Scheur in zadel

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Markn1973
Type: R1100RT
Bijz: Mijn eerste BMW en zeker niet de laatste
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Aalten (Achterhoek)
Contacteer:

Scheur in zadel

Ongelezen bericht door Markn1973 »

Hallo RT-forum leden,

Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik een scheur in het zadel van mijn -1100- . Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn die dit overkomt. Momenteel heb ik het met Duck-tape afgeplakt, maar dat is een lapmiddel...

Wie heeft er een betere oplossing??

[groet]
Mark Nijhof
20160123_113229_resized_1.jpg
In Nederland kun je niet verdwalen, hoogstens omrijden
Inspector Gadget

Re: Scheur in zadel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zijn verschillende merken/soorten duct-tape.
Maar de goede zijn weldegelijk waterdicht en (ook) verkrijgbaar in het zwart opdat het in jou applicatie minder zichtbaar is.

Anders langs gaan bij de camping-en-vrijtijds zaak welke ook tentdoeken e.d. repareren.
Die hebben vaak ook een rijke schakering aan materialen ten behoeve van reparatie.

Je kunt op eBai ook nieuwe zadelovertrekken kopen maar heb je ook een uit de kluiten gewassen nietmachine nodig (zie onderkant van je zadel).

Als je zadel je niet het comfort brengt is dit misschien net het "juiste" moment je zadel te laten aanpassen door (bijvoorbeeld) Tijger Leathers? :idea:
Kan je vrijelijk kiezen welk materiaal gebruikt wordt. (mijn favoriet: Shark Skin).
Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Mark,

Net zoals Inspector Gadget adviseer ik Tijger Leathers in Den Haag. Ik daar al bij 2 motorfietsen mijn zadel laten aanpassen en zij leveren prima werk. Zij hebben veel ervaring met alle soorten zadels en kunnen verschillende leersoorten aanbieden en als je wilt maken ze ook nog een eigen ontwerp voor je zadel in kleur en met patronen. En ook de prijs valt mee _004 .

Ze hebben een eigen web site waarop diverse door hun aangepaste zadels staan.

Ducttape is een tijdelijke oplossing

Groet
Cees
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja ik wou al niks meer zeggen het antwoord is zo eenvoudig maar het lijkt wel of ik reklame blijf maken voor Tijger Leathers.
concours
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan

Ongelezen bericht door concours »

www.topsellerie.nl je bestelt een nieuw bekleed zadel en na ontvangst stuur je jouw kapotte zadel terug. Ik heb het ook gedaan. Perfecte werkwijze en voordelig(er) geprijsd.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Ton1959

concours schreef:http://www.topsellerie.nl je bestelt een nieuw bekleed zadel en na ontvangst stuur je jouw kapotte zadel terug. Ik heb het ook gedaan. Perfecte werkwijze en voordelig(er) geprijsd.
Is ook wel mooi maar niet noodzakelijk goedkoper als bovenstaande. Ik heb ook lang getwijfeld maar bij Tijger Leathers heb je inspraak . Je kan daar bepalen hoe jij wil zitten. Kwestie van goed aangeven en proberen maar dan heb je daarna wel een zadel op maat. Een zadel bestellen zonder te weten hoe het uiteindelijk zit voor jou heeft ook zijn nadelen. En je kan bij Tijger leathers ook gewoon kiezen voor alleen een nieuwe hoes als je minder geld wil uitgeven. Het materiaal wat er bij mij opzit is ook super. Lekker stroef je schuift niet over het zadel. Maar ook bij Topsellerie kan je veel samenstellen naar wens alleen het resultaat weet je pas als het op je motor zit toch?
concours
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan

Ongelezen bericht door concours »

Helemaal met je eens Ton, alleen moet je, als je kiest voor TL, een dagje er voor uittrekken om naar Den Haag te gaan. Bestel je bij Topsellerie, dan kan je alles vanuit huis regelen en je krijgt bij hen een beter (gel)zadel toegestuurd, dan het origineel. Het is maar waar je voor kiest. _004
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Ton1959

