Is deze acculader geschikt voor mij R1200RT; ivm can-bus / type accu?
Mvg, zie foto.

Moderator: RT_Patrick
Wijze woorden van Inspector Gadget . . . en zoals hij al eerder heeft gememoreerd, heb je voor de BMW (met alarm, canbus en andere "stille" verbruikers) een meertraps lader nodig.Inspector Gadget schreef:Er zijn eigenlijk geen echt goed bruikbare druppelladers, want in essentie gaan die er vanuit dat een motor echt helemaal "uit" staat en het enige wat gedaan hoeft te worden is de (minimale) zelfontlading van de accu zelf te compenseren.
Nice, goede keuzes!mkoskamp schreef:Net een motobatt en een optimale 5 besteld.
De Exide accu's zijn behoorlijk duur, vooral bij de BMW dealeRTs.mkoskamp schreef:Ik heb een Yuasa accu. Die wordt nog al eens geplaatst door dealers in plaats van de exide. Maar ik houd niet van een natte accu. Ook met een druppellader kan die uiteindelijk 'droog koken'.
Ja, een Optimate 4 komt dan net ff wat kracht te kort, jammer genoeg.mkoskamp schreef:Ik heb nu een optimate 4. Helaas een paar weken niet aangesloten geweest... De optimate 4 loopt dat niet meer in...
Toen toch maar even de 5A acculader met klemmen op de accu gezet.
Alle ervaringen en meningen tellen wat mij betreft.EileRT schreef:De enige druppellader die ik hier thuis heb hangt aan een losse AGM accu voor de caravanmover (nadat deze door een Optimate 6 is volgeladen) . . . oei, kan ik dat wel zeggen op ons forum?:lol:
Inspector Gadget schreef:Beantwoord.
Hopelijk.
Ik ga de -top- -knop hier op hetInspector Gadget schreef::lol:
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Daarom lig ik elke dag in een deuk. :)
A smile is the prettiest thing you can wear
Graag wil ik daar ook ff een -top- aan toevoegen!Inspector Gadget schreef:Op speciaal verzoek dan: -top-
A smile is the prettiest thing you can wear
Ik gebruik deze lader al 14 jaar eerst voor mij R 1100 RT en nu al 11 jaar voor mijn R 1150 RT.SpookrijderFM schreef:Goedemiddag,
Is deze acculader geschikt voor mij R1200RT; ivm can-bus / type accu?
Mvg, zie foto.
De initiële vraag was of deze lader geschikt was voor een 1200RT. (& CAN-bus)SpookrijderFM schreef:Hij hangt er inmiddels aan en nog geen rook gezien. Bedankt!
Ja en nee, het beste is deze lader te omschrijven als een onderhoudslader.Mariecke schreef:Ik heb deze oplader ook en dacht dat dit een druppellader was....weer wat geleerd dus ;-)
De Optimate 3 is een 7-traps lader met een maximale laadstroom van 0,8 ampère.Mariecke schreef:Nu vraag ik mij dus het volgende af: kan ik, als ik mijn accu uit de motor haal, deze aan een Optimate 3 hangen? Ik heb een Odyssey accu van 2 jaar oud. Of is die dan niet sterk genoeg?
Het koude weer in combinatie met een druppellader kan inderdaad uitdagingen geven bij het volledig opladen van de accu;Mariecke schreef:Werkt in principe prima, hoewel ik de laatste weken merk dat de start (de eerste kuch zeg maar) erg moeizaam gaat. Daarna draait ie als een zonnetje....
De Optimate 3 is een 7-traps lader met een maximale laadstroom van 0,8 ampère.Mariecke schreef:Nu vraag ik mij dus het volgende af: kan ik, als ik mijn accu uit de motor haal, deze aan een Optimate 3 hangen? Ik heb een Odyssey accu van 2 jaar oud. Of is die dan niet sterk genoeg?
Ik doe mijn best maar kan het niet altijd beloven. :lol:Mariecke schreef:Dank u wel, Inspecteur! Ik ben altijd blij met de (begrijpbare) duidelijke uitleg...
Klopt, MotoBatt accu's zijn inderdaad allemaal AGM accu's.Mariecke schreef:Ik heb een Motobatt accu, en ik heb begrepen dat dit een zgn AGM accu is.
Ja, als de Optimate 3 alleen een accu te druppelladen heeft en geen verdere "stille" verbruikers, zal de Optimate 3 de accu redelijk "vol" krijgen, na inderdaad een paar dagen.Mariecke schreef:Mijn Optimate is al wat jaartjes oud en werkt (gelukkig) naar volle tevredenheid op mijn Bandit(dat is, accu eruit en een dag of 2 aan de lader en dan weer in de motor, zonder problemen)
Laten we allen afspreken te jij-en en jou-en op het forum, we hebben een gemeenschappelijke hobby, en reken ik iedereen tot mijn vrienden.Mariecke schreef:Ik zal dus voor deeen nieuwe oplader aan moeten schaffen...
Inderdaad, de navolgende laders moet je direct of via een verloop op de accu aansluiten:Mariecke schreef:Werken de laders die u eerder genoemd heeft (Ctek, Optimate 6) ook via de accessoirestekker of moet ik deze direct (of met een verloop) op de accu aansluiten?
De aangegeven 14,7 volt is de maximale laadspanning voor AGM accu's.theotrucker schreef:Een AGM accu zou tot 14,4-14,7 volt geladen moeten worden?
De Bmw laadt toch nooit met meer dan 14v op.
Moderne vierwielige hebben al heel wat jaren 13,8 volt in gebruik en sommige zelfs nog hoger.theotrucker schreef:Standaard laadspanning van elke auto en motor is toch hoogstens 13,6v.
Als de laadstroom maar voldoende is, zal de accu opgeladen worden, no problemo.theotrucker schreef:Ik heb de motobatt erin dan zou die nooit door het boordsysteem geladen kunnen worden en nooit vol zijn.
Klopt, maar ondertussen ook al heel wat jaren, zijn gloeilampen al lang niet meer "alleen" 12 volt, maar een iets groter bereik.theotrucker schreef:En als ie al zoveel spanning zou hebben zou dat wel ten koste gaan van de lampen en de electronica.
Die stand "eil" zegt mij niets, maar met een laadstroom van 1 ampère en hoger zal de accu wel laden.theotrucker schreef:Als ik daarna mijn autoacculader aansluit heeft hij op standaard een laadstroom van ca 1 A. In de stand eil ca 2A.
Na 2 uur is de laadstroom gedaald naar vrijwel 0 en dan gaat de lader er vanaf.
In de stand eil is de stroom hoger dus de spanning moet hoger zijn.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!