slippende koppeling?
Moderator: RT_Patrick
- PAR1200RT
- Type: R1200RT
- Land: Netherlands
- Woonplaats of omgeving: oss
slippende koppeling?
Ik heb het gevoel dat de koppeling slipt..
echter
- indien ik 30 rij en in zijn 4 vol optrek niets aan de hand
- als ik stil sta rem erop, in zijn 4 gas erop dan slaat die af
Maar toch heb ik het gevoel dat die slipt als ik bv. 100 rij en gas vol open gooi, lijkt de torenteller iets harder te gaan dan de versnelling.
wie helpt me uit deze psychische droom?
echter
- indien ik 30 rij en in zijn 4 vol optrek niets aan de hand
- als ik stil sta rem erop, in zijn 4 gas erop dan slaat die af
Maar toch heb ik het gevoel dat die slipt als ik bv. 100 rij en gas vol open gooi, lijkt de torenteller iets harder te gaan dan de versnelling.
wie helpt me uit deze psychische droom?
R1200RT-2005 | Zumo XT | BMW Carbon 7
- RiTje
- Type: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: slippende koppeling?
Dag Par,
Met mijn andere cardanmotor (K75) heb ik dat gevoel ook wel eens gehad. Dat bleek de vertanding in de cardan te zijn. Bij een keer goed optrekken hield de aandrijving het plotseling voor gezien. Ik weet niet of iemand met een boxer daar ook ervaring mee heeft gehad of dat het een K probleem was. Ik hoop in ieder geval dat beide oorzaken het niet zijn.
Groet.
Met mijn andere cardanmotor (K75) heb ik dat gevoel ook wel eens gehad. Dat bleek de vertanding in de cardan te zijn. Bij een keer goed optrekken hield de aandrijving het plotseling voor gezien. Ik weet niet of iemand met een boxer daar ook ervaring mee heeft gehad of dat het een K probleem was. Ik hoop in ieder geval dat beide oorzaken het niet zijn.
Groet.
- PAR1200RT
kan ook psychisch zijn, ik rij van de zaak ook een GS en die trekt anders dan een RT wellicht dat het dat is, alles wat ik doe het is niet aan te tonen dat die inderdaad (licht) slipt
-
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Gs heeft andere verhouding van de eindoverbrenging dan de RT.
Maar ik kan me niet voorstellen hoe dat een soort van slippende koppeling gevoel zou kunnen genereren (ook niet in je brein)
.
Maar ik kan me niet voorstellen hoe dat een soort van slippende koppeling gevoel zou kunnen genereren (ook niet in je brein)
-
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rijssen
Hallo Par1200RT,
Zelf rij ik sinds kort ook weer. Ook een 1200rt van 2005 met 85.000km.
Mijn motor gekocht en de monteur die hem in onderhoud had had de vorige eigenaar aangegeven bij ineens gas los trekken begint hij iets te slippen. (Na een beurtje en testritje )Eerste ritjes heb ik rustig gewend en het niet gemerkt. Daarna met de vrienden gereden en af en toe even na de bocht of een oversteek moest ik even bij trekken en kwam er inderdaad achter dat als ik normaal in de toeren zat en gas gaf hij iets vertraagd reageerde en de toerenteller iets omhoogsprong, zakte en en dan langzaam normaal opliep.
Vooral in de derde en vierde versnelling. Dit werd ook snel erger.
Vorige week mijn motor weer opgehaald na nieuwe koppelingsplaten incl koppelingscilinder, krukaskeerring enz. en het probleem is verholpen.
Zelf rij ik sinds kort ook weer. Ook een 1200rt van 2005 met 85.000km.
Mijn motor gekocht en de monteur die hem in onderhoud had had de vorige eigenaar aangegeven bij ineens gas los trekken begint hij iets te slippen. (Na een beurtje en testritje )Eerste ritjes heb ik rustig gewend en het niet gemerkt. Daarna met de vrienden gereden en af en toe even na de bocht of een oversteek moest ik even bij trekken en kwam er inderdaad achter dat als ik normaal in de toeren zat en gas gaf hij iets vertraagd reageerde en de toerenteller iets omhoogsprong, zakte en en dan langzaam normaal opliep.
Vooral in de derde en vierde versnelling. Dit werd ook snel erger.
Vorige week mijn motor weer opgehaald na nieuwe koppelingsplaten incl koppelingscilinder, krukaskeerring enz. en het probleem is verholpen.
-
- 2023
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Beste
Uw twijfel verdwijnt vanzelf, of er is niks ad hand of je weet t zeker. Blijven rijden zal uitluitsel brengen.
Als ie inderdaad slipt word het slechter met de tijd, vandaar dat de twijfel zal verdwijnen. Wel kan je nu nog controleren of afstelling koppelingskabel / hendel wel correct is, met foute afstelling blijven rondrijden is vragen om.
Tom
Uw twijfel verdwijnt vanzelf, of er is niks ad hand of je weet t zeker. Blijven rijden zal uitluitsel brengen.
Als ie inderdaad slipt word het slechter met de tijd, vandaar dat de twijfel zal verdwijnen. Wel kan je nu nog controleren of afstelling koppelingskabel / hendel wel correct is, met foute afstelling blijven rondrijden is vragen om.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Tom
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Afhankelijk van leeftijd en km stand kun je ook besluiten om preventief de koppeling te vervangen, kun dat er weer minstens 120k tegen....
Je kunt ook vragen of iemand anders eens op je motor wil rijden voor een second opinion...
Je kunt ook vragen of iemand anders eens op je motor wil rijden voor een second opinion...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Wanneer de koppeling echt slipt dan doet ie dat het eerst/snelst in hogere versnellingen (4,5,6) onder hoge belasting.
- QuickFix
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Dit inderdaad: is eenvoudig te controleren op de snelweg.
Gewoon 100km/u rijden in z'n zes en dan ineens optrekken naar 130km/u: wanneer je blok ineens hoger in toeren gaat terwijl de rest van de fiets niet meteen volgt, dan is het tijd voor een nieuwe koppeling.
Groeten,
Peter
Peter
- PAR1200RT
Snelweg ook al paar keer getest, 100 en dan vol gas motor volgt gewoon (toerenteller loopt gewoon op) getest in zijn 4,5 of 6 geen vreemde zaken gemerkt.
Zo rij ik 300 km op en dag niets gemerkt en soms denk ik hey slipt die nou... haha maar nee
Heb het ooit meegemaakt met een FJ1300, op snelweg vol gas en toerenteller +3000 toeren erbij en motor volgt en trekt bij. Eens kijken voor een second opinion iemand laten rijden op de mijne kijken hoe of wat.
Verder heeft mijn RT 97251 km op de teller, koppeling hydraulisch en handle staat op standje 1
Zo rij ik 300 km op en dag niets gemerkt en soms denk ik hey slipt die nou... haha maar nee
Heb het ooit meegemaakt met een FJ1300, op snelweg vol gas en toerenteller +3000 toeren erbij en motor volgt en trekt bij. Eens kijken voor een second opinion iemand laten rijden op de mijne kijken hoe of wat.
Verder heeft mijn RT 97251 km op de teller, koppeling hydraulisch en handle staat op standje 1
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2463 Weergaves
-
Laatste bericht door JeHo
-
- 14 Reacties