BC

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Perry
Type: R1200RT
Bijz: DOHC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

BC

Ongelezen bericht door Perry »

Op de BC van de 1200 RT DOHC zit een gemiddeld verbruiksmeter.
Door op de info toets ingedrukt te houden geeft deze -- aan en geeft dan het gemiddelde verbruik aan.
Werkt perfect, echter moet je nu elke rit opnieuw starten met -- of blijft de opgegeven waarde actueel.
Waarom vraag ik dit, ik heb nl onder het rijden wel eens opnieuw de waarde opgestart dus vanaf -- en toen kwam het gemiddeld verbruik lager uit.
Mogelijk zeggen jullie nu je geeft zelf het antwoord maar wat is jullie ervaring hiermee.

[groet] Perry
Inspector Gadget

Re: BC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De gemiddelde-verbruik is een berekende waarde.
En, zoals in de Gebruikershandleiding aangegeven staat;
Bij het berekenen van het gemiddelde verbruik wordt de verhouding bepaald tussen de verbruikte hoeveelheid benzine en het aantal gereden kilometers sinds de laatste "RESET".
Kortom, zolang je dus die "reset" niet doet, wordt het gemiddelde-verbruik aangegeven.

En wordt ook aangegeven in de Gebruikershandleiding;
Gemiddeld verbruik terugzetten:
Contact inschakelen. Gemiddelde verbruik selecteren.
Toets ingedrukt houden, tot het gemiddelde verbruik is teruggezet.
Kortom, het is een waarde die je "alleen" mag terugzetten met niet-lopende motor en contact-aan.
Althans, zo lees ik het. _001
Of dat is om redenen van veiligheid of omdat anders de berekende waarde te veel afwijkt of te onnauwkeurig is, is mij niet bekend.

Het is in mijn optiek, net zoals de brandstofhoeveelheid (en dus ook actieradius e.d.) een indicatieve aanduiding.

Als je daarentegen ervaart dat de indicatie te veel afwijkt van jou werkelijkheid, raad ik je aan bij een BMW dealeRT langs te gaan, mogelijk is er een software-update voor jou motor beschikbaar die de nauwkeurigheid verbeterd.

Omdat omstandigheden nogal veranderlijk zijn, zoals het weer (vochtigheid e.d.), kwaliteit van de getankte brandstof, temperatuur, wegdek, bandendruk, gewicht op de motor, windrichting, verkeersdrukte, en zo voort en zo voort, zou ikzelf er voor kiezen voor het begin van elke rit deze waarde te resetten. Dan krijg je, in mijn optiek althans, de meest actuele & "daadwerkelijke" waardes.
In plaats van een "totaliseren" van je huidige rit, en de vorige rit, en de rit daarvoor en daarvoor, tot aan de laatste "reset".
Anders is het een "lopende" gemiddelde, met heel veel meer meetpunten wat wel de nauwkeurigheid bevordert maar niet je actuele status.
Althans, in mijn optiek.
En het is maar de vraag hoeveel meetpunten bijgehouden worden, dat zullen er geen honderden zijn, gok ik zo.

Disclaimer:
Dit is mijn idee & visie.
Het kan heel goed zijn dat Herrn BMW hele andere ideeën hierover heeft, net zoals zij aangeven in de Gebruikershandleiding aangeven vwbt de actieradius:
Voor de berekening van de actieradius wordt een speciaal gemiddeld verbruik gebruikt, die niet altijd overeenkomt met de weergave van de oproepbare waarde.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 02 jul 2016, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Perry

Rob, bedankt voor je uitleg. Enja men adviseert dat je de reset knop gebruikt wanneer de motor stil staat dit omwille van de veiligheid.

Groet Perry
Inspector Gadget

Graag gedaan, uiteraard. _004

Je zult overigens bemerken dat die waarde niet constant geüpdate wordt.
Ik heb vooralsnog niet kunnen achterhalen wat de exacte interval is, zijnde tijd of afgelegde afstand.
(ik vermoed tijdseenheid, bijvoorbeeld 1x minuut of zo, maar dat is een pure gok van mijn kant)
En volgens mij wordt *niet* de inhoud van de brandstoftank gebruikt voor deze "berekening" want bij mij werkte al die functies nog terwijl mijn (beroemde meetlint-type) brandstofmeter *niet* werkte. (lees: constante weergave dat de brandstoftank vol is :( )
(maar ja, dat is beter dan een permanente brandstof-leeg indicatie want dan krijg je ook de gele waarschuwingsindicator)

Mogelijk dat een beter-geïnformeerde BMW dealeRT je daar meer informatie over kan geven. _001

En lezen wij graag jou informatie weer hier in dit draadje. _004
Leer ik er ook weer van in hoeverre ik het mis had. :lol:

BTW, zover interessant voor dit draadje, de BC knop zit aangesloten op de ZFE (centrale computer) én de Engine Control Unit/Motronic, en is het dus geen "alleen-staande" functie van de (CAN-bus aangesloten) dashboard-instrumentarium. Die laat alleen het resultaat zien wat er gemeld/"gemeten" wordt.
ZFE.jpg
ZFE.jpg (180.13 KiB) 181 keer bekeken
ECU-Motronic.jpg
Perry

Nou je zit goed hoor, zet nu de BC na het tanken op -- en dan laat ik hem weer lopen als ik de berekening ( kilometers liters ) erover laat lopen komt eea behoorlijk overeen dus gaat goed zo. _004
Inspector Gadget

Mooi!

Toegegeven, de gebruikershandleidingen zijn vaak ietwat cryptisch in hun grondslag maar soms moet je die echt letterlijk nemen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”