Copper schreef: 19 jun 2017, 22:07
De kleppen die op tuimelen staan, die staan strak omdat op dat moment aan het werk zijn ? ( dan stel ik dus de andere kant omdat die op dat moment in een te stellen stand staan. En dat twee keer.
Als ik het goed heb slaat een boxer het ene moment met zijn rechterzuiger op het hoogtepunt, dan staat zijn linker op het laagste (of slaan de zuigers tegelijk uit elkaar naar hun bdp?
Als ik een kant gedaan heb, hoeveel draait het vliegwiel dan weer voordat de andere kant op een te stellen punt staat ? Oftewel; hoeveel keer draait het vliegwiel rond voordat de (bijvoorbeeld) linkerzuiger van zijn bdp weer terecht komt op zijn bdp ? 1 of twee omwentelingen ?
(en even met een lampje door het gat van de secundaire bougie schijnen heb ik uit jouwe werk gelezen)
Ja, die zijn aan het werk dus afblijven
Een Boxer is geen V-180;
Boxer heeft iedere zuiger zijn eigen kruktap: beide zuigers bewegen dus samen naar binnen en samen naar buiten.
V-180: beide zuigers zitten op één kruktap, de een naar binnen dan de ander naar buiten.
Als het vliegwiel één keer rond is staan de zuigers weer in de zelfde stand, de nokkenassen hebben pas een halve omwenteling gedaan. Dus tussen 2 keer tuimelen aan één kant zitten 2 krukasomwentelingen en 1 nokkenas-omwenteling, de zuiger heeft 4 bewegingen gemaakt: vierslag- of viertaktmotor.
Kijken naar het tuimelen van de kleppen: dan de andere kant stellen, laat je niet verleiden door te gaan tellen, een telfout maken en dan de verkeerde kant te stellen.