Uit je beschrijving blijkt duidelijk dat er wel degelijk een alarm aanwezig is (geweest).
De beschrijving van de afstandsbedieningen en het ronde plaatje - beide voorzien van codes om het een en ander na te kunnen bestellen bij de BMW dealer- komt overeen met de hardware om het standaard BMW alarm te bedienen. Mogelijk is dit alarm gedeactiveerd - gedemonteerd lijkt me onwaarschijnlijk - en loont het de moeite om het een en ander op elkaar af te stemmen.
Wellicht had de verkoper geen zin in al dat 'gedoe' na het verkopen van de motor of beschikte niet over de juiste kennis om het een en ander te activeren dan wel in te stellen.
De beschrijving van het alarm in het kontje van de motor komt overigens niet overeen met het uiterlijk van het standaard BMW alarm in de onderstaande verwijzing van een informatief artikel op dit forum. Zie daarvoor ook de afbeelding. Wel zou dat kastje in het kontje de elektronische aansturing/programmering van de afgebeelde geluidshoorn kunnen zijn.
- Hoe dan ook, het lijkt voor de hand te liggen liggen om vooral klein te beginnen: vervang eerst de batterijtjes in de afstandsbedieningen. Het gaat om een 3 Volt lithium batterijtje van het type CR 2032. Check of het ledje gaat knipperen bij het indrukken van de linkerknop. Is dat niet het geval, clean dan de contacten van de ab. Start de motor, zet de motor vervolgens weer uit en probeer dan direct met de linkerknop van de afstandbediening het alarm te activeren. Lukt dat niet, activeer dan het alarm met de motor uit en het contact nog aan.
- Bij het versturen van het signaal geeft het ledje op de ab een helder knipperend lichtsignaaltje af. Let op, dit wil niet zeggen dat de code ook verzonden wordt maar geeft een indicatie dat de batterij en de contacten van de ab in orde zijn.
- Als het alarm het signaal van de ab ontvangen heeft en geactiveerd wordt, knipperen de knipperlichten van de motor en het rode ledje onderin de toerenteller ter bevestiging van de activering
- Haal vervolgens de motor van de bok af - een beetje schudden doet het alarm niet afgaan - en dan weet je zeker of het alarm geactiveerd wordt of niet.
- Bij het deactiveren van de alarminstallatie met de rechterknop van de ab branden de knipperlichten even kort en stopt het rode ledje in de toerenteller met knipperen. Datzelfde gebeurt ook bij het deactiveren door de geautoriseerde sleutel in het contact te steken.
Ik heb een paar weken terug hetzelfde type BMW van hetzelfde bouwjaar aangeschaft - wonderlijk genoeg in dezelfde zeldzame (jaar?) kleur - met één afstandsbediening voor het alarm. De beschreven inductieve sleutel oftewel het stiftje heb ik niet geleverd gekregen en het beschreven lampje op het dashboard is niet aanwezig. Beide zijn ook niet nodig om in noodgevallen het alarm te deactiveren, dat gebeurt op een andere manier. Daarmee lijkt het erop dat de aangehaalde gebruiksaanwijzing in je bericht niet (meer) van toepassing is op het standaard BMW alarm van een R1200 RT uit 2008, maar op systemen van voor die tijd.
Het genoemde stiftje werd waarschijnlijk in 2008 al niet meer geleverd. Het lijkt ook niet erg handig te zijn, zo'n los stiftje heb je natuurlijk nooit bij je op locatie als het alarm niet met de ab te deactiveren blijkt te zijn. is. Het is ook logischer om het deactiveren van het ingeschakelde alarm via de gewone geautoriseerde contactsleutel te laten verlopen, zowel in het reguliere dagelijkse gebruik als bij het disfunctioneren van de ab.
Uit mijn gebruiksaanwijzing van het DWA 6 alarmsysteem blijkt dat de genoemde stift er niet in voorkomt. Slechts met een zogenaamde geautoriseerde contactsleutel dan wel met de ab kan het alarm gedeactiveerd worden.
.
.
De configuratie is zo ingeregeld dat het alarm uitgeschakeld wordt met de rechterknop op je ab of door de geautoriseerde contactsleutel in het contact te steken. Om het alarm te activeren, wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de linkerknop van de ab.
Afhankelijk van de programmering is dat allemaal in te stellen naar de wensen van de gebruiker. Ook de programmering van het alarm en het synchroniseren van een tweede ab - het alarm kan maar liefst 4 ab's aan - staan in de gebruiksaanwijzing stap voor stap beschreven.
Met het huidige DWA 6 alarm en genoemde instellingen ben ik zeer tevreden, zal geen lege accu aantreffen na het automatisch ingestelde activeren van het alarm tijdens een lange periode van inactiviteit als pekelperiode of vakantie of me de haren uit het hoofd trekken omdat ik bij een defecte ab dat vermalijde virtuele stiftje niet bij me heb... Geen zorgen dus om een niet bestaand stiftje en controle ledje ergens op het dashboard voor het alarm van je R1200 RT uit 2008.
Zie voor nadere info op dit forum:
viewtopic.php?t=13704
&
search.php?keywords=alarm
Succes en met een beetje geluk is het 'kleine begin' met het vervangen van het batterijtje en het cleanen van de contactpunten in de ab al voldoende om de aanwezige hardware te activeren.