Ventieldopjes en druk
Moderator: RT_Patrick
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Ventieldopjes en druk
Jammer dat de draad over ventieldopjes gesloten is. Ik vond de vraag over hoevel druk zulke dopje door middelpunt vliedende kracht kunnen tegenhouden toch wel aardig. Het is in elk geval een leuke som. Hier komt ie. Velgdiameter 0.187 m, bandiameter 0.288 m, snelheid 100 kmh = 27.8 m/s, metalen ventieldopje 2 gram, oppervlak van ventielopening (4.4 mm diameter, 15.2 mm2). We hebben hoeknsnelheid omega = v [in ms] / rBand = 96.4 rad/s. Versnelling a = omega^2 *rvelg = 1733 m/s^2 (173 maal de zwaartekracht). Kracht ventieldopje op ventielopening F = m * a = 3.47 N. Druk p = F/Aventiel = 228000 N/m2 = 2.3 bar.
Ergo, bij 100 km/h zou een ventieldopje van 2 gram net de bandenspanning kunnen opvangen. De som heeft geen enkel nut, maar is wellicht wel aardig als illustratie.
Theo Olsthoorn, Heemstede
Ergo, bij 100 km/h zou een ventieldopje van 2 gram net de bandenspanning kunnen opvangen. De som heeft geen enkel nut, maar is wellicht wel aardig als illustratie.
Theo Olsthoorn, Heemstede
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
De som zegt inderdaad nog maar heel weinig 

- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Ventieldopjes en druk
De getallen zelf zeggen mij helemaal niks helaas, niet mijn vakgebied zeg maar.
Toch: ik ga ervan uit dat ook met 200 km/uur de ventieldoppen hun werk doen, daar ze volgens mij:
a: drukverlies bij onbedoeld openenen door middelpunt vliedende kracht dienen op te vangen.
b: dienen te voorkomen dat er vuil in de ventielen komt (minder belangrijk voor bovenstaande stelling).
Toch: ik ga ervan uit dat ook met 200 km/uur de ventieldoppen hun werk doen, daar ze volgens mij:
a: drukverlies bij onbedoeld openenen door middelpunt vliedende kracht dienen op te vangen.
b: dienen te voorkomen dat er vuil in de ventielen komt (minder belangrijk voor bovenstaande stelling).
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ventieldopjes en druk
knap stukje wiskunde... Ik houd het bij de routine van een bandenspanningsmeter en een ouderwetse voetpomp voordat ik op de motor stap. Niet wetenschappelijk, maar wel zo praktisch.
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
Er zit ook nog een veer in het ventiel hé. Ik denk ook dat er over het algemeen weinig mensen zijn die luchtverlies in hun banden hebben bij hogere snelheden.
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Ventieldopjes en druk
De maten 0.187 m zijnde de diameter van het wiel en 0.288 m de diameter van de band kloppen volgens mij niet.
Dit gaat over kruiwagenwielen.
gr v Ciske
Dit gaat over kruiwagenwielen.
gr v Ciske
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Kan zijn dat die maten wat afwijken, ik moest ze opmeten met een lineaaltje in mijn Haynes handleiding en dan verschalen met de opgegeven wielbasis. Veel afwijken zullen ze echter niet.
Met die veer van Ciske heb ik inderdaad geen rekening gehouden.
Ik denk dat ventieldoppen vooral dienen om onbdedoeld vuil in het ventiel te voorkomen, want zandkorreltjes kunnen er gemakkelijk voor zorgen dat je een lek hebt in je ventiel. Door middelpunt vliedende kracht kan een ventieldopje nooit losraken of los schieten, zo'n dopje wordt daardoor alleen maar steviger vastgedrukt.
De som was natuurlijk vooral leuk om een keer uit te rekenen, en zoals gezegd dient geen enkel praktisch nut. Maar sommige dingen waarover gediscussieerd wordt kan je gewoon uitrekenen en soms is dat verhelderend. Ik vond het wel aardig dat de druk die een ventieldopje van 2 gram bij 100 kmh kan leveren ongeveer overeenkomt met de bandenspanning. Bij 200 kmh is dat dan viermaal zoveel. Die 2 gram heb ik van een foldertje op het internet over metalen ventieldopjes.
Theo Olsthoorn, Heemstede
Met die veer van Ciske heb ik inderdaad geen rekening gehouden.
Ik denk dat ventieldoppen vooral dienen om onbdedoeld vuil in het ventiel te voorkomen, want zandkorreltjes kunnen er gemakkelijk voor zorgen dat je een lek hebt in je ventiel. Door middelpunt vliedende kracht kan een ventieldopje nooit losraken of los schieten, zo'n dopje wordt daardoor alleen maar steviger vastgedrukt.
De som was natuurlijk vooral leuk om een keer uit te rekenen, en zoals gezegd dient geen enkel praktisch nut. Maar sommige dingen waarover gediscussieerd wordt kan je gewoon uitrekenen en soms is dat verhelderend. Ik vond het wel aardig dat de druk die een ventieldopje van 2 gram bij 100 kmh kan leveren ongeveer overeenkomt met de bandenspanning. Bij 200 kmh is dat dan viermaal zoveel. Die 2 gram heb ik van een foldertje op het internet over metalen ventieldopjes.
Theo Olsthoorn, Heemstede
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
Ik had ook al gezien dat je velgmaat niet in de buurt lag van die van onze motoren. Dus wel een behoorlijke afwijking. En dan natuurlijk het effect van de veer in het ventiel. Plastic ventieldopjes gaan kapot als je ze regelmatig goed vastzet. En natuurlijk door de veroudering van het plastic.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Ventieldopjes en druk
Nu we er toch over bezig zijn:
Wat zou het effect kunnen zijn als je het wiel uitbalanceert met een plastic ventieldopje en daarna een metalen dop plaatst? Of andersom.
Of is het verschil in gewicht te gering en merk je gewoon niets?
Wat zou het effect kunnen zijn als je het wiel uitbalanceert met een plastic ventieldopje en daarna een metalen dop plaatst? Of andersom.
Of is het verschil in gewicht te gering en merk je gewoon niets?

Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- siebke
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Ventieldopjes en druk
Logica: ooit heeft men bedacht om de ventielen aan de binnenzijde van de velg te plaatsen. Met de middelpuntvliedende kracht zou er dus lucht ín de band moeten komen als de middelpuntvliedende druk hoger wordt dan die waarmee de band is opgepompt, toch? :roll:
Is dat niet de reden dat de ventielen niet met de vulopening aan de buitenkant zijn gesitueerd, of zie ik iets anders over het hoofd? :lol: :lol:
Is dat niet de reden dat de ventielen niet met de vulopening aan de buitenkant zijn gesitueerd, of zie ik iets anders over het hoofd? :lol: :lol:
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
siebke schreef:Logica: ooit heeft men bedacht om de ventielen aan de binnenzijde van de velg te plaatsen. Met de middelpuntvliedende kracht zou er dus lucht ín de band moeten komen als de middelpuntvliedende druk hoger wordt dan die waarmee de band is opgepompt, toch? :roll:
Is dat niet de reden dat de ventielen niet met de vulopening aan de buitenkant zijn gesitueerd, of zie ik iets anders over het hoofd? :lol: :lol:
Dat hebben ze inderdaad bedacht daar zitten ze al jaren :lol:
Re: Ventieldopjes en druk
Lijkt me best lastig, zo'n ventieldopje in je loopvlak :mrgreen:
Mij lijkt dat ze in de bandenfabriek goed hebben nagedacht over deze constructie, gezien het feit dat er motorfietsen verkocht worden met topsnelheden van 300+. Geen enkele fabrikant zal in de krant willen lezen dat persoon X overleden is, omdat zijn ventielen van fabrikant Y niet tegen hoge snelheden kunnen.
Aad
Mij lijkt dat ze in de bandenfabriek goed hebben nagedacht over deze constructie, gezien het feit dat er motorfietsen verkocht worden met topsnelheden van 300+. Geen enkele fabrikant zal in de krant willen lezen dat persoon X overleden is, omdat zijn ventielen van fabrikant Y niet tegen hoge snelheden kunnen.
Aad
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Ventieldopjes en druk
Volgens mij zi je inderdaad de logica over het hoofd (of ik ben al jaren verkeerd geinformeerdsiebke schreef:Logica: ooit heeft men bedacht om de ventielen aan de binnenzijde van de velg te plaatsen. Met de middelpuntvliedende kracht zou er dus lucht ín de band moeten komen als de middelpuntvliedende druk hoger wordt dan die waarmee de band is opgepompt, toch? :roll:
Is dat niet de reden dat de ventielen niet met de vulopening aan de buitenkant zijn gesitueerd, of zie ik iets anders over het hoofd? :lol: :lol:

Door de middelpuntvliedende kracht zal de "pin" binnen in de ventiel naar de buitenkant van de velg (lees naar binnen) gedrukt worden.
Dan kan er dus lucht uit.
Deze beweging word alleen gehinderd door de veer achter de pin, en de luchtdruk in de band.
Er kan uiteraard nooit lucht een band in door deze kracht, daarvoor is alleen al de druk in de band te hoog.
- siebke
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Ventieldopjes en druk
Aha, dus naast dat een ventiel lastig is aan de loopvlakkant, is ook dat veertje uitgevonden en moet de bandendruk hoger zijn dan die uit de berekening. :-) En ik vond het druk meten en bandenpompen al zo'n gedoe bij dewhite schreef:knip....
Door de middelpuntvliedende kracht zal de "pin" binnen in de ventiel naar de buitenkant van de velg (lees naar binnen) gedrukt worden.
Dan kan er dus lucht uit.
Deze beweging word alleen gehinderd door de veer achter de pin, en de luchtdruk in de band.
Er kan uiteraard nooit lucht een band in door deze kracht, daarvoor is alleen al de druk in de band te hoog.




As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Ventieldopjes en druk
Dat hebt ik zondag uitgeprobeerd, ik merkte er niks van :)WaltzingMatilda schreef:Nu we er toch over bezig zijn:
Wat zou het effect kunnen zijn als je het wiel uitbalanceert met een plastic ventieldopje en daarna een metalen dop plaatst? Of andersom.
Of is het verschil in gewicht te gering en merk je gewoon niets?
- Zwiety
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
- Type: R1200RT
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
Re: Ventieldopjes en druk
Intrigerend vraagstuk.
Om ook een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen:
Lucht heeft ook massa. Als een band snel rond draait, zou dan de druk in de band aan de kant van het loopvlak (dus grootste omtrek) hoger zijn dan die aan de velgkant?
Dus bijv een achterband staat op 2,5bar. Is dan bij 200km/u de druk in de band aan de buitenrand bijv 2,6 en aan de velgrand 2,4bar?
En wat voor invloed heeft de vervorming van de band op die hoge snelheden? Immers de band rekt op/uit waardoor de omtrek toeneemt en de middelpuntvliedende kracht groter wordt?
Deze discussie stelt het onderzoekswerk van een bandenfabrikant toch wel in een interessant daglicht, niet?
Om ook een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen:
Lucht heeft ook massa. Als een band snel rond draait, zou dan de druk in de band aan de kant van het loopvlak (dus grootste omtrek) hoger zijn dan die aan de velgkant?
Dus bijv een achterband staat op 2,5bar. Is dan bij 200km/u de druk in de band aan de buitenrand bijv 2,6 en aan de velgrand 2,4bar?
En wat voor invloed heeft de vervorming van de band op die hoge snelheden? Immers de band rekt op/uit waardoor de omtrek toeneemt en de middelpuntvliedende kracht groter wordt?
Deze discussie stelt het onderzoekswerk van een bandenfabrikant toch wel in een interessant daglicht, niet?

Re: Ventieldopjes en druk
Laat ik dan ook eens een paar duitjes in het zakje doen;
Als je met je motor rijdt, warmt de band ook op en neemt de bandendruk toe.
Wat dacht je van de Ducatti Veyron, heeft wel speciale banden die het bij de topsnelheid van 400 + km/uur het maar een paar minuten uithouden bij die topsnelheod, maar heeft volgens mijn informatie nog steeds ventieldoppen.
Lucht is een mengsel en geen verbinding.
Door samenpersing en steeds diepere afkoeling kan lucht tot vloeistof worden gecondenseerd. Wanneer de dergelijke vloeibare lucht weer verdampt, ontwijkt er eerst bijna een zuivere stikstof, geleidelijk met meer zuurstof gemengd. Uiteindelijk blijft er bijna zuivere zuurstof over.
De dichtheid van droge lucht op zeeniveau is ongeveer 800 keer zo klein als de dichtheid van water. De massa van 1 liter water bij kamertemperatuur is 1000 gram, de massa van 1 liter lucht is dan 1,29 gram.
De ventieldop is primair bedoelt om vuil uit het ventiel te houden.
En secundair, als het ventiel faalt omdat er toch iets vuil in het ventiel gekomen is, te zorgen dat de band niet gelijk in 1 klap leeg is, maar in het ergste geval langzaam leeg loopt.
Daarom moet je ook altijd ff blazen in je ventieldopje voordat je deze terugschroeft op het ventiel!
Ik heb dat wel eens bij een voertuig meegemaakt, met plastic dopjes, er zat vuil in het ventiel en de band liep inderdaad langzaam leeg. Maar het plastic dopje vloog er niet af.
De 4-wielige hebben over het algemeen kleinere bandenmaten en daardoor draaien die banden veel sneller rond versus onze grotere bandenmaten bij gelijke snelheid.
En ze gebruiken dezelfde ventieldoppen. Ook plastic, rubber en metalen versies.
En ik ben redelijk fervent in het op peil houden van de "juiste" bandendruk, ik merk het direct als deze afwijkt.
Vooral op de motor merk ik dat effect van te lage bandendruk.
Als je met je motor rijdt, warmt de band ook op en neemt de bandendruk toe.

Wat dacht je van de Ducatti Veyron, heeft wel speciale banden die het bij de topsnelheid van 400 + km/uur het maar een paar minuten uithouden bij die topsnelheod, maar heeft volgens mijn informatie nog steeds ventieldoppen.
Lucht is een mengsel en geen verbinding.
Door samenpersing en steeds diepere afkoeling kan lucht tot vloeistof worden gecondenseerd. Wanneer de dergelijke vloeibare lucht weer verdampt, ontwijkt er eerst bijna een zuivere stikstof, geleidelijk met meer zuurstof gemengd. Uiteindelijk blijft er bijna zuivere zuurstof over.
De dichtheid van droge lucht op zeeniveau is ongeveer 800 keer zo klein als de dichtheid van water. De massa van 1 liter water bij kamertemperatuur is 1000 gram, de massa van 1 liter lucht is dan 1,29 gram.
De ventieldop is primair bedoelt om vuil uit het ventiel te houden.
En secundair, als het ventiel faalt omdat er toch iets vuil in het ventiel gekomen is, te zorgen dat de band niet gelijk in 1 klap leeg is, maar in het ergste geval langzaam leeg loopt.
Daarom moet je ook altijd ff blazen in je ventieldopje voordat je deze terugschroeft op het ventiel!
Ik heb dat wel eens bij een voertuig meegemaakt, met plastic dopjes, er zat vuil in het ventiel en de band liep inderdaad langzaam leeg. Maar het plastic dopje vloog er niet af.
De 4-wielige hebben over het algemeen kleinere bandenmaten en daardoor draaien die banden veel sneller rond versus onze grotere bandenmaten bij gelijke snelheid.
En ze gebruiken dezelfde ventieldoppen. Ook plastic, rubber en metalen versies.
En ik ben redelijk fervent in het op peil houden van de "juiste" bandendruk, ik merk het direct als deze afwijkt.
Vooral op de motor merk ik dat effect van te lage bandendruk.
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Ventieldopjes en druk
Maar even een Quote van de site van de bandenboer Michelin zelf:
"WAAROM IS HET BELANGRIJK HET VENTIELDOPJE TERUG TE PLAATSEN?"
"Een ventieldopje is onmisbaar om het ventiel luchtdicht af te sluiten. Bij hoge snelheden kan het ventiel door centrifugale krachten naar binnen worden getrokken met verlies van spanning als gevolg."
Uiteraard ook ter vookoming van vuilophoping.
Maar als ik mag kiezen heb ik liever vuil in mijn ventiel, dan geen lucht meer in mijn band. (zeker op hoge snelheid)
Blijft waarschijnlijk net als banden een persoonlijk idee, de een neigt meer naar het een, de ander meer naar het ander..
"WAAROM IS HET BELANGRIJK HET VENTIELDOPJE TERUG TE PLAATSEN?"
"Een ventieldopje is onmisbaar om het ventiel luchtdicht af te sluiten. Bij hoge snelheden kan het ventiel door centrifugale krachten naar binnen worden getrokken met verlies van spanning als gevolg."
Uiteraard ook ter vookoming van vuilophoping.
Maar als ik mag kiezen heb ik liever vuil in mijn ventiel, dan geen lucht meer in mijn band. (zeker op hoge snelheid)
Blijft waarschijnlijk net als banden een persoonlijk idee, de een neigt meer naar het een, de ander meer naar het ander..
Laatst gewijzigd door white op 13 mei 2015, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Ventieldopjes en druk
"WAAROM IS HET BELANGRIJK HET VENTIELDOPJE TERUG TE PLAATSEN?"
"Een ventieldopje is onmisbaar om het ventiel luchtdicht af te sluiten. Bij hoge snelheden kan het ventiel door centrifugale krachten naar binnen worden getrokken met verlies van spanning als gevolg."
Geweldige onderbouwing van mijn opmerking in een eerder ventieldopjesdraadje. Blij mee. Over het gebruik van middelpuntvliedend: das toch gewoon hetzelfde als centrifugaal? (zie deze quote uit het etymologisch woordenboek)
centrifugaal bn. ‘middelpuntvliedend’
Nnl. in de samenstelling centrifugaalkracht ‘middelpuntvliedende kracht’ [1824; Weiland], centrifugaal ‘middelpuntvliedend’ [1872; Dale].
Ontleend aan Engels centrifugal [1687; OED], een afleiding van Neolatijn centrifugus ‘middelpuntvliedend’, een woord bedacht door Sir Isaac Newton (Principia 1687) op basis van Latijn centrum ‘middelpunt’, zie → centrum, en Latijn fugere ‘vluchten’, zie → fuga.
"Een ventieldopje is onmisbaar om het ventiel luchtdicht af te sluiten. Bij hoge snelheden kan het ventiel door centrifugale krachten naar binnen worden getrokken met verlies van spanning als gevolg."
Geweldige onderbouwing van mijn opmerking in een eerder ventieldopjesdraadje. Blij mee. Over het gebruik van middelpuntvliedend: das toch gewoon hetzelfde als centrifugaal? (zie deze quote uit het etymologisch woordenboek)
centrifugaal bn. ‘middelpuntvliedend’
Nnl. in de samenstelling centrifugaalkracht ‘middelpuntvliedende kracht’ [1824; Weiland], centrifugaal ‘middelpuntvliedend’ [1872; Dale].
Ontleend aan Engels centrifugal [1687; OED], een afleiding van Neolatijn centrifugus ‘middelpuntvliedend’, een woord bedacht door Sir Isaac Newton (Principia 1687) op basis van Latijn centrum ‘middelpunt’, zie → centrum, en Latijn fugere ‘vluchten’, zie → fuga.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Effect van de massa van de lucht in de band bij het rijden.
Middelpuntvliedend en centrifugaal is inderdaad hetzelfde, maar middelpuntvliedend vind ik persoonlijk mooier Nederlands.
Iemand vroeg zich nog af in hoeverre de massa van de lucht in de band nog een uitmaakt voor de druk tijdens het rijden.
Ik doe hier een gooi: Door de zwaartekracht wordt lucht samengedrukt, daarom is de druk op aarde hoger dan in de wolken. De druk halvert ongeveer met de helft per 5 km in het zwaartekrachtsveld van de aarde. Dus op de Kilimanjaro is de luchtdruk de helft van die op de grond, ongeveer, en 2 km boven de Mount Everest, op 10 km hoogte, weer de helft dus een kwart. De middelpunt vliedende kracht geeft een versnelling en die kan je direct vergelijken met die van de zwaartekracht, want dat is ook een versnelling. Het ventieldopje bij 100 km/h ondervond zo door de middelpuntvliedende kracht een versnelling die ongeveer gelijk is aan 175 maal de zwaartekracht. Ergo vermindert de druk bij deze versnelling met de helft per 5000/175 = ongeveer 28 m. De druk aan de binnenkant van de band zal dan ongever met een factor exp(-d/(ln(2)*28)) = 0.995 afnemen. Dus zeg van 2.50 bar 2.49 afnemen. Hierbij is d de luchtdikte van de band, hiervoor heb ik 0.10 m genomen. Het effect van de temperatuur van de band tijdens het rijden wordt geacht te zitten in de luchtdruk, dus zeg 2.5 bar in plaats van 2.2 of zo.
Theo Olsthoorn, Heemstede
Middelpuntvliedend en centrifugaal is inderdaad hetzelfde, maar middelpuntvliedend vind ik persoonlijk mooier Nederlands.
Iemand vroeg zich nog af in hoeverre de massa van de lucht in de band nog een uitmaakt voor de druk tijdens het rijden.
Ik doe hier een gooi: Door de zwaartekracht wordt lucht samengedrukt, daarom is de druk op aarde hoger dan in de wolken. De druk halvert ongeveer met de helft per 5 km in het zwaartekrachtsveld van de aarde. Dus op de Kilimanjaro is de luchtdruk de helft van die op de grond, ongeveer, en 2 km boven de Mount Everest, op 10 km hoogte, weer de helft dus een kwart. De middelpunt vliedende kracht geeft een versnelling en die kan je direct vergelijken met die van de zwaartekracht, want dat is ook een versnelling. Het ventieldopje bij 100 km/h ondervond zo door de middelpuntvliedende kracht een versnelling die ongeveer gelijk is aan 175 maal de zwaartekracht. Ergo vermindert de druk bij deze versnelling met de helft per 5000/175 = ongeveer 28 m. De druk aan de binnenkant van de band zal dan ongever met een factor exp(-d/(ln(2)*28)) = 0.995 afnemen. Dus zeg van 2.50 bar 2.49 afnemen. Hierbij is d de luchtdikte van de band, hiervoor heb ik 0.10 m genomen. Het effect van de temperatuur van de band tijdens het rijden wordt geacht te zitten in de luchtdruk, dus zeg 2.5 bar in plaats van 2.2 of zo.
Theo Olsthoorn, Heemstede
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
Ik heb persoonlijk meer schrik van vuil in het ventiel. Dan krijg je van die langzaam leeglopende banden of banden die na het op spanning zetten ineens leeg lopen. Ik wil nog wel graag weten bij welke snelheid er dan wel lucht zou kunnen ontsnappen. De plastic dopjes sluiten namelijk echt niet luchtdicht af en die zijn toch ook jaren gebruikt.
- HansD
- Berichten: 3351
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Ventieldopjes en druk
Aardige theorie maar volgens mij klopt het niet. Je vergelijkt een situatie van lucht die vrij kan bewegen rond de aarde met die van overdruk in de band. Als je gelijk zou hebben zou in de band aan de kant van de velg een lagere druk moeten ontstaan dan de buitenlucht en daardoor de band enorm moeten deformereren. Door de overdruk en de veerkracht van de band gebeurt dat volgens mij niet. Daarnaast vraag ik me af of de lucht in de band wel helemaal mee beweegt. Gas gedraagt zich heel anders dan vaste stof en vloeistof. Het is wel een interessant probleem en ik ga er nog eens verder over nadenken.
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Ventieldopjes en druk
De R1150R van mijn vrouw verliest met 0 km/u zo'n 0,3 bar per week... Hoe krijg ik dat vuil uit het ventiel?
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Vuil uit je ventiel? Paar keer flink laten blazen en weer oppompen, en als dat niet helpt ventiel vervangen.
De som laat zien dat er door de massa van de lucht zelf wel een beetje drukverschil ontstaat binnen de rijdende band, waarbij de druk tijdens het rijden aan de loopvlakkant wat meer is dan aan de velgkant. Maar tegelijkertijd zie je hoe weinig dit verschil is, namelijk een honderdeste van een bar bij 100 km/h, en dus vier honderdsten bij 200 km/h. De luchtmoleculen betwegen in de band vrij in willekeurige richtingen, maar draaien gemiddeld wel gewoon met de band mee, net zoals de lucht van de aarde gemiddeld met de aarde meedraait. Zou dat niet het geval zijn, zeg dat de lucht stil zou staan en de aarde eronder door beweegt, dan zou het 1670 km/h permanent waaien aan de evenaar en 980 km/h bij ons op 54 graden noorder breedte. Het waait wel eens hard bij ons, maar zo hard nu ook weer niet, en bovendien zou de wind dan permanent uit het oosten waaien, en dat doet het voor zover ik weet ook niet.
De gemiddelde snelheid van individuele vrij bewegende luchtmolecuren bij kamertemperatuur is overigens ongeveer 450 m/s (1620 km/h). Ze schieten daarbij in willekeurige richtingen zodat de lucht als geheel geen snelheid heeft, behalve als het waait natuurlijk. Als er een stelletje van die luchtmoleculen ergens een beetje dichter bij elkaar zitten dan elders, geeft dat door al die botsingen een drukgolf, geluid, die zich op kamertemperatuur met 343 m/s (1260 km/h) naar alle kanten uitbreidt.
Theo Olsthoorn, Heemstede.
De som laat zien dat er door de massa van de lucht zelf wel een beetje drukverschil ontstaat binnen de rijdende band, waarbij de druk tijdens het rijden aan de loopvlakkant wat meer is dan aan de velgkant. Maar tegelijkertijd zie je hoe weinig dit verschil is, namelijk een honderdeste van een bar bij 100 km/h, en dus vier honderdsten bij 200 km/h. De luchtmoleculen betwegen in de band vrij in willekeurige richtingen, maar draaien gemiddeld wel gewoon met de band mee, net zoals de lucht van de aarde gemiddeld met de aarde meedraait. Zou dat niet het geval zijn, zeg dat de lucht stil zou staan en de aarde eronder door beweegt, dan zou het 1670 km/h permanent waaien aan de evenaar en 980 km/h bij ons op 54 graden noorder breedte. Het waait wel eens hard bij ons, maar zo hard nu ook weer niet, en bovendien zou de wind dan permanent uit het oosten waaien, en dat doet het voor zover ik weet ook niet.
De gemiddelde snelheid van individuele vrij bewegende luchtmolecuren bij kamertemperatuur is overigens ongeveer 450 m/s (1620 km/h). Ze schieten daarbij in willekeurige richtingen zodat de lucht als geheel geen snelheid heeft, behalve als het waait natuurlijk. Als er een stelletje van die luchtmoleculen ergens een beetje dichter bij elkaar zitten dan elders, geeft dat door al die botsingen een drukgolf, geluid, die zich op kamertemperatuur met 343 m/s (1260 km/h) naar alle kanten uitbreidt.
Theo Olsthoorn, Heemstede.
- HansD
- Berichten: 3351
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Ventieldopjes en druk
Ik begrijp het niet meer. Volgens je eerste post zou de druk bij 175 km/uur met een factor 0.995 afnemen. Dus praktisch tot nul reduceren. En nu zeg je dat het maar een fractie is?
Hoe zit het nu?

Hoe zit het nu?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
Jeroen1969 schreef:De R1150R van mijn vrouw verliest met 0 km/u zo'n 0,3 bar per week... Hoe krijg ik dat vuil uit het ventiel?
Je kan ook bij de pomp het ventiel even verwijderen en terug zetten en de band opnieuw op spanning zetten. Maar de kans is groter dat er een spijker in je band zit . Dan loopt de band meestal ook langzaam leeg.
- aantzeetje
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Ventieldopjes en druk
Waarschijnlijk heeft de bandenboer bij het plaatsen van een nieuwe band het "binnenwerk" van het ventiel niet vernieuwd en het oude er terug ingedraaid. Dat pietluttige rubbertje kan dat niet hebben en wordt vaak beschadigd waardoor er bandendruk verlies ontstaat. Even bij de bandenboer langsgaan en 2 (voor en achter) nieuwe laten plaatsen. Bij volgende wissel EISEN dat deze er nieuwe in plaatst. Als je zelf zo een sleuteltje hebt kan je het zelf doen of eerst eens proberen met wat aan te draaien.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ventieldopjes en druk
De middelpuntvliedende kracht is een schijnkracht en dus geen echte. We geven het 'ontbreken van een middelpuntzoekende kracht' de naam 'middelpuntvliedend omdat we het anders niet snappen 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Dag Baird,
je zou maar een ventieldopje zijn dat zich op een velg bevindt van een motor die 100 km/h rijdt ! Je zou dan door de middelpunt vliedende kracht voelen dat je met 175 keer de zwaartekracht, dus 175 keer je gewoonlijke gewicht als dopje tegen het ventiel naar buiten wordt gedrukt. Nou die kracht is heel reëel. Hij komt door de voortdurende versnelling omdat je in de bocht van de ronddraaiende velg steeds van richting verandert. Kracht en versnelling zijn in de fysica precies hetzelfde. Volgens Einstein is zwaartekracht niets anders dan kromming in de tijdruimte waar we met zijn allen doorheen vliegen. We hangen dus als het ware steeds in de bocht en voelen daardoor zwaartekracht.
Theo Olsthoorn, Heemstede
je zou maar een ventieldopje zijn dat zich op een velg bevindt van een motor die 100 km/h rijdt ! Je zou dan door de middelpunt vliedende kracht voelen dat je met 175 keer de zwaartekracht, dus 175 keer je gewoonlijke gewicht als dopje tegen het ventiel naar buiten wordt gedrukt. Nou die kracht is heel reëel. Hij komt door de voortdurende versnelling omdat je in de bocht van de ronddraaiende velg steeds van richting verandert. Kracht en versnelling zijn in de fysica precies hetzelfde. Volgens Einstein is zwaartekracht niets anders dan kromming in de tijdruimte waar we met zijn allen doorheen vliegen. We hangen dus als het ware steeds in de bocht en voelen daardoor zwaartekracht.
Theo Olsthoorn, Heemstede
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Metalen ventieldopje goed voor de veiligheid.
Het mooie van een ventieldopje met wat gewicht, dus een metalen dopje van zeg 2 gram, is dat het een extra veiligheid geeft tegen leeglopen van de band tijdens het rijden met voldoende snelheid. We hebben immers eerder berekend dat een dopje van 2 gram bij 100 km/h een bandenspanning van 2.5 bar kan tegenhouden. Dat betekent dat een band die door een vuiltje in het ventiel gewoonlijk langzaam leegloopt, bij 100 km/h of sneller door een ventieldopje van 2 gr (met oringeje natuurlijk) niet niet meer verder leeg kan lopen omdat het dopje dan de bandenspanning weerstaat. Da's toch wel een veilig gevoel en wellicht reden om toch maar metalen dopjes aan te schaffen voor het geval je die nog niet mocht hebben.
Veertje dat het ventielpennetje tegenhoudt is essentieel voor de veiligheid.
Er is ook iets gezegd over het ventielpennetje waarmee je het ventiel kunt opendrukken en heb bijbehorende veertje dat het ventiel normaliter dicht houdt. Het ventielpennetje heeft natuurlijk de neiging bij het rijden naar buiten te worden geslingerd, waarbij het ventiel open zou kunnen gaan. Het veertje moet dat voorkomen. Dat betekent dat het veertje en zijn sterkte best belangrijk is. Je zou je kunnen voorstellen dat een veertje dat bij 200 km/h het ventiel nog dichthoudt, dat bij bijvoorbeeld 300 km/h niet meer zou kunnen. In zo'n geval zou je band dus bij zeer hoge snelheden het gevaar lopen juist lucht te verliezen. Dus dat veertje is echt essentieel voor de veiligheid tijdens het rijden en moet voldoende sterk zijn.
Theo Olsthoorn, Heemstede
Het mooie van een ventieldopje met wat gewicht, dus een metalen dopje van zeg 2 gram, is dat het een extra veiligheid geeft tegen leeglopen van de band tijdens het rijden met voldoende snelheid. We hebben immers eerder berekend dat een dopje van 2 gram bij 100 km/h een bandenspanning van 2.5 bar kan tegenhouden. Dat betekent dat een band die door een vuiltje in het ventiel gewoonlijk langzaam leegloopt, bij 100 km/h of sneller door een ventieldopje van 2 gr (met oringeje natuurlijk) niet niet meer verder leeg kan lopen omdat het dopje dan de bandenspanning weerstaat. Da's toch wel een veilig gevoel en wellicht reden om toch maar metalen dopjes aan te schaffen voor het geval je die nog niet mocht hebben.
Veertje dat het ventielpennetje tegenhoudt is essentieel voor de veiligheid.
Er is ook iets gezegd over het ventielpennetje waarmee je het ventiel kunt opendrukken en heb bijbehorende veertje dat het ventiel normaliter dicht houdt. Het ventielpennetje heeft natuurlijk de neiging bij het rijden naar buiten te worden geslingerd, waarbij het ventiel open zou kunnen gaan. Het veertje moet dat voorkomen. Dat betekent dat het veertje en zijn sterkte best belangrijk is. Je zou je kunnen voorstellen dat een veertje dat bij 200 km/h het ventiel nog dichthoudt, dat bij bijvoorbeeld 300 km/h niet meer zou kunnen. In zo'n geval zou je band dus bij zeer hoge snelheden het gevaar lopen juist lucht te verliezen. Dus dat veertje is echt essentieel voor de veiligheid tijdens het rijden en moet voldoende sterk zijn.
Theo Olsthoorn, Heemstede
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
Maar de uitkomst van jou soms is nog totaal verkeerd omdat je velg maat en bandenmaat onjuist was. Dus even een correctie graag.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
aantzeetje schreef:Waarschijnlijk heeft de bandenboer bij het plaatsen van een nieuwe band het "binnenwerk" van het ventiel niet vernieuwd en het oude er terug ingedraaid. Dat pietluttige rubbertje kan dat niet hebben en wordt vaak beschadigd waardoor er bandendruk verlies ontstaat. Even bij de bandenboer langsgaan en 2 (voor en achter) nieuwe laten plaatsen. Bij volgende wissel EISEN dat deze er nieuwe in plaatst. Als je zelf zo een sleuteltje hebt kan je het zelf doen of eerst eens proberen met wat aan te draaien.
Een goede bandenboer vernieuwd het ventiel compleet en niet alleen het binnenwerk.
- aantzeetje
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Ventieldopjes en druk
k zia dat bij een RT met metalen ventielen op de velg (ivm RDC) nog zo snel niet gebeuren
Als je een rubber ventiel hebt, dan wel ja. Maar de meesten sparen een paar cent uit en vernieuwen het niet, tenzij je ze er op attent maakt.

- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
Maar er rijden heel veel mensen rond met de gewone rubber ventielen.
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Beste Ton1959,
Als de maten van het wiel die ik bij het berekenen heb gebruikt een beetje fout zijn is de uitkomst niet totaal fout, maar ook een beetje fout. Volgens mij, dan toch in elk geval goed genoeg om een idee te krijgen. Het maakt voor de conclusies niet veel uit of wat ik voor 100 km/h heb berekend bij preciezere velg- en bandenmaten voor 104 of 96 km/h geldt, zou ik zeggen. Zoals gezegd heb ik de velg- en buitenbandmaat en de wielbasis gemeten met een lineaaltje op de zijfoto van de R1150RT in mijn Haynes manual en dan via de wielbasis die inde manual is gegeven omgerekend naar meters. Natuurlijk is dat niet helemaal precies, maar dat is zo'n beetje net zo fout als de verandering van de buitenmaat door het wat harder of minder hard oppompen van de band, zou ik dan denken?
Theo Olsthoorn, Heemstede
Als de maten van het wiel die ik bij het berekenen heb gebruikt een beetje fout zijn is de uitkomst niet totaal fout, maar ook een beetje fout. Volgens mij, dan toch in elk geval goed genoeg om een idee te krijgen. Het maakt voor de conclusies niet veel uit of wat ik voor 100 km/h heb berekend bij preciezere velg- en bandenmaten voor 104 of 96 km/h geldt, zou ik zeggen. Zoals gezegd heb ik de velg- en buitenbandmaat en de wielbasis gemeten met een lineaaltje op de zijfoto van de R1150RT in mijn Haynes manual en dan via de wielbasis die inde manual is gegeven omgerekend naar meters. Natuurlijk is dat niet helemaal precies, maar dat is zo'n beetje net zo fout als de verandering van de buitenmaat door het wat harder of minder hard oppompen van de band, zou ik dan denken?
Theo Olsthoorn, Heemstede
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
Maar de maten waren niet een beetje fout in jou berekening maar behoorlijk onjuist omdat jij maten van kruiwagenwielen genomen hebt dus dat geeft een flinke afwijking. Dus het geeft totaal geen idee over de juiste uitkomst. Als je berekening echt juist is moet je kunnen zeggen bij welke snelheid mijn banden gaan leeg lopen als ik geen metalen ventieldopjes zou gebruiken.tmolsth schreef:Beste Ton1959,
Als de maten van het wiel die ik bij het berekenen heb gebruikt een beetje fout zijn is de uitkomst niet totaal fout, maar ook een beetje fout. Volgens mij, dan toch in elk geval goed genoeg om een idee te krijgen. Het maakt voor de conclusies niet veel uit of wat ik voor 100 km/h heb berekend bij preciezere velg- en bandenmaten voor 104 of 96 km/h geldt, zou ik zeggen. Zoals gezegd heb ik de velg- en buitenbandmaat en de wielbasis gemeten met een lineaaltje op de zijfoto van de R1150RT in mijn Haynes manual en dan via de wielbasis die inde manual is gegeven omgerekend naar meters. Natuurlijk is dat niet helemaal precies, maar dat is zo'n beetje net zo fout als de verandering van de buitenmaat door het wat harder of minder hard oppompen van de band, zou ik dan denken?
Theo Olsthoorn, Heemstede
- HansD
- Berichten: 3351
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Ventieldopjes en druk
Prima als je hier niet op in gaat, maar dan ben ik klaar met dit chaotische draadje.HansD schreef:Ik begrijp het niet meer. Volgens je eerste post zou de druk bij 175 km/uur met een factor 0.995 afnemen. Dus praktisch tot nul reduceren. En nu zeg je dat het maar een fractie is?![]()
Hoe zit het nu?
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Dag Hans,
ik wil best op je vraag ingaan, maar ik begrijp hem niet helemaal. Ik heb het nergens over 175 km/h gehad, maar dat een dopje op de velg van een motor die 100 km/h rijdt zo hardt in het rond wordt geslingerd dat het dopje op een (denkbeeldige) weegschaal die ook aan de velg vastzit en meebeweegt, 175 keer meer zou "wegen" dan wanneer de motor stil staat.
Luchtdruk in het zwaartekrachtsveld van de aarde halveert per 5000 hoogtemeters. Bij 175 keer de zwaartekracht, zoals in de rotertende band bij 100 km/h neemt de luchtdruk naar binnen toe met de helft af in 5000/175 = 28 m. Dus over een afstandje van 10 cm, ongeveer de afstand vanaf de buitenkant van de velg tot de binnenkant van het loopvlak van de band is dit vééééél minder dan de helft, namelijk ca. 0.01 bar, zodat wanneer de luchspanning in de band tegen de binnenkant van het loopvlak 2.50 bar zou zijn, deze 2.49 bar zal zijn aan de buitenkant van de velg (binnen de band-velg combinatie uiteraard). Dit bij 100 km/h. Dus een heel klein beetje, nauwelijks meetbaar, maar wel aanwezig.
Zoiets
Theo Olsthoorn, Heemstede
ik wil best op je vraag ingaan, maar ik begrijp hem niet helemaal. Ik heb het nergens over 175 km/h gehad, maar dat een dopje op de velg van een motor die 100 km/h rijdt zo hardt in het rond wordt geslingerd dat het dopje op een (denkbeeldige) weegschaal die ook aan de velg vastzit en meebeweegt, 175 keer meer zou "wegen" dan wanneer de motor stil staat.
Luchtdruk in het zwaartekrachtsveld van de aarde halveert per 5000 hoogtemeters. Bij 175 keer de zwaartekracht, zoals in de rotertende band bij 100 km/h neemt de luchtdruk naar binnen toe met de helft af in 5000/175 = 28 m. Dus over een afstandje van 10 cm, ongeveer de afstand vanaf de buitenkant van de velg tot de binnenkant van het loopvlak van de band is dit vééééél minder dan de helft, namelijk ca. 0.01 bar, zodat wanneer de luchspanning in de band tegen de binnenkant van het loopvlak 2.50 bar zou zijn, deze 2.49 bar zal zijn aan de buitenkant van de velg (binnen de band-velg combinatie uiteraard). Dit bij 100 km/h. Dus een heel klein beetje, nauwelijks meetbaar, maar wel aanwezig.
Zoiets
Theo Olsthoorn, Heemstede
- HansD
- Berichten: 3351
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Ventieldopjes en druk
Ik heb nog nooit gehoord van een band waarin de druk verminderde door te hard rijden, met of zonder een ventieldopje. Dus het verhaal over het ventielveertje is onzin of tenminste gezocht: kennelijk zijn de veertjes ruim bemeten op hun job.
Daarnaast is het gewicht van het ventieldopje totaal niet interessant omdat deze zit vast geschroefd. Deze schroefkracht zal bij falen van het ventielveertje een veel belangrijker rol spelen dan het gewicht van het dopje. Afgezien dat die berekening zowiezo niet klopt (zie commentaar van Ton) is deze dus ook niet erg relevant.
Daarnaast is het gewicht van het ventieldopje totaal niet interessant omdat deze zit vast geschroefd. Deze schroefkracht zal bij falen van het ventielveertje een veel belangrijker rol spelen dan het gewicht van het dopje. Afgezien dat die berekening zowiezo niet klopt (zie commentaar van Ton) is deze dus ook niet erg relevant.
- Zwiety
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
- Type: R1200RT
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
Re: Ventieldopjes en druk
Ik heb het draadje weer eens doorgelezen. En volgens mij zijn de volgende zaken nu besproken:
Bandenmaat:
Een Michelin pilot Road 4 GT Met de maat 180/55 zr 17 heeft een 17 inch velg met een loopvlak van 180mm en een wanhoopte van 55% van het loopvlak.
Dus de doorsnede van de velg is 17 x 2,54cm is 43,18cm. De diameters is dan 21,59cm
De wangdikte van de band is dus 180mm x 55% is 10,175cm. De buitenkant (doorsnede) is dus de velgmaat plus 2 x de wangdikte is 43,18+10,175+10,175=63,54cm. De diameter is dan 31,77cm
Mijn ventieldopje zit ongeveer op 20,1cm uit het hart van de achteras.
TS gaat in zijn rekensom uit van een velgdiameter van 18,5 cm terwijl deze bij de genoemde band 21,59cm is. De diameter van de band is in de som 28,8 cm terwijl die voor de genoemde band 31,77cm is. Tot slot zit het ventieldopje op 20,1cm.
TS heeft berekend dat bij een banddruk van 2,5 bar en een snelheid van 100km/uur de lucht in de band aan de velgkant een factor 0,995 is van de originele druk. Ik vertaal dat als een banddruk velg van 2,49bar en banddruk buitenzijde band van 2,51bar. In het hart van de band blijft de luchtdruk op 2,5bar (?).
Maar het ventiel staat dichter bij de as doordat deze aan de binnenzijde Op de velg zit. Dit is bij mijn genoemde band ongeveer 1,49cm dichter bij de as. Mag ik dan aannemen dat de banddruk ter hoogte van het ventieldopje richting de 2,48bar gaat (uitgaande van die 100km/u)?
Als dat zo is heeft het veertje in het ventiel dus minder tegendrukvanuit de band en zou dus makkelijker door de centrifugaalkracht naar binnen geduwd kunnen worden. De veerkracht van het pinnetje zou dus zodanig veel veerkracht moeten hebben dat het bij Vmax van het voertuig de verminderde banddruk in het ventiel kan compenseren.
Tegelijkertijd zou het metalen ventieldopje als gevolg van de snelheid van 100km/u (inmiddels 175x de zwaartekracht van 2gr is 350gr) met 350gr op het ventiel gedrukt worden en neemt de druk zoals gezegd aan de bandzijde in het ventiel af naar 2,48bar.
Heb ik het tot zover goed samengevat?
Maar al dit rekenwerk heeft mij er nog niet van overtuigd om voor metalen danwel rubber ventieldopjes te kiezen. Alleen het argument vuil in het ventiel en tegenhouden van weglekkende lucht uit de band staat nog.
Toch?
Edit: tijdens het typen is er alweer gereageerd. Wellicht nu wat dubbelingen
Edit2:st
mme autocorrectie. Paar typo,s weggehaald.
Bandenmaat:
Een Michelin pilot Road 4 GT Met de maat 180/55 zr 17 heeft een 17 inch velg met een loopvlak van 180mm en een wanhoopte van 55% van het loopvlak.
Dus de doorsnede van de velg is 17 x 2,54cm is 43,18cm. De diameters is dan 21,59cm
De wangdikte van de band is dus 180mm x 55% is 10,175cm. De buitenkant (doorsnede) is dus de velgmaat plus 2 x de wangdikte is 43,18+10,175+10,175=63,54cm. De diameter is dan 31,77cm
Mijn ventieldopje zit ongeveer op 20,1cm uit het hart van de achteras.
TS gaat in zijn rekensom uit van een velgdiameter van 18,5 cm terwijl deze bij de genoemde band 21,59cm is. De diameter van de band is in de som 28,8 cm terwijl die voor de genoemde band 31,77cm is. Tot slot zit het ventieldopje op 20,1cm.
TS heeft berekend dat bij een banddruk van 2,5 bar en een snelheid van 100km/uur de lucht in de band aan de velgkant een factor 0,995 is van de originele druk. Ik vertaal dat als een banddruk velg van 2,49bar en banddruk buitenzijde band van 2,51bar. In het hart van de band blijft de luchtdruk op 2,5bar (?).
Maar het ventiel staat dichter bij de as doordat deze aan de binnenzijde Op de velg zit. Dit is bij mijn genoemde band ongeveer 1,49cm dichter bij de as. Mag ik dan aannemen dat de banddruk ter hoogte van het ventieldopje richting de 2,48bar gaat (uitgaande van die 100km/u)?
Als dat zo is heeft het veertje in het ventiel dus minder tegendrukvanuit de band en zou dus makkelijker door de centrifugaalkracht naar binnen geduwd kunnen worden. De veerkracht van het pinnetje zou dus zodanig veel veerkracht moeten hebben dat het bij Vmax van het voertuig de verminderde banddruk in het ventiel kan compenseren.
Tegelijkertijd zou het metalen ventieldopje als gevolg van de snelheid van 100km/u (inmiddels 175x de zwaartekracht van 2gr is 350gr) met 350gr op het ventiel gedrukt worden en neemt de druk zoals gezegd aan de bandzijde in het ventiel af naar 2,48bar.
Heb ik het tot zover goed samengevat?
Maar al dit rekenwerk heeft mij er nog niet van overtuigd om voor metalen danwel rubber ventieldopjes te kiezen. Alleen het argument vuil in het ventiel en tegenhouden van weglekkende lucht uit de band staat nog.
Toch?
Edit: tijdens het typen is er alweer gereageerd. Wellicht nu wat dubbelingen

Edit2:st

Laatst gewijzigd door Zwiety op 15 mei 2015, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- aantzeetje
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Ventieldopjes en druk
Klopt. Want in tegenstelling tot plastieken dopjes bevatten elke Al of Cr dopjes een dichtingsring wat een plastieken niet heeft. Enige voordeel. PuntMaar al dit rekenwerk heeft mij er nog niet van overtuigd om voor metalen dan wel rubber ventieldopjes te kiezen. Alleen het argument vuil in het ventiel en tegenhouden van weglekkende lucht uit de band staat nog.
Toch?
Vuil in het ventiel? Waarom denk je dat ze de band eerst opblazen tot x kg voordat ze het innerventiel er weer indraaien? Juist, om het eventueel vuilresidu er uit te blazen vanuit de band naar buiten toe.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ventieldopjes en druk
Niet boos worden maarZwiety schreef:Ik heb het draadje weer eens doorgelezen. En volgens mij zijn de volgende zaken nu besproken:
Bandenmaat:
Een Michelin pilot Road 4 GT Met de maat 180/55 zr 17 heeft een 17 inch velg met een loopvlak van 180mm en een wanhoopte van 55% van het loopvlak.
Dus de doorsnede van de velg is 17 x 2,54cm is 43,18cm. De diameters is dan 21,59cm
De wangdikte van de band is dus 180mm x 55% is 10,175cm. De buitenkant (doorsnede) is dus de velgmaat plus 2 x de wangdikte is 43,18+10,175+10,175=63,54cm. De diameter is dan 31,77cm
Mijn ventieldopje zit ongeveer op 20,1cm uit het hart van de achteras.
TS gaat in zijn rekensom uit van een velgdiameter van 18,5 cm terwijl deze bij de genoemde band 21,59cm is. De diameter van de band is in de som 28,8 cm terwijl die voor de genoemde band 31,77cm is. Tot slot zit het ventieldopje op 20,1cm.
TS heeft berekend dat bij een banddruk van 2,5 bar en een snelheid van 100km/uur de lucht in de band aan de velgkant een factor 0,995 is van de originele druk. Ik vertaal dat als een banddruk velg van 2,49bar en banddruk buitenzijde band van 2,51bar. In het hart van de band blijft de luchtdruk op 2,5bar (?).
Maar het ventiel staat dichter bij de as doordat deze aan de binnenzijde Op de velg zit. Dit is bij mijn genoemde band ongeveer 1,49cm dichter bij de as. Mag ik dan aannemen dat de banddruk ter hoogte van het ventieldopje richting de 2,48bar gaat (uitgaande van die 100km/u)?
Als dat zo is heeft het veertje in het ventiel dus minder tegendrukvanuit de band en zou dus makkelijker door de centrifugaalkracht naar binnen geduwd kunnen worden. De veerkracht van het pinnetje zou dus zodanig veel veerkracht moeten hebben dat het bij Vmax van het voertuig de verminderde banddruk in het ventiel kan compenseren.
Tegelijkertijd zou het metalen ventieldopje als gevolg van de snelheid van 100km/u (inmiddels 175x de zwaartekracht van 2gr is 350gr) met 350gr op het ventiel gedrukt worden en neemt de druk zoals gezegd aan de bandzijde in het ventiel af naar 2,48bar.
Heb ik het tot zover goed samengevat?
Maar al dit rekenwerk heeft mij er nog niet van overtuigd om voor metalen danwel rubber ventieldopjes te kiezen. Alleen het argument vuil in het ventiel en tegenhouden van weglekkende lucht uit de band staat nog.
Toch?
Edit: tijdens het typen is er alweer gereageerd. Wellicht nu wat dubbelingen
Edit2:stmme autocorrectie. Paar typo,s weggehaald.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Ventieldopjes en druk
Tjonge, jonge, jonge,,,,,,,,,,wat een draadje. Dit is voor een "normaal" motorrijdend forumlid toch niet meer te volgen. Ik ben even aan het "flitslezen" geweest. Ga dit draadje maar overslaan.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Wordt ook beetje moe van dit draadje. Ik heb geen ventiel doppen maar Garmin sensoren op de metalen ventielen zitten. Voor mij maken al die berekeningen niet uit. Ik krijg wel een waarschuwing als de druk te laag wordt. 

Re: Ventieldopjes en druk
Je kunt je inderdaad afvragen in hoeverre je "druk" moet maken.
Aan de andere kant, er zou maar een meelezer zijn die helemaal geen ventieldopjes gebruikte en nu wel "druk" aan het heroverwegen is om dat toch maar wel te gaan doen.
Aan die meelezer: no pressure!
Is het niet als extra "druk" om veiligheidsredenen, danwel dat persoon dezes zich niet meer "druk" hoeft te maken dat er geen vuil meer in het ventiel kan komen.
Laten we dat dan bena"drukken".
:lol:
En anders kunnen ze hun vragen over dit onderwerp natuurlijk altijd nog "ventileren".

Aan de andere kant, er zou maar een meelezer zijn die helemaal geen ventieldopjes gebruikte en nu wel "druk" aan het heroverwegen is om dat toch maar wel te gaan doen.
Aan die meelezer: no pressure!

Is het niet als extra "druk" om veiligheidsredenen, danwel dat persoon dezes zich niet meer "druk" hoeft te maken dat er geen vuil meer in het ventiel kan komen.
Laten we dat dan bena"drukken".

En anders kunnen ze hun vragen over dit onderwerp natuurlijk altijd nog "ventileren".

- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Ventieldopjes en druk
Gelukkig weet jij het weer een beetje luchtig te maken 

- WaltzingMatilda
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Ventieldopjes en druk
Of luchtdicht..Nico4sen schreef:Gelukkig weet jij het weer een beetje luchtig te maken

Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ventieldopjes en druk
En toen kwam er een olifant met een heel groot ventiel en die blies in één keer het draadje op slot!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: Ventieldopjes en druk
Hier dan nog even een soort van eindconclusie.
Het eerste en vermoedelijk ook het enige doel van ventieldopjes is te voorkomen dat vuil in het ventiel komt. Want als dat blijft hangen bij het pinnetje, wat kan gebeuren als je je band oppompt, heb je een klein maar voortdurend lek. Maar tegelijkertijd is het toch wel een aardig idee dat een ventieldopje van een gram of 2 (zo'n metalen met o-ringetje) bij 100 km/h alleen door zijn gewicht net de normale bandenspanning van 2.5 bar kan weerstaan, en meer naarmate je harder rijdt. Je zou dus kunnen zeggen dat wanneer je al een lekkend ventiel mocht hebben, dat lekken vanzelf ophoudt als je flink doorrijdt. En dat is best een veilig gevoel. Eindconclusie: de band met lekkend ventiel loopt dus vooral leeg als de motor voor de deur staat.
Dit lijkt mij een grappige maar toch ook wel mooie eindconclusie van dit draadje.
Oh ja, en door de middelpuntvliedende kracht tijdens het rijden, is het natuurlijk onmogelijk om een ventieldopje te verliezen, ook al zit het niet stevig aangedraaid.
Met dank aan Bert die ruimte voor de eindconclusie mogelijk maakte en allen die bijdroegen aan de discussie !
Theo Olsthoorn, Heemstede
Het eerste en vermoedelijk ook het enige doel van ventieldopjes is te voorkomen dat vuil in het ventiel komt. Want als dat blijft hangen bij het pinnetje, wat kan gebeuren als je je band oppompt, heb je een klein maar voortdurend lek. Maar tegelijkertijd is het toch wel een aardig idee dat een ventieldopje van een gram of 2 (zo'n metalen met o-ringetje) bij 100 km/h alleen door zijn gewicht net de normale bandenspanning van 2.5 bar kan weerstaan, en meer naarmate je harder rijdt. Je zou dus kunnen zeggen dat wanneer je al een lekkend ventiel mocht hebben, dat lekken vanzelf ophoudt als je flink doorrijdt. En dat is best een veilig gevoel. Eindconclusie: de band met lekkend ventiel loopt dus vooral leeg als de motor voor de deur staat.
Dit lijkt mij een grappige maar toch ook wel mooie eindconclusie van dit draadje.
Oh ja, en door de middelpuntvliedende kracht tijdens het rijden, is het natuurlijk onmogelijk om een ventieldopje te verliezen, ook al zit het niet stevig aangedraaid.
Met dank aan Bert die ruimte voor de eindconclusie mogelijk maakte en allen die bijdroegen aan de discussie !
Theo Olsthoorn, Heemstede
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ventieldopjes en druk
Mijn conclusie is dat er niks klopt van jou eindconclusie het slotje mag er van mij weer op hoor.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 28 Reacties
- 9952 Weergaves
-
Laatste bericht door Nico4sen
-
- 6 Reacties
- 3366 Weergaves
-
Laatste bericht door Walter
-
- 2 Reacties
- 2913 Weergaves
-
Laatste bericht door Beemer-Tycoons
-
- 8 Reacties
- 4413 Weergaves
-
Laatste bericht door minko
-
- 10 Reacties
- 4449 Weergaves
-
Laatste bericht door leo442