GEWEEST: 30 september 2009 - Workshop bij Hyperpro
Moderator: RT_Patrick
Re: Workshop bij Hyperpro (30 september 19:30 uur)
Bas gaf in zijn verhaal ook aan dat 70-80% verbetering wordt geboekt tegen 20% kosten: de progressieve veren. De kersen op de taart, die resterende 20% verbetering in rijgedrag, haal je met het duurste deel van de investering.
Ain't it always so? Dit verschijnsel is al door Pareto benoemd...
- Ralph Romein
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Hoi Dave, ik hanteer zelf een andere verhouding (bij de 1200RT) namelijk 50/50% als het om verbetering gaat. De dempers hebben mijn inziens een enorme verbetering gegeven, zowel in rijplezier als in instelbaarheid, want dat is ook een stuk verbeterd. De BMW dempers zijn alleen te sturen op uitgaande demping en de mijne zijn de ingaande en uitgaande stroom gescheiden en apart te regelen. Geloof me, dat maakt uitDave schreef:Bas gaf in zijn verhaal ook aan dat 70-80% verbetering wordt geboekt tegen 20% kosten: de progressieve veren. De kersen op de taart, die resterende 20% verbetering in rijgedrag, haal je met het duurste deel van de investering.

Mijn ervaring met de 1100/1150RT dempers is (en dat was woensdag ook weer te merken) dat deze beter zijn dan de standaard dempers van de 1200RT. Een andere veer zou dus veel kunnen uitmaken gezien deze ook zo is opgebouwd dat hij de demper op zwakke punten ondersteund.
Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Als iedereen reageert dan ik ook maar,
Technisch gezien heb ik jaren geleden al een flinke stap gemaakt door de achterveer te laten vervangen door een Hyperpro, het was goed te zien dat Bas opmerkte dat alles klopte zonder dat er iets versteld hoefde te worden. Zijn opmerking om de voorveer ook te doen zal ik ter harte nemen.
Het was daarnaast een prettige avond en leuk om de gezichten achter de forumleden te zien, alleen: Wie is wie? Nu herken ik gezichten en namen, maar wie hoort er bij wie? Misschien een idee voor de forum beheerders om een "smoelenboek" aan te leggen.
Verder Ralph, Bas en Daan bedankt voor het geheel en ik hoop een aantal van jullie nog te zien bij de Toertocht in Limburg zondag a.s.
Technisch gezien heb ik jaren geleden al een flinke stap gemaakt door de achterveer te laten vervangen door een Hyperpro, het was goed te zien dat Bas opmerkte dat alles klopte zonder dat er iets versteld hoefde te worden. Zijn opmerking om de voorveer ook te doen zal ik ter harte nemen.
Het was daarnaast een prettige avond en leuk om de gezichten achter de forumleden te zien, alleen: Wie is wie? Nu herken ik gezichten en namen, maar wie hoort er bij wie? Misschien een idee voor de forum beheerders om een "smoelenboek" aan te leggen.
Verder Ralph, Bas en Daan bedankt voor het geheel en ik hoop een aantal van jullie nog te zien bij de Toertocht in Limburg zondag a.s.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
ja mensen dan moet die 1200 rt met ESA ook maar reageren
Na die avond was ik overtuigd.
Ik heb een afspraak staan met Bas voor aanstaande woensdag om de voor en achter veren te vervangen voor mijn RT en GS.

Ik heb een afspraak staan met Bas voor aanstaande woensdag om de voor en achter veren te vervangen voor mijn RT en GS.
Wat voor moois heeft Bas dan in combinatie met de ESA. Dit heb ik namelijk zelf ook erop zitten?simmesim schreef:ja mensen dan moet die 1200 rt met ESA ook maar reagerenNa die avond was ik overtuigd.
Gr. Milan
- HansD
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Hyperpro heeft een veer/demper waar de ESA bediening op over gezet kan worden: dan heb je een Hyperpro schokbreker die toch met ESA te bedienen is. ESA schakelt alleen de uitgaande demping (rebound) en veervoorspanning en niet de ingaande demping (compression) die Hyperpro extra biedt.**AC** schreef: Wat voor moois heeft Bas dan in combinatie met de ESA. Dit heb ik namelijk zelf ook erop zitten?
Gr. Milan
Ook had BAs het over een tool waarmee de ESA instellingen te veranderen zijn....
Wil je meer weten, gewoon bellen of langs gaan.
Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 05 okt 2009, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom net bij HP vandaan en de 1200 RT met ESA is even onder handen genomen. Na de diagnose zijn er nu enkel nieuwe veren opgekomen. Ik heb de dempers dus (nog) niet vervangen, dat scheelt weer 1200 peuroos. Maar bij het wegrijden merkte ik direct het verschil. De motor had ik eerst ingesteld op Sport met duo, om die achterkant maar omhoog te houden in de bocht. Nu staat de vering afgesteld op normaal zonder duo.
In de bochten blijft de motor nu stabiel liggen en bij het remmen voelt de voorzijde een stuk stabieler.
Ik ben na pak en beet 100 kilometer er achter dat dit de best uitgegeven EUR 385 waren tot nu toe.
Volgende week laat ik ook de veren van mijn 1200 GS doen.
In de bochten blijft de motor nu stabiel liggen en bij het remmen voelt de voorzijde een stuk stabieler.

Ik ben na pak en beet 100 kilometer er achter dat dit de best uitgegeven EUR 385 waren tot nu toe.

- Ralph Romein
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
simmesim schreef:Kom net bij HP vandaan en de 1200 RT met ESA is even onder handen genomen. Na de diagnose zijn er nu enkel nieuwe veren opgekomen. Ik heb de dempers dus (nog) niet vervangen, dat scheelt weer 1200 peuroos. Maar bij het wegrijden merkte ik direct het verschil. De motor had ik eerst ingesteld op Sport met duo, om die achterkant maar omhoog te houden in de bocht. Nu staat de vering afgesteld op normaal zonder duo.
In de bochten blijft de motor nu stabiel liggen en bij het remmen voelt de voorzijde een stuk stabieler.![]()
Ben ook benieuw hoe in instellingen comfort en sport je nu bevallen.
Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!