Motolug en RT-lc

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ruudRTlc
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Motolug en RT-lc

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Ik wil mijn RT-lc gaan vervoeren op een Motolug trailer (achter de camper). Nu heeft deze trailer alleen bevestigingspunten in het midden van de trailer, naast de wielen. Het is echter onmogelijk om vanaf de voorpoten de spanbanden schuin naar achteren vast te zetten, dan zit de kuip in de weg. Een stuurharnas zou kunnen, maar ik lees genoeg waarschuwingen om dat niet te doen vanwege het aluminium stuur.

Wie heeft er ervaring en of ideeën?
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Motolug en RT-lc

Ongelezen bericht door moh_fan »

Denk dat her instructieboekje hier duidelijk in is...
Bladz. 105 Motorfiets voor transport bevestigen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
rienrt
Type: R1200RT
Bijz: alle pakketten
Land: ned
Woonplaats of omgeving: Alphen ad rijn

Ongelezen bericht door rienrt »

Ik heb in verleden ook een Motolug gehad. Prima aanhanger en makkelijk op te ruimen in je kofferbak.
Ik zou de spanbanden onder de rijgoot door spannen, hij staat immers al goed vast in de steadystand. Daarmee trek je hem goed in de voorveren.
Daarnaast zou ik de spanbanden van achter naar de as bevestigen. Daarna spanbanden om de uitlaatpijp t.h.v de cylinder kop en die ook vast zetten op de middenas. Ik weet het velen zullen het vloeken in de kerk vinden, maar mijn dealer gaf aan dat hij ze er ook mee vastzette, MITS DE UITLAATPIJPEN KOUD ZIJN.
Hij gaf aan dat dat technisch geen enkel probleem is.

Misschien voor jou ook een optie c.q. Oplossing.

Gr. Rienrt.
ruudRTlc

Instructieboekje is inderdaad duidelijk. Maar daar kom ik met een Motolug niet mee weg, vandaar mijn vraag om alternatieven hier... :roll:

Onder de rijgoot door spannen is misschien wel een idee, dat valt te proberen! Overigens lees ik net dat ik zaterdag bij Motolug langs mag komen, dan laten zij zien hoe hij het beste gefixeerd kan worden. Uiteraard laat ik weten hoe dat afloopt.
concours
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan

Ongelezen bericht door concours »

Je wilt jouw RT Lc op een motolug vervoeren achter jouw camper. Ik heb ook een motolug gehad en heb deze minitrailer binnen een paar weken weer verkocht. De trailer met zijn ienie mini bandjes is in zijn geheel niet geschikt om onze zware motoren over een langere afstand te vervoeren.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
sacuL
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door sacuL »

Dag Ruud,

Misschien heb je hier wat aan op markt plaats onder no 914983445 is een TYREFIX te koop
Lijkt mij een aardig alternatief en je kan hiermee niets beschadigen € 68.00 als ik het goed heb
Kijk maar of het wat voor je is.

[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Net ff een fotootje van het web geplukt: Wat een eng en iel ding om een serieuze motorfiets op te zetten... _001 Ik zie nergens een driehoek constructie om het spul stabiel te houden, kleine wieltjes... Bij elke bocht zou ik stoppen om te kijken of het hele spul nog rechtop staat. Ik zou er niet mee durven rijden in de wetenschap dat ik daar 25 mille aan vast zou moeten knopen... En dat ook nog eens geïmproviseerd, als ik de vraag goed begrijp.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
concours

Bert, ik ben het helemaal met je eens. Een motolug is een leuke trailer voor in de buurt, of om je fiets naar de dealer te brengen of te halen, maar daar ga je op vakantie geen BMW opzetten.
Bert M schreef:Net ff een fotootje van het web geplukt: Wat een eng en iel ding om een serieuze motorfiets op te zetten... _001 Ik zie nergens een driehoek constructie om het spul stabiel te houden, kleine wieltjes... Bij elke bocht zou ik stoppen om te kijken of het hele spul nog rechtop staat. Ik zou er niet mee durven rijden in de wetenschap dat ik daar 25 mille aan vast zou moeten knopen... En dat ook nog eens geïmproviseerd, als ik de vraag goed begrijp.

