Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Moderator: RT_Patrick
Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Hallo,
Ik heb sinds een paar dagen dat mijn 1200RT niet meer zo lekker loopt. Waar ik normaal in mijn 1e en of 2e versnelling langzaam een rotonde neem, schud ik nu van voor naar achteren over mijn zadel heen als het ware?
Ook het volgende: als ik de RT start heb ik een hoger stationair toerental. Is logisch neem ik aan en hoort dan te zakken. Dat doet deze dan ook wel na verloop van tijd, maar de eerste paar keren dat ik meer gasgeef en deze weer terug draai (tijdens mijn eerste paar meters) lijkt het wel alsof het toerental blijft hangen meer als 2 a 3 seconden?
Ook vind ik dat de RT meer bijgeluiden maakt, hij is gehoriger. Uit mijn uitlaat komen nu met regelmaat plofgeluiden en dat hoort naar mijn mening niet dacht ik bij dit type en model motor?
Eh... ja hij zal waarschijnlijk een beurt nodig hebben. Laatste beurt was, volgens het boekje, vorig jaar geweest. Was toen een klein beurt. En het was een motor die een tijdje stil heeft gestaan. Maar goed daar heb ik de vorige 6000 km niets van gemerkt.
Zit er zo wie zo aan te denken om een K&N-luchtfilter erin te laten zetten en iridium bougies bij de volgende beurt. Nu eerst nog even googelen waar deze te halen en of te bestellen.
Iemand ervaring met bovenstaande bij een 1200RT?
Alvast bedankt!
Gr. Milan
Ik heb sinds een paar dagen dat mijn 1200RT niet meer zo lekker loopt. Waar ik normaal in mijn 1e en of 2e versnelling langzaam een rotonde neem, schud ik nu van voor naar achteren over mijn zadel heen als het ware?
Ook het volgende: als ik de RT start heb ik een hoger stationair toerental. Is logisch neem ik aan en hoort dan te zakken. Dat doet deze dan ook wel na verloop van tijd, maar de eerste paar keren dat ik meer gasgeef en deze weer terug draai (tijdens mijn eerste paar meters) lijkt het wel alsof het toerental blijft hangen meer als 2 a 3 seconden?
Ook vind ik dat de RT meer bijgeluiden maakt, hij is gehoriger. Uit mijn uitlaat komen nu met regelmaat plofgeluiden en dat hoort naar mijn mening niet dacht ik bij dit type en model motor?
Eh... ja hij zal waarschijnlijk een beurt nodig hebben. Laatste beurt was, volgens het boekje, vorig jaar geweest. Was toen een klein beurt. En het was een motor die een tijdje stil heeft gestaan. Maar goed daar heb ik de vorige 6000 km niets van gemerkt.
Zit er zo wie zo aan te denken om een K&N-luchtfilter erin te laten zetten en iridium bougies bij de volgende beurt. Nu eerst nog even googelen waar deze te halen en of te bestellen.
Iemand ervaring met bovenstaande bij een 1200RT?
Alvast bedankt!
Gr. Milan
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Hallo,
http://www.sparkplugs.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kun je de bougies goedkoop kopen en worden snel geleverd. Ik gebruik ze ook op de GS en op de 1200RT ben er erg tevreden over, ik heb geen ervaring met een ander luchtfilter. er wordt gezegd dat het verschil maakt zou best kunnen maar nog geen reden gevonden dit aan te passen.
Ik geef de 1200RT volgende week zijn eerste 10.000 km beurt oa alle olien, kleppen stellen synchroon controleren en wat er verder voor staat luchtfilter blaas ik even door hij heeft bijna nog geen stof gezien dus vervangen lijkt me overbodig.
http://www.sparkplugs.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kun je de bougies goedkoop kopen en worden snel geleverd. Ik gebruik ze ook op de GS en op de 1200RT ben er erg tevreden over, ik heb geen ervaring met een ander luchtfilter. er wordt gezegd dat het verschil maakt zou best kunnen maar nog geen reden gevonden dit aan te passen.
Ik geef de 1200RT volgende week zijn eerste 10.000 km beurt oa alle olien, kleppen stellen synchroon controleren en wat er verder voor staat luchtfilter blaas ik even door hij heeft bijna nog geen stof gezien dus vervangen lijkt me overbodig.
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Hoi Milan,
Na een jaar inderdaad tijd voor een beurtje. Ploffen duidt overigens op een te rijke afstelling. De oudere broers van de 1200 (1100/1150) maakt de stand van de kleppen en het synchroniseren veel uit, ik weet niet hoe dat zit op een 1200. Ik zou eerst zorgen dat je zeker weet dat dit ok is. De brandstof wordt ingespoten aan de hand van metingen die in de motronic verwerkt worden. Het kan ook zitten in slechte (afgestelde) sensoren. Staat het een en ander over op dit forum. Zoeken op ploffen zou ik zeggen.
Op het BMWxxxGS forum komt het verhaal dat na het starten het toerental blijft hangen vaak voor. De motronic (computer) is daar verantwoordelijk voor, "normal system behaviour" is daar de conclusie. Het zou helpen om de katalysator sneller op temperatuur te brengen. Pas als de katalysator op temperatuur is doet het zijn werk. Ik weet niet precies wat herr BMW denkt te winnen met die paar seconden maar goed het zij zo. Ik zou me daar geen zorgen om maken.
Groet,
Stoffel
Na een jaar inderdaad tijd voor een beurtje. Ploffen duidt overigens op een te rijke afstelling. De oudere broers van de 1200 (1100/1150) maakt de stand van de kleppen en het synchroniseren veel uit, ik weet niet hoe dat zit op een 1200. Ik zou eerst zorgen dat je zeker weet dat dit ok is. De brandstof wordt ingespoten aan de hand van metingen die in de motronic verwerkt worden. Het kan ook zitten in slechte (afgestelde) sensoren. Staat het een en ander over op dit forum. Zoeken op ploffen zou ik zeggen.
Op het BMWxxxGS forum komt het verhaal dat na het starten het toerental blijft hangen vaak voor. De motronic (computer) is daar verantwoordelijk voor, "normal system behaviour" is daar de conclusie. Het zou helpen om de katalysator sneller op temperatuur te brengen. Pas als de katalysator op temperatuur is doet het zijn werk. Ik weet niet precies wat herr BMW denkt te winnen met die paar seconden maar goed het zij zo. Ik zou me daar geen zorgen om maken.
Groet,
Stoffel
Re: Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Bedankt voor jullie reacties, een beurtje zal waarschijnlijk wel "wonderen" doen hoop ik
Groet Milan

Groet Milan
- PaPinkelman
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Misschien kan ook een keer een busje injector cleaner toevoegen aan een volle tank benzine geen kwaad....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Zoek de oplossing in het simpele, als het vrij spontaan begonnen is lijkt het meer op een gaskabel die een beetje stroef loopt of ergens klemt. Heb je kort geleden misschien een stuk beplating gedemonteerd of anderszins in de buurt van de gaskabels geweest en daarmee misschien de loop van een van kabels wat veranderd?
De 1100/1150 hebben ook wel eens last van (grof)zand in de groef van de pully's van de gaskleppen die dan de regeling verstoord. Ik heb zelf aluminium kapjes gemaakt over die pully's heen en heb er sindsdien geen last meer van.
De 1100/1150 hebben ook wel eens last van (grof)zand in de groef van de pully's van de gaskleppen die dan de regeling verstoord. Ik heb zelf aluminium kapjes gemaakt over die pully's heen en heb er sindsdien geen last meer van.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
AF en toe eens wat injector reiniging in de benzinebak gooien, is een goede tip ! Tank ook altijd 98. Het eerste waar ik aan denk zijn de gaskabels. Kijk die eens na, zitten die nog wel goed ?
Ik schrijf mijn ervaring ook eens neer, misschien heb je daar iets aan. Op mijn vorige 1200rt had ik voor dat hij begon te schokken en te slaan. De rt had toen 26-28.000 km. Ik deed toen iets vroeger dan voorzien een onderhoud waarbij ik de bougies vervangen heb. Naast kleppen regelen en wat vloeistoffen deed ik er niets speciaal aan. Toen draaide de rt weer netjes en mooi zacht. Blijkbaar kunnen die bougies de 40.000 km niet aan. Rekening mee houden dus. (het waren de ngk's die het vroegtijdig begaven en niet de bosch versie !)
Voor de duidelijkheid, ik gebruik al jaren k&n luchtfilters. Deze blijken eigenlijk vrij goedkoop te zijn. Meestal gaan die verschillende bmw modellen mee en naderhand verkoop je ze weer tweedehand wat je kostprijs doet zakken. Bij ieder onderhoud gewoon eens uitkloppen, zodat het zand eruit kan. Ook haal je die filter er wel geregeld eens uit (30-40,000 km om te reinigen, een echt winterwerkje).
F
Ik schrijf mijn ervaring ook eens neer, misschien heb je daar iets aan. Op mijn vorige 1200rt had ik voor dat hij begon te schokken en te slaan. De rt had toen 26-28.000 km. Ik deed toen iets vroeger dan voorzien een onderhoud waarbij ik de bougies vervangen heb. Naast kleppen regelen en wat vloeistoffen deed ik er niets speciaal aan. Toen draaide de rt weer netjes en mooi zacht. Blijkbaar kunnen die bougies de 40.000 km niet aan. Rekening mee houden dus. (het waren de ngk's die het vroegtijdig begaven en niet de bosch versie !)
Voor de duidelijkheid, ik gebruik al jaren k&n luchtfilters. Deze blijken eigenlijk vrij goedkoop te zijn. Meestal gaan die verschillende bmw modellen mee en naderhand verkoop je ze weer tweedehand wat je kostprijs doet zakken. Bij ieder onderhoud gewoon eens uitkloppen, zodat het zand eruit kan. Ook haal je die filter er wel geregeld eens uit (30-40,000 km om te reinigen, een echt winterwerkje).
F
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Lijkt op een klacht die ik eens had...
Een secundaire bougie had het begeven.
Een secundaire bougie had het begeven.
Re: Een 1200RT niet stationair en plof geluiden?
Bedankt voor deze informatiefrederik schreef:AF en toe eens wat injector reiniging in de benzinebak gooien, is een goede tip ! Tank ook altijd 98. Het eerste waar ik aan denk zijn de gaskabels. Kijk die eens na, zitten die nog wel goed ?
Ik schrijf mijn ervaring ook eens neer, misschien heb je daar iets aan. Op mijn vorige 1200rt had ik voor dat hij begon te schokken en te slaan. De rt had toen 26-28.000 km. Ik deed toen iets vroeger dan voorzien een onderhoud waarbij ik de bougies vervangen heb. Naast kleppen regelen en wat vloeistoffen deed ik er niets speciaal aan. Toen draaide de rt weer netjes en mooi zacht. Blijkbaar kunnen die bougies de 40.000 km niet aan. Rekening mee houden dus. (het waren de ngk's die het vroegtijdig begaven en niet de bosch versie !)
Voor de duidelijkheid, ik gebruik al jaren k&n luchtfilters. Deze blijken eigenlijk vrij goedkoop te zijn. Meestal gaan die verschillende bmw modellen mee en naderhand verkoop je ze weer tweedehand wat je kostprijs doet zakken. Bij ieder onderhoud gewoon eens uitkloppen, zodat het zand eruit kan. Ook haal je die filter er wel geregeld eens uit (30-40,000 km om te reinigen, een echt winterwerkje).
F


Gr. Milan
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 13 Reacties
- 5434 Weergaves
-
Laatste bericht door FreekC
-
- 6 Reacties
- 2688 Weergaves
-
Laatste bericht door Foto vriend
-
- 6 Reacties
- 3812 Weergaves
-
Laatste bericht door Lemoi
-
- 4 Reacties
- 5116 Weergaves
-
Laatste bericht door WernerB