GEWEEST: 30 september 2009 - Workshop bij Hyperpro
Moderator: RT_Patrick
- Ralph Romein
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
GEWEEST: 30 september 2009 - Workshop bij Hyperpro
Hallo allemaal,
Bas van Hyperpro (Alphen aan den Rijn) heeft een tijdje geleden aangegeven dat hij speciaal voor de RT-rijders een workshop zou kunnen geven over vering en dempers als daar behoefte aan is. Hij doet dat wel vaker voor bepaalde groepen zoals Duc-rijders bijvoorbeeld. Het zal dus over afstelling gaan en natuurlijk kunnen er persoonlijke vragen worden behandeld. Het wordt geen verkoopavond, daar moet je een aparte afspraak voor maken.
Ik heb ervaren dat het toegevoegde waarde is om je vering en afstelling ervan goed te gaan begrijpen. De datum is 30 september 19:30 uur. Er zijn geen kosten aan verbonden voor RT rijders. Adres: Eikenlaan 261(G), 2404 BP Alphen aan den Rijn
MELD JE AAN VIA EEN [PB] OF [E-MAIL] ZODAT IK WEET WIE ER KOMT
Gr, Ralph
Bas van Hyperpro (Alphen aan den Rijn) heeft een tijdje geleden aangegeven dat hij speciaal voor de RT-rijders een workshop zou kunnen geven over vering en dempers als daar behoefte aan is. Hij doet dat wel vaker voor bepaalde groepen zoals Duc-rijders bijvoorbeeld. Het zal dus over afstelling gaan en natuurlijk kunnen er persoonlijke vragen worden behandeld. Het wordt geen verkoopavond, daar moet je een aparte afspraak voor maken.
Ik heb ervaren dat het toegevoegde waarde is om je vering en afstelling ervan goed te gaan begrijpen. De datum is 30 september 19:30 uur. Er zijn geen kosten aan verbonden voor RT rijders. Adres: Eikenlaan 261(G), 2404 BP Alphen aan den Rijn
MELD JE AAN VIA EEN [PB] OF [E-MAIL] ZODAT IK WEET WIE ER KOMT
Gr, Ralph
Laatst gewijzigd door Ralph Romein op 10 sep 2009, 10:39, 4 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Ralph Romein

Re: Workshop bij Hyperpro
Veel over vering, dempers en afstelling gelezen maar wou ik altijd meer van de praktijk kant willen zien.
Deze lijkt mij een uitstekend gelegenheid. Doen!
Gr,
Kenny
Deze lijkt mij een uitstekend gelegenheid. Doen!
Gr,
Kenny
- Ralph Romein
Re: Workshop bij Hyperpro (30 september 19:30 uur)
Hallo,De datum is 30 september 19:30 uur te Alphen aan den Rijn. Er zijn geen kosten aan verbonden voor RT rijders
Ik heb inmiddels een datum vastgelegd te weten woensdag 30 september. Hoop jullie daar te zien, lijkt me best gezellig

Mvg, Ralph Romein

- Wildripper
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- HansD
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Mooi, kan ik me hierbij aanmelden?Ralph Romein schreef:Hallo,De datum is 30 september 19:30 uur te Alphen aan den Rijn. Er zijn geen kosten aan verbonden voor RT rijders
Ik heb inmiddels een datum vastgelegd te weten woensdag 30 september. Hoop jullie daar te zien, lijkt me best gezellig
30 sept - workshop hyperpro
4 okt - toerrit limburg
Ik krijg het nog druk!!
HAns
- Ralph Romein
Ik heb het adres toegevoegd voor de duidelijkheid 8) Geef door te stemmen dat je komt aan wat je plan is. Dan weet ik ongeveer hoeveel mensen willen komen.Ik heb ervaren dat het toegevoegde waarde is om je vering en afstelling ervan goed te gaan begrijpen. De datum is 30 september 19:30 uur. Er zijn geen kosten aan verbonden voor RT rijders. Adres: Eikenlaan 261(G), 2404 BP Alphen aan den Rijn
Je hoeft je niet speciaal aan te melden, maar wel graag stemmen. Deze kan je trouwens ook weer aanpassen.
Groetjes, Ralph
Mvg, Ralph Romein

- HansD
Ralph,Ralph Romein schreef:Ik heb het adres toegevoegd voor de duidelijkheid 8) Geef door te stemmen dat je komt aan wat je plan is. Dan weet ik ongeveer hoeveel mensen willen komen.Ik heb ervaren dat het toegevoegde waarde is om je vering en afstelling ervan goed te gaan begrijpen. De datum is 30 september 19:30 uur. Er zijn geen kosten aan verbonden voor RT rijders. Adres: Eikenlaan 261(G), 2404 BP Alphen aan den Rijn
Je hoeft je niet speciaal aan te melden, maar wel graag stemmen. Deze kan je trouwens ook weer aanpassen.
Groetjes, Ralph
Volgens mij zijn er meer stemmen dan plekken op de workshop. Ik zou graag willen weten of er plek voor me is of niet.
Hans
Ralph,
Super initiatief !!!!!!!!!!!!!!

Super initiatief !!!!!!!!!!!!!!

Idd, ik heb me ook aangemeld maar wat gebeurt er als het aantal aanmeldingen nog verder op loopt?HansD schreef: Ralph,
Volgens mij zijn er meer stemmen dan plekken op de workshop. Ik zou graag willen weten of er plek voor me is of niet.
Hans
- Ard
- Type: R1150RT
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam-Rijnmond
Hoi Ralph,
Ik heb even misschien ingevuld. Deze week weet ik precies de data van mijn vakantie in september.
Het lijkt mij zeer interessant.
Zodra ik meer weet laat ik het even weten.
grt,
Ard
Ik heb even misschien ingevuld. Deze week weet ik precies de data van mijn vakantie in september.
Het lijkt mij zeer interessant.
Zodra ik meer weet laat ik het even weten.
grt,
Ard
Life is like a box of chocolate...
Motorbegeleider WednesdayNightSkate Rotterdam
Motor Begeleidings Team
Motorbegeleider WednesdayNightSkate Rotterdam
Motor Begeleidings Team
- Ralph Romein
Hallo allemaal, omdat ik ook nog niet weet hoeveel mensen zich aan gaan melden voor de workshop/info-avond wil ik jullie vragen je aan te melden via een [PB] of [e-mail]. De poll heb ik eruit gehaald.
Mvg, Ralph Romein
Mvg, Ralph Romein
Mvg, Ralph Romein

- Ralph Romein
Hallo beste RT-vrienden
,
Inmiddels hebben ik 7 officiele aanmeldingen en er kunnen meer mensen bij. Wil je ook komen, laat het even weten via een [PB]
.
groeten, Ralph

Inmiddels hebben ik 7 officiele aanmeldingen en er kunnen meer mensen bij. Wil je ook komen, laat het even weten via een [PB]

groeten, Ralph
Mvg, Ralph Romein

- it's Micky
- Bijz: brand new 2015
- Woonplaats of omgeving: Diemen
Ralph, ik heb me via pb aangemeld, gr. Mick
Only the strongest wil stay!
Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
Ik heb zelf ESA erop zitten en weet niet of het dan nog even zinvol is.
Ik denk er nog even over na.
Gr. Milan
Gr. Milan
- Ralph Romein
Tja, sowieso geen verplichting :shock: Als je te vreden bent gaat het goed. Als je denk dat het beter kan/moet dan ga je gezellig mee. Ook voor ESA zijn aanpassingen mogelijk heb ik begrepen. Laat je verrassen**AC** schreef:Ik heb zelf ESA erop zitten en weet niet of het dan nog even zinvol is.
Gr. Milan

