Het euvel was dat mijn grootlicht vertraagd inschakelde als ik de schakelaar op "grootlicht aan" zette. In de sein stand ging het goed.
Op basis van het schema (b)leek de oorzaak in de schakelaar. De seinstand en "grootlicht aan" werken elektrisch gelijk. Er zitten geen verschillende relais tussen o.i.d.
De schakelaars dus maar uit elkaar halen.
Ik heb beide stuurschakelaars uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
Benodigdheden:
Kruiskop schroevedraaier, horlogemaker-schroevendraaier (kruis) of kleine kruiskop, puntbektang (evt. pincet), contactspray, poetsdoek, perslucht om straatvuil te verwijderen.
1. Aan de onderzijde van de stuurschakelaars (zowel links als rechts) zit een kruiskop schroef. Draai deze los. (één kant tegelijk) Rechts eerst. Daarna kun je de stuurschakelaarunit losnemen.
2. Verwijder de borgveer aan de achterzijde van de groene dodemansknop en rode start knop en verwijder de knoppen
3. Draai de schroef los aan de achterzijde van de richting aanwijzer. PAS OP: "spring loaded" stiftje met contact.
4. Verwijder het dekplaatje aan de kant van de kabel. Dit plaatje fungeert als trekontlasting voor de kabel.
5. Draai de schroeven los van het grote plaatje. PAS OP: de lichtschakelaar heeft een "spring loaded" kogeltje. Als je het kapje eraf tilt stuitert het kogeltje door je werkplaats!!!
6. Nu kun je diverse contacten reinigen. De "richting aanwijzer uit" schakelaar heeft een stiftje als scharnier. Als je deze stift verwijdert (puntbek tang), kun je bij de contacten. Contactspray gaat prima, maar verwijder het vuil met een poetsdoek. Contactspray laat, nadat het vervlogen is, resten na. Met een potlootgummetje kun je de kontacten ook goed schoon poetsen.
Ik heb met perslucht ook alle onderdelen schoon geblazen. PAS OP dat je geen veertjes weg blaast!
In de omgekeerde volgorde zet je alles weer in elkaar. Leg het kogeltje op het veertje van de lichtschakelaar. Plaats vervolgens voorzichtig het dekplaatje terug. FF klungelen voor het beste resultaat. Het kogeltje zorgt ervoor dat de schakelaar in de drie standen vast blijft staan.
De linker stuurschakelaar werkt het zelfde. De richtingaanwijzer heeft dus weer een "spring loaded" contact stiftje.
In de groene schakelaar van de windscherm bediening zit een "spring loaded" kogeltje. TUIMEL DE SCHAKELAAR NIET als de schakelaar is uitgebouwd, anders lig dit kogeltje ook ergens in de werkplaats...
Als je het scharnier stiftje uit de groene schakelaar haalt (puntbek tang), krijg je toegang tot microschakelaars. Hier valt in principe weinig aan schoon te maken. Het zijn gesloten microswitches.
De stuurschakelaars van mijn fiets waren sterk vervuild met o.a. de storing uit de omschrijving als gevolg.
Ook mijn richtingaanwijzer ging soms lastig uit (ik dacht dat dat door mijn koude vingertjes kwam).
De schakelaars gaan nu weer als de brandweer.
Al met al een priegelwerkje, maar... uitvoerbaar. Bezint eer ge begint. Bij mij duurde de klus voor twee schakelaarunits ongeveer anderhalf uur.
Met dank aan dutchmidiman!
Nu nog mijn handvat verwarming en de ABS modificatie.
Over die laatste kwam ik op internet nog een tip tegen om te checken of de accu echt de oorzaak van de ABS fout is.
Maak ff vaart tot zo'n 3000 toeren in zijn 3de versnelling. Koppeling inknijpen en contactslot afzetten (niet in het stuurslot

Suc6 & B careful
Michael