MotoCon schreef: 13 jan 2022, 14:24
sinds ik met mijn vorig jaar verkregen R1200R in September een weekje Vogezen heb gereden, was ik stiekem tòch wel blij met de handvat verwarming.
Het typische van hand-vat-verwarming oftewel hvv is dat naarmate het kouder en kouder wordt, de hvv een verminderd effect heeft. Dat heeft alles te maken met het type handschoen dat steeds dikker uit de kast wordt gehaald naarmate de temperatuur daalt. Juist in het voor- en najaar bewijst hvv zijn toegevoegde waarde met relatief dunne handschoenen aan, waardoor de warmte ook echt functioneel is. Ik heb wel eens gekeken naar specifieke hvv handschoenen, dik gepolsterd op de rug van de hand en dun uitgevoerd bij de handpalm. Ze zullen ongetwijfeld bestaan, maar vinden deed ik ze niet.
Van de gadgets ben ik helemaal niet, zoals blijkt uit mijn diverse posts die de over-engineering van de BMW aangaan. Denk aan systemen die weinig toevoegen en vooral prijzig of moeizaam te herstellen zijn als
het ABS3 systeem, druksensoren in
de banden met een vermelding op het scherm en onlangs nog de technische uitvoering van de
exhaust flap bij de DOHC en vooral bij de LC versies.
Maar of de spiegels nu verwarmd of onverwarmd zijn, ze bieden op elke RT een zicht dat onvoldoende is om er veilig mee rond te rijden. Het is niet voor niets dat de politie - zeker in het recente verleden - met een dubbel stel spiegels rijdt, waar er nog een boring naast het handvat zit om de spiegels te plaatsen. Ik zie met enige regelmaat RT ees die ontdaan zijn van het originele spiegelglas, waarvoor in de plaats een kleine bolle spiegel is geplaatst. Om achteruit te kunnen kijken zijn de gewone spiegels in de daarvoor bestemde boringen bij de handvatten geplaatst. Het verschil in zicht tussen m'n RT en Triumph Tiger - die met een regulier setje spiegels is uitgerust - is giga in het voordeel van de Tiger.
EileRT schreef: 13 jan 2022, 09:52
Ik ben het echter eens met Con (MotoCon) dat met LCD/TFT schermpjes en andere gadgets het actief rijden (en feitelijk doe je dat in elk voertuig) zéker op de motor zonder enige bescherming en dus kooiconstructie (met je longen als airbags) de veiligheid een zeer belangrijk aspect is.
Terug naar de topic starter: verwarming is zeker een functionele toevoeging aan het huidige spiegelglas. Dat glas biedt al meer beperkingen dan mogelijkheden en wanneer het beslaat blijft er van het zicht - en daarmee van de veiligheid - nog minder over. Vanuit die optiek kan een cameraatje - met een verwarmde lens

- een toegevoegde waarde hebben. De plaatsing van het schermpje in het directe zicht van de bestuurder zorgt niet voor een meer afleidbare omgeving, maar juist voor een betere inschatting van het verkeer achter en naast de motor. Met de huidige plaatsing van de RT spiegels moet immers actief met het hoofd bewogen worden om meer dan alleen de vorm en kleur van de handschoenen te kunnen zien.
Dat een scherm een andere dieptebeleving geeft dan een spiegel kan in het begin zo zijn, maar dat is vooral een kwestie van wennen. Zonder het hoofd te bewegen kan in één blik een hoek van 270 graden naast en achter de motor worden overzien. Dat wennen is bij vrachtwagens niet anders, waarbij tevens het fenomeen van de dode hoek definitief tot het verleden behoort.
Je hoeft geen profeet, paragnost of nazaat van Chriet Titulaer te zijn om te voorspellen dat slimme cameraatjes de rol van de ongelukkig geplaatste RT spiegels in de - wellicht nabije - toekomst zullen overnemen. Wat hebben we gelachen om 's mans uiterlijk, stem- en taalgebruik maar vooral om zijn toekomstvisie vanuit zijn 'wondere wereld'. Ik zie hem nog zitten op een
PTT fiets met op de plaats van de Maxi Cosie een heuse telefoon, gevoed door een grote accu en compleet met toestel, haak en hoorn.
En kijk nu eens op het fietspad als 's morgens het voortgezet onderwijs ingaat...