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Hoi Ralph,
Kan je misschien vertellen of deze workshop nog doorgaat?
Zo ja, dan ben ik graag van de partij als het nog kan
Groet Milan
Kan je misschien vertellen of deze workshop nog doorgaat?
Zo ja, dan ben ik graag van de partij als het nog kan

Groet Milan
- Ralph Romein
Hallo Milan,
Ja, het gaat (gewoon) door 30 september. Er staan ongeveer 15 mensen op de lijst en er kunnen nog best wat bij. Dus beste RT-ers, wil je komen, stuur mij een [PB] of [email]. Milan, ik heb je erbij gezet
Gr, Ralph
Ja, het gaat (gewoon) door 30 september. Er staan ongeveer 15 mensen op de lijst en er kunnen nog best wat bij. Dus beste RT-ers, wil je komen, stuur mij een [PB] of [email]. Milan, ik heb je erbij gezet

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Hoi Ralph,
Ook ik ben er graag bij om te leren hoe je een motor instelt en te kijken wat dat betekent, met mijn gewicht...
Ook ik ben er graag bij om te leren hoe je een motor instelt en te kijken wat dat betekent, met mijn gewicht...

- Wildripper
Hoi Ralph, wie gaan er allemaal komen of is dat geheim?
Zümo XT
- Ralph Romein
Dat is topgeheim tot het laatste moment. Nee, het lijstje ligt op mijn werk. Zal het vrijdag eens op deze site plaatsen. Dacht dat we ongeveer met 16 RT's zijn.Hoi Ralph, wie gaan er allemaal komen of is dat geheim?
Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

- Wildripper
Nice, toch weer ff gezellig al die rt-ers
Zümo XT
- Ralph Romein
De namen die ik nu heb:
- HansD
- dhr
- Ard
- Change
- Itjl (misschien)
- BMW tijger
- BMW Jacky
- Dave (1)
- Dave (2) of het is de zelfde
- DVR1200RT
- Bert van Waveren
- Stingray
- Milan
- Simmesim
- wildripper
- Ralph (ikzelf dus)
- Dutchmidiman
- 2 "niet RT" rijders
Hoop niemand vergeten te zijn, laat het rustig weten.
Gr, Ralph
- HansD
- dhr
- Ard
- Change
- Itjl (misschien)
- BMW tijger
- BMW Jacky
- Dave (1)
- Dave (2) of het is de zelfde

- DVR1200RT
- Bert van Waveren
- Stingray
- Milan
- Simmesim
- wildripper

- Ralph (ikzelf dus)
- Dutchmidiman
- 2 "niet RT" rijders
Hoop niemand vergeten te zijn, laat het rustig weten.
Gr, Ralph
Laatst gewijzigd door Ralph Romein op 26 sep 2009, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Ralph Romein

Zo zwaar ben ik nou ook weer niet, dat ik dubbel tel... 

- Wildripper
Het is niet te geloven, maar ik sta er niet bij.
Of val ik onder de niet rt-rijders.
Zal er wel zijn hoor.
Of val ik onder de niet rt-rijders.

Zal er wel zijn hoor.
Zümo XT
- Ralph Romein
Sorry, weet nog dat je hebt opgegeven. Ik zet je alsnog op die mooie lijst, kijk maar!Wildripper schreef:Het is niet te geloven, maar ik sta er niet bij.
Of val ik onder de niet rt-rijders.![]()
Zal er wel zijn hoor.
- Wildripper
Heee ik had me toch ook opgegeven ( zie PM 17 Juli ) ?
Zet me er alsnog maar op de lijst.
Zet me er alsnog maar op de lijst.