Bij de R1100R had het zadel voor mij meerdere problemen.
1 Het was te glad
2 De vorm was niet goed en het schuim te zacht
3 Het zadel was tevens niet goed waterdicht waardoor water bij het schuim kon komen.
En die problemen zijn bij mij opgelost. Maar ik wel aangegeven precies wat ik wilde qua zithouding. Ik weet niet of een gel zadel meteen al deze problemen ook oplost voor iedereen. Het blijft natuurlijk persoonlijk. Wat goed is voor de een is weer minder voor de ander en omgekeerd ook.
Maar voor alleen een reparatie al zou ik het betere materiaal al gewoon laten monteren tenzij je tegelijk andere verbeteringen wil toevoegen. Al die keuzes ook altijd.
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Het zoveelste draadje over "aanpassing" van zadels. Er is al veel over geschreven alhier op het forum. Alle adviezen hierboven "ten spijt". Je kunt laten aanpassen wat je wilt en het zal op het eerste gevoel (buiten op het trottoir) goed of beter aanvoelen dan het was, maar of een zadel "goed zit" daar kom je pas achter na een hele lange rit of een behoorlijke dagtour. En het liefst meerdere lange touren.

Ik spreek uit ervaring. Heb in het verleden ook mijn RT-zadel naar wens laten aanpassen bij TL. Buiten op het trottoir "zitten en passen", zadel aanpassen binnen, wederom buiten "zitten en passen" enz. enz. Na afloop dacht ik "dit is het". Bij mijn eerste de beste lange tour toch weer last van dezelfde "pijnen" aan mijn achterste als tevoren. En dat bleef zo. Dus zonde van de tijd en het geld dat ik eraan heb gespendeerd.

Een hele poos later heb ik, na een heel weekend mogen proberen, een Wünderlich zadel gekocht. Schijnbaar is dat zadel "passend" voor mij. Ik heb nu geen last meer van "pijnen". Het door TL vermaakte en aangepaste originele zadel ligt nu al geruime tijd op zolder.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je niet zomaar een zadel moet kopen of moet laten aanpassen zonder dat je de gelegenheid hebt om dit voor een langere duur (bv lange dagtour) uit te proberen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Alle goede adviezen ten spijt & met alle respect, ik denk dat dit draadje neigt het doel een beetje voorbij te schieten;
De auteur heeft schade aan zijn zadel & zoekt naar mogelijke oplossingen.

Een ander zadel, een nieuw zadel of het laten aanpassen van het zadel kan altijd nog, en is inderdaad een heel proces van voorbereiding (lees: denk goed na wat je klachten zijn, wat je opgelost wenst ziet worden, welk comfort je zoekt, et cetera) naast welke investering (lees: geld) je acceptabel vindt.
Ik denk dat we dat ff moeten "parkeren" als misschien-ooit-wellicht, want mogelijk is dat een beetje overdone voor hetgeen wat de auteur op dit moment zoekt. Hoewel hij het advies wel zal waarderen, met alle tips van dien. _004

Terug naar de reparatie van het bestaande zadel;

Naast de eerder aangegeven camping/outdoor-winkel, via g00gle zijn er ook vele te vinden middels de sleutel "motorzadel bekleden".
Maar elke meubelbekleder van den ouden snit zal je ook wel kunnen helpen. Let wel op de prijs, materialen en zo.

Een andere, wel vrij duur, oplossing:
http://www.wunderlich.de/shop/en/quick-seat-repair.html

En op eBai;
http://www.ebay.nl/itm/Sitzbezug-Sitzba ... 1770936885
&
http://www.ebay.nl/itm/GREY-BLACK-CUSTO ... 0778657215
(beschikbaar in verschillende kleurstellingen)
&
http://www.ebay.nl/itm/BMW-R-1100-RT-SE ... 1880351602

Zoekende op eBai op de sleutel "r1100rt seat"
JoJothefirst
2024
2024
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Dingeman schreef:Ik spreek uit ervaring. Heb in het verleden ook mijn RT-zadel naar wens laten aanpassen bij TL. Buiten op het trottoir "zitten en passen", zadel aanpassen binnen, wederom buiten "zitten en passen" enz. enz. Na afloop dacht ik "dit is het". Bij mijn eerste de beste lange tour toch weer last van dezelfde "pijnen" aan mijn achterste als tevoren. En dat bleef zo. Dus zonde van de tijd en het geld dat ik eraan heb gespendeerd.

