Zumo 590 doet niets meer in motorsteun

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Zumo 590 doet niets meer in motorsteun

Ongelezen bericht door wil51 »

Vreemd probleem met de Zumo 590. Voeding aangesloten via stadslicht. Het was zo dat als ik contact aan zette de Zumo aanging. Daarna motor starten
De laatste tijd ging bij het starten van de motor, als dan ook even het licht uit gaat, de Zumo uit en ging niet meer aan. Zuma uit de houder halen en terug plaatsten als motor is gestart dan ging Zumo weer aan en bleef normaal werken.
Nu gaat de Zumo helemaal niet meer aan. Voeding gemeten en er staat 12 V op de voedingskabel. Zekering is goed. Op de motorhouder meet ik geen spanning. maar het blijkt dat je geen spannig kan meten als er geen zumo in de houder zit. En als die er op zit kan je natuurlijk nergens bij om te meten. Verder valt op dat via de USB aansluiting ook de telefoon niet meer wordt opgeladen.
In de autosteun werkt de Zumo wel. Dus de motorsteun zal wel stuk zijn. Helaas garantie 2 maanden verlopen. Afwachten op de reactie van Waypoint.
Inspector Gadget

Re: Zumo 590 doet niets meer in motorsteun

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou voor de zekerheid, tijdelijk natuurlijk, de Zumo 590 houder (ook) ff op je accu aansluiten of op een 12-volt voeding.
Kijk ook ff heel goed naar eventuele contact-problemen, gebruik eventueel (heel voorzichtig natuurlijk!) een pennengummetje om die contacten op zowel de houder alsook op de Zumo 590 achterkant zelf, schoon te maken.

Ik weet niet of je nog (extra) beveiliging(en) op de houder hebt van (bijvoorbeeld) Touratech of Wunderlich, eventueel zien of deze mogelijk iets verbogen zijn waardoor de Zumo 590 niet meer (goed) vlak in de houder gaat.
wil51

contacten had ik als eerste al schoongemaakt. Daar denk je meteen aan bij een dergelijke storing. Ik heb alleen de Garmin motorsteun. Geen andere extra dingen om de Zumo te bevestigen.
Inspector Gadget

Inderdaad, zie ook: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=59&t=24620&start=15

Desondanks, ff via g00gle zoeken kom ik verder weinig tegen over defecte houders. _001
wil51

Ik zie geen corrosie. Pennen zijn niet verkleurd.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

In de adapter zit een beveiliging. Bij kortsluiting schakelt hij uit. Controleer de aftakking van het stadslicht of de massa eens zou ik zeggen.
Mij is verteld dat de houder geen spanning krijgt als het navigatiesysteem er niet op zit.
wil51

Ton1959 schreef:In de adapter zit een beveiliging. Bij kortsluiting schakelt hij uit. Controleer de aftakking van het stadslicht of de massa eens zou ik zeggen.
Mij is verteld dat de houder geen spanning krijgt als het navigatiesysteem er niet op zit.
klopt, daarom kan je ook niet meten of er wel spanning op de pinnen van de houder zit. Vandaag maar eens de aansluiting bij stadlicht loshalen en via andere voeding testen of de Zumo het dan wel doet. Doet hij het nog niet is het wel zeker dat de motorsteun stuk is.
Nog geen reactie van Waypoint gehad.
wil51

Het is probleem voeding. Met een 9 V batterij ging Zumo meteen aan. Zumo mag voeding hebben tussen 8 en 28 V. Voeding stadslicht gebruiken en de aarde draad motorsteun even op metalen punt verbinden en zumo gaat aan. Dus er zit een probleem tussen aardedraad stadlicht en motorsteun. Dan moet helaas toch de kuip eraf om er goed bij te komen. Toch vreemd voor zover ik de kabel kan bekijken is er niets mis mee. Toch verbinding met stadslicht maar opnieuw gesoldeerd.
Inspector Gadget

Gelukkig! Alsjebegrijptwatikbedoel.

Ik kon het mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat de motorsteun defect zou zijn.
Die is gemaakt en ontworpen toch veel te kunnen hebben & doorstaan.
Scheelt je toch weer 70 euro, en is toch goed geld.

