De hittegolf

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

De hittegolf

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De komende dagen wordt het dan eindelijk echt zomer. Temperaturen kunnen zaterdag gaan oplopen tot boven de 40 graden. Een hittegolf waarschuwt het KNMI. De kaartjes kleuren dreigend geel: gevaarlijk weer !! Het Nationaal Hitteplan was vandaag al van kracht.
Wat ga jij doen om verkoeling te zoeken? Een motorritje maken in je doorwaaipak?
Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
vioma

Re: De hittegolf

Ongelezen bericht door vioma »

Het plan was zaterdag de freak rally rijden maar dat ga ik niet doen , helaas kan ik niet goed tegen warmte .
Verkoeling ga ik zoeken in m,n zwembad , wel verwarmd maar koeler dan 40 graden .
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb minder last van de hitte op de motor dan de RT rijders maar je wilt met dit weer wel doorrijden. Aangezien ik in het weekend moet werken maar vrijdag vrij ben zou het kunnen dat ik nog lekker even naar de zee ga. Lekker op het terrasje bij Panta Rhei in Vlissingen misschien en even wandelen op de boulevard. Ik heb geen doorwaaipak maar ik ben redelijk hittebestendig. Maar als ik het idee heb dat er veel files onderweg komen dan draait mijn R een andere richting in.
MofkaP
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Hitte Golf.

Afbeelding
blackers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

MofkaP schreef:Hitte Golf.
:D :D
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Coolvest aan en doorwaaijas, en blijven rijden.
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

+1
Mijn leren pak heeft redelijk wat ventilatie, en met een koelvest eronder is het goed te doen.
Maar ik kom helaas net te veel Oia verkeerslichten tegen waar je te lang voor staat te wachten, en dan wordt het wel een beetje stomen :x
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
theridingman

Ongelezen bericht door theridingman »

AGVerheij schreef:+1
Mijn leren pak heeft redelijk wat ventilatie, en met een koelvest eronder is het goed te doen.
Maar ik kom helaas net te veel Oia verkeerslichten tegen waar je te lang voor staat te wachten, en dan wordt het wel een beetje stomen :x
Mijn koelvest werkt niet goed genoeg onder mijn lederen pak, ondanks dat ik een paar ventilatieritsen heb. In het begin vond ik het een verbetering maar als je dan textiel aandoet met een koelvest eronder, dan besef je pas hoe een koelvest zou moeten werken. Bij zo een warme dagen dus textiel voor mij met koelvest eronder. Is prima te doen, zelfs op de RT.
blackers
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Koelvest en verdampingskoelmuts. Genoeg water drinken, iets zoutigs eten en fruit.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

'Moet' nog 2 dagen op de motor naar het werk, 'lekker' tussen de file door, leren broek en doorwaaijasje. Ik ga dus echt voor mijn lol niet op de motor, zou het liefst in de auto stappen: airco aan, muziekje er bij en aansluiten in de file maar daar hebben we geen tijd voor.

Over zes maanden de zelfde ritjes bij -1, windkracht 6 en lichte sneeuw :evil: weet niet wat erger is :evil:
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Arjan W
2024
2024
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik ben erg blij met mijn laatse aankoop, de airshell & Summer-pants van BMW, wat een genot zeg zo'n windje langs je lichaam -top- .
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

theridingman schreef: Mijn koelvest werkt niet goed genoeg onder mijn lederen pak, ondanks dat ik een paar ventilatieritsen heb. In het begin vond ik het een verbetering maar als je dan textiel aandoet met een koelvest eronder, dan besef je pas hoe een koelvest zou moeten werken. Bij zo een warme dagen dus textiel voor mij met koelvest eronder. Is prima te doen, zelfs op de RT.
Ik heb één keer een koelvest onder mijn RUKKA Armas aangetrokken, en de stoom kwam langs mijn nek het pak uit zetten. Ik kreeg het gevoel dat het GoreTex membraam (dat niet uitneembaar is) juist extra warmte naar binnen liet, vooral omdat de ventilatiemogelijkheden beperkt zijn van die jas.
Ik kan nog eens kijken naar de Damen die ik ook nog ergens heb hangen, mogelijk heeft die meer ventilatie - en in ieder geval een uitneembaar GoreTex membraam.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
head02
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Ongelezen bericht door head02 »

ik heb vandaag een klein stukje gereden in mijn doorwaai jas en een korte broek. ik weet het, ik weet het.....maar kon het toch niet laten. maximale snelheid was 60 Kmu, dat dan weer wel. maar het was wel aangenaam.
volgende week 9 dagen op de brommeRT in zuid italie. dan wel met kevlar spijkerbroek en knieprotectie.
de WateRT rijdt overigens prima met dit weer. dat was met mijn vorige RT wel eens anders
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

