Teveel olie?
Moderator: RT_Patrick
- woutertje
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Teveel olie?
Hallo allemaal,
Ik zit met een probleempje, hopelijk kunnen jullie helpen.
Twee weken geleden heb ik mijn r1100rt laten bijvullen met olie. Er ging flink wat in (ruim 2 liter). Vrijwel direct daarna begint er via het bijvulplugje echter olie uit de motor te lopen, helaas kom ik daar pas na 350 km zelf achter. Mijn vriendin (zat achterop) had na enkele kms al olie op haar laars gespot, maar dacht niet dat het belangrijk was. Op het kijkglaasje is na die 350 km helemaal geen olie-niveau meer te zien en toch blijft hij olie eruit gooien. Nu mijn vraag. Is er teveel olie bijgevuld en iets kapot gegaan? Of is het stom toeval?
Groet, Wouter
Ik zit met een probleempje, hopelijk kunnen jullie helpen.
Twee weken geleden heb ik mijn r1100rt laten bijvullen met olie. Er ging flink wat in (ruim 2 liter). Vrijwel direct daarna begint er via het bijvulplugje echter olie uit de motor te lopen, helaas kom ik daar pas na 350 km zelf achter. Mijn vriendin (zat achterop) had na enkele kms al olie op haar laars gespot, maar dacht niet dat het belangrijk was. Op het kijkglaasje is na die 350 km helemaal geen olie-niveau meer te zien en toch blijft hij olie eruit gooien. Nu mijn vraag. Is er teveel olie bijgevuld en iets kapot gegaan? Of is het stom toeval?
Groet, Wouter
- Nico4sen
- 2023
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Teveel olie?
Twee liter bijvullen? Dat lijkt me echt teveel...
- woutertje
Ik moet erbij zeggen dat ik sinds ik hem kocht 7.000 km geen olie had bijgevuld. Ik was in de veronderstelling dat het glas gevuld was, dit was echter niet het geval
Daarvoor was het niveau goed.

- mkoskamp
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Heb je de vuldop er goed terug ingezet? En zit het kleine rubber ringetje er nog op?
verschil tussen onderkant en bovenkant peilglas is ongeveer 0,5 liter.
verschil tussen onderkant en bovenkant peilglas is ongeveer 0,5 liter.
- woutertje
Ja vuldop is niets mis mee.
- EileRT
- Erelid
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Een liter olie bijvullen op tienduizend kilometer is normaal. Als je dus zevenduizend kilometer niets bijvult en ineens twee liter, dan is dat niet goed. Sterker nog, het is echt heel schadelijk voor je blok zoals Nico4sen terecht opmerkte. Soms komt het voor dat het peilglas ondoorzichtig is geworden. Er moet dan een nieuw oliepijlglas ingezet worden.
Eilert
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Laatst gewijzigd door EileRT op 28 jun 2016, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Olie eruit laten lopen en opvangen in een schone bak. Daarna weer afvullen met de juiste hoeveelheid. Niet door blijven rijden met teveel olie in het Carter.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Het verschil tussen min en max is een halve liter. Als je er twee liter bij moest doen dan is dat wel heel veel. Ik zou ook eerst maar even de olie aftappen en kijken wat er werkelijk uitkomt. Maar als ik zolang met zo weinig olie had gereden ging er meteen nieuwe olie en een ander filter op. Je hebt geluk dat de motor nog niet kapot is. En als de olie eruit is inspecteer dat peilglas zoals al aangegeven werd. Ik controleer het oliepeil elke maand wel een paar keer.
- woutertje
Veel te veel olie ingegaan dus. Heeft iemand een idee waarom hij olie bleef lekken? Zelfs toen in het vulglas onderhand niets meer te zien was, ook niet toen we de motor met 4 man schuin hielden. Is er dan iets kapot gegaan waardoor de motor olie begon te lekken? Het is een belangrijke vraag want ik wil weten in hoeverre de garage die de olie heeft bijgevuld, heeft bijgedragen aan de problemen.
Zoveel geluk heb ik overigens niet. Hij staat namelijk momenteel bij de garage met problemen met het motorblok aangezien ik ermee gestrand ben, waarschijnlijk doordat er uiteindelijk te weinig olie in zat.
Zoveel geluk heb ik overigens niet. Hij staat namelijk momenteel bij de garage met problemen met het motorblok aangezien ik ermee gestrand ben, waarschijnlijk doordat er uiteindelijk te weinig olie in zat.
- Ton1959
Hoe weet je dit nu al? Als er niet teveel in is gedaan dan heeft er al lang heel weinig in gezeten. Of hebben ze al contact met je gemaakt om te zeggen dat er nu echt teveel olie in zat?woutertje schreef:Veel te veel olie ingegaan dus. Heeft iemand een idee waarom hij olie bleef lekken? Zelfs toen in het vulglas onderhand niets meer te zien was, ook niet toen we de motor met 4 man schuin hielden. Is er dan iets kapot gegaan waardoor de motor olie begon te lekken? Het is een belangrijke vraag want ik wil weten in hoeverre de garage die de olie heeft bijgevuld, heeft bijgedragen aan de problemen.
- woutertje
Nee ze belden dat het blok open maken en repareren of vervangen waarschijnlijk niet veel goedkoper gaat zijn dan een nieuwe kopen. Of er teveel olie in heeft gezeten weet ik niet zeker, dat is het probleem. Ik kocht hem bij de Jong in Alphen aan de Rijn. Ik ga er vanuit dat zij hem afgeleverd hebben met genoeg olie erin. En 7.000 km ging er ruim 2 liter bij. Iets tussen de 2.4 en 2.8. Ik weet alleen dat hij na het vullen direct olie begon te lekken en daar niet meer mee stopte 

- woutertje
Nog even wat experts geraadpleegd en waarschijnlijk zat het probleem al in het blok maar helemaal zeker kun je het nooit weten. In ieder geval blijf ik klant bij de garage 

- Ton1959
Blijft een raar verhaal hoor. Maar als jij het snapt en tevreden bent is het goedwoutertje schreef:Nog even wat experts geraadpleegd en waarschijnlijk zat het probleem al in het blok maar helemaal zeker kun je het nooit weten. In ieder geval blijf ik klant bij de garage

- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Je blijft klant bij een garage die zonder er verder bij na te denken 2,4 tot 2,8 liter olie bijvult? Terwijl de carterinhoud 'maar' 3,5 liter is?woutertje schreef: In ieder geval blijf ik klant bij de garage
Ik zou er niet lang klant blijven, denk ik...
En als je een andere motor aanschaft, iets vaker olie peilen!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
- Ton1959
PaPinkelman schreef:Je blijft klant bij een garage die zonder er verder bij na te denken 2,4 tot 2,8 liter olie bijvult? Terwijl de carterinhoud 'maar' 3,5 liter is?woutertje schreef: In ieder geval blijf ik klant bij de garage
Ik zou er niet lang klant blijven, denk ik...
En als je een andere motor aanschaft, iets vaker olie peilen!
Vergeet niet dat ook van degene die met de motor rijd mag verwacht worden dat hij of ook regelmatig het oliepeil even moet controleren. Maar ik zou denken dat je met zo weinig olie de motor gewoon snel kapot rijd.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 4043 Weergaves
-
Laatste bericht door Bart176
-
- 3 Reacties