MotoCon schreef: 08 jan 2022, 19:22
Frans, heb je een specifieke reden voor Dot 5.1? Mijn motormonteur vond dat vreemd en heeft me een kannetje Dot4 mee gegeven, want veel goedkoper. Overigens krijg ik in het Engelstalige forum het advies om helemaal geen remvloeistof te gebruiken, maar liever remmen-reiniger.
Enige tijd terug kreeg ik die vraag en vond op een ander forum - dat met de hoger gelegen boxercilinders - de tip van DOT 5.1. Het gaat om de agressieve werking die remvloeistof heeft. Omdat remvloeistof steeds verder ontwikkeld wordt en er nog wel eens op de lak gemorst wordt bij het navullen, is de bijtende werking van de reguliere DOT4 remvloeistof al aanzienlijk teruggebracht. Dot 5.1 heeft een hoger kookpunt dan DOT4, wat het verschil in prijs en wellicht in deze toepassing verklaart. Niet te verwarren met DOT5, wat op siliconenbasis is samengesteld en voor dit doel ongeschikt is.
Remmenreiniger ontvet vooral en dat is in dit geval contra productief. Vet overleeft de temperaturen in het tussenpijpje niet. Voor zover het daar al zou neerslaan wordt het direct verbrand. Met een residu aan vet zou de vlinderklep op die plek ook niet vast komen te zitten.Vandaar het advies de klep na het gangbaar maken te smeren met grafiet of de opvolger van het verfoeide kopervet: keramisch vet.
MotoCon schreef: 08 jan 2022, 13:30
vooral bedoeld is om het gepruttel bij gas los tegen te gaan, wat je bij sommige motoren nogal eens hoort.
Dat is misschien een bijkomend voordeel, hoewel het effect te verwaarlozen is.
Bij het oudere broertje, de K75 driepitter van BMW, kwamen er enorme knallen uit de uitlaat als bij stevige toerentallen het gas werd dichtgedraaid. In mijn jeugdige onbezonnenheid maakte ik van die backfire - als bij een straaljager de naverbrander - gretig gebruik bij lange recht naar beneden lopende afslagen. Zonder ontsteking in de cilinder ontstak er toch mengsel in de uitlaat met enorme vuurwerkknallen als gevolg. Andere tijden en onbezonnen jeugd hè. Van dat backfire effect heeft een boxer zelden of nooit last.
Oostenrijk sluit een aantal wegen af voor motoren die
stationair al boven een vastgesteld aantal db uitkomen. Daar vallen ook heel gewone goedgekeurde motoren onder als de veelverkochte Kawa Z 900. Ook bij de strenge Duitse TUV wordt op die manier gekeurd, waarbij de geluidsmeting al begint bij het stationaire toerental. Om te bereiken dat de max waarde niet overschreden wordt, heeft BMW een flexibele demper ingebouwd: onze bekende vlinderklep.
Om te voorkomen dat de motor gesmoord wordt bij hoge toerentallen, wordt de klep in die gevallen electronisch door de ECU geopend. Op zichzelf een interactieve slimme vondst, die helaas technisch beroerd is uitgevoerd. Een DOHC motorblok produceert boven de 2500 toeren dan ook beduidend meer uitlaatgeluid dan de OHC versie.
In tegenstelling tot sjoemelsoftware is er bij de toepassing van de vlinderklep in de uitlaat geen sprake van sjoemelen.
Sjoemelsoftware van bijvoorbeeld VW laat op de brug of in een ruimte met een gesloten dak andere waardes zien dan buiten op de openbare weg. Daar is bij de inzet van de mechanische vlinderklep geen sprake van. Onder alle omstandigheden zal een goed functionerende vlinderklep zich onder een vastgesteld toerental grotendeels sluiten, waarmee het uitlaatgeluid onder een bepaald aantal db blijft.
Het gaat bij de geluidsmeting over een bepaalde hoek en afstand vanaf de microfoon van de testapparatuur tot aan het einde van de uitlaat.