Laatst gewijzigd door Roelof op 26 sep 2009, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ff een PB aan Ralph (als er nog ruimte is), heb er tijd voor vrij kunnen maken, is belangrijk (en zeer leerzaam) verwacht ik.
Hallo, Mijn koppelingsplaten zijn bezig de geest te geven en ik ben er nog niet over uit of ik dus met motor wil/kan komen.
ik vroeg me af: Gaan we ook zelf "rommelen"" met afstelling aan onze eigen motor of krijgen we uitleg a.d.h.v. een motor die daar is?
Weet iemand iets meer te vertellen? Misschien dat het kan helpen bij mijn keuze van vervoersmiddel.
Alvast bedankt. Gr Bas
ik vroeg me af: Gaan we ook zelf "rommelen"" met afstelling aan onze eigen motor of krijgen we uitleg a.d.h.v. een motor die daar is?
Weet iemand iets meer te vertellen? Misschien dat het kan helpen bij mijn keuze van vervoersmiddel.
Alvast bedankt. Gr Bas
- Ralph Romein
Hoi Bas, ik verwacht dat we wel zelf gaan rommelen aan de vering. Kom lekker met de auto, dan kan je mijn motor wel gebruiken om te oefenen.
Als je alles dan goed hebt begrepen aan het einde van de avond kan je het thuis op je eigen fiets nog eens proberen
Groetjes, Ralph
Als je alles dan goed hebt begrepen aan het einde van de avond kan je het thuis op je eigen fiets nog eens proberen

Groetjes, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Ik zeg toppertje. Alvast bedankt. Tot morgen.
Gr Bas
Gr Bas
Ik ben benieuwd inderdaad, tot morgen .... o nee het is al morgen zie ik
Tot straks dan, eerst nog werken, vroege dienst! 

Gr. Milan
Jammer, ik miste je al, benieuwd naar je ervaring met de tassen
Ja, het was bijzonder leerzaam en zeer gezellig, en echt een eye-opener.
Er werd ruim te tijd genomen om allerlei zaken rond vering en demping uit te leggen.
Ook werd er aandacht geschonken aan euvels en onvolkomenheden van BMW schokdempers, veringen en bekende problemen.
Daarnaast werd voor een aantal gelukkigen zelfs direct een bekend R11xxRT probleem opgelost, zijnde te weinig demping-olie waardoor de 1e inslag onvoldoende was.
Er werd ter plekke op, ik dacht 2 fietsen de olie bijgevuld in de achter-veringsreservoir.
En dat kostte niets!
Tuurlijk zit er wel enige commercie achter, maar zonder al te dramatisch te willen klinken, er valt veel te verbeteren;
- instelling van demping op de fiets
- controleren of de veer nog volstaat
- pure slijtage die middels een aangepaste veer, volgens HyperPro, 70 tot 80% van de eventuele rijgedrag-problemen (die door vele werd herkend) kan oplossen zonder dat het gelijk flink in de papieren loopt.
- en dat weer invloed heeft op weggedrag, vreemde bandenslijtages, remweg, comfort, etc.
Feit is dat door het nakijken, instellen en evt. afstellen van de schokdemper en vering, een verbetering in weggedrag en (vind ik heel belangrijk) veiligheid verkregen kan worden.
Kortom, een serieus aandachtspunt.

Ja, het was bijzonder leerzaam en zeer gezellig, en echt een eye-opener.
Er werd ruim te tijd genomen om allerlei zaken rond vering en demping uit te leggen.
Ook werd er aandacht geschonken aan euvels en onvolkomenheden van BMW schokdempers, veringen en bekende problemen.
Daarnaast werd voor een aantal gelukkigen zelfs direct een bekend R11xxRT probleem opgelost, zijnde te weinig demping-olie waardoor de 1e inslag onvoldoende was.
Er werd ter plekke op, ik dacht 2 fietsen de olie bijgevuld in de achter-veringsreservoir.
En dat kostte niets!
Tuurlijk zit er wel enige commercie achter, maar zonder al te dramatisch te willen klinken, er valt veel te verbeteren;
- instelling van demping op de fiets
- controleren of de veer nog volstaat
- pure slijtage die middels een aangepaste veer, volgens HyperPro, 70 tot 80% van de eventuele rijgedrag-problemen (die door vele werd herkend) kan oplossen zonder dat het gelijk flink in de papieren loopt.
- en dat weer invloed heeft op weggedrag, vreemde bandenslijtages, remweg, comfort, etc.
Feit is dat door het nakijken, instellen en evt. afstellen van de schokdemper en vering, een verbetering in weggedrag en (vind ik heel belangrijk) veiligheid verkregen kan worden.
Kortom, een serieus aandachtspunt.
- HansD
Net terug van een geweldige workshop over vering en demping by Hyperpro met zeker 15 forumleden.
Knap hoe zo'n ingewikkelde materie als vering en demping hapklaar werd uitgelegd en toegelicht met alle onderdelen ter plekke aanwezig en tastbaar in je handen.
Bas van Hyperpro demonstreerde niet alleen zijn enorme kennis en ervaring van vering en demping van motorfietsen in het algemeen, maar wist ook precies alle ins en outs van onze RT's , zowel de 1100, 1150 als de 1200. Onthutsend om te horen en te zien hoe matig de veren en dempers van de meeste motorfietsen, inclusief de standaard RT, zijn.
Ter plekke werd de theorie omgezet in de praktijk: een flink aantal RTs werden beter afgesteld en adviezen werden gegeven over mogelijke verdere verbeteringen. 't was een hoop informatie , maar zeer nuttig en zeer herkenbaar.
Ralph bedankt voor het idee en de organisatie. Bas en Daan bedankt voor de belangeloze (en niet commerciele) avonduren.
(begin 19:30; einde 23:15!)
Hans
Knap hoe zo'n ingewikkelde materie als vering en demping hapklaar werd uitgelegd en toegelicht met alle onderdelen ter plekke aanwezig en tastbaar in je handen.
Bas van Hyperpro demonstreerde niet alleen zijn enorme kennis en ervaring van vering en demping van motorfietsen in het algemeen, maar wist ook precies alle ins en outs van onze RT's , zowel de 1100, 1150 als de 1200. Onthutsend om te horen en te zien hoe matig de veren en dempers van de meeste motorfietsen, inclusief de standaard RT, zijn.
Ter plekke werd de theorie omgezet in de praktijk: een flink aantal RTs werden beter afgesteld en adviezen werden gegeven over mogelijke verdere verbeteringen. 't was een hoop informatie , maar zeer nuttig en zeer herkenbaar.
Ralph bedankt voor het idee en de organisatie. Bas en Daan bedankt voor de belangeloze (en niet commerciele) avonduren.
(begin 19:30; einde 23:15!)
Hans
Ik sluit me helemaal aan bij HansD:
Bas en Daan, als jullie dit lezen: super! Bedankt voor de leerzame avond en de fijne terugrit!!!
Bijzonder veel opgestoken en ik ga eerst eens proberen om met deze afstelling te kijken hoeveel beter het is (gisteren al duidelijk verschil gemerkt: ik kan met m'n pootjes aan de grond en het rijdt een verschrikkelijk stuk beter, nu al!).
De bijzonder open werkwijze, het mogen voelen aan veren, shims, afstelling heeft allemaal bijgedragen aan een beter begrip. Het zien van het effect van een wijziging van afstelling doet zoveel meer dan de droge '6 kliks uitgaand, 12 kliks ingaand' uit de motorblaadjes.
Nogmaals, bedankt voor de ontvangst, en Ralph: goed initiatief! Blij dat je op dit forum zit!!!
Bas en Daan, als jullie dit lezen: super! Bedankt voor de leerzame avond en de fijne terugrit!!!
Bijzonder veel opgestoken en ik ga eerst eens proberen om met deze afstelling te kijken hoeveel beter het is (gisteren al duidelijk verschil gemerkt: ik kan met m'n pootjes aan de grond en het rijdt een verschrikkelijk stuk beter, nu al!).
De bijzonder open werkwijze, het mogen voelen aan veren, shims, afstelling heeft allemaal bijgedragen aan een beter begrip. Het zien van het effect van een wijziging van afstelling doet zoveel meer dan de droge '6 kliks uitgaand, 12 kliks ingaand' uit de motorblaadjes.
Nogmaals, bedankt voor de ontvangst, en Ralph: goed initiatief! Blij dat je op dit forum zit!!!
Kan me helemaal aansluiten bij het verslag van Hans en Dave.Ik was een van de gelukkigen die zijn oliepotje gevuld kreeg en waarbij de instellingen enigzinds aangepast werden. Net als Dave kan ook ik nu beter met de voetjes aan de grond wat een stuk meer zelfvertrouwen geeft.
Zal zeker ook nog iets aan de vering gaan laten doen, want de kleine aanpassingen van deze avond waren op de terugweg tijdens het rijden al te merken.
Bas en Daan ook namens mij bedankt voor de zeer goede uitleg en adviezen
Zal zeker ook nog iets aan de vering gaan laten doen, want de kleine aanpassingen van deze avond waren op de terugweg tijdens het rijden al te merken.
Bas en Daan ook namens mij bedankt voor de zeer goede uitleg en adviezen
Het was zeker leerzaam. Verrast maar eigenlijk niet verbaasd. Grote bedrijven zullen de investering altijd proberen minimaal te houden tov het rendement. Aan de andere kant kunnen bedrijven zoals Hyperpro hier weer op in spelen. en houden wij iets te wensen over, toch?
Ik heb in ieder geval de keuze gemaakt dat mijn 1100RT eruit gaat en er een 1200RT of GS voor terug komt. Deze laat ik dan gelijk verlagen met de besproken veren van gister. Ik ga van het weekend weer op jacht naar een opvolger. Meer info volgt.
Ralph bedankt voor de organisatie (hopelijk heb je je instelling weer goed terug kunnen zetten) En Bas en Daan ook bedankt.
Gr BAs
Ik heb in ieder geval de keuze gemaakt dat mijn 1100RT eruit gaat en er een 1200RT of GS voor terug komt. Deze laat ik dan gelijk verlagen met de besproken veren van gister. Ik ga van het weekend weer op jacht naar een opvolger. Meer info volgt.
Ralph bedankt voor de organisatie (hopelijk heb je je instelling weer goed terug kunnen zetten) En Bas en Daan ook bedankt.
Gr BAs
- HansD
Nog een aanvulling:
Veel bekende problemen en symptomen kwamen aan de orde, werden per type (1100,1150,1200) uitgelegd en mogelijke verbeteringen doorgesproken en waar mogelijk voorgedaan. Een paar die ik wel herkende:
- klappen in je rug bij verkeersdrempels en hobbels
- ABS gaat eerder aan bij rijden en remmen door gaten en over hobbels
- vreemde bandenslijtage met name voorband
- onrust en gebrek aan comfort
- zoekerig sturen
- instabiel met volle koffers en/of duo
Ik heb vanmorgen meteen mijn RT beter afgesteld, en gelijk het probleem ontdekt:
- ik heb totaal geen negatieve veerweg (motor kan achter niet uit de veren)
- de hoogteverstelling is de eerste slagen zonder weerstand (olielekkage uit het reservoir)
dit lossen ze bij hyperpro gratis op ( beetje olie bijvullen)
Toch maar eens een paar Hyperpro veren opnemen in het R1200RT budget.
Hans
Veel bekende problemen en symptomen kwamen aan de orde, werden per type (1100,1150,1200) uitgelegd en mogelijke verbeteringen doorgesproken en waar mogelijk voorgedaan. Een paar die ik wel herkende:
- klappen in je rug bij verkeersdrempels en hobbels
- ABS gaat eerder aan bij rijden en remmen door gaten en over hobbels
- vreemde bandenslijtage met name voorband
- onrust en gebrek aan comfort
- zoekerig sturen
- instabiel met volle koffers en/of duo
Ik heb vanmorgen meteen mijn RT beter afgesteld, en gelijk het probleem ontdekt:
- ik heb totaal geen negatieve veerweg (motor kan achter niet uit de veren)
- de hoogteverstelling is de eerste slagen zonder weerstand (olielekkage uit het reservoir)
dit lossen ze bij hyperpro gratis op ( beetje olie bijvullen)
Toch maar eens een paar Hyperpro veren opnemen in het R1200RT budget.
Hans
- HenkvanR
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Spanje
- Woonplaats of omgeving: Torrox Costa

hoop dat er nog een keer een mogelijkheid komt en anders rijd ik maar een keer naar Alphen op afspraak
groet Henk
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

Wat uit eigen ervaring al een boel scheelt is de standaard veerelementen laten voorzien van nieuwe HyperPro veren. Die van mij waren versleten, maar de schokbrekers waren nog in orde. Dus zijn voor en achter de veren vervangen door die mooie paarse jongens. Scheelt een boel. Uiteraard zijn die luxe-HyperPro elementen helemaal het einde, maar ja...kost een paar pegels. Als ik een nieuwe motor had gehad, had ik het misschien gedaan.
Maar als budget optie is het zeer zeker aan te bevelen.
Maar als budget optie is het zeer zeker aan te bevelen.
- Wildripper
Het was een lange, maar zeer nuttige avond. Ook leuk om eens alle in en outs van veren en dempers te zien.
Mooi stukje techniek hebben ze daar ontwikkeld, en voor de duidelijkheid de veren van Hyperpro hoeven niet per se paars te zijn.
Ook voor mij ging er een wereld open, en zeer herkenbare situaties. Toch maar weer eens over nadenken.
Ik zeg een absolute aanrader voor elke RT-rijder.
Mooi stukje techniek hebben ze daar ontwikkeld, en voor de duidelijkheid de veren van Hyperpro hoeven niet per se paars te zijn.

Ook voor mij ging er een wereld open, en zeer herkenbare situaties. Toch maar weer eens over nadenken.
Ik zeg een absolute aanrader voor elke RT-rijder.
Zümo XT
Helaas, ik zag er naar uit om te gaan maar...griep!
Goed om te lezen dat 't zinnig was.
Ik ga er graag een keer alleen (dan maar) naar toe.
Goed dat je het initiatief nam om dit te organiseren!
Goed om te lezen dat 't zinnig was.
Ik ga er graag een keer alleen (dan maar) naar toe.
Goed dat je het initiatief nam om dit te organiseren!
Erg interessante avond. Leuk om ook eens de mens achter de aanwezige forum leden te zien.
De controle van de afstelling van de achtervering van je eigen RT door Bas heb ik zeer op prijs gesteld, al vond ik zelf dat mijn 1150 RT op de heenweg wat meer in balans was......Maar ik weet nu waar op te letten bij het afstellen ……
Een absolute aanrader om eens langs te gaan met je RT . Al was het alleen al voor de koffie !
Bas en Daan bedankt voor de perfect georganiseerde en leerzame avond.
Gelukkig super weer op de terugweg zodat het weer lekker genieten was zelfs om middernacht.
De controle van de afstelling van de achtervering van je eigen RT door Bas heb ik zeer op prijs gesteld, al vond ik zelf dat mijn 1150 RT op de heenweg wat meer in balans was......Maar ik weet nu waar op te letten bij het afstellen ……
Een absolute aanrader om eens langs te gaan met je RT . Al was het alleen al voor de koffie !
Bas en Daan bedankt voor de perfect georganiseerde en leerzame avond.
Gelukkig super weer op de terugweg zodat het weer lekker genieten was zelfs om middernacht.

Inderdaad, heel erg leuk om de gezichten achter de diverse forum-leden te zien, en perfect georganiseerd allemaal.
(PS: navigatie gaf het fout aan, ca. 150 meter te ver
).
Complimenten aan degene die het georganiseerd heeft (Ralph, et all) en natuurlijk Bas en Daan "reservoir"
Ik roep .... groepsinkoop ! :lol:
Maar serieus, heb vandaag het gisteravond geleerde even in de praktijk getest, en je merkt het verschil!
Wellicht dat mogelijk is voor de overige geinteresseerden weer eens zo'n avond te organiseren, dan neem ik wel mijn fiets mee, en mijn pin-pas :)
(PS: navigatie gaf het fout aan, ca. 150 meter te ver

Complimenten aan degene die het georganiseerd heeft (Ralph, et all) en natuurlijk Bas en Daan "reservoir"
Ik roep .... groepsinkoop ! :lol:
Maar serieus, heb vandaag het gisteravond geleerde even in de praktijk getest, en je merkt het verschil!
Wellicht dat mogelijk is voor de overige geinteresseerden weer eens zo'n avond te organiseren, dan neem ik wel mijn fiets mee, en mijn pin-pas :)
Tuurlijk wel! 8-)Wildripper schreef:en voor de duidelijkheid de veren van Hyperpro hoeven niet per se paars te zijn.![]()

Iedereen moet toch zien dat je van die dure veren hebt?

Overigens petje af voor de mannen van HyperPro! Ik ben dan bij de vestiging in Werkendam geweest en het is een verademing om met deze mensen zaken te doen. Op geen enkel moment heb je het idee dat ze je geld uit je zak proberen te kloppen of je iets aan te smeren. Toen ik er was hadden ze me makkelijk een nieuwe voorveer kunnen verkopen. Ik dacht zelf nl dat dat nodig was. Maar dat wilde hij niet omdat je dan achter ook moet doen. Dus beide oude elementen voorzien van een nieuwe veer was dan beter omdat de motor dan in balans is. Daarbij nog de spindels bewerkt (was eigenlijk niet nodig, maar toch) en dikkere olie in het reservoir gedaan. Kostte me nog geen €300, maar dat was ook omdat ik ze los aanleverde. De motor stond al uit elkaar bij de monteur. Deze mensen hebben echt hart voor wat ze doen. En die houding werkt veel beter dan een 'hard sell' en al die vreselijke Amerikaanse verkooptechniekjes waarbij je iemand probeert te duwen naar een hogere uitgave. Fijn dat er nog dergelijke bedrijven zijn!
- Ralph Romein
Roelof, mijn ervaring met Bas is dat hij de veervoorspanning graag helemaal los draait om op deze manier een negatieve veerweg te crieeren. We hebben gezien dat het echter niet echt helpt, want de BMW's hebben allemaal geen negatieve veerweg. Dit is alleen op te lossen met een andere veer.Roelof schreef:Erg interessante avond. Leuk om ook eens de mens achter de aanwezige forum leden te zien.
Maar het losdraaien van de veervoorspanning zet de motor ook achterover, waardoor hij wel een goede rechtuitstabiliteit krijgt, maar minder makkelijk stuurt. Het is dus een kwetsie van uit proberen.
De veervoorspanning regelt de stand van de motorfiets: als deze goed staat (en je banden goed zijn) hoef je in een bocht nagenoeg geen druk uit te oefenen op je stuur en gaat de motor nog naar binnen nog naar buiten. Is de motor makkelijk van zijn lijn te krijgen zonder dat hij nerveus. Zoeken dus tot met klopt.
Groeten, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Blijkbaar werkt die paarse veer bij mij dan inderdaad goed, want ik heb die negatieve veerweg wel. En de veervoorspanning is niet helemaal losgegooid. Hij stuurt iig nog prima. Beter als voorheen zelfs. Maar ik heb alleen nog de originele elemementen met HyperPro (progressieve) veren erop. Dat scheelt dus wel een hoop.Ralph Romein schreef:Roelof, mijn ervaring met Bas is dat hij de veervoorspanning graag helemaal los draait om op deze manier een negatieve veerweg te crieeren. We hebben gezien dat het echter niet echt helpt, want de BMW's hebben allemaal geen negatieve veerweg. Dit is alleen op te lossen met een andere veer.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!