Kleppen stellen.

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Paul

Kleppen stellen.

Ongelezen bericht door Paul »

Ik probeer aankomend weekend tijd te maken om mijn motor een grote beurt te geven.
Om de kleppen te stellen moet de zuiger in zijn bovenste dode punt staan.
Waar zit bij de RT het punt waar je de motor rond kan tornen.
In de reparatiehandleiding kan ik het niet zo snel vinden.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

PaulRS

Re: Kleppen stellen.

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Je kan met de bak in een versnelling het a-wiel gebruiken, maar makkelijker is om het zwarte dekseltje onder het gasklephuis te verwijderen, je kan dan met een imbus met de klok mee de motor verdraaien.
Als de 2 pijltjes op het tandwiel horizontaal staan kan je een van beide cilinders stellen, 180 graden verder voor de andere cil.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul

Geweldig.
Dat met het achterwiel had ik zelf ook al verzonnen, maar dit is de beste oplossing. Plus dat je dan zeker weet dat de zuiger echt bovenin staat.

Thanks! :D
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

In de reparatiehandleiding staat het goed beschreven. Te downloaden bij toppic "handige downloads".
Rechter zijpaneel verwijderen om bij het gaatje in het motorblok te komen waardoor je de merktekens op het vliegwiel kunt zien.
Ik doe het overigens zelf met het achterwiel, in de 5e versnelling zetten en rustig draaien. Het laatste stukje door de opening kijkend en met een hand kleine stootjes met het achterwiel maken tot het merkteken precies in het midden staat. (vergeet niet de bougies te verwijderen zodat je niet teveel weerstand hebt bij het ronddraaien van de motor. Na een keer meten / stellen, nogmaals de motor een keer ronddraaien en nameten / nastellen.
Succes
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hey Paul,

Als je wilt kan ik je een heel mooi pdf "Valve Adjustment for Dummies" sturen.
Mooi tekst en uitleg met veel fotos. Grappig en makkelijk!
Wel in het engels. Stuur mij dan een PB met jouw email adres.

Gr,
Kenny
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Is vanaf heden te downloaden via HANDIGE DOWNLOADS . . . .
motorpappa schreef:Stuur m ook naar Jos, dan zet hij m wel op de site en kunnen we allemaal meegenieten/leren van het "dummie" verhaal.
Groet Micha
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Paul

ksimon schreef:Hey Paul,

Als je wilt kan ik je een heel mooi pdf "Valve Adjustment for Dummies" sturen.
Mooi tekst en uitleg met veel fotos. Grappig en makkelijk!
Wel in het engels. Stuur mij dan een PB met jouw email adres.

Gr,
Kenny
Ja heel graag.
Ik heb gisteren een nieuw oliefilter besteld en 2 bougies. Dus zaterdag gaat het door.
Verder heeft de motorzaak waar ik dit besteld hebt ook nog speciale BMW olie?
Het is 15W50 en voor BMW's.

Wat moet ik me hier bij voorstellen.
Is het alleen de 15W50 want 10W40 is zon beetje standaard of heeft het te maken met de droge koppling?
De meeste motoren hebben een natte koppeling.

ps.

Ik heb de link al gevonden op het forum hier.

Klasse mannen heel handig zo'n forum! :D
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Paul,
10W-40 en 15W-50 zijn allerbei perfect geschikt voor jouw beemer. Het W nummer geeft de viscositeit aan. Dit is de dikte van de olie bij temperatuur. Dwz olie moet vrij vloeien bij lage temperatuur en ook zijn smeer capaciteit bij hoger temperatuur behouden. Bij regelmatig verversing van de olie en filter is mineraal (oftwel gewoon olie) het goedkoopst. Half synthetische en vol synthetische olie zijn duurder en bedoeld voor extreem zwaar omstandigheden en een langere interval tussen olie verversingen. Denk aan vrachtwagens, militairvoertuigen, racewagens, scheepvaart en machines in de bouw. Somige mensen slapen beter met dure olie in hun gelievde motor en dat is een heel persoonlijk keuze. Er is veel hier op ons forum over olie besproken. Je zal ook op andere fora lange discussies tegen komen. Laat je niet leiden door mooie adverenties en marketing bullsh*t.
Inderdaad is jouw boxer versnellinsbak en koppeling gescheiden van de motorolie dus is dat Castrol Grand Prix spul wel prima olie maar in mijn bescheiden mening duur en overbodig voor de boxermotor. Leuk mischien voor de Hyabusa op de cicuit met uren lang 11000 tpm. :lol:
Sucess met de beurt en wij horen het wel als je een probleem krijgt en ook als het klaar is :;
Gr,
Kenny

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”