Goh, ik heb bij Tijger Leathers heel andere ervaringen. Wat jij zegt (je moet er een tijd op zitten, liefst een flinke tocht maken voordat je besluit of het zadel goed zit), werd daar juist ook gezegd. Ik heb het zadel uitgebreid getest (alleen de tocht van Den Haag naar Groningen was al lang genoeg) en nadat ik nog steeds last kreeg van mijn stuitje, kon ik het zadel opsturen naar TL en hebben ze een verdere aanpassing gedaan. Kosteloos! Zelfs de retourverzendkosten namen ze voor hun rekening. Pas na weer uitgebreid testen bleek dat ik tevreden was over de aanpassingen en is het zadel definitief af gemaakt en opgeleverd. Misschien hebben ze van jouw ervaring geleerd en bieden ze sindsdien de mogelijkheid tot testen.... _001

En even terug naar het topic:
Als ik zo'n scheur zie dan zou ik ook adviseren om met het zadel naar Tijger Leathers te gaan, want je schuimrubber raakt waarschijnlijk ook al aangetast door regen en dergelijke. En voor niet extreem veel kosten repareren zij het zadel volledig, mét mogelijkheid om eerst uitgebreid te testen _004 .

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Dingelbert
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Woonplaats of omgeving: Horst

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Dingeman schreef:

Ik spreek uit ervaring. Heb in het verleden ook mijn RT-zadel naar wens laten aanpassen bij TL. Buiten op het trottoir "zitten en passen", zadel aanpassen binnen, wederom buiten "zitten en passen" enz. enz. Na afloop dacht ik "dit is het". Bij mijn eerste de beste lange tour toch weer last van dezelfde "pijnen" aan mijn achterste als tevoren. En dat bleef zo. Dus zonde van de tijd en het geld dat ik eraan heb gespendeerd.
+1 :cry:
Ton1959

Dingelbert schreef:
Dingeman schreef:

+1 :cry:
Dan blijft het toch ook gedeeltelijk eigen schuld. Ik gaf precies aan datgene wat volgens mij verbetering kon geven. En dat is voor mij gedaan. Maar vooral die aanpassing van de vorm van het zadel deed de truuk. Geen zitkuil waar je automatisch naar het verkeerde punt schuift. Zij kunnen ook niet veel meer doen dan luisteren naar jou wensen en dat proberen te maken. Ik had een mooie tekening gemaakt . Ik heb eerst zelf getest thuis waar ik meer schuim in het zadel wilde om het in de gewenste vorm te krijgen voor mij. Kwestie van stuk schuim en even testen wanneer het beter zit.Maar uiteindelijk zal elk zadel met schuim toch inzakken net als elke autostoel. De zadels waren beter toen er nog veren inzaten en niet alleen schuim.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Mijne heren,

Het topic gaat over de scheur (in het zadel) van Markn1973. Gelieve niet de hele bekende discussie over zadelaanpassingen al dan niet via TL opnieuw opstarten.

[groet]

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ben1200RT
2024
2024
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Zweden
Woonplaats of omgeving: Smalland

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Misschien dat er in de omgeving van Aalten een bedrijf zit dat auto-interieurs hersteld en deze het ziet zitten om er een nieuw dek voor te maken?
groeten Ben1100RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Kijk ook eens in Duitsland over de grens bij Aalten. Ik vind deze in Herten (80 km van Aalten), misschien is dat wat. Er zijn er vast nog wel meer....
(ik heb gezocht op "leder sitz motorrad" )

http://www.auto-lederreparatur.de/
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Ik zou domweg kiezen voor de optie Tijger Leathers of een zadelovertrek. Laatste is een goedkope oplossing ( € 45,- op E-bay).
Anders rest niets dan een stukje kunstleer erop plakken!
Succes!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”