Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4366
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Baird »

Hier een mooie uitleg over wat het octaangetal betekent en wat we er mee moeten _004

Give me data and enjoy ;)

[media]WYlk9C1o0nk[/media]
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een paar jaar geleden heeft het TV Programma 5th Gear in de UK diverse premium brandstoffen in een diversiteit aan 4-wielige geprobeerd en daadwerkelijk gemeten op allerlei vlakken.
https://www.youtube.com/results?search_ ... +fuel+test

En het bleek klinkklaar dat alleen hoge-performance voertuigen zoals Subaru, VW Golf GTI, Porches e.d, dus hoog-vermogen motoren, enkele(!) procenten meer motorvermogen opleverde bij gebruik van de brandstoffen met een hoger octaan.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 866
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door AGVerheij »

En dat komt aardig overeen met wat Kenny (MSA) mij vertelde over onze RT's:
In het algemeen heeft het weinig zin om 98 in onze RT's te gooien. Ga je nu met volle bepakking en passagier de bergen in (en vraag je dus meer vermogen) kan het wat extra performance opleveren. Ik heb zelf in ieder geval geen verschil tussen 95 en 98 gemerkt, niet in verbruik en niet in gedrag.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij een motor waar het niet in hoeft bied het geen voordeel. Af en toe hoor ik er wel eens een berg oprijden waar het wel voordelen geeft. Dan hoor je de motor keihard pingelen maar ze herkennen het geluid niet. En als je zo'n zuiger ziet van iemand die regelmatig met zo'n pingelende motor rijd dan schrik je.
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4366
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Bij een motor waar het niet in hoeft bied het geen voordeel. Af en toe hoor ik er wel eens een berg oprijden waar het wel voordelen geeft. Dan hoor je de motor keihard pingelen maar ze herkennen het geluid niet. En als je zo'n zuiger ziet van iemand die regelmatig met zo'n pingelende motor rijd dan schrik je.
Dan is dat waarschijnlijk een motor zonder klopsensor, een wat oudere motor zoals de R1150XX
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En veel oudere auto's . In de jaren 90 moesten we bij veel auto's de timing aanpassen aan de loodvrije benzine anders pingelde ze alles bij elkaar. Echt een vreselijk geluid. Ben benieuwd hoe die van mij het doet in de bergen. Maar ik gooi er wel Vpower in.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 302
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Snellecees »

Met mijn R100RT uit 1982 tank ik wel bijna altijd benzine met octaalgetal 98.

Bij dit type wordt het geadviseerd door BMW. Je kunt tegenwoordig niet overal meer 98 tanken en dan tank ik wel eens 95.



Groet
Cees
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3354
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb het einde van het filmpje niet gehaald. Beetje langdradig en vooral een enorm zelfingenomen man!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:Ik heb het einde van het filmpje niet gehaald. Beetje langdradig en vooral een enorm zelfingenomen man!
Inderdaad lange filmpjes ik keek ze ook niet tot het eind.
Chris Wils
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
In 2003 was ik in Amerika,op een BMW treffen op het racecircuit van
Barber Motorsport in Birmingham Alabama. Daar had men een benzinepomp staan,
met 120 octane. Toen ik vroeg om een tankje vol van dat spul,zei men:
Dan gaat er een gat in uw zuiger branden vanwege de hoge octaan,want
deze pomp was enkel voor racewagens.De prijs van die 120 octaan was wel x3
,2dollar per galllon voor gewone 93 octaan,en 6 dollar voor de 120 octaan benzine.
Salu.
Chris.
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4366
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Baird »

Chris Wils schreef:Hallo.
In 2003 was ik in Amerika,op een BMW treffen op het racecircuit van
Barber Motorsport in Birmingham Alabama. Daar had men een benzinepomp staan,
met 120 octane. Toen ik vroeg om een tankje vol van dat spul,zei men:
Dan gaat er een gat in uw zuiger branden vanwege de hoge octaan,want
deze pomp was enkel voor racewagens.De prijs van die 120 octaan was wel x3
,2dollar per galllon voor gewone 93 octaan,en 6 dollar voor de 120 octaan benzine.
Salu.
Chris.
Mooi verhaal maar het klopt niet. Octaangetal heeft te maken met klopvastheid (= weerstand tegen zelfontbranding) en dat je in een racemotor met een hogere compressie ook een brandstof met hoger octaangetal wilt hebben is dus logisch. Zeer waarschijnlijk had deze brandstof ook een veel hogere verbrandingswaarde en daar kon dat gat in je zuiger wel eens van komen, niet van het hogere octaangetal. De man die je dat vertelde had een beetje last van klokken en klepels. ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door bmwalter »

Mijn 1200 loopt gewoon lekkerder op 98.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Octaangetal, zin en onzin en wat we daar mee moeten.

Ongelezen bericht door Markus »

Tussen oktober en april tank ik alleen maar 98. Reden hiervoor is de betere verbranding met koude temperaturen en de 'troep' die aan 95 wordt toegevoegd.
Toen ik het effect hiervan zag werd mij duidelijk dat het nooit goed kan zijn voor de verbranding. Lijkt net kauwgom als het goed blijft plakken. Hierdoor tank ik bijvoorbeeld niet meer bij een tango/amigo oid.
Liever een paar centen meer betalen en op het onderhoud uiteindelijk terug verdienen door de reparatie kosten die niet worden gemaakt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”