Opgelost: Grootlicht schakelaar schakelt vertraagd in

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mptrap

Opgelost: Grootlicht schakelaar schakelt vertraagd in

Ongelezen bericht door mptrap »

Om de topics leesbaar te houden en ook vindbaar voor lotgenoten, heb ik een nieuwe onderwerp gemaakt van een probleemje waarop we terecht zijn gekomen in het onderwerp "AMP connector" elders in het forum.

Het euvel was dat mijn grootlicht vertraagd inschakelde als ik de schakelaar op "grootlicht aan" zette. In de sein stand ging het goed.

Op basis van het schema (b)leek de oorzaak in de schakelaar. De seinstand en "grootlicht aan" werken elektrisch gelijk. Er zitten geen verschillende relais tussen o.i.d.
De schakelaars dus maar uit elkaar halen.
Ik heb beide stuurschakelaars uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.

Benodigdheden:
Kruiskop schroevedraaier, horlogemaker-schroevendraaier (kruis) of kleine kruiskop, puntbektang (evt. pincet), contactspray, poetsdoek, perslucht om straatvuil te verwijderen.

1. Aan de onderzijde van de stuurschakelaars (zowel links als rechts) zit een kruiskop schroef. Draai deze los. (één kant tegelijk) Rechts eerst. Daarna kun je de stuurschakelaarunit losnemen.
2. Verwijder de borgveer aan de achterzijde van de groene dodemansknop en rode start knop en verwijder de knoppen
3. Draai de schroef los aan de achterzijde van de richting aanwijzer. PAS OP: "spring loaded" stiftje met contact.
4. Verwijder het dekplaatje aan de kant van de kabel. Dit plaatje fungeert als trekontlasting voor de kabel.
5. Draai de schroeven los van het grote plaatje. PAS OP: de lichtschakelaar heeft een "spring loaded" kogeltje. Als je het kapje eraf tilt stuitert het kogeltje door je werkplaats!!!
6. Nu kun je diverse contacten reinigen. De "richting aanwijzer uit" schakelaar heeft een stiftje als scharnier. Als je deze stift verwijdert (puntbek tang), kun je bij de contacten. Contactspray gaat prima, maar verwijder het vuil met een poetsdoek. Contactspray laat, nadat het vervlogen is, resten na. Met een potlootgummetje kun je de kontacten ook goed schoon poetsen.
Ik heb met perslucht ook alle onderdelen schoon geblazen. PAS OP dat je geen veertjes weg blaast!

In de omgekeerde volgorde zet je alles weer in elkaar. Leg het kogeltje op het veertje van de lichtschakelaar. Plaats vervolgens voorzichtig het dekplaatje terug. FF klungelen voor het beste resultaat. Het kogeltje zorgt ervoor dat de schakelaar in de drie standen vast blijft staan.

De linker stuurschakelaar werkt het zelfde. De richtingaanwijzer heeft dus weer een "spring loaded" contact stiftje.
In de groene schakelaar van de windscherm bediening zit een "spring loaded" kogeltje. TUIMEL DE SCHAKELAAR NIET als de schakelaar is uitgebouwd, anders lig dit kogeltje ook ergens in de werkplaats...
Als je het scharnier stiftje uit de groene schakelaar haalt (puntbek tang), krijg je toegang tot microschakelaars. Hier valt in principe weinig aan schoon te maken. Het zijn gesloten microswitches.

De stuurschakelaars van mijn fiets waren sterk vervuild met o.a. de storing uit de omschrijving als gevolg.
Ook mijn richtingaanwijzer ging soms lastig uit (ik dacht dat dat door mijn koude vingertjes kwam).
De schakelaars gaan nu weer als de brandweer.

Al met al een priegelwerkje, maar... uitvoerbaar. Bezint eer ge begint. Bij mij duurde de klus voor twee schakelaarunits ongeveer anderhalf uur.

Met dank aan dutchmidiman!

Nu nog mijn handvat verwarming en de ABS modificatie.

Over die laatste kwam ik op internet nog een tip tegen om te checken of de accu echt de oorzaak van de ABS fout is.
Maak ff vaart tot zo'n 3000 toeren in zijn 3de versnelling. Koppeling inknijpen en contactslot afzetten (niet in het stuurslot _005) en weer aan (dus niet de motor afschakelen met de dodemansknop; dan reset de ABS computer niet ;) ). Dan de koppeling oplaten komen en de motor weer laten starten. Als het goed is (ABS wordt veroorzaakt door lage batterij spanning) dan ben je nu de storing kwijt.

