Slippende koppeling

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ton-49

Slippende koppeling

Ongelezen bericht door ton-49 »

Hallo,
Ik heb sinds april een R1100RT en na 2 maanden merkte ik dat de koppeling niet in orde was,omdat ik 6 maanden Bovaggarantie heb ben ik terug gegaan naar de zaak,en deze zou er een nieuwe in zetten.
Maar na 1000km merkte ik dat hij als hij goed heet is dan kompleet door de koppeling heen gaat.Ben weer terug gegaan nu zegt de verkoper dat deze vettig is geworden,daardoor zou hij nu weer slippen.
Maar hij dacht in eerste instantie dat de cardan plus de as was versleten deze zou hij ook hebben vervangen. Nu heeft hij hem weer uit elkaar gehaald en zou nu opgelost zijn.
Mijn vraag is dan heeft iemand daar al eens wat van gehoord.
M.v.g. Ton.
motorpappa

Re: Slippende kopling

Ongelezen bericht door motorpappa »

Heb er wel van gehoord, zelf gelukkig nog niet meegemaakt.
Ooorzaak zou een lekkende keerring van de uitgaande as zijn.
Even plastisch: uit het motorblok komt een as waar de koppeling aan vast zit. Om die as zit een rubberen keerring die de motorolie binnen moet houden. Als die scheurt of lekt, komt er dus motorolie op je koppelingsplaat en daar kan dat ding niet tegen. (het is een droge plaat-koppeling, en niet een bij motoren veel toegepaste natte platen koppeling. Daardoor kunnen wij RT rijders "gewone" motorolie gebruiken en moeten de meeste andere motorrijders motorolie met speciale toevoegingen gebruiken)
Een dealer die denkt aan cardan en as zou ik met deze kennis toch een beetje wantrouwen. Maak goede afspraak over vervolg en mogelijkheid dat wat hij nu gedaan heeft niet helpt en dat hij het toch nog binnen de garantie-regeling oplost. Oftewel een nieuwe keerring en daarbij -weer- een nieuwe koppeling, want eenmaal vet, komt niet meer goed...
Succes
han62
Type: R1200RT

Re: Slippende kopling

Ongelezen bericht door han62 »

Het lijkt me voor een monteur toch niet zo moeilijk om vast te stellen of de koppelingsplaat is versleten. en als je dan tot een andere conclusie komt laat je de klant toch de vervangen onderdelen zien.

Een versleten onderdeel in de aandrijving zal toch ook wel wat bijgeluiden geven. het lijkt er op dat hij de kabel wat strakker heeft gezet want het is wel merkwaardig dat toen je de motor haalde het beter was. of ging je er gewoon van uit.

Ik neem aan als de bak is gedemonteerd en de versleten of vetgeworden koppelingsplaat je goed kan zien wat en waar hij heeft gelekt. als je de motor weer haalt even een koppelingstest doen doe ik altijd bij een gebruikt motor of auto. daar hoef je dus geen meter voor te rijden.
Rambooke

Re: Slippende koppeling

Ongelezen bericht door Rambooke »

@ Hans 62

Kan jij eens uitleggen hoe je die "koppelingstest" doet?
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De manier om een koppeling te testen is belasten.

Rij in 4 of 5 bij 4-4500 toeren en draai dan ineens het gas vol open, een versleten koppeling zal zich dan zeker melden.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
henk40

Ongelezen bericht door henk40 »

Ola,

kun je zo'n test niet gewoon als volgt doen: 5e versnelling en dan proberen weg te rijden? :$ Dit is de test voor de 4 wielige voertuigen. Overigens heb ik het zelf nog niet op de RT geprobeert.

Herk
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Ik heb hier ook soms last van. Af en toe bij fors gas geven slipt mijn koppeling even.
Het vreemde is dat dit maar heel af en toe gebeurd. Ik kan het ook niet reproduceren.
Wanneer ik bv tijdens mijn dagelijkse woonwerk rit de van Brienenoordbrug op rijd in zijn 5 en ineens volgas geef, dan gaat hij er als een speer vandoor.
Versleten platen zullen zich dan echt wel melden. Ik heb wel eens eerder versleten koppelings platen gehad op een andere motor en weet dat deze altijd doorslippen bij hoge belasting. Dit gedrag word ook steeds erger.
Maar bij mijn Beemer nu dus niet.
Maar waar ik nog niet aan gedacht heb is zoals boven geschreven, lekkage. Misschien dat er af en toe een druppel olie op de plaat komt?

Wat ik mij nu afvraag is als dit het geval zou zijn zou er dan ook niet af en toe een druppeltje olie onder de motor moeten liggen?
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Dit laatste euvel heb ik laatst ook ervaren. vol gas in 5 bij constant 120 rijden en 250/500 toeren meer maar geen snelheid erbij. Later heb ik bij contante snelheid weer gas erbij gegeven maar toen wel normaal acceleren. Nu moet ik bekennen dat ik het daarna niet meer heb willen proberen en dus maar normaal gas erbij gegeven en dan doet ie het prima maar ik ben er niet gelukkig mee.

Is er iemand die een oorzaak kan aangeven of klopt het wat paul zegt van dat druppeltje olie wat door kan lekken?
PaulRS

Hoi.

Het kruipt er langzaam in.

Het begint met soms slippen, dan regelmatig en aan het eind meestal.

Kijk om te beginnen even naar de speling op het hendel, de 1100 met kabel moet een 7mm speling hebben tussen het hendel en de houder.
De 1150 moet ook wat speling hebben al is dat bijna niks, maar daar mag het vloeistofniveau niet te hoog zijn.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul

Hmm ik had niet moeten schrijven dat ik er maar heel af en toe last van heb.
Nu dus ineens veel vaker. Wanneer ik 100 rij in zijn 5 en ineens gas geef dan slipt de koppeling nu meer wel dan niet.

Dat betekend dus koppelings platen vervangen. :neutral:

Nu heb ik gehoord dat je dit op twee manieren aan kan pakken.
Langs de achterkant, cardan en achterbrug verwijderen. Of heel het blok eruit zodat je er veel makkelijker bij kan.

Klopt dit?
PaulRS

Hoi.

Van welke kant je begint, het blijft een hele slooppartij. :roll:

Ik vind vanaf achter het makkelijkst, achterframe zover lossleutelen dat je dit recht omhoog kan zetten en dan de bak compleet met de aandrijflijn erachter weg.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul

Bedankt PaulRS.

Ik heb inmiddels je topic gelezen waar jij je platen vervangt.
Heel interssant en goed gedocumenteerd met die foto's. Top! :D
Stingray

Ja, ook ik ben vergeten af te kloppen. Kwam toevallig bij een motorzaak en bij beoordelen fiets ( effe kijken voor inruil) was dit het eerste wat hij zei toen de motor liep en hij de koppelingshendel in kneep. En ik had er niks over gezegd!!!!! Je koppeling komt er aan.

- Ik heb nu dus al een koppeling die vervangen moet worden,
- een achterveer waar de stelschroef van dol is
- ik weet nog steeds niet of ie waterdicht is (op vakantie gestopt in de regen) en toen is de halgever vervangen
- hij moet een beurt
- En vrij snel nieuwe banden.

Zoals jullie wel zullen begrijpen ben ik op dit moment geen gelukkig man.

Ik ben bang dat de motor het eind van volgende week niet gaat halen.

Als ik het even snel optel ( en ik moet het laten doen, ik hoop nog op die sleutelcursus in oktober)

Koppeling: +/- 600,=
Banden: +/- 330,=
Beurt: +/- 400,= (als de riem niet vervangen hoeft te worden, moet worden bekeken)
Schokbreker: +/- 650,=
Totaal: +/- 1980,= en kan meer worden.

Ik ben de vrouw rustig aan het voorbereiden op datgene wat misschien komen gaat
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Stingray schreef: Zoals jullie wel zullen begrijpen ben ik op dit moment geen gelukkig man.