AGVerheij schreef:
theridingman schreef: Mijn koelvest werkt niet goed genoeg onder mijn lederen pak, ondanks dat ik een paar ventilatieritsen heb. In het begin vond ik het een verbetering maar als je dan textiel aandoet met een koelvest eronder, dan besef je pas hoe een koelvest zou moeten werken. Bij zo een warme dagen dus textiel voor mij met koelvest eronder. Is prima te doen, zelfs op de RT.
Ik heb één keer een koelvest onder mijn RUKKA Armas aangetrokken, en de stoom kwam langs mijn nek het pak uit zetten. Ik kreeg het gevoel dat het GoreTex membraam (dat niet uitneembaar is) juist extra warmte naar binnen liet, vooral omdat de ventilatiemogelijkheden beperkt zijn van die jas.
Ik kan nog eens kijken naar de Damen die ik ook nog ergens heb hangen, mogelijk heeft die meer ventilatie - en in ieder geval een uitneembaar GoreTex membraam.
Koelvest werkt alleen met voldoende ventilatie !
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Koelvest nog niet nodig gehad, zelfs niet vanmorgen bij +33,5 volgens de boordcomputer.
In de doorwaaijas van Damen was het goed te doen, gewoon veel water drinken...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

tja vandaag ritje eindhoven-nijmegen-zwolle-den bosch. Had net een nieuw doorwaai jasje. Was prima vanmorgen tot 12 uur. Op de terugweg vanmiddag ook maar even het koelvestje bij aangedaan. Gaat prima, Net zoals de minus graden . _004
Ben nog steeds blij dat ik elke dag met de motor voor werk onderweg ben Big RT Smile
Henk Opperman
Woonplaats of omgeving: EDE
Contacteer:

Ongelezen bericht door Henk Opperman »

Maandag een Macna koelvest gekocht.
Gisteren een aanbieding gehad van Daemen Lethers. Dus vandaag naar Breda met koelvest onder mijn jas en terug met het koelvest onder mijn nieuwe doorwaai jas. Tevens ook maar de doorwaai broek erbij genomen.
Wat een verschil, minder zweten, begon zelfs een koude buik te krijgen.
Ideale combinatie dus voor mijn Rijnweek Motorrit aanstaande zaterdag. De opbrengsten voor deze rit zijn voor de ALS stichting. Een zeer goed doel, dus de temperatuur van 38 graden zaterdag a.s. kunnen we hebben. :-) :-)
Met vriendelijke motorgroet,

Henk Opperman

___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom

Afbeelding
vioma

head02 schreef:ik heb vandaag een klein stukje gereden in mijn doorwaai jas en een korte broek. ik weet het, ik weet het.....maar kon het toch niet laten. maximale snelheid was 60 Kmu, dat dan weer wel. maar het was wel aangenaam.
volgende week 9 dagen op de brommeRT in zuid italie. dan wel met kevlar spijkerbroek en knieprotectie.
de WateRT rijdt overigens prima met dit weer. dat was met mijn vorige RT wel eens anders
En bij 60 km/h raak je niet gewond als je valt _001
Klik eens op het fotootje en zie hoe je er uit kunt zien en dit was waarschijnlijk langzamer dan 60 :cry:
http://www.grootsneek.nl/2013/07/19/asf ... rrel-vijf/
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Henk Opperman schreef:Gisteren een aanbieding gehad van Daemen Leathers.
Vertel eens wat over die aanbieding? _001

/Edit: ontvangen, bedankt! -top-
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 02 jul 2015, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Vandaag Sittard - Tilburg v.v., goed te doen met esquad kevlar spijkerbroek en revit doorwaai jas (en tcx motor sneakers). Bmw systeemhelm op de autobaan dicht, op andere wegen open.

Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Vorige week ook een nieuwe "doorwaai"jas bij Damen gekocht in Breda. Na eerst een tweetal "binnenjasjes" eruit te hebben geritst, was het een prettige ontdekking om alle ritsen te vinden die je open kan zetten. Was weer wel even een "rib uit mijn lijf", maar dan heb je ook wat.

Maar met een RT-ruit en 35 graden blijft toch nog wel warm.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
HansD

Doorwaaibroek erbij gekocht, maar dat werkt niet echt op de Rt: te weinig ventilatie achter alle tupperware. Het verschil met de normale Rukka broek is daardoor niet erg groot en ik heb het nog steeds warm. De doorwaaibroek gaat wel makkelijker aan en uit.

Nog een tip: omdat de Rt zoveel bescherming biedt, ga ik regelmatig staan op de motor. (Niet bij hogere snelheden natuurlijk, maar tot zo'n 100 km/uur gaat dat wel.) Je waait dan even heerlijk door, ook de benen.
Wel op de verkeerssituatie letten, dit kun je niet overal doen natuurlijk.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik ga geregeld ook ff achterop zitten. Piece of cake met de cruise control.
Wel alleen op een rustige snelweg. Koekblikkers kijken wel verwonderd op als ze een motor zonder bestuurder langs zien komen.
Dingeman

HansD schreef:Doorwaaibroek erbij gekocht, maar dat werkt niet echt op de Rt: te weinig ventilatie achter alle tupperware. Het verschil met de normale Rukka broek is daardoor niet erg groot en ik heb het nog steeds warm. De doorwaaibroek gaat wel makkelijker aan en uit.

Nog een tip: omdat de Rt zoveel bescherming biedt, ga ik regelmatig staan op de motor. (Niet bij hogere snelheden natuurlijk, maar tot zo'n 100 km/uur gaat dat wel.) Je waait dan even heerlijk door, ook de benen.
Oké, ik dan ook nog een tip, hoewel ik denk dat anderen dat ook wel weten.
- De rits van je mouw aan de pols open zetten. Je hand terug tot voorin de mouw trekken en dan je duim en vingers spreiden zodat je de mouwopening daarmee open houdt. Dan die mouwopening "naast" je motor open op de rijwind houden. Met cruisecontrol lukt het je ook met je rechterarm.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

doov650 schreef:Ik ga geregeld ook ff achterop zitten. Piece of cake met de cruise control.
Wel alleen op een rustige snelweg. Koekblikkers kijken wel verwonderd op als ze een motor zonder bestuurder langs zien komen.
LOL

Noot van het RT-forum: we kunnen nooit verantwoordelijk gehouden worden voor uitvoeren en/of navolgen van tips en adviezen van individuele leden... Big RT Smile

[groet]

Bert M
Moderator
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
HansD

Dingeman schreef:
HansD schreef:Doorwaaibroek erbij gekocht, maar dat werkt niet echt op de Rt: te weinig ventilatie achter alle tupperware. Het verschil met de normale Rukka broek is daardoor niet erg groot en ik heb het nog steeds warm. De doorwaaibroek gaat wel makkelijker aan en uit.

Oké, ik dan ook nog een tip, hoewel ik denk dat anderen dat ook wel weten.
- De rits van je mouw aan de pols open zetten. Je hand terug tot voorin de mouw trekken en dan je duim en vingers spreiden zodat je de mouwopening daarmee open houdt. Dan die mouwopening "naast" je motor open op de rijwind houden. Met cruisecontrol lukt het je ook met je rechterarm.
Het is heel verleidelijk om dit te doen, en werkt ook goed qua doorwaaien, maar als je valt met open mouwen loop je het risico dat bij een val de mouw omhoog schuift en je arm onbeschermt komt te liggen. Ik doe het dan ook niet.
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

En wat te denken van zo'n zwart/geel gestreept beestje die in de open mouw vliegt........

Gr v Ciske die weet hoe dat voelt!
Bert M
Erelid
Erelid

ciske schreef:En wat te denken van zo'n zwart/geel gestreept beestje die in de open mouw vliegt........

En dat zijn dan nog de standaard wespen. Hier in de regio hebben we tegenwoordig deze (als je die op je vizier krijgt sta je wel ff te boenen voor je weer zicht hebt...):
Bijlagen
hornet.pdf
(10.12 KiB) 36 keer gedownload
Bert M

vioma

Bert M schreef:
ciske schreef:En wat te denken van zo'n zwart/geel gestreept beestje die in de open mouw vliegt........

En dat zijn dan nog de standaard wespen. Hier in de regio hebben we tegenwoordig deze (als je die op je vizier krijgt sta je wel ff te boenen voor je weer zicht hebt...):
die hebben we hier al jaren , de hoornaar . vreselijk groot :O ik heb een nest gehad onder m,n dakpannen . Is door de gemeente verwijderd .
Bert M
Erelid
Erelid

De ontmoeting met dit monster was voor mij in elk geval een extra aanleiding om ook bij 30C alle hoekjes en gaatjes van kleding én helm hermetisch af te sluiten. Eerlijkheid gebied mij om daarbij vast te stellen dat een standaard wesp mij 2 jaar geleden zowat het hoekje om hielp: toen ontdekte ik (of eigenlijk één van mijn collega's) dat ik nogal allergisch reageer op een wespensteek....

[groet]

Bert M

PS: en zo zie je maar weer dat ook een moderator moet oppassen dat hij niet off topic zwabbert... :oops:
Bert M

Dingeman

Het motorrijden is niet altijd zonder risico,s.
Niet altijd gaan doemdenken hoor over wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
Er kan ook een dier (hond, ree etc.) juist voor je motor oversteken.
Dingeman weet gelukkig niet hoe dat voelt, maar anderen vast en zeker wel.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “RT Café”