Poly V snaar dynamo spannen
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 18:44
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Poly V snaar dynamo spannen
Hallo allemaal,
Voor diverse werkzaamheden aan mijn RT heb ik een momentsleutel voor lage waarden gekocht. Ik dacht dat ik daarmee ook de dynamoriem kon spannen (8NM). Deze wordt echter gespannen door de stelschroef in tegengestelde richting te draaien (linksom, tegen de klok in) Mijn momentsleutel werkt echter alleen rechtsom. Er zit wel een ratel, maar als je die omzet voor linksomdraaien vervalt de momentsleutel functie. Wie weer er een trucje?
Dank!
Jeroen
Voor diverse werkzaamheden aan mijn RT heb ik een momentsleutel voor lage waarden gekocht. Ik dacht dat ik daarmee ook de dynamoriem kon spannen (8NM). Deze wordt echter gespannen door de stelschroef in tegengestelde richting te draaien (linksom, tegen de klok in) Mijn momentsleutel werkt echter alleen rechtsom. Er zit wel een ratel, maar als je die omzet voor linksomdraaien vervalt de momentsleutel functie. Wie weer er een trucje?
Dank!
Jeroen
'87-'90 R100S
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
-
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Om de dynamo riem te stellen gebruik ik een zelf gemaakt stukje gereedschap. Hierdoor kan ik alles vanaf de voorzijde uitvoeren. Mijn stukje gereedschap bestaat uit een koppelmoer m8 en een bout m8x25. Doordat ik vanaf de voorzijde werk werkt ook mijn momentsleutel gewoon rechtsom. Ik kan mijn moment sleutel standaard trouwens zowel links als rechtsom gebruiken.
Het vervangen en afstellen van een riem is hierdoor niet meer dan 20 minuten werk.
Het vervangen en afstellen van een riem is hierdoor niet meer dan 20 minuten werk.
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Goedenavond.Isaac schreef:Om de dynamo riem te stellen gebruik ik een zelf gemaakt stukje gereedschap. Hierdoor kan ik alles vanaf de voorzijde uitvoeren. Mijn stukje gereedschap bestaat uit een koppelmoer m8 en een bout m8x25. Doordat ik vanaf de voorzijde werk werkt ook mijn momentsleutel gewoon rechtsom. Ik kan mijn moment sleutel standaard trouwens zowel links als rechtsom gebruiken.
Het vervangen en afstellen van een riem is hierdoor niet meer dan 20 minuten werk.
Zou je een foto willen maken van je stukje gereedschap.
Gr-Kees.
Kees BMW
-
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Gereedschap is misschien een zwaar woord. Hulpmiddel is meer dekkend voor deze twee standaard verkrijgbare materialen.
Ik heb de foto's bijgevoegd maar zal de werkwijze nog wel even uitleggen.
De stelbout voor de dynamo (de moer dus) los draaien en zonder tegen de bout zelf te duwen in het geheel verwijderen.
De koppelmoer hiervoor terug plaatsen en met de hand vast draaien en een kwart slag terug draaien. De bout kan nu niet meer terug schieten.
De tapbout in de koppelmoer draaien tot tegen de bestaande bout van de dynamo.
De koppelmoer mag niet meedraaien dus deze middels een sleutel 13 even vast houden.
Met een 2e sleutel de nieuw geplaatste tapbout wat vaster tegen in de koppelmoer draaien.
Beide sleutels verwijderen en op de nieuwe tapbout kan nu de momentsleutel geplaatst worden.
Middels de andere 2 bouten de dynamo los draaien en dan met de momentsleutel de snaar op spanning zetten.
De 2e bouten vast zetten en de momentsleutel nu lossen en verwijderen.
Koppelmoer met sleutel vasthouden (mag niet draaien).
Met 2e sleutel nieuwe tapbout los draaien en met de hand de koppelmoer weer omwisselen voor de originele moer.
Deze kan gewoon vast gezet worden. De dynamo zit afgesteld vast op de 2 andere bouten.
Ik heb de foto's bijgevoegd maar zal de werkwijze nog wel even uitleggen.
De stelbout voor de dynamo (de moer dus) los draaien en zonder tegen de bout zelf te duwen in het geheel verwijderen.
De koppelmoer hiervoor terug plaatsen en met de hand vast draaien en een kwart slag terug draaien. De bout kan nu niet meer terug schieten.
De tapbout in de koppelmoer draaien tot tegen de bestaande bout van de dynamo.
De koppelmoer mag niet meedraaien dus deze middels een sleutel 13 even vast houden.
Met een 2e sleutel de nieuw geplaatste tapbout wat vaster tegen in de koppelmoer draaien.
Beide sleutels verwijderen en op de nieuwe tapbout kan nu de momentsleutel geplaatst worden.
Middels de andere 2 bouten de dynamo los draaien en dan met de momentsleutel de snaar op spanning zetten.
De 2e bouten vast zetten en de momentsleutel nu lossen en verwijderen.
Koppelmoer met sleutel vasthouden (mag niet draaien).
Met 2e sleutel nieuwe tapbout los draaien en met de hand de koppelmoer weer omwisselen voor de originele moer.
Deze kan gewoon vast gezet worden. De dynamo zit afgesteld vast op de 2 andere bouten.
- Bijlagen
-
- koppelmoer.jpg (1.39 KiB) 613 keer bekeken
-
- tapbout.jpg (1.15 KiB) 613 keer bekeken
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Poly V snaar dynamo spannen
I love it ............ 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 18:44
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Slim bedacht en zeer welkom. Dank!
Scheelt voor de volgende keer dat ik de kuip en tank er niet af hoef te halen. Waarom bedenkt BMW dit zelf niet?
Scheelt voor de volgende keer dat ik de kuip en tank er niet af hoef te halen. Waarom bedenkt BMW dit zelf niet?
'87-'90 R100S
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
-
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Ik zag zelf ook op tegen het verwijderen van de kuipdelen en de tank. Dat heeft mij aan het denken gezet en zat ik te denken aan een siermoer. Alleen moet dan de ruimte opgevuld worden tussen moer en chassis omdat deze anders naar achteren schiet. Ook beschadigd deze het draad omdat deze moeren rond eindigen. Een stalen kogeltje zou dat weer oplossen. Dan zat ik weer met het losdraaien na gebruik. Met de kracht van afstellen moet deze ook weer los. Na enige dagen stond ik met een koppelmoer in mijn handen en zag ineens de mogelijkheden. Uitgeprobeerd en het was een succes.
Soms duurt het even maar als je er even over na denkt kan dat wel eens schelen. Mijn motorzaak, waar ik mijn onderdelen koop, was er erg blij mee.
Soms duurt het even maar als je er even over na denkt kan dat wel eens schelen. Mijn motorzaak, waar ik mijn onderdelen koop, was er erg blij mee.
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Geweldig -top- -top- Kan dr ook een videotje bij
(Maak ik wel voor je..)


(Maak ik wel voor je..)

Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Goedenavond.
Zit er nog verschil in de dynamo snaren ik zie een type 4 PK 582 en voor mijn R1150 RT juli 2003 type 4 PK 592 ?Ik hoor het graag.
Gr-Kees.
Zit er nog verschil in de dynamo snaren ik zie een type 4 PK 582 en voor mijn R1150 RT juli 2003 type 4 PK 592 ?Ik hoor het graag.
Gr-Kees.
Kees BMW
-
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Ja. 4 staat voor het aantal ribbels die de snaar bezit, PK voor het materiaal waaruit de snaar bestaat (per fabrikant zelf in te vullen) en 582 is de lengte van de snaar. De 592 is gewoon 10mm langer dus moet de dynamo 5mm verder weg geplaatst worden. Vaak zijn dit soort kleine afwijkingen wel weg te stellen. Je moet dan natuurlijk niet iedere keer een 10mm langere snaar nemen. Het stellen houdt een keer op.
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Goedenavond.Isaac schreef:Ja. 4 staat voor het aantal ribbels die de snaar bezit, PK voor het materiaal waaruit de snaar bestaat (per fabrikant zelf in te vullen) en 582 is de lengte van de snaar. De 592 is gewoon 10mm langer dus moet de dynamo 5mm verder weg geplaatst worden. Vaak zijn dit soort kleine afwijkingen wel weg te stellen. Je moet dan natuurlijk niet iedere keer een 10mm langere snaar nemen. Het stellen houdt een keer op.
Bedankt.
Gr-Kees.
Kees BMW
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 18:44
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Dit weekend heb ik hem met behulp van het handige tooltje gespannen op precies 8NM.
Het maakt echter geen verschil; de eerste 5 x gasgeven piept de riem. Geen gillen, maar piepen
Wat is nu het advies; dan toch maar op 9 NM spannen of het piepen de eerste kilometers voor lief nemen? Aan de riem kan het niet liggen, die is ca 5000 km geleden vernieuwd.
Het maakt echter geen verschil; de eerste 5 x gasgeven piept de riem. Geen gillen, maar piepen
Wat is nu het advies; dan toch maar op 9 NM spannen of het piepen de eerste kilometers voor lief nemen? Aan de riem kan het niet liggen, die is ca 5000 km geleden vernieuwd.
'87-'90 R100S
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Goedenavond.
Volgens mij moet je hem zover spannnen,dat als je hem tussen duim en wijsvinger vast pakt hem nog net moet kunnen kantelen ? ? ?
Gr-Kees.
Volgens mij moet je hem zover spannnen,dat als je hem tussen duim en wijsvinger vast pakt hem nog net moet kunnen kantelen ? ? ?
Gr-Kees.
Kees BMW
-
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Standaard gaat, als het contact aan gezet wordt, ook de verlichting aan.
Als deze vrij lang aan is alvorens te starten dan heeft de accu al redelijk wat energie af moeten staan.
Dan komt het starten er nog bij (het licht gaat dan wel even uit) en zodra de motor aanslaat gaat de dynamo proberen de verbruikte energie direkt weer terug te stoppen in de accu.
Als je zo'n trage starter bent kan daar het probleem zitten.
Probeer eens zonder licht de motor uit te zetten en pas weer na het even draaien pas weer aan te zetten. Daar zou de piep van kunnen zijn.
Strakker zetten dan voorgeschreven zou ik niet doen. De kracht op snaar en lagers zijn dan mogelijk te groot waardoor er andere problemen ontstaan.
Ik heb bij mijn motor de verlichting geautomatiseerd. Die gaat pas aan als de motor even draait. Mijn ABS staat ook op deze schakeling zodat ook deze pas na het starten en even draaien aan gaat. Lage spanningen zijn hierdoor bij mij onmogelijk.
Als deze vrij lang aan is alvorens te starten dan heeft de accu al redelijk wat energie af moeten staan.
Dan komt het starten er nog bij (het licht gaat dan wel even uit) en zodra de motor aanslaat gaat de dynamo proberen de verbruikte energie direkt weer terug te stoppen in de accu.
Als je zo'n trage starter bent kan daar het probleem zitten.
Probeer eens zonder licht de motor uit te zetten en pas weer na het even draaien pas weer aan te zetten. Daar zou de piep van kunnen zijn.
Strakker zetten dan voorgeschreven zou ik niet doen. De kracht op snaar en lagers zijn dan mogelijk te groot waardoor er andere problemen ontstaan.
Ik heb bij mijn motor de verlichting geautomatiseerd. Die gaat pas aan als de motor even draait. Mijn ABS staat ook op deze schakeling zodat ook deze pas na het starten en even draaien aan gaat. Lage spanningen zijn hierdoor bij mij onmogelijk.
Laatst gewijzigd door Isaac op 17 aug 2016, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Nee, je probleem is zeer waarschijnlijk de vrijloopkoppeling (one-way-bearing) die in de pully van de dynamo zit. Als de motor net gestart is loopt hij nog onregelmatig, om te voorkomen dat de dynamo dit onregelmatig draaien volgt zit er een vrijloopkoppeling die zorgt dat dynamo kan uitdraaien terwijl het motortoerental iets te laag is. Die koppeling kan heerlijk piepen als hij vrijloopt en dat is waarschijnlijk wat je hoort, maar kan rustig 100k piepenjvadc schreef:Dit weekend heb ik hem met behulp van het handige tooltje gespannen op precies 8NM.
Het maakt echter geen verschil; de eerste 5 x gasgeven piept de riem. Geen gillen, maar piepen
Wat is nu het advies; dan toch maar op 9 NM spannen of het piepen de eerste kilometers voor lief nemen? Aan de riem kan het niet liggen, die is ca 5000 km geleden vernieuwd.

8Nm is genoeg en komt inderdaad ongeveer overeen met een kwart slag kunnen kantelen als het spul vast zit.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 18:44
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Aha, de vrijloop koppeling. Dat lijkt me logischer dan de riem. Die heeft in 17 jaar en 55k nog nooit gepiept. Nu is het dus het lager. Ik kan er dus gewoon mee doorrijden?
'87-'90 R100S
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 18:44
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Vandaag me even in deze "one way bearing" verdiept. Ik kan hem in de onderdelencatalogus echter niet vinden.
Aan de hand van de beschrijvingen van anderen van het geluid ben ik er echt van overtuigd dat dit hetzelfde is, maar hoe kan het dat het onderdeel niet is terug te vinden. Zie afbeeldingen
Aan de hand van de beschrijvingen van anderen van het geluid ben ik er echt van overtuigd dat dit hetzelfde is, maar hoe kan het dat het onderdeel niet is terug te vinden. Zie afbeeldingen
'87-'90 R100S
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Bij max bmw zag ik dat die poelie met vrijloop vanaf 2009 al niet meer leverbaar is bij de R1150RT. Op de R1100RT zou deze niet eens toegepast worden. Ik ken het geluid echter wel.
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Poly V snaar dynamo spannen
BMW maakt dat ding niet zelf natuurlijk, dus meer kijken bij SKF of diens broeders. Verder piept de poelie van mijn motor al jaren, lekker laten piepen. :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Baird schreef:BMW maakt dat ding niet zelf natuurlijk, dus meer kijken bij SKF of diens broeders. Verder piept de poelie van mijn motor al jaren, lekker laten piepen. :mrgreen:
Maar volgens de onderdelenfiche zit de poelie met vrijloop niet eens op de R1100RT. Daar zal het probleem dan niet in zitten.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27 feb 2014, 18:44
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Waar ik ook nog aan zit te denken is het volgende;
Van alle boxers tot aan de Lc is bekend dat deze een hoog kantelmoment hebben op moment van gasgeven. Dit doet zich relatief het meest voor bij gasgeven vanuit stationair. Vooral bij oudere fietsen zouden bijvoorbeeld oudere "ophangrubbers" het geluid misschien kunnen veroorzaken bij koude moter, daarna is het weg. Het "one way" lager heeft de R1100RT inderdaad niet volgens de documentatie.
Van alle boxers tot aan de Lc is bekend dat deze een hoog kantelmoment hebben op moment van gasgeven. Dit doet zich relatief het meest voor bij gasgeven vanuit stationair. Vooral bij oudere fietsen zouden bijvoorbeeld oudere "ophangrubbers" het geluid misschien kunnen veroorzaken bij koude moter, daarna is het weg. Het "one way" lager heeft de R1100RT inderdaad niet volgens de documentatie.
'87-'90 R100S
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
'90-'93 K100RT
'93-'96 K75RT
'96-'99 R1100R
'99-nu R1100RT
'14-nu F650
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Ik zou zeggen test het eens zonder de riem. Even starten en kijken of het weg is.
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Poly V snaar dynamo spannen
Goedenavond.
Ik ben van plan zaterdag een nieuwe dynamo riem tehalen,maar ik ben er nog steeds niet uit welke het moet zijn?De 4 PK -611 of de 4 PK -592 hij moet niet te kort of te lang zijn dan heb ik een probleem.Ik heb een R 1150 RT Twin Spark op kenteken 22-7-2003 wie weet het ?????
Gr-Kees.
Ik ben van plan zaterdag een nieuwe dynamo riem tehalen,maar ik ben er nog steeds niet uit welke het moet zijn?De 4 PK -611 of de 4 PK -592 hij moet niet te kort of te lang zijn dan heb ik een probleem.Ik heb een R 1150 RT Twin Spark op kenteken 22-7-2003 wie weet het ?????
Gr-Kees.
Kees BMW
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1960 Weergaves
-
Laatste bericht door Kees BMW
-
-
Nieuw bericht Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
door MaartenGS-R-RT » » in Overige Techniek & Mechanica - 16 Reacties
- 3991 Weergaves
-
Laatste bericht door fransgabler
-
-
- 4 Reacties
- 2209 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 6 Reacties
- 1333 Weergaves
-
Laatste bericht door Lupo R