Suc6!
Ton1959

wil51 schreef:
Ton1959 schreef:In de adapter zit een beveiliging. Bij kortsluiting schakelt hij uit. Controleer de aftakking van het stadslicht of de massa eens zou ik zeggen.
klopt, daarom kan je ook niet meten of er wel spanning op de pinnen van de houder zit. Vandaag maar eens de aansluiting bij stadlicht loshalen en via andere voeding testen of de Zumo het dan wel doet. Doet hij het nog niet is het wel zeker dat de motorsteun stuk is.
Nog geen reactie van Waypoint gehad.
En daarom loopt de accu ook niet leeg als het navigatiesysteem er niet op zit ;)
wil51

Het werkt weer. Was een slechte verbinding in een verbindings stekker. Zo'n blauw knijpding om 2 draden te verbinden. Maar zat wel achter de kuip die daarvoor er af moest. Vandaar dat Zumo het soms wel deed en dan weer niet. Iphone laad ook weer op. Wat ik nu pas zag,dat als je de iphone aansluit op de usb kabel, Smartlink wordt opgestart. Ik heb de Iphone altijd in mijn jas zitten en moest Smartlink altijd eerst starten voordat er verbinding met de Zumo kwam.
Inspector Gadget

wil51 schreef:..Zo'n blauw knijpding om 2 draden te verbinden..
Waarschijnlijk bedoel je deze, de zogenoemde quick splice en soms ook wel kabeldiefje genaamd;
Quick_splice.jpg
Verkrijgbaar in verschillende kleuren die de draaddikte (!) dicteert:
rood = 0,5 t/m 1,5mm
blauw = 1,5 t/m 2,5mm
geel = 4 t/m 6mm

Zie ook: viewtopic.php?f=45&t=11634
Maar ik heb in dat andere draadje (leuke woordspeling) al eens eerder geschreven, dit zijn eigenlijk connectoren die je beter niet kunt gebruiken.
Ze kunnen vrij slecht tegen mechanische trillingen en waterdicht is al helemaal nicht im frage.
BTW, je geeft aan de blauwe versie te gebruiken, beter is het de rode versie te gebruiken. En verklaart mogelijk je eerdere probleem.

En adviseer ik, al zijn ze iets duurder, de Posi-tap connectors.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wil51

Ja deze heb ik gebruikt. De posi-tap ken ik wel maar had gelezen dat deze na een tijdje ook problemen kunnen geven.
Waar kun je eigenlijk de posi-tap in Nederland bestellen? ik vind alleen buitenlandse verkopers
Inspector Gadget

wil51 schreef:..posi-tap ken ik wel maar had gelezen dat deze na een tijdje ook problemen kunnen geven.
Ik gebruik ze sinds 2009 en nog nooit problemen mee gehad. _001
Maar net als die eerder aangehaalde quick splice, zijn de Posi producten ook in verschillende draaddiktes en dus ook kleuren.
En helaas is het mijn ervaring dat nogal eens de verkeerde gebruikt worden.
wil51 schreef:Waar kun je eigenlijk de posi-tap in Nederland bestellen? ik vind alleen buitenlandse verkopers
Ff zoeken op G00gle kom ik zoal tegen: (zoeken op "posi tap" of "posi-tap"
http://www.laseur.nl/searchresult/Search/posi_tap.html
Nadeel is dat je er dan wel veel koopt, 25 stuks, maar als je ze eenmaal gebruikt hebt, wil je waarschijnlijk niet meer anders. ;)

Ik koop ze meestal in Duitsland, goedkoper en vaak nog groter assortiment.
Half Nederland kan ik zo "doorverbinden", bij wijze van spreken. :lol:
Ton1959

Dat blauwe ding noemde wij Scotch lock. Het werd vroeger in de gararage veel gebruikt voor het aftakken van de bedrading voor de trekhaak aansluiting. Ze werken redelijk maar als ze oud zijn kunnen ze wel eens rare problemen geven. En als de verkeerde gebruikt is dan is er maar amper contact. De Posi tap zoals Rob aangeeft zal al een stuk betrouwbaarder zijn. Al heb ik ze nog niet gebruikt maar ik heb ze wel goed bekeken.
Fijn dat je navigatie weer werkt.
Inspector Gadget

Scotch lok is de verzamelnaam (n handelsnaam!) voor de 3M ScotchLok.
Officieel heten degene van 3M de 3M ScotchLock IDC (Insulation Displacement Connector), een familie aan connectoren:

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/e ... 7497&rt=r3

[media]Xl1j4PxKdjE[/media]

Naast ScotchLok, Scotch Lok, Quick Splice, kabeldiefje worden ze ook Plier Tap genoemd, overigens.
(en ongetwijfeld zijn er nog meer benamingen te vinden ;) )

Het gebruik komt nogal nauw;
http://www.ebay.com/gds/How-to-Use-a-Sc ... 416/g.html

Ik heb weinig ervaring met de officiële 3M versie maar de generieke versie kom ik wel eens tegen. :$
Ongetwijfeld zal de officiële 3M versie beter zijn.

