Trilling in Motorfiets.

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
edje1100

Trilling in Motorfiets.

Ongelezen bericht door edje1100 »

Hallo allemaal,

Ik ben eens benieuwd of er hier mensen zijn die dit ook wel eens bij de hand hebben gehad.

Ik heb sinds kort een irritante trilling in mijn BMW R1100RT uit 1996(voornamelijk voelbaar in het stuur),........als ik de koppeling inknijp is het praktisch over.

Hij voelt ook heel ruw als je wat vlotter optrekt,.....en het is bij alle snelheden.....maar het valt meer op als hij boven de 100 rijd (130/140) en met constante snelheid.

Het lijkt net alsof je op een heel slecht wegdek rijd,......of met lege banden.

Met gevolg slaapende handen..kilometerkabel losgetrild.....

Wielen/wiellagers ,banden , remschijven ....kan ik uitsluiten (omdat de koppeling ingeknepen is).

Ik ben ermee naar de Knalpot in Rilland geweest.......laten horen aan monteurs en die vonden dat hij niet slecht liep........maar daar dacht de baas anders over (vond hem niet mooi lopen) en vond dat de kleppen stellen /carbs synchroniseren en een grote beurt niet voor zijn tijd was.
Na 671 euro afgetikt te hebben heeft deze motor nog steeds last van deze kwaal , hij is er helaas stationair ook niet op vooruit gegaan .

Als ik daar terug naartoe ga , zullen ze best nog wel het een en het ander willen vervangen ............maar ik vond het zo wel genoeg zondegeld.

Vandaar dat ik eerst hier eens raad wil vragen ...van evt mensen die dit ook bij de hand hebben gehad .

Hartelijk dank voor info,

Ed.

Groeten Ed
Laatst gewijzigd door edje1100 op 25 okt 2015, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Trilling in Motorfiets.

Ongelezen bericht door JeHo »

Is er een nieuwe frictieplaat gemonteerd in het verleden of andere delen van de koppeling ? Dan zou het kunnen zijn dat de koppelingsonderdelen niet goed t.o.v. elkaar gemonteerd zijn zodat je een balanceerprobleem hebt. En daardoor trillingen. Ook omdat je veel dingen uitsluit.
M.v.g. JeHo.
edje1100

JeHo schreef:Is er een nieuwe frictieplaat gemonteerd in het verleden of andere delen van de koppeling ? Dan zou het kunnen zijn dat de koppelingsonderdelen niet goed t.o.v. elkaar gemonteerd zijn zodat je een balanceerprobleem hebt. En daardoor trillingen. Ook omdat je veel dingen uitsluit.
M.v.g. JeHo.

Hallo JeHo,

Sinds dat ik de motor heb heb ik er 7000 kilometer mee gereden zonder problemen ,.....het is sinds 500 km terug ..ritje Duitsland.

In mijn bezit is er niets aan de koppeling gebeurt,.....maar het zou natuurlijk kunnen dat er ergens onbelans in geslopen is.

Bedankt voor reactie.

Ed
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Defecte bougie of injector vuil. Verder de TPS weer even op 'nul'zetten. Als je de koppeling intrekt hoeft hij geen vermogen te leveren en loopt hij vast mooi :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

edje1100 schreef:Hallo allemaal,

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ik ben ermee naar de Knalpot in Rilland geweest.......laten horen aan monteurs en die vonden dat hij niet slecht liep........maar daar dacht de baas anders over (vond hem niet mooi lopen) en vond dat de kleppen stellen /carbs synchroniseren en een grote beurt niet voor zijn tijd was.
Na 671 euro afgetikt te hebben heeft deze motor nog steeds last van deze kwaal , hij is er helaas stationair ook niet op vooruit gegaan .

Als ik daar terug naartoe ga , zullen ze best nog wel het een en het ander willen vervangen ............maar ik vond het zo wel genoeg zondegeld.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ed.

Groeten Ed
Spijtig genoeg kan ik je niet helpen met je klacht, maar,,,,,

voor de werkzaamheden die jij vermeldt hierboven € 671,00 aftikken, is dat niet behoorlijk aan de prijs?
Dat lijkt mij een aardige duit "zondegeld".
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoeveel kilometers heeft de motor al gereden. Ik denk meer aan een kruiskoppeling /cardanas/cardan. Hebben de banden nog een apart slijtagepatroon of dat toch weer niet?
JeHo
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

edje 1100 schrijft dat bij ingetrokken koppeling de trilling weg, dus denk ik dat e.e.a. toch met het motortoerental te maken heeft, maar het is mogelijk dat als er krachten
(aandrijving motor) op de cardan as e.d. komen dat er trillingen kunnen ontstaan.Dus controleren!
m.v.g.jeho
edje1100

Dingeman schreef:
edje1100 schreef:Hallo allemaal,

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ed.

Groeten Ed
Spijtig genoeg kan ik je niet helpen met je klacht, maar,,,,,

voor de werkzaamheden die jij vermeldt hierboven € 671,00 aftikken, is dat niet behoorlijk aan de prijs?
Dat lijkt mij een aardige duit "zondegeld".

Je moet rekenen op een 500/550 euro zei hij,.....dan word het 671 euro....oke' er zat een bougiekabel bij,...voor de rest was het uren en "Grote beurt" spulletjes.
edje1100

JeHo schreef:edje 1100 schrijft dat bij ingetrokken koppeling de trilling weg, dus denk ik dat e.e.a. toch met het motortoerental te maken heeft, maar het is mogelijk dat als er krachten
(aandrijving motor) op de cardan as e.d. komen dat er trillingen kunnen ontstaan.Dus controleren!
m.v.g.jeho

Ik ga het allemaal proberen na te lopen JeHo.......,....ik vrees dat ik het die kant op moet zoeken.

Thanks!,

Ed
edje1100

Ton1959 schreef:Hoeveel kilometers heeft de motor al gereden. Ik denk meer aan een kruiskoppeling /cardanas/cardan. Hebben de banden nog een apart slijtagepatroon of dat toch weer niet?
Hallo Ton,...nee the banden zien er wel netjes uit..............ik zou inderdaad eens het cardan kunnen gaan controleren..,ik denk dat het een aardig zoekplaatje word.
Hij heeft 73000 km ,......maar waarschijnlijk klopt deze stand niet omdat de remschijven al vervangen zijn

Bedankt voor je reactie,

Thanks,

Ed
ArnoR
Type: R1250RT
Bijz: Wit, alle opties behalve radio
Woonplaats of omgeving: Philippine

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ik haalde bij de Knalpot voor 100 euro spulletjes, moest ik 15 euro administratiekosten betalen, ze weten van betalen daar.
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Geheel off-topic, maar hoewel De Knalpot een Zeeuws bedrijf is (geen cent teveel?) zijn ze niet de goedkoopste lokatie! Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze administratiekosten berekenen voor bestelde materialen!
En dat terwijl ik er toch al menigmaal iets heb besteld.....
Ook bij hun collega's van Motoport Goes worden bij mijn weten, geen administratiekosten berekend als er zaken besteld moeten worden.

Wel heb ik ooit meegemaakt bij De Knalpot, dat de verzendkosten van een speciale bestelling die ze vanuit Ver.Staten lieten overkomen, door de klant betaald moesten worden. Maar dat lijkt me niet meer dan fair.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

ArnoR schreef:Ik haalde bij de Knalpot voor 100 euro spulletjes, moest ik 15 euro administratiekosten betalen, ze weten van betalen daar.
Administratiekosten als je iets wil kopen???? _001

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JeHo schreef:edje 1100 schrijft dat bij ingetrokken koppeling de trilling weg, dus denk ik dat e.e.a. toch met het motortoerental te maken heeft, maar het is mogelijk dat als er krachten
m.v.g.jeho
Maar bij ingetrokken koppeling is het motortoerental niet weg maar wel de directe belasting op versnellingsbak , aandrijfas en cardan. Maar ook de belasting op de motor word natuurlijk stukken minder als je de koppeling intrekt. Maar bij zo'n lage kilometerstand verwacht ik eigenlijk geen problemen met een aandrijfas. Versnellingsbaklagers misschien _001 . Misschien eerst eens de kleur van de versnellingsbakolie en cardanolie bekijken. Dan ben je misschien weer wat dichter bij de oplossing.
edje1100

Ton1959 schreef:
m.v.g.jeho
Maar bij ingetrokken koppeling is het motortoerental niet weg maar wel de directe belasting op versnellingsbak , aandrijfas en cardan. Maar ook de belasting op de motor word natuurlijk stukken minder als je de koppeling intrekt. Maar bij zo'n lage kilometerstand verwacht ik eigenlijk geen problemen met een aandrijfas. Versnellingsbaklagers misschien _001 . Misschien eerst eens de kleur van de versnellingsbakolie en cardanolie bekijken. Dan ben je misschien weer wat dichter bij de oplossing.

Thanks Ton,ik geloof nooit dat de km stand klopt bij deze fiets omdat de remschijven rondom al vervangen zijn....zal dit inderdaad wel eens checken.....nogmaals dank voor de reply.

Ed

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”