wel met BMW-Motorrad.
Het is natuurlijk belachelijk dat ze in tien jaar twee totaal inferieure onderdelen op de markt brengen.
(kardan sinds 2014 en TFT icm Connected).
- ErikS
- 2024
- Contacteer:
Hoezo maar twee?Tieflaar schreef: 16 jul 2024, 12:51Het is natuurlijk belachelijk dat ze in tien jaar twee totaal inferieure onderdelen op de markt brengen. (kardan sinds 2014 en TFT icm Connected).
Maak er maar drie van want de radio is ook van inferieure kwaliteit met zijn allerbelabberdste ontvangst op hoofdzakelijk de DAB en in mindere mate de FM band. Dit is ook al erkend door BMW zelf. Iets met de plaatsing van de antenne, maar ze kunnen het niet verhelpen.

In Noorwegen, waar ik recent een aantal dagen was, en waar dus geen FM meer is, had ik maar op een paar plaatsen fatsoenlijke ontvangst van de DAB; en dat was als ik in tunnels reed. Daarbuiten was het net als overal gewoon bar slecht met de ontvangst gesteld. Gelukkig waren er ook lange tunnels!

- Tieflaar
Voor mij was vooral belangrijk dat de TFT software naar de meest recente versie ge-update werd. Want na de laatste software versies was navigeren in de combinatie TFT - Connected App - iPhone super slecht!
Voorafgaand aan deze update had ik een testroute gereden van 125 kilometer en daarbij ondervond ik meer dan 20 onderbrekingen van de connectie bij gebruik van een iPhone. dezelfde route gereden met Android was storingvrij.
Dezelfde route gereden met een leenmotor ('24 RT) gaf ook meer dan 20 onderbrekingen.
Inmiddels heeft de motor TFT softwareversie 014_013_030.
Connected Ride versie is op dit moment 5.3.1
Vandaag weer de eerder genoemde route gereden en dat is storingvrij verlopen.
De verbinding maken bij de start vraagt wat geduld en duurt bij elkaar 90 seconden denk ik. En er moest op de iPhone nog bevestigd worden dat er WiFi verbinding mat de RT gemaakt mag worden.
Onderweg twee kleine pauzes gehouden en daarbij de iPhone in het vakje aten zitten. Opstarten na de pauze ging probleemloos en zonder extra handelingen.
De (door BMW-Motorrad) aanbevolen opstart sequens is als volgt. Start als eerste de Connected App, daarna de de motor inschakelen en dan de helm aanzetten. (er van uitgaand dat alle verbindingen in een eerder moment al uitgevoerd zijn natuurlijk)
Alles bij alles is er aanleiding voor optimisme.Maar voor juichen is één succesvolle rit niet voldoende. Bovendien maak ik gebruik van een iPhone die alleen bedoelt is voor de navigatie met de RT en waarop geen extra apps geïnstalleerd zijn.
Verder zijn de onderstaande instelling van belang:
Instellingen -> Wifi -> “informatie icoon” achter netwerk motorfiets Databesparingsmodus uitschakelen
Instellingen -> Mobiel netwerk (onderaan) Wifi-Assistent uitschakelen
Ik juich pas als ik succesvol gereden heb met mijn gebruikelijke iPhone.
En uhhh..... Die route die ik nu vier keer in veertien dagen gereden heb is wel heel leuk hoor!
Wil jij hem een keer rijden: https://www.myrouteapp.com/nl/social/ro ... mode=share
Maar ik doe hem voorlopig ff niet meer

-
Route gemaakt in MRA op de tablet met mijn gratis account die ik al en paar maanden had, en een “proefperiode van 2 weken” gestart voor MRA next om de gemaakte route er mee te kunnen navigeren.
Moet eerlijk zeggen een prima start, opstarten gaat snel, alle verbindingen komen in één keer tot stand, zijn stabiel over een veel grotere afstand dan met de BMW app (wel zo handig bij het openen van t toegangshek en/of de garagedeur waarbij je even een paar meter wegloopt bij je motor).
Muziek (streaming Arrow classic rock) werkt prima, behalve de playing song update op t scherm, maar dit zou aan de signaal data kunnen liggen.
Navigatie geen bit verkeerd gegeven over een rit van 150 km met een stuk of 3 stops. Elke keer netjes opnieuw opstarten en dan vragen of de navigatie van de route opnieuw opgestart moet worden.
Scherm helderheid is voortreffelijk. Had initieel 50% helderheid ingesteld, en dit is best wel ruim voldoende.
Het enige minpuntje wat ik tot nog toe heb is de enorme gevoeligheid op spanningsval tijdens starten van de motor. Bij aanzetten contact, wordt de Carpuride opgestart en de verbindingen gemaakt, zodra de motor gestart wordt, gebeurt dit hele riedeltje opnieuw.
Maar goed, bij de BMW app was het elke keer maar gokken of je wel verbinding kreeg, en dan ook nog de kaart in beeld op de TFT. Heb daar mee meer dan een keer de hele startprocedure opnieuw moeten doorlopen, met de Carpuride vandaag ging alles in één keer goed.
- ErikS
- 2024
- Contacteer:
Ja, jij hebt dezelfde ervaring die ik ook al had. En voor wat betreft dat probleem met het starten; ik heb hem met een USB verloopstekker aangesloten op mijn boordspanning stopcontact in het rechter kuipdeel (R1250RT), dat ik bij aflevering van de motor al direct aan de accu had laten aansluiten. Dus niet over de Canbus. Hierdoor blijft hier altijd stroom op staan. Wat ook weer makkelijk is als ik thuis de lader wil aansluiten.Daffy Duck schreef: 24 jul 2024, 18:29 Het enige minpuntje wat ik tot nog toe heb is de enorme gevoeligheid op spanningsval tijdens starten van de motor. Bij aanzetten contact, wordt de Carpuride opgestart en de verbindingen gemaakt, zodra de motor gestart wordt, gebeurt dit hele riedeltje opnieuw.
Daarnaast heb ik in mijn linker kuipdeel een USB aansluiting laten maken. Nu nog in gebruik voor een actie camera, maar deze zou ook voor de Carpuride gebruikt kunnen worden. En deze loopt ook niet over de Canbus.
-
Is aangesloten met een originele BMW accessoire kabel (onderdeelnr. 80300413585) en die loopt inderdaad via t contact en de canbus.
Is voor mij wel de veiligste weg, heb geen zin in aansluitingen direct op de accu, bovendien gaat de boel automatisch uit.
Kijk t wel even aan…
- Tieflaar
Inmiddels heb ik wat vaker gereden en was die positiviteit volkomen onterecht.
Ik ben een aantal keren weze rijden en de storingen zijn absoluut niet verholpen.
En dan moet je denk aan 20 x connectiviteit verlies op 100 kilometer waarbij ik zeker 4 keer handelingen moest uitvoeren om dat te herstellen die niet onder het rijden gedaan kunnen worden. Meestal herstelde de connectie wel na een korte periode. Maar dan tijdens de storing is er geen kaartweergave. En dat kan soms heel lastig zijn.
Ik heb de bal nu helemaal bij de dealer gelegd om voor een oplossing te zorgen.
Inmiddels heb ik voor vijf tientjes een Android toestel gekocht. Met een geleend toestel had ik gemerkt dat navigeren wel problemen gaat namelijk.
Maar dit is niet wat ik wil. Ik heb alle IT middelen van Apple. Dus een Android past daar voor mij niet tussen.
- ErikS
- 2024
- Contacteer:
Misschien moet er maar eens een poll komen om na te gaan hoeveel gebruikers van de Connected Ride App deze problemen met de navigatie hebben!
Hartelijk dank voor uw reactie van 25 juli 2024 gericht aan BMW Group Nederland. Met deze e-mail bevestigen wij de goede ontvangst van uw bericht en informeren wij u over de behandeling hiervan.
Klanttevredenheid is heel belangrijk voor de BMW organisatie. Daarom hebben wij een gespecialiseerd team dat uw opmerkingen zal onderzoeken en indien nodig, zal bespreken met uw BMW dealer. Daarna neemt uw BMW dealer contact met u op, of ontvangt u een schriftelijke reactie van BMW Group Nederland. Afhankelijk van de complexiteit van uw reclamatie kan dit enige tijd in beslag nemen.
Uw klacht is aangemaakt onder het volgende referentienummer: 1-14xxxxxxxx
- Tieflaar
Ik heb samen met mijn dealer in de eerste helft van juli al contact gehad met BMW Nederland. En er is een servicenummer bij BMW Nederland.ErikS schreef: 03 aug 2024, 12:45 Gewoon een formele klacht bij BMW Nederland indienen. Je krijgt dan een klacht nummer en zij spelen de klacht door naar de dealer. Dat die het niet op kan lossen is duidelijk maar dan is de klacht in ieder geval bij BMW officieel geregistreerd.
Maar de stappen die nu genomen waren, zijn logisch omdat er een software update uitgebrachte was. En deze moet je zoals gebruikelijk eerst testen.
De actie ligt nu bij de dealer.
Wat mij betreft de enige logische stap want ik heb de motor niet bij BMW Nederland gekocht. En bovendien zet mijn dealer zich ook goed in voor deze casus.
- Tieflaar
Ik had op een ander forum een poll geplaatst. Helaas waren de mogelijkheden daar zeer beperkt maar het geeft wel een aardig beeld.ErikS schreef: 03 aug 2024, 12:45 Misschien moet er maar eens een poll komen om na te gaan hoeveel gebruikers van de Connected Ride App deze problemen met de navigatie hebben!
Ik was overigens één vraag vergeten te plaatsen. Namelijk: I use Connected icw TFT and I am content
Toen ik dat zag kon ik de inhoud niet meer corrigeren.
- Henk7777
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Individueel kan niemand iets beginnen tegen BMW maar als men zich verenigd en een advocaat in de hand neemt (misschien is er wel 1 onder de RT rijders) dan wordt het een ander verhaal... kijk maar naar de woekerpolis affaire..
Misschien kun je BMW dan dwingen tot een goede oplossing..
Het is maar een idee..
Dan komt natuurlijk de vraag of ik dit ga organiseren.... helaas dat dan weer niet. en ik heb geen RT..
Henk7777
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
- ErikS
- 2024
- Contacteer:
Hoe simpel!In het kort kunnen wij aangeven dat we het probleem ook hebben besproken met de dealer, maar op dit moment is er technisch geen oplossing voor. Hoe het probleem kan ontstaan is voor ons ook onduidelijk, maar zeer waarschijnlijk heeft dit te maken met de connectie tussen (de software van) de telefoon en (de software van) het navigatiesysteem. Bij software is niet in iedere situatie te garanderen dat deze compatibel is met die van een ander apparaat. Hoewel we dit ook als feedback hebben doorgegeven aan de productafdeling van BMW AG in München is daar nu geen oplossing voor. Het spijt ons dat wij u daarover geen ander antwoord kunnen geven.
- Nightstalker
BMW moet zich diep diep schamen.
- Tieflaar
Ik heb het AD niet en ben niet bekend met dit artikel.
Wil je daar iets meer over vertellen?