Oliedruk - Melding (heel kort) rode driehoek met olie icoon

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Frits Hamann
Type: R1200RT
Land: NEDERLAND
Woonplaats of omgeving: NIEUWEGEIN
Contacteer:

Oliedruk - Melding (heel kort) rode driehoek met olie icoon

Ongelezen bericht door Frits Hamann »

Gisteren een toertochtje gemaakt, maar we kwamen terecht in een file. Temperatuur tegen de 20 graden. File duurde wel een half uur en het was optrekken stoppen…

Een aantal keren is het rode driehoekje op geflitst (heel kort). Een keer heb ik kunnen waarnemen dat het in combinatie was met het oliesymbool. Temperatuur motor hoog (een blokje hoger dan normaal). Olieniveau tegen het maximum aan (net nog gecheckt).

Volgens het boekje zou ik moeten stoppen en me melden bij een dealer. De terugweg geen enkele keer een probleem gehad met een normale temperatuur van de olie (omgevingstemperatuur 23 graden).

Oh ja: -1200- 2007. Dit is wel relevant i.v.m. lucht/olie koeling.

De dealer zag er geen kwaad in, mits oliepeil in orde. Men wijt het aan hoge temperatuur i.c.m. stilstaan en nu en dan even rijden...
Inspector Gadget

Re: Oliedruk - Melding (heel kort) rode driehoek met olie icoon

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Is de motor ook uitgelezen via de diagnose-aansluiting?
Frits Hamann
Type: R1200RT
Land: NEDERLAND
Woonplaats of omgeving: NIEUWEGEIN
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frits Hamann »

Niet uitgelezen. Ik heb afgesproken dat ik het in de gaten houd. Mocht het zich nog een keer voordoen, dan meld ik me meteen bij de dealer. Ik heb een en ander ook schriftelijk (email) gemeld. Je weet maar nooit i.v.m. garantie?
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou er niet blij mee zijn . Welke olie gebruik je? De motoren kunnen vooral in de file veel te heet worden. Dan is een tijdje stoppen beter.Raar dat een dealer zegt dat het geen kwaad kan.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie Gebruikershandleiding, pagina 28;
De combinatie Rode waarschuwingsdriehoek en Oliekannetje is een waarschuwing dat de oliedruk te laag is en geeft de handleiding aan dat er direct gestopt moet worden en de motor uitgezet.

Ik ben het met Ton eens, de reactie van de dealeRT is raar.
En onverstandig, want middels de storingsmelding via de diagnose kan je pas iets zeggen waarom de melding er was.

Misschien geen BMW dealeRT? _001

Ik heb ooit, ondertussen al weer enige jaren geleden, bij zomerse temperaturen in een file gestaan met mijn 2007 1200RT (ernstig ongeval) maar geen van dergelijke meldingen gehad. _001

Inderdaad, welke olie zit er in jou 1200RT.
Niet alleen rijwind maar ook de juiste olie zorgt ook voor de nodige (n juiste!) koeling en smering.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 07 mei 2016, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Pak voor de lol maar eens de telelever arm bij de lagering vast aan de zijde van het motorblok. Als de motor erg warm springen zelfs de afdek dopjes er soms nog vanaf. Sindsdien gebruik ik altijd de ventilator in de zomer tijdens het afstellen. Maar in een lange file loopt de temperatuur veel te hoog op. En dan kan je zeker met een 10W40 verrast worden. Die olie zal zo dun zijn als water dan. En als het oliepeil te hoog staat heb je weer kans op schuimvorming en ook met schuim krijg je geen of te weinig oliedruk.
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

En bij schuimvorming is er maar een goede handelwijze: stoppen en uit dat ding.

Yamaha heeft ooit een mayonaiseklopper gebouwd, (TX750?), die stond daar bekend om, en die gingen nog wel eens vaker stuk.....

Groet, Aad

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”