Beantwoord: baehr verso XL aansluiten
Moderator: RT_Patrick
Beantwoord: baehr verso XL aansluiten
ik had een vraagje over het aansluiten van de verso XL op de R 1150 RT van 2004.
mag ik de plus van de verso XL rechtstreeks aan het achterlicht aansluiten of aan het achterlicht maar met een relais tussen zodat hij rechtstreeks stroom van de batterij krijgt ? ( er staat iets in de handleiding over foutenbericht van de ABS bij aansluiten aan achterlicht ).
of sluit ik hem nog ergens anders aan ?
alvast bedankt .
mag ik de plus van de verso XL rechtstreeks aan het achterlicht aansluiten of aan het achterlicht maar met een relais tussen zodat hij rechtstreeks stroom van de batterij krijgt ? ( er staat iets in de handleiding over foutenbericht van de ABS bij aansluiten aan achterlicht ).
of sluit ik hem nog ergens anders aan ?
alvast bedankt .
Re: baehr verso XL aansluiten
Je moet m.i. inderdaad het beste geen stroomverbruikers op de achterlicht aansluiten, dat kan het ABS systeem beinvloeden of storingen geven.
Het beste kan je de Baehr zijn eigen aansluiting direct op de accu geven (met zekering natuurlijk) evt. geschakeld (contact uit = beahr uit)
Het beste kan je de Baehr zijn eigen aansluiting direct op de accu geven (met zekering natuurlijk) evt. geschakeld (contact uit = beahr uit)
Zelf heb ik de Verso-XL aangesloten via mijn achterlicht. Dat zorgt er voor dat mijn Verso het pas doet op het moment dat ik mijn licht aan doe. Dan vergeet ik dat ook nooit...
Hoe een aftak op het achterlicht je ABS kan beinvloeden zie ik niet zo snel... Anders dan dat ik bij het inschakelen een verbruiker extra heb waardoor mijn accupiek wat lager uitvalt en daardoor het starten van het ABS bemoeilijkt wordt. Maar daar is een goede modificatie voor te vinden op dit forum, bovendien zet ik mijn lichten altijd pas aan als de motor al loopt...
Wel heb ik wat ontstoring/demping aan moeten sluiten omdat ik ook de radio gebruik via de Verso XL en de Zumo. Maar mij bevalt dit alles erg goed moet ik zeggen!
Groet,
Dave
Hoe een aftak op het achterlicht je ABS kan beinvloeden zie ik niet zo snel... Anders dan dat ik bij het inschakelen een verbruiker extra heb waardoor mijn accupiek wat lager uitvalt en daardoor het starten van het ABS bemoeilijkt wordt. Maar daar is een goede modificatie voor te vinden op dit forum, bovendien zet ik mijn lichten altijd pas aan als de motor al loopt...
Wel heb ik wat ontstoring/demping aan moeten sluiten omdat ik ook de radio gebruik via de Verso XL en de Zumo. Maar mij bevalt dit alles erg goed moet ik zeggen!
Groet,
Dave
Dave schreef:
let op !!! de modificatie is voor de R1100RT uit de R259 serie. De voornoemde R1150RT (R22 serie) heeft het EVO/integraal ABS. Dat is dus met een computer welke diverse variablele parameters omzet naar de voor dat moment geldende juiste remkracht en dat in combinatie met een electrische remkracht versterker naar de remmen stuurt (google eens de gevallen waarbij dit systeem door een spanningstekort al tot problemen heeft geleid omdat niet alleen het ABS uitvalt, maar ook de computer en de remkrachtversterker

V.w.b. de Baehr Verso zou ik adviseren om deze op de stroomleiding van de radio aan te sluiten (niet de permanente voor het radio geheugen, maar de andere kabel welke geschakeld is via 't contactslot). Direct mooi over 't contactslot en ook nog eens gezekerd.
Succes !

Oeps, in al mijn naiviteit ben ik er van uitgegaan dat de modificatie voor meerdere types geschikt is... Dat is dus niet zo!!! en dat wist ik eigenlijk ook wel...
Het is überhaubt nimmer een goed idee om stroomgebruikers "mee te laten liften" op bestaande aansluitingen.
Bij de R1100RT kan je er redelijk mee wegkomen (naar het schijnt, maar ook dat zou ik niet adviseren), maar bij de R1150RT (en latere modellen) is het vragen om problemen.
Als je alleen van plan bent alleen de Verso aan te sluiten, is de combinatie via een relais en (geschakelde) stroomtoevoer van de radio een prima idee.
Ben je van plan later nog meer stroomverbruikers aan te sluiten, zijn oplossingen zoals de "Centech AP-1 Auxiliary Power Fuse Panel", "Fuze Block switchable fuse panel", of de "Blue-Sea Auxiliary Fuse Panel" een mogelijke oplossing, dan kan je meerdere verbruikers hebben die automatisch uitgeschakeld worden zodra het contact uitgeschakeld wordt.
Wel zo veilig.
Bij de R1100RT kan je er redelijk mee wegkomen (naar het schijnt, maar ook dat zou ik niet adviseren), maar bij de R1150RT (en latere modellen) is het vragen om problemen.
Als je alleen van plan bent alleen de Verso aan te sluiten, is de combinatie via een relais en (geschakelde) stroomtoevoer van de radio een prima idee.
Ben je van plan later nog meer stroomverbruikers aan te sluiten, zijn oplossingen zoals de "Centech AP-1 Auxiliary Power Fuse Panel", "Fuze Block switchable fuse panel", of de "Blue-Sea Auxiliary Fuse Panel" een mogelijke oplossing, dan kan je meerdere verbruikers hebben die automatisch uitgeschakeld worden zodra het contact uitgeschakeld wordt.
Wel zo veilig.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht