Afgelopen weekeinde heb ik een R1100RS gekocht die niet meer loopt, al vier jaar niet meer. De vorige eigenaar is er mee gestrand, heeft de machine door de ANWB thuis laten brengen en buiten onder een foudraal gestoken om haar pas vier jaar later te verkopen. Dat is ook wel te zien, veel roest en verdroogde leidingen, ook de banden hebben het zwaar gehad, die zijn keihard. Het plan is om het beestje rijdend te krijgen, ze hoeft niet meer naar nieuwstaat, maar er moet wel veilig en betrouwbaar op gereden kunnen worden.
De R1100 is uit 1994 met minder dan 70.000 kilometers, handvatverwarming; ABS; hoog MRA windscherm en een kofferset. Het originele gereedschapssetje zit er ook nog bij, maar de onderhoudshistorie is verder niet bekend. Ik betaalde er € 650,00 voor inclusief sloten en een complete motoruitrusting voor twee.
Zo staat ze er nu bij (de kuipdelen links en rechts had ik al verwijderd, maar die zitten er natuurlijk ook bij).

De injectie doet het, alleen lijkt er geen vonk te zijn op beide bougies. Ik zal de bougies en de bougiekabels maar vervangen en wellicht moet ook de bobine er aan geloven. Ik heb de motor op het contact gezet en het wiel gedraaid, de Hall gever werk in ieder geval voldoende dat de motronic weet dat er brandstof bij moet.

De vier jaar stilstand hebben Doornroosje geen goed gedaan, veel corrosie, ook de kleppendeksels kunnen wat liefde gebruiken.

De rempomp is gaan lekken en dat heeft zijn sporen na gelaten. Er zijn mensen die remvloeistof gebruiken als verfafbijt, snap je waarom?
Het is eerst zaak hem weer aan het lopen te krijgen en als dat lukt worden andere elementen aangepakt zoals de remmen, de uitlaat (roestig van binnen...!) en alle items van een grote beurt. Ik ben zo overmoedig geweest om met een nieuwe accu ook alle spullen voor de grote beurt te bestellen. Ik hoop trouwens dat de ABS pomp alles heeft overleefd, maar ik houd mijn hart vast.
Wat sleutelen betreft ben ik een amateur, dus ik houd mij aanbevolen voor tips, adviezen en kritiek.