[groet]

Bert M
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Een motormaatje van mij heeft zo'n Motolug trailer, waar hij zijn 1200GS op vervoert. Ik heb deze uitgebreid mogen bewonderen, en ik vind het zeker geen verkeerd ding! Iemand zei "geïmproviseerd", dat herken ik zeker niet, ziet er allemaal doordacht uit! Ook herken ik niet dat er alleen maar bevestigingspunten bij de wielen zitten. Aan de voor- en achterzijde zitten wel degelijk bevestigingspunten voor spanbanden, volgens mij.

En laten we wel wezen, de 250 tot 300 kg die onze motoren wegen is natuurlijk niet al te veel, daar heb je echt geen constructie voor nodig die 1000 kg of meer aan kan _001
De constructie ziet er voor dat soort gewichten stevig genoeg uit. Het grote voordeel is dat de Motolug compleet uit elkaar genomen kan worden en past dan in de kofferbak van de auto.

P.S. Ik heb geen aandelen in dit bedrijf, maar de commentaren tot nu doen deze compacte trailer een beetje tekort in mijn ogen....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Bert M
Erelid
Erelid

Even één dingetje rechtzetten: als de fabrikant opgeeft dat het laadvermogen 350 kg bedraagt, ben ik de laatste om er aan te twijfelen of dat wel of niet goed komt: het ding zal niet instorten met een RT erop.

Waar ik mijn ernstige bedenkingen bij deze trailer heb, is met name de rijkarakteristiek met een RT er boven op. En dan zal hard rechtuit best ook nog wel goed komen, maar met bochtige wegen zie ik dit geval niet zitten. Door het ontbreken van de constructieve driehoek tussen de aanhangwagenkoppeling en de beide wielen, kan het niet anders zijn dan dat dit hele spul tordeert als de ziekte in een bocht, zeker wanneer daar een motor van stevig gewicht precies op die torderende middellijn staat. Dit opgeteld bij de gemonteerde wielen/banden met een hele korte afrolomtrek (staat garant voor nerveus, stuiterend gedrag), maakt dat ik niet enthousiast wordt van dit concept. Maar dat moet iedereen voor zich afwegen natuurlijk!

[groet]

Bert M
Bert M

ruudRTlc

Oei... Wat een vertrouwen in de Motolug! Nu kan ik me terughoudendheid wel voorstellen hoor. Maar de mensen die 'm hebben zijn (over het algemeen) erg enthousiast. In combinatie met de mogelijkheid 'm te demonteren maakt dat ik er nu één aangeschaft heb. Hoewel de mijne nogal verbouwd is, en niet meer zonder gereedschap uit elkaar kan.

Een dingetje is wel het vastzetten van de RT-lc, iets wat ik van tevoren niet goed bekeken heb (zeg ik eerlijk). En dat is zeker belangrijk, vandaar mijn vraag hier op jet forum. En mijn bezoek aan Motolug, zaterdag a.s. Een goede bevestiging is zonder meer een voorwaarde. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet kunnen met een RT-lc, dan gaat het feest niet door. Gaat de Lug gewoon weer op Marktplaats!

Overigens heeft mijn aanpassingen wel voor voldoende stijfheid gezorgd. En voor opbergruimte, iets wat altijd welkom is wanneer je met een altijd (te) zware camper op stap gaat...

