Opgelost: druppellader gel accu
Moderator: RT_Patrick
Opgelost: druppellader gel accu
Hallo.
Ik heb net een r1100rt aangeschaft met een gel-accu. Ik heb nog een BMW druppellader (klein blauw kastje). Deze heb ik jaren voor mijn R100 gebruikt. Weet iemand of ik deze nu nog kan gebruiken?
vr. gr. Jan
Ik heb net een r1100rt aangeschaft met een gel-accu. Ik heb nog een BMW druppellader (klein blauw kastje). Deze heb ik jaren voor mijn R100 gebruikt. Weet iemand of ik deze nu nog kan gebruiken?
vr. gr. Jan
Re: druppellader gel accu
Ik ken die "oude" lader van BMW niet, maar belangrijk is dat een lader 1/10 aan laadstroom levert van de capaciteit van de accu, om deze én op peil én gezond (heel belangrijk!) te houden.
De accu van de R1100RT is 19 Ah (19 ampére-uur) dus moet de accu-lader ten minste 1,9 Ampere kunnen leveren.
Dat zal op je kleine blauwe kastje ergens moeten staan. (12 volt en ... mA of ... A)
Als je de fiets regelmatig gebruikt, zeg 1x week of zo, dan is zo'n druppellader (lees: lader die slechts mili-amperes kan leveren) wel voldoende.
Maar als je de fiets weken niet gebruikt, voldoet een druppellader al snel niet meer, zeker niet in koude(re) omgevingen.
Dan heb je toch echt een accu-lader cq. onderhoudslader nodig.
Anders zal je accu het na verloop van tijd echt de brui aangeven, en defect raken.
En voor het geld voor het vervangen van de accu kan je een goede lader kopen (Optimate of C-Tek), dan blijft de accu nog jaren langer fris en fruitig.
De accu van de R1100RT is 19 Ah (19 ampére-uur) dus moet de accu-lader ten minste 1,9 Ampere kunnen leveren.
Dat zal op je kleine blauwe kastje ergens moeten staan. (12 volt en ... mA of ... A)
Als je de fiets regelmatig gebruikt, zeg 1x week of zo, dan is zo'n druppellader (lees: lader die slechts mili-amperes kan leveren) wel voldoende.
Maar als je de fiets weken niet gebruikt, voldoet een druppellader al snel niet meer, zeker niet in koude(re) omgevingen.
Dan heb je toch echt een accu-lader cq. onderhoudslader nodig.
Anders zal je accu het na verloop van tijd echt de brui aangeven, en defect raken.
En voor het geld voor het vervangen van de accu kan je een goede lader kopen (Optimate of C-Tek), dan blijft de accu nog jaren langer fris en fruitig.
Hallo Jan,jan51 schreef:Hallo.
vr. gr. Jan
Kun je gewoon gebruiken.
Goeden avond Forumvrienden,
Vraag over Optimate 4.
Indien de accu opgeladen is brand dan de groene nr.5 ( rechts boven) constant?
Alleen brand dan ook nr. 1 (AC stroomtoevoer naar lader)
Dan hoef ik toch niet de lader aangesloten laten.
of kan die continu eraan blijven zodat het een druppellaar wordt.
Ik vraag dit even voor de zekerheid om geen fouten te maken.
Net een aangeschaft.
Groeten Bertus.
Vraag over Optimate 4.
Indien de accu opgeladen is brand dan de groene nr.5 ( rechts boven) constant?
Alleen brand dan ook nr. 1 (AC stroomtoevoer naar lader)
Dan hoef ik toch niet de lader aangesloten laten.
of kan die continu eraan blijven zodat het een druppellaar wordt.
Ik vraag dit even voor de zekerheid om geen fouten te maken.
Net een aangeschaft.
Groeten Bertus.
Hoi Bertus,
Ik heb de zelfde lader die trouwens prima bevalt,wat je schrijft klopt precies lekker laten staan dus(zie beschrijving).
gr Harry
Ik heb de zelfde lader die trouwens prima bevalt,wat je schrijft klopt precies lekker laten staan dus(zie beschrijving).
gr Harry
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
...et voila....http://www.ahc-lwd.nl/pdf/Optimate%20ge ... ijzing.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; 

Harry en Berrybeer,
Dank voor het snelle antwoord.
Ik heb er een beschrijving bij, dus dank voor de ( vergeefse ) moeite.
Ik kwam er niet helemaal zeker uit, vandaar mijn ( dus juiste ) vraag.
Dus laat ik de lader aangesloten.
Nogmaals dank en groeten
Bertus.
Dank voor het snelle antwoord.
Ik heb er een beschrijving bij, dus dank voor de ( vergeefse ) moeite.
Ik kwam er niet helemaal zeker uit, vandaar mijn ( dus juiste ) vraag.
Dus laat ik de lader aangesloten.
Nogmaals dank en groeten
Bertus.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht