Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Hebben jullie de krant gelezen vanmorgen Telegraaf pag. T11
Wie van de zomer naar Frankrijk gaat en nu ook een oortje (oortelefoontje) in heeft in de auto de fiets of
op de motor en gesnaaid word is de de sjaak, een forse prent word je deelgenoot per 1 Juli € 135,-
Misschien kan ons RT (gendarme) forum-lid ons hier meer over vertellen
Ik vraag mij af hoe men dat gaat controleren als je in je helm een communicatie/muziek systeem hebt.
Een naar mijn mening een te ridicuul besluit maar we ons wel aan moeten gaan houden.
WELK LAND VOLGT ?
In de helm ingebouwde (draadloze) BT sets zijn toegestaan, net als in de auto ingebouwde BT sets en handsfree sets.
Alle vormen van oortjes of telefoon aan het oor of in de handen is verboden. Dat geldt zowel voor bedrade als onbedrade oortjes, headsets en koptelefoons.
De regels geldt ook voor fietsers, moeten ze hier ook eens doen.
Dat is ook een krant die je niet zou moeten lezen als je op zoek bent naar serieus nieuws, heeft maar zelden iets fatsoenlijks geschreven dus het zal ook deze keer wel weer anders zijn dan dat er staat.....
Net terug van een week Camping Moto, heel veel Franse motorrijders gezien met Xenon waar dat niet in hoort, campinggenoot werd staande gehouden met 49 km te hard: lullig voor je dat je je rijbewijs nu kwijt bent, oh je gaat morgen naar huis, doe dan dan maar 29 km te hard, mocht het astronomische bedrag van €92 euro afrekenen.
Rij al jaren rond met speakers en microfoon in mijn helm voor iPod, portofoon, gps en mobiele telefoon, uiteraard handsfree, zou niet weten wat daar fout aan is, ook in Frankrijk ...............
Het blijkt maar weer er word dus ook hier weer gemeten met 2 maten
Vertel mij maar eens wat het verschil is tussen een vaste oortjes in de helm
of oortjes in je oor????
De kern waarover het gaat volgens de Fransen is toch dat het je van het verkeer afleid
Of ben ik nu een
Wanneer gaat zo ver dat je geen radio/ navigatie enz enz meer in FRANKRIJK mag hebben
sacuL schreef:Dag RTers, EEN DIKKE VETTE WAARSCHUWING !!!!
Wil je aub niet zo schreeuwen; het lijkt hier de Telegraaf wel...
Op zich vind ik de genoemde maatregel trouwens nog niet eens zo gek. Alles dat afleiding vormt in het verkeer moet gewoon uit de auto en van de motor en van de fiets, verbannen worden.
Ik bel tegenwoordig zelfs in de auto niet meer handsfree. Het is echt een te grote afleiding.
Toen het verbod op telefoon vasthouden werd ingevoerd, was al bekend dat niet het vasthouden het probleem was, maar de afleiding van het gesprek zelf het grote probleem vormde.
Echter de lobby van de (Europese) autofabrikanten in Brussel is dermate groot dat handsfree bellen niet werd verboden, ze hadden daar immers schitterende en goed verkopende in de auto ingebouwde systemen voor ontwikkeld.
Maar de verkeersveiligheid staat voorop, begrijp je.
Daarom is het waarschijnlijk voor fietsers (in Nederland) niet verboden om te bellen, te sms'en, te whatsappen of andere dingen met de telefoon te doen tijdens de deelname aan het verkeer. Verkeersveiligheid, hè.
Er bestaan systemen die het onmogelijk maken - als de motor draait - om in de auto de telefoon te gebruiken. Het signaal wordt eenvoudigweg geblokkeerd.
Maar dan krijg je dat soort misplaatste argumenten als: en de passagiers kunnen dan ook niet bellen (nou dan bellen ze niet) of, hoe moet dat dan in een noodgeval?
Ik was het vaak met Koos Spee eens, maar in dit geval zeker: "Deelname aan het verkeer is een serieuze zaak, dan moet je je niet laten afleiden."
Overigens is het in Spanje ook verboden een BT oortje voor de telefoon te gebruiken in de auto.
Volgend jaar komen ze met de volgende idioterie; dat je poepzakjes en toiletpapier bij je moet hebben want in hoge nood kun je je niet concentreren op het verkeer... :mrgreen:
Het is weer een idee waar ze de komende weken, voornamelijk de buitenlandse, vakantie vierders weer een boete mee kunnen aannaaien.
Bert M schreef:Ik bel tegenwoordig zelfs in de auto niet meer handsfree. Het is echt een te grote afleiding. Bert M
Ik bel nooit in de auto of op de motor . . . mijn Volvo V70 heeft af-fabriek een complete telefoonvoorbereiding met bediening via het stuur (alleen het inzetten van een Simkaart is nog nodig), maar ook ik ben van mening dat telefoneren afleidt in het verkeer. Mijn RT heeft dat allemaal niet en dat laat ik graag zo . . .
Laatst gewijzigd door EileRT op 27 jun 2015, 19:36, 11 keer totaal gewijzigd.
Ik heb in de ene wagen een volledig handsfree bluetooth systeem zitten. Kan van alles aan gekoppeld worden vwb telefoons etc. Heb ik nooit gedaan.
En ook heb ik de garmin in de oudere auto (met bluetooth) niet gekoppeld aan een telefoon.
Als ik moet bellen dus eerst een parkeerplek opzoeken.
Als iemand mij wil bellen moet ie maar nummerweergave aan hebben staan, dan kan ik later terug bellen.
Geldt ook voor mijn eega....niet bellen onder het rijden, ook niet tijdens haar werk. (ook al is ze arts). De patient heeft er niets aan als de arts door een ongeval helemaal niet komt.
Ik reed gister voor mijn 'lol' op mijn motor in de spits over de A16, A20, A13, A4 en A12 van Dordrecht naar Den Haag. Geen haar op mijn hoofd dat ik een telefoon zou kunnen/willen beantwoorden; laat staan zelf bellen. Echter rond de klok van 22.00 reed ik over de A44 richting de A4 (Den Haag centrum richting Schiphol). Even naar huis gebeld. Onder deze omstandigheden vind ik dat wel verantwoord.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Wat zou hier op het forum de mening zijn over de controller(wiel) die als optie op de laatste nieuwe BMW's nabij de linker handgreep op het stuur is gemonteerd. Zou dat geen "gevaarlijk speeltje" zijn om te gebruiken/bedienen tijdens het rijden. Naar ik vernomen heb bedien je daar niet alleen de boordcomputer mee, maar ook (indien aanwezig) de navigatie, de radio, de ESA, de handvat- en buddyverwarming etc.
Ben benieuwd wie die "controller" geheel niet gebruikt/bedient tijdens het rijden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Dingeman schreef:Wat zou hier op het forum de mening zijn over de controller(wiel) die als optie op de laatste nieuwe BMW's nabij de linker handgreep op het stuur is gemonteerd. Zou dat geen "gevaarlijk speeltje" zijn om te gebruiken/bedienen tijdens het rijden. Naar ik vernomen heb bedien je daar niet alleen de boordcomputer mee, maar ook (indien aanwezig) de navigatie, de radio, de ESA, de handvat- en buddyverwarming etc.
Ben benieuwd wie die "controller" geheel niet gebruikt/bedient tijdens het rijden.
Ben het helemaal met je eens en ik kan je melden dat ik de controller niet gebruik tijdens het rijden. Voorafgaande aan de rit kies ik de juiste instellingen voor wat betreft de ESA, de verwarming, de weergave dashboard (bandenspanning) en voor de rest blijf ik er af.
