Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
De komende dagen wordt het dan eindelijk echt zomer. Temperaturen kunnen zaterdag gaan oplopen tot boven de 40 graden. Een hittegolf waarschuwt het KNMI. De kaartjes kleuren dreigend geel: gevaarlijk weer !! Het Nationaal Hitteplan was vandaag al van kracht.
Wat ga jij doen om verkoeling te zoeken? Een motorritje maken in je doorwaaipak?
Het plan was zaterdag de freak rally rijden maar dat ga ik niet doen , helaas kan ik niet goed tegen warmte .
Verkoeling ga ik zoeken in m,n zwembad , wel verwarmd maar koeler dan 40 graden .
Ik heb minder last van de hitte op de motor dan de RT rijders maar je wilt met dit weer wel doorrijden. Aangezien ik in het weekend moet werken maar vrijdag vrij ben zou het kunnen dat ik nog lekker even naar de zee ga. Lekker op het terrasje bij Panta Rhei in Vlissingen misschien en even wandelen op de boulevard. Ik heb geen doorwaaipak maar ik ben redelijk hittebestendig. Maar als ik het idee heb dat er veel files onderweg komen dan draait mijn R een andere richting in.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
+1
Mijn leren pak heeft redelijk wat ventilatie, en met een koelvest eronder is het goed te doen.
Maar ik kom helaas net te veel verkeerslichten tegen waar je te lang voor staat te wachten, en dan wordt het wel een beetje stomen
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
AGVerheij schreef:+1
Mijn leren pak heeft redelijk wat ventilatie, en met een koelvest eronder is het goed te doen.
Maar ik kom helaas net te veel verkeerslichten tegen waar je te lang voor staat te wachten, en dan wordt het wel een beetje stomen
Mijn koelvest werkt niet goed genoeg onder mijn lederen pak, ondanks dat ik een paar ventilatieritsen heb. In het begin vond ik het een verbetering maar als je dan textiel aandoet met een koelvest eronder, dan besef je pas hoe een koelvest zou moeten werken. Bij zo een warme dagen dus textiel voor mij met koelvest eronder. Is prima te doen, zelfs op de RT.
Koelvest en verdampingskoelmuts. Genoeg water drinken, iets zoutigs eten en fruit.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
'Moet' nog 2 dagen op de motor naar het werk, 'lekker' tussen de file door, leren broek en doorwaaijasje. Ik ga dus echt voor mijn lol niet op de motor, zou het liefst in de auto stappen: airco aan, muziekje er bij en aansluiten in de file maar daar hebben we geen tijd voor.
Over zes maanden de zelfde ritjes bij -1, windkracht 6 en lichte sneeuw weet niet wat erger is
theridingman schreef:
Mijn koelvest werkt niet goed genoeg onder mijn lederen pak, ondanks dat ik een paar ventilatieritsen heb. In het begin vond ik het een verbetering maar als je dan textiel aandoet met een koelvest eronder, dan besef je pas hoe een koelvest zou moeten werken. Bij zo een warme dagen dus textiel voor mij met koelvest eronder. Is prima te doen, zelfs op de RT.
Ik heb één keer een koelvest onder mijn RUKKA Armas aangetrokken, en de stoom kwam langs mijn nek het pak uit zetten. Ik kreeg het gevoel dat het GoreTex membraam (dat niet uitneembaar is) juist extra warmte naar binnen liet, vooral omdat de ventilatiemogelijkheden beperkt zijn van die jas.
Ik kan nog eens kijken naar de Damen die ik ook nog ergens heb hangen, mogelijk heeft die meer ventilatie - en in ieder geval een uitneembaar GoreTex membraam.
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
ik heb vandaag een klein stukje gereden in mijn doorwaai jas en een korte broek. ik weet het, ik weet het.....maar kon het toch niet laten. maximale snelheid was 60 Kmu, dat dan weer wel. maar het was wel aangenaam.
volgende week 9 dagen op de brommeRT in zuid italie. dan wel met kevlar spijkerbroek en knieprotectie.
de WateRT rijdt overigens prima met dit weer. dat was met mijn vorige RT wel eens anders
theridingman schreef:
Mijn koelvest werkt niet goed genoeg onder mijn lederen pak, ondanks dat ik een paar ventilatieritsen heb. In het begin vond ik het een verbetering maar als je dan textiel aandoet met een koelvest eronder, dan besef je pas hoe een koelvest zou moeten werken. Bij zo een warme dagen dus textiel voor mij met koelvest eronder. Is prima te doen, zelfs op de RT.
Ik heb één keer een koelvest onder mijn RUKKA Armas aangetrokken, en de stoom kwam langs mijn nek het pak uit zetten. Ik kreeg het gevoel dat het GoreTex membraam (dat niet uitneembaar is) juist extra warmte naar binnen liet, vooral omdat de ventilatiemogelijkheden beperkt zijn van die jas.
Ik kan nog eens kijken naar de Damen die ik ook nog ergens heb hangen, mogelijk heeft die meer ventilatie - en in ieder geval een uitneembaar GoreTex membraam.
Koelvest nog niet nodig gehad, zelfs niet vanmorgen bij +33,5 volgens de boordcomputer.
In de doorwaaijas van Damen was het goed te doen, gewoon veel water drinken...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
tja vandaag ritje eindhoven-nijmegen-zwolle-den bosch. Had net een nieuw doorwaai jasje. Was prima vanmorgen tot 12 uur. Op de terugweg vanmiddag ook maar even het koelvestje bij aangedaan. Gaat prima, Net zoals de minus graden .
Ben nog steeds blij dat ik elke dag met de motor voor werk onderweg ben
Maandag een Macna koelvest gekocht.
Gisteren een aanbieding gehad van Daemen Lethers. Dus vandaag naar Breda met koelvest onder mijn jas en terug met het koelvest onder mijn nieuwe doorwaai jas. Tevens ook maar de doorwaai broek erbij genomen.
Wat een verschil, minder zweten, begon zelfs een koude buik te krijgen.
Ideale combinatie dus voor mijn Rijnweek Motorrit aanstaande zaterdag. De opbrengsten voor deze rit zijn voor de ALS stichting. Een zeer goed doel, dus de temperatuur van 38 graden zaterdag a.s. kunnen we hebben. :-) :-)
Met vriendelijke motorgroet,
Henk Opperman ___________________________________________________________________________________ BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom
head02 schreef:ik heb vandaag een klein stukje gereden in mijn doorwaai jas en een korte broek. ik weet het, ik weet het.....maar kon het toch niet laten. maximale snelheid was 60 Kmu, dat dan weer wel. maar het was wel aangenaam.
volgende week 9 dagen op de brommeRT in zuid italie. dan wel met kevlar spijkerbroek en knieprotectie.
de WateRT rijdt overigens prima met dit weer. dat was met mijn vorige RT wel eens anders
Vandaag Sittard - Tilburg v.v., goed te doen met esquad kevlar spijkerbroek en revit doorwaai jas (en tcx motor sneakers). Bmw systeemhelm op de autobaan dicht, op andere wegen open.
Vorige week ook een nieuwe "doorwaai"jas bij Damen gekocht in Breda. Na eerst een tweetal "binnenjasjes" eruit te hebben geritst, was het een prettige ontdekking om alle ritsen te vinden die je open kan zetten. Was weer wel even een "rib uit mijn lijf", maar dan heb je ook wat.
Maar met een RT-ruit en 35 graden blijft toch nog wel warm.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Doorwaaibroek erbij gekocht, maar dat werkt niet echt op de Rt: te weinig ventilatie achter alle tupperware. Het verschil met de normale Rukka broek is daardoor niet erg groot en ik heb het nog steeds warm. De doorwaaibroek gaat wel makkelijker aan en uit.
Nog een tip: omdat de Rt zoveel bescherming biedt, ga ik regelmatig staan op de motor. (Niet bij hogere snelheden natuurlijk, maar tot zo'n 100 km/uur gaat dat wel.) Je waait dan even heerlijk door, ook de benen.
Wel op de verkeerssituatie letten, dit kun je niet overal doen natuurlijk.
Ik ga geregeld ook ff achterop zitten. Piece of cake met de cruise control.
Wel alleen op een rustige snelweg. Koekblikkers kijken wel verwonderd op als ze een motor zonder bestuurder langs zien komen.
HansD schreef:Doorwaaibroek erbij gekocht, maar dat werkt niet echt op de Rt: te weinig ventilatie achter alle tupperware. Het verschil met de normale Rukka broek is daardoor niet erg groot en ik heb het nog steeds warm. De doorwaaibroek gaat wel makkelijker aan en uit.
Nog een tip: omdat de Rt zoveel bescherming biedt, ga ik regelmatig staan op de motor. (Niet bij hogere snelheden natuurlijk, maar tot zo'n 100 km/uur gaat dat wel.) Je waait dan even heerlijk door, ook de benen.
Wel op de verkeerssituatie letten, dit kun je niet overal doen natuurlijk.
Oké, ik dan ook nog een tip, hoewel ik denk dat anderen dat ook wel weten.
- De rits van je mouw aan de pols open zetten. Je hand terug tot voorin de mouw trekken en dan je duim en vingers spreiden zodat je de mouwopening daarmee open houdt. Dan die mouwopening "naast" je motor open op de rijwind houden. Met cruisecontrol lukt het je ook met je rechterarm.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
doov650 schreef:Ik ga geregeld ook ff achterop zitten. Piece of cake met de cruise control.
Wel alleen op een rustige snelweg. Koekblikkers kijken wel verwonderd op als ze een motor zonder bestuurder langs zien komen.
LOL
Noot van het : we kunnen nooit verantwoordelijk gehouden worden voor uitvoeren en/of navolgen van tips en adviezen van individuele leden...
HansD schreef:Doorwaaibroek erbij gekocht, maar dat werkt niet echt op de Rt: te weinig ventilatie achter alle tupperware. Het verschil met de normale Rukka broek is daardoor niet erg groot en ik heb het nog steeds warm. De doorwaaibroek gaat wel makkelijker aan en uit.
Nog een tip: omdat de Rt zoveel bescherming biedt, ga ik regelmatig staan op de motor. (Niet bij hogere snelheden natuurlijk, maar tot zo'n 100 km/uur gaat dat wel.) Je waait dan even heerlijk door, ook de benen.
Wel op de verkeerssituatie letten, dit kun je niet overal doen natuurlijk.
Oké, ik dan ook nog een tip, hoewel ik denk dat anderen dat ook wel weten.
- De rits van je mouw aan de pols open zetten. Je hand terug tot voorin de mouw trekken en dan je duim en vingers spreiden zodat je de mouwopening daarmee open houdt. Dan die mouwopening "naast" je motor open op de rijwind houden. Met cruisecontrol lukt het je ook met je rechterarm.
Het is heel verleidelijk om dit te doen, en werkt ook goed qua doorwaaien, maar als je valt met open mouwen loop je het risico dat bij een val de mouw omhoog schuift en je arm onbeschermt komt te liggen. Ik doe het dan ook niet.
ciske schreef:En wat te denken van zo'n zwart/geel gestreept beestje die in de open mouw vliegt........
Gr v Ciske die weet hoe dat voelt!
En dat zijn dan nog de standaard wespen. Hier in de regio hebben we tegenwoordig deze (als je die op je vizier krijgt sta je wel ff te boenen voor je weer zicht hebt...):
ciske schreef:En wat te denken van zo'n zwart/geel gestreept beestje die in de open mouw vliegt........
Gr v Ciske die weet hoe dat voelt!
En dat zijn dan nog de standaard wespen. Hier in de regio hebben we tegenwoordig deze (als je die op je vizier krijgt sta je wel ff te boenen voor je weer zicht hebt...):
die hebben we hier al jaren , de hoornaar . vreselijk groot ik heb een nest gehad onder m,n dakpannen . Is door de gemeente verwijderd .
De ontmoeting met dit monster was voor mij in elk geval een extra aanleiding om ook bij 30C alle hoekjes en gaatjes van kleding én helm hermetisch af te sluiten. Eerlijkheid gebied mij om daarbij vast te stellen dat een standaard wesp mij 2 jaar geleden zowat het hoekje om hielp: toen ontdekte ik (of eigenlijk één van mijn collega's) dat ik nogal allergisch reageer op een wespensteek....
Bert M
PS: en zo zie je maar weer dat ook een moderator moet oppassen dat hij niet off topic zwabbert...
ciske schreef:En wat te denken van zo'n zwart/geel gestreept beestje die in de open mouw vliegt........
Gr v Ciske die weet hoe dat voelt!
Het motorrijden is niet altijd zonder risico,s.
Niet altijd gaan doemdenken hoor over wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
Er kan ook een dier (hond, ree etc.) juist voor je motor oversteken.
Dingeman weet gelukkig niet hoe dat voelt, maar anderen vast en zeker wel.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.