Ik ben de vrouw rustig aan het voorbereiden op datgene wat misschien komen gaat
Je gaat toch geen gekke dingen doen, hè ? :shock:

Ik snap dat dit zwaar balen is, maar ik hoop dat jouw geluk niet afhangt van een motorfiets. Even relativeren op zijn tijd kan geen kwaad.

Tom.
Stingray

;)

Ik doel natuurlijk, uiteraard, vanzelfsprekend op de financiele aanslag die gaat komen. Ik ga toch serieus kijken naar vervanging van mijn RT.

Ik ben niet de hoge gebouwen in de omgeving aan het bekijken, :D

Ik zal hier wel bekennen dat mijn oog op dit moment uitgaat naar 2 mogelijke opvolgers:

De 1200RT of.............................1200GS

Het blijft zo wie zo een BMW boxer maar ik twijfel op dit moment ernstig over wat voor mij de juiste keuze is.

Velen van jullie hier zullen uiteraard roepen 1200RT!!!!!!!!!

Maar ik ga nog proefrijden en prijs maakt ook wat uit want als ik zo snel even google dan is de gemiddelde RT toch net effe duurder als een GS.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.

GR Bas
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi Bas,

Je kan het ook van de positieve kant bekijken. Er is nu wel heel erg weinig wat normaal gesproken nog vervangen moet worden. Als je een ander koopt is er natuurlijk een kans dat je weer van voor af aan begint.

Dit is wel echt veel pech hebben hoor!
Stoffel
Stingray

Daar heb je gelijk in maar het punt is dat ik eigenlijk eind volgend jaar toch al wilde gaan kijken voor wat anders. Daar wordt het dan gewoon tijd voor.

Als ik nu 1300,= euro in reparatie stop. (ik hou effe geen rekening met onderhoud en slijtage) dan vind ik het eigenlijk zonde om hem dan eind volgend jaar weer weg te doen. En wat ik hier nu voor uitgeef kan ik dan niet uitgeven voor een andere motor. Je kunt het tenslotte maar 1 keer uitgeven.

Ja je weet wat je hebt en iets anders kan ook problemen geven maar gezien het feit dat ik ongeveer zo 8-10 jaar jonger zal kopen en weer garantie heb vind ik dat niet zon groot probleem. een modernere fiets heeft toch ook zijn voordelen.

En ik moet wel eerlijk zeggen dat de zoektocht naar iets anders wel heel leuk is. Internet afzoeken, info inwinnen, diverse dealers bezoeken, een hoop gratis koffie, proefritjes.
hans51
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door hans51 »

Alle symptonen wijzen erop dat ik aan de beurt ben voor een verse koppeling. (105.000km)
Vooral te merken in de 4 of de 5 en dan even flink gas geven.
Komende week een afspraak gemaakt in Amsterdam bij Motormarkt in de Jordaan.
Meteen maar van de gelegenheid gebruik maken voor een beurtje en een nieuwe Poly V-belt.
Ze hebben een ruwe prijsindicatie gegeven, als het daarbij blijft, zal het me nog meevallen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.
hans51
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door hans51 »

Vandaag is de klus geklaard, nieuwe koppeling (compleet), nieuwe Poly V-snaar en een kleine beurt.
Koppeling was inderdaad op, geen sporen van lekkage.
De motor loopt weer als een zonnetje.
Een forse aanslag op de portemonnee, maar al met al viel het niet tegen, geen verrassingen en 7 uur arbeidsloon.
Ik denk dat ik zelf 7 dagen aan 't wroeten zou zij geweest, dus is het me dubbel en dwars waard.
Het is wel weer even wennen om de eerste keer weg te rijden met een verse koppeling.
Nu maar hopen dat deze weer een paar jaartjes meegaat.

Hans.
Paul

Lekker gevoel lijkt me dat Hans51.
Ik zit er nog tegen aan te hikken.
Het vreemde is dat ik er de laatse dagen weer helamaal geen last van heb gehad. _001
Voorlopig stel ik de klus dus maar weer even uit. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”