Ik gebruik het controller wiel regelmatig, zeker op toertochten als volgt:
- elke morgen: check ik mijn bandennspanning en het oliepeil, als ik het aan het begin vergeet doe ik het alsnog onderweg
- onder de 15 graden zet ik mijn handverwarming ermee aan
- bij toertochten zoom ik veelvulidig de navigatie in en uit , erg handig
- inde bergen en heuvels zet ik vaak mijn esa demping van normaal naar hard
Leidt dat af? Als je de juiste menus niet meteen kunt vinden wel, maar na enige tijd gaat alles blindelings. Je kunt het meest gebruikte menu onder een snelknop zetten, en dan kun je je gewenste setting (demping of handverwarming) helemaal blind vinden. Ik vind dat het dan niet af leidt.
ik gebruik het "wiel" ook tijdens rijden. Zoals Hans al zegt even aan het begin wat controle. Tijdens het rijden wel eens esa veranderen (als het ineens hard gaat regenen zet ik hem wel op rain. Soms de temp als het kouder wordt, of nog resterende km. En ook wel eens soft/normal/hard van de ESA.
Natuurlijk ga je niet uitgebreid kijken hoe of wat. Kan me voorstellen dat als je recreatief rijdt dit minder zal gebeuren omdat je dan gewoon effe stopt en rust neemt en misschien het te weinig gebruikt om het blind te vinden. Maar goed dat weet ik niet.
Maar we moeten het niet overdrijven. Dan mag ook niemand meer in de auto roken, aan de radio zitten, drinken, eten, praten etc. en dat zie ik wel elke dag gebeuren. Dat lijd ook af (naast die stomme telefoon in de auto)
Lemoi schreef:ik gebruik het "wiel" ook tijdens rijden. Zoals Hans al zegt even aan het begin wat controle. Tijdens het rijden wel eens esa veranderen (als het ineens hard gaat regenen zet ik hem wel op rain. Soms de temp als het kouder wordt, of nog resterende km. En ook wel eens soft/normal/hard van de ESA.
Natuurlijk ga je niet uitgebreid kijken hoe of wat. Kan me voorstellen dat als je recreatief rijdt dit minder zal gebeuren omdat je dan gewoon effe stopt en rust neemt en misschien het te weinig gebruikt om het blind te vinden. Maar goed dat weet ik niet.
Maar we moeten het niet overdrijven. Dan mag ook niemand meer in de auto roken, aan de radio zitten, drinken, eten, praten etc. en dat zie ik wel elke dag gebeuren. Dat lijd ook af (naast die stomme telefoon in de auto)
Nou las ik dus in de berichtgeving van de VID (op Twitter) dat je als bestuurder inderdaad geen broodje meer mag eten in "La France"
Nico4sen schreef: Nou las ik dus in de berichtgeving van de VID (op Twitter) dat je als bestuurder inderdaad geen broodje meer mag eten in "La France"
Ja kunst, da's door de wegrestaurantlobby erdoor gedrukt... En heb je wel eens geprobeerd zo'n half stokbrood met vanalles erop en ertussen met 130km/h onderweg te eten? Dat zou verboden moeten worden. Ohnee, wacht...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nico4sen schreef: Nou las ik dus in de berichtgeving van de VID (op Twitter) dat je als bestuurder inderdaad geen broodje meer mag eten in "La France"
Ja kunst, da's door de wegrestaurantlobby erdoor gedrukt... En heb je wel eens geprobeerd zo'n half stokbrood met vanalles erop en ertussen met 130km/h onderweg te eten? Dat zou verboden moeten worden. Ohnee, wacht...
Valt op de motor inderdaad niet mee met zo'n half stokbrood :lol: :lol: :lol:
Is al bekend wanneer jengelende achterbankpassagiers of zeurende bijrijd(st)ers in Frankrijk verboden worden? Ach nee, zal wel niet want dan valt de hele toeristenindustrie op z'n gat
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit