Zoals gewenst
Onderzocht wat het probleem kon zijn.
Aantal opties:
- Mijn eerste gedachte ging direct uit naar de HES (Hall Effect Sensor)
- Aangezien de isolatie op de bekabeling naar de benzinepomp verdwenen was daar uiteraard ook bij stilgestaan.
- Een alarm met een eigen wil...
- Ontsteking
- Zekeringen
- Relaistjes
Bleek uiteindelijk toch de tweede optie te zijn. Tank geleegd en verwijderd. Meten tot aan de plug naar de pomp is goed. Massa en 12V op de juiste plekken

Bekabeling naar de pomp meten. Dus pomp uit de tank halen en meten maar. Bleek de massa-draad niet door te meten. Vlak voor de tank de bekabeling voorzichtig opengemaakt. Nog steeds is de massa draad tot aan de pomp niet door te meten. Conclusie: draadbreuk in de overgang tussen "buiten de tank" en "binnen de tank". Nou blijkt de massa in de tank gewoon op de basisplaat van de pomp gemonteerd te zijn. Dus naast de oude bekabeling een nieuw massa-draadje gelegd naar de basisplaat. Daar met een ring-stekkertje onder 1 van de moeren bevestigd. Alles netjes voorzien van krimpkous en weer gemonteerd. Daarna loopt de mooie R1100R weer als een tierelier.
Overigens wel, voordat ik verder ging, de benzinepomp getest. Even kort 12V rechtstreeks op het pompje en die deed het gelukkig. De prijzen, ook 2e hands, liegen er namelijk niet om... BMW......
PS: Tijdens wat onderzoek op het interweb toch wat gevonden over bekabelingsproblemen bij de R1100XX 's Ook de HES kan daar dus last van hebben maar is vrij eenvoudig te repareren. Er hoeft dus niet direct een nieuwe HES gemonteerd te worden.... Scheelt aanzienlijk in de kosten....
Filmpie:
https://youtu.be/w3wRx5bFFOA
Roger weer een blije R1100R rijder
