De gemiddelde-verbruik is een berekende waarde.
En, zoals in de Gebruikershandleiding aangegeven staat;
Bij het berekenen van het gemiddelde verbruik wordt de verhouding bepaald tussen de verbruikte hoeveelheid benzine en het aantal gereden kilometers sinds de laatste "RESET".
Kortom, zolang je dus die "reset" niet doet, wordt het gemiddelde-verbruik aangegeven.
En wordt ook aangegeven in de Gebruikershandleiding;
Gemiddeld verbruik terugzetten:
Contact inschakelen. Gemiddelde verbruik selecteren.
Toets ingedrukt houden, tot het gemiddelde verbruik is teruggezet.
Kortom, het is een waarde die je "alleen" mag terugzetten met niet-lopende motor en contact-aan.
Althans, zo lees ik het.
Of dat is om redenen van veiligheid of omdat anders de berekende waarde te veel afwijkt of te onnauwkeurig is, is mij niet bekend.
Het is in mijn optiek, net zoals de brandstofhoeveelheid (en dus ook actieradius e.d.) een indicatieve aanduiding.
Als je daarentegen ervaart dat de indicatie te veel afwijkt van jou werkelijkheid, raad ik je aan bij een BMW dealeRT langs te gaan, mogelijk is er een software-update voor jou motor beschikbaar die de nauwkeurigheid verbeterd.
Omdat omstandigheden nogal veranderlijk zijn, zoals het weer (vochtigheid e.d.), kwaliteit van de getankte brandstof, temperatuur, wegdek, bandendruk, gewicht op de motor, windrichting, verkeersdrukte, en zo voort en zo voort, zou ikzelf er voor kiezen voor het begin van elke rit deze waarde te resetten. Dan krijg je, in mijn optiek althans, de meest actuele & "daadwerkelijke" waardes.
In plaats van een "totaliseren" van je huidige rit, en de vorige rit, en de rit daarvoor en daarvoor, tot aan de laatste "reset".
Anders is het een "lopende" gemiddelde, met heel veel meer meetpunten wat wel de nauwkeurigheid bevordert maar niet je actuele status.
Althans, in mijn optiek.
En het is maar de vraag hoeveel meetpunten bijgehouden worden, dat zullen er geen honderden zijn, gok ik zo.
Disclaimer:
Dit is mijn idee & visie.
Het kan heel goed zijn dat Herrn BMW hele andere ideeën hierover heeft, net zoals zij aangeven in de Gebruikershandleiding aangeven vwbt de actieradius:
Voor de berekening van de actieradius wordt een speciaal gemiddeld verbruik gebruikt, die niet altijd overeenkomt met de weergave van de oproepbare waarde.