[media]gzZL5Oxou4c[/media]
Inspector Gadget

En voor degene die in Duitsland aanschaffen geen bezwaar vinden;
http://www.profi-products.de/shop/en/Po ... tors-.html
wil51

Probeersetje posi-tap inmiddels besteld bij Profi-Products. Zumo werkt nog niet zoals het moet. Na contact aan gaat de helderheid scherm naar 100% zoals het hoort bij overschakelen naar externe voeding. Bij gebruik accu van de Zumo is helderheid 40% en ook niet te verhogen. Maar zodra motor start gaat helderheid weer terug naar 40% en is alleen nog handmatig op 100% te zetten. Ik denk dat dit heeft te maken dat tijdens starten heel even het licht uit gaat. Maar de Zumo hoort helderheidheid 100% te zijn bij gebruik voeding van de motor.
Vreemd probleem. Probleem ook maar op forum Waypoint gezet.
Inspector Gadget

Vervelend voor je, zondermeer!
Mogelijk iets van een massa-probleem? _001

Ikzelf start altijd eerst de motor, plaats pas dan de GPS in de houder en zet die dan pas aan.
Omdat de moderne navigatie toch wat tijd nodig hebben met opstarten, pairen, synchroniseren met de smartphone.
En tijdens het starten valt inderdaad ff de boordspanning weg (begrijpelijkerwijs), wat niet elke GPS altijd even goed mee omgaat.
Waardoor, soms, de aangehaalde processen zoals pairen, synchroniseren, afgebroken zouden kunnen worden.
Misschien een idee. :idea:
wil51

Ik heb de accu van de Zumo eens volledig opgeladen. En nu treedt het probleem niet op. Begrijp ik niet. Op accu van de Zumo helderheid 40% dat hoort zo. Contact aan en helderheid naar 100% omdat er nu een externe voeding is. Motor starten externe voeding valt heel even weg maar komt dan meteen terug. Ik snap dat in die hele korte periode de helderheid weer 40% wordt maar moet meteen weer 100% zijn als de externe voeding terug is.
Waarom het wel goed werkt bij volle interne accu van de Zumo en niet als de accu bijna leeg is snap ik niet.
Inspector Gadget

Ik moest het allemaal weer ff teruglezen, want ik ben ook de jongste niet meer, maar je hebt de voeding nog altijd aangesloten op het stadslicht, correct?
Kan je dan ook ff kijken naar de stadslicht of deze het doet en, tijdens en vooral na het starten, nog altijd doet? _001
(sorry als ik de "obvious" vraag)

Want deze "kabeldiefjes" doorsnijden (!) de buitenmantel van de draad maar soms ook(!) enkele aders van de binnendraad. :(
En wellicht, mogelijk, misschien, dat de can-bus (lees: lichten-defect detectie) dan ingrijpt en de bewuste stadslicht (en dus ook je GPS) van de spanning afschakelt. _001

Mocht de binnen-ader inderdaad (helaas) doorsneden zijn, is het te adviseren, nadat je die kabeldiefjes niet meer gebruikt, op die plek dan de kabel door te knippen, opnieuw kort(!) te strippen, na montage van een stukje krimpkous, die uiteinden weer opnieuw te solderen. Want eenmaal (gedeeltelijke) doorgenomen c.q beschadigde draadaders, is vragen om problemen.

PS: De stadslichten worden beide gelijktijdig aangestuurd vanuit de ZFE, dus parallelle aansturing.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Wellicht een soort van beveiliging dat de Zumo er voor kiest om eerst de batterij op te laden, alvorens 100% helderheid te geven. Als het "volle" scherm én het doorlopend signaal van satellieten ontvangen én verbinding maken/houden met de headset (en eventueel andere apparatuur) én de rekenprocessor laten draaien zoveel stroom gebruikt, dat tegelijkertijd opladen van een bijna lege accu niet meer tot de mogelijkheden hoort, lijkt mij dat het scherm op 40% de minst kwalijke stroombesparing is.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
wil51

verbindingen vervangen door posi-locks. Wel duur maar veel betere verbinding. Dank voor de tip inspector gadget _004
Inspector Gadget

Graag gedaan! _004

Belangrijker is dat het probleem gevonden en opgelost is.

En daar mag jij jezelf echt op de schouder voor kloppen!
(en je hebt jezelf veel geld bespaard dat je geen nieuwe motorsteun hebt hoeven kopen)
Dus (ook) complimenten voor jezelf. :)

Met als voordeel dat het "nageslacht" c.q medelezers er mogelijk ook wat aan hebben.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”