Suc6 & B careful

Michael
Inspector Gadget

Re: Grootlicht schakelaar schakelt vertraagd in

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, lokaal opgeslagen, voor het geval dat... _004

Ben ook heel blij dat het je gelukt is, je had ook een flink portie engelengeduld bij de hand. lees ik zo ;)
En dat het uiteindelijk om vuil ging, en niet overmatige slijtage, dat scheelt weer geld!

Nu heb ik nimmer de schakelaars van een BMW uitelkaar genomen, dus ik ben ietwat blij dat ik er niet al te ver naast zat (min-of-meer :lol:)

En zou het zo maar kunnen zijn dat ook je ABS- en handvatenverwarmings-schakelaars ook vuil zijn.
Maar of die ook uit elkaar gehaald kunnen worden, weet ik niet.
Vaak breken de bruggetjes waarover de schakelaar-kap overheen "tuimelt" wel eens af, en dan ben je verder van huis, want dan moet je (heel voorzichtig!) met superlijm (LocTite 401 is daar het beste voor, is mijn ervaring) aan de slag, of de schakelaar vervangen.

Soms kan je dit vuil-probleem (of niet goed functioneren van bepaalde functies) proberen te overkomen door of contact-spray (ben ik niet altijd echt een fan van geweest) of Isopryl Alcohol. Nadeel van Isopryl Alcohol dat eventuele smeringen in het contact-mechanisme (bijv. veergeladen kogeltje) soms ook opgelost worden.

Maar ja, als je opties beperkt zijn, kan je het proberen.
(op eigen risico ;) )

Wat betreft de omschreven ABS-test;
Sorry dat ik het zeg, maar het klinkt mij als levensgevaarlijk in de oren, dit moet je zeker niet doen op de openbare weg!

Er is m.i. betere methodes om dit te testen;
- Via een accu-tester (komt de spanning beneden 10,5 volt, dan is de accu echt op)
- Via diagnose-apparaat (meeste BMW DealeRT hebben zo'n apparaat) de Motronic laten uitlezen, die onthoud storingen.
Ik heb ook zo'n apparaat, en als de afstand niet te ver is, wil best langs komen om de Motronic uit te lezen en evt. storingen te resetten (heeft al bij 1 BMW RT Forum Friend geholpen)
- Zorg voor een goede accu-lader (en dus géén druppellader) als je de fiets lange tijd niet gebruikt
- Reset evt. ABS Storing middels de massa-draad-oplossing:
1. Zoek de diagnose stekker op onder je zadel. (drie-polige platte stekker waarop niets is aangesloten)
2. Neem een lange draad van ca 40 cm lang
3. Zorg er voor dat 1 uiteinde van die draad contact maakt met het middelste (!) pootje van de diagnose-stekker
4. Het andere uiteinde van de draad aan een schone massa van de fiets verbinden (controleer dat heel goed, evt. met ohm-meter, doorpieper, etc)
5. Schakel het contact aan van de fiets
6. Druk nu gedurende 10 seconden op de ABS knop op het dashbord.
7. Schakel het contact van de fiets weer uit
8. Verwijder draad, en berg draad op
9. Plaats zitting terug
10. Neem kop koffie, trek motorpak aan, trek laarzen aan, handschoenen en helm meenemen, kus aan de vrouw, krabbel aan de huisdier, etc :D
11. Zet contact van de fiets weer aan, en de ABS is weer gereset.

Ik zou willen adviseren dat je eerst de Motronic laat uitlezen, ivm de oorzaak van die storing en eventuel andere storingen.
mptrap

Re: Grootlicht schakelaar schakelt vertraagd in

Ongelezen bericht door mptrap »

dutchmidiman schreef: Wat betreft de omschreven ABS-test;
Sorry dat ik het zeg, maar het klinkt mij als levensgevaarlijk in de oren, dit moet je zeker niet doen op de openbare weg!
Absoluut veilig is het natuurlijk niet. Enkhuizen heeft genoeg polder- en dijkwegen om ongestoord een testje te doen...
Maar het stuurslot is natuurlijk een levensgevaarlijk risico!!!

1. Ik weet nu wel zeker dat het mijn accu is.
2. Na een kus aan de vrouw, krabbel aan de goudvis, toiletbezoek (!) en een poetsbeurt van het vizier kon ik eidelijk eens een ritje rijden zonder dat irritante rode knipperlampje :-)

Michael

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”