Neutraal lampje gaat niet aan
Moderator: RT_Patrick
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Neutraal lampje gaat niet aan
Ik heb de laatste tijd steeds vaker problemen met starten: het indrukken van de startknop heeft geen enkel effect!
(geen klik, geen bendix, geen startmotor en al helemaal geen lopende motor)
Na enige tijd werkt de startknop dan opeens weer wel. Het was me eerst onduidelijk waaraan dit lag, maar nu blijkt dat mijn neutraal lampje niet altijd brandt. Als die uit is kan ik niet starten, en zodra die weer aan gaat lukt het starten prima.
Kennelijk is de RT alleen in de vrijstand te starten - klopt dat?
Ik had natuurlijk al elders gelezen dat de sensor die het versnellingsnummer in de HID en het neutraallampje aanstuurt achterop de versnellingsbak zit. Heeft het zin om daar eens flink wat WD40 op te spuiten?
Zijn er anderen die het zelfde verschijnsel hebben of hadden (Neutraal lampje gaat niet altijd meteen aan)?
Hans
(geen klik, geen bendix, geen startmotor en al helemaal geen lopende motor)
Na enige tijd werkt de startknop dan opeens weer wel. Het was me eerst onduidelijk waaraan dit lag, maar nu blijkt dat mijn neutraal lampje niet altijd brandt. Als die uit is kan ik niet starten, en zodra die weer aan gaat lukt het starten prima.
Kennelijk is de RT alleen in de vrijstand te starten - klopt dat?
Ik had natuurlijk al elders gelezen dat de sensor die het versnellingsnummer in de HID en het neutraallampje aanstuurt achterop de versnellingsbak zit. Heeft het zin om daar eens flink wat WD40 op te spuiten?
Zijn er anderen die het zelfde verschijnsel hebben of hadden (Neutraal lampje gaat niet altijd meteen aan)?
Hans
- Wildripper
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Re: Neutraal lampje gaat niet aan
Hans, hier is al eerder over geschreven. Heb er zelf soms ook last van.
Wanneer je je koppeling intrekt start hij gewoon.
Succes
Wanneer je je koppeling intrekt start hij gewoon.

Succes
Zümo XT
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ook bij mij een bekend euvel. Ach, als je er even op let is het niet echt vervelend. Reparatie is nogal bewerkelijk aangezien de achterbrug eraf moet (heb ik begrepen?). Ik heb nog niet gekeken, maar weet niet of je er ook zo bij kunt om in te spuiten met wat dan ook.
Er is goed mee te leven, als het lampje niet brandt de koppeling intrekken en hij start gewoon.
Er is goed mee te leven, als het lampje niet brandt de koppeling intrekken en hij start gewoon.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- PaulRS
Hoi.
Inspuiten heeft geen nut.
De schakelaar die je net niet ziet is eigenlijk de behuizing van het echte schakelaartje, daar komt geen spuitje.
Groeten, Paul.
Inspuiten heeft geen nut.
De schakelaar die je net niet ziet is eigenlijk de behuizing van het echte schakelaartje, daar komt geen spuitje.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- HansD
OK, bedankt voor jullie reakties.
Ik denk dat er wat mis is, want bij mij helpt de koppeling intrekken dus niet! Zit daar ergens een schakelaar/sensor voor?
Hans
Ik denk dat er wat mis is, want bij mij helpt de koppeling intrekken dus niet! Zit daar ergens een schakelaar/sensor voor?
Hans
- Wildripper
Hij staat toch niet per ongeluk op de jiffy?
En geeft de versnellingsindicator wel 0 aan?
Zümo XT
- HansD
Nee en Ja.Wildripper schreef:Hij staat toch niet per ongeluk op de jiffy?
Hans
- Wildripper
Hier wordt ook het een en ander over gezegd. viewtopic.php?f=34&t=142" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dat je hier nog iets aan hebt.
Zümo XT
- HansD
Bedankt, nuttige info, maar nu is mijn vraag waar zit de koppelingsschakelaar? - want die is nu de eerste verdachte!Wildripper schreef:Hier wordt ook het een en ander over gezegd. viewtopic.php?f=34&t=142" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet iemand waar dat ding zit?
Hans
- HansD
Help, weet iemand waar de koppelingsschakelaar zit?
Hans
Hans
- clemturbo
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Waar zit die koppelingsschakelaar precies aan de hendel? Ik heb er al eens WD40 in gespoten, waar het kabeltje binnen gaat, maar zonder resultaat.
- clemturbo
Op de foto( hij is niet erg duidelijk) zie je hem zitten tussen de chokekabel en het stuur.

Groet Clemens

Groet Clemens
Boswachter
Gezien je verhaal is is de Jiffyschakelaar meer de grote verdachte dan de koppelingshendelschakelaar (2x woordwaarde).
Die schakelaar is namelijk veel meer onderhevig aan vocht en vuil dan de schakelaar bij de koppelingshendel.
Schoonmaken en inspuiten zou dan wel kunnen helpen. Voor beide schakelaars geld dat je ze kunt vinden door de stroomdraadjes te volgen. Ze zitten een beetje verstopt onder / achter de onderdelen van jiffy en koppelingshendel.
Succes
Die schakelaar is namelijk veel meer onderhevig aan vocht en vuil dan de schakelaar bij de koppelingshendel.
Schoonmaken en inspuiten zou dan wel kunnen helpen. Voor beide schakelaars geld dat je ze kunt vinden door de stroomdraadjes te volgen. Ze zitten een beetje verstopt onder / achter de onderdelen van jiffy en koppelingshendel.
Succes
clemturbo, bedankt voor de moeite.
Ik heb er eens langs binnen op gepoten en langs buiten de dichting wat ver duwd en ook gespoten, zonder resultaat.
Ik vrees dat ik een nieuwe zal moeten steken.
Weet iemand hoe dat moet?
Ik heb er eens langs binnen op gepoten en langs buiten de dichting wat ver duwd en ook gespoten, zonder resultaat.
Ik vrees dat ik een nieuwe zal moeten steken.
Weet iemand hoe dat moet?
- clemturbo
Bij het stuur zit ie er met schroefdraad ingedraaid, ik weet zo niet of je er met een ring/steek sleutel tussen komt, ander eind
moet je even volgen en daar zit ie met een stekker verbinding vast.
Grt.Clem
moet je even volgen en daar zit ie met een stekker verbinding vast.
Grt.Clem
Boswachter
Hans,
Om te weten of een van de schakelaars stuk is kan je een continuiteit test doen. Dwz. als je begint bij de met zijstand opgevouwd moet je van die schakelaar continuiteit lezen. Met stand naar beneden GEEN continuiteit. Ik denk dat je je de groen/rood en groen/geel draaden moet pakken. Hetzelfde bij de koppelinghendel. De neutraal schakelaar is het meest lastig om bij te komen dus beter is om dat als nodig laatst te doen.
Suc6
Kenny
Om te weten of een van de schakelaars stuk is kan je een continuiteit test doen. Dwz. als je begint bij de met zijstand opgevouwd moet je van die schakelaar continuiteit lezen. Met stand naar beneden GEEN continuiteit. Ik denk dat je je de groen/rood en groen/geel draaden moet pakken. Hetzelfde bij de koppelinghendel. De neutraal schakelaar is het meest lastig om bij te komen dus beter is om dat als nodig laatst te doen.
Suc6
Kenny
Ik heb hem gevonden, maar krijg hem niet los.
Met een sleutel geraak ik er onmogelijk bij en dan moet je nog naast de kabel geraken met een steeksleutel
.
Weet iemand daar raad mee?
Ik heb de bescherming wat verduwd en contactspray ingespoten. Beetje laten indringen en kijken of mirakels nog gebeuren.
Met een sleutel geraak ik er onmogelijk bij en dan moet je nog naast de kabel geraken met een steeksleutel

Weet iemand daar raad mee?
Ik heb de bescherming wat verduwd en contactspray ingespoten. Beetje laten indringen en kijken of mirakels nog gebeuren.
Als dat mirakel niet gebeurt dan moet je de achter brug los maken om bij de schakelaar te komen. Mocht er vragen zijn kan je mij altijd een pb sturen.
Suc6,
Kenny
Suc6,
Kenny
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 5055 Weergaves
-
Laatste bericht door Frank Peeters
-
- 5 Reacties