Afbeelding
PaPinkelman

Ik snap nu je probleem! Door je "verbouwing" kan je de voorste bevestigingspunten niet meer gebruiken.
Daarnaast vraag ik me af of je met die extra opbergruimte het laadvermogen van de trailer niet gaat overschrijden....
Groeten,
Frank

ruudRTlc

PaPinkelman schreef:Ik snap nu je probleem! Door je "verbouwing" kan je de voorste bevestigingspunten niet meer gebruiken.
Daarnaast vraag ik me af of je met die extra opbergruimte het laadvermogen van de trailer niet gaat overschrijden....
Welke voorste bevestigingspunten? Die zaten en zitten er niet op een Motolug... Ik zou nog wel wat kunnen creëren dankzij mijn aanpassingen, maar dan moet ik de koffers waarschijnlijk opofferen. Als het niet anders kan zal ik dat sterk overwegen.

Gewicht valt wel mee hoor. Extra aan materiaal misschien 40 kg, en aan kleding/helmen nog eens 20 kg? Dan kom ik hoogstens in de buurt van het maximaal toegestane gewicht.
PaPinkelman

Ik meen dat er aan de voorkant van die zijsteunen op zitten (zie ik ook op foto's), of kan/mag je daar niets aan vastmaken?
Groeten,
Frank

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik ben nogal visueel ingesteld en ben even op YT gaan zoeken naar iemand die een Motolug in de praktijk demonstreert . . . . Ik vond deze video om mijn beeldvorming te versterken.
Ligt wel stabiel denk ik zo . . . _004
[media]EcxdKUxBN48[/media]
Jos WRSM
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Gezien de afmetingen van de Motolug en het feit dat hij achter een, aerodynamisch rampzalige, camper komt te hangen zou ik adviseren om er een antislinger-koppeling op te monteren, net als bij caravans, om de boel een beetje stabiel te houden onder het rijden.
Tevens is een achteruit-kijk-camera misschien ook geen overbodige luxe zodat je van achter het stuur kan zien wat het ding doet onder het rijden.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
ruudRTlc

Baird schreef:Gezien de afmetingen van de Motolug en het feit dat hij achter een, aerodynamisch rampzalige, camper komt te hangen zou ik adviseren om er een antislinger-koppeling op te monteren, net als bij caravans, om de boel een beetje stabiel te houden onder het rijden.
Tevens is een achteruit-kijk-camera misschien ook geen overbodige luxe zodat je van achter het stuur kan zien wat het ding doet onder het rijden.
Ik heb de Motolug overgenomen van iemand die 'm ook achter de camper mee nam. Hij vertelde mij dat het ding een voorbeeldige wegligging heeft, en dat hoor ik van iedereen die er mee rijdt. Ik heb 'm tot nu toe alleen leeg erachter gehad, toen ik 'm op ging halen. Als je iedereen mag geloven is dat helemaal uit den boze, en zou hij alle kanten op stuiteren. Zelfs de fabrikant raadt aan om 'm niet leeg achter je auto te hangen, maar wat wil je ook: het is ding is demontabel en past in de achterbak... Maar ik heb dus inderdaad een achteruitrij-camera, zodat ik zelf kon zien dat hij geen krimp gaf! Niks springerig gedrag, lag als een blok achter mijn camper.

Maar natuurlijk ben ook ik voorzichtig. Vandaar mijn bezoek morgen aan de leverancier, om zeker te stellen dat ik mijn motorfiets op de juiste wijze vastzet. En daarna uiteraard een proefrit om te zien hoe deze specifieke combinatie zich gedraagt achter mijn camper! En ik hoop nog altijd op reacties hier op het forum van iemand met een RT-lc die er ervaring mee heeft.
ruudRTlc

sacuL schreef:Dag Ruud,

Misschien heb je hier wat aan op markt plaats onder no 914983445 is een TYREFIX te koop
Lijkt mij een aardig alternatief en je kan hiermee niets beschadigen € 68.00 als ik het goed heb
Kijk maar of het wat voor je is.

[groet] sacuL.
Had ik ook al gezien ja! Maar volgens mij lukt dat ook niet helemaal, omdat de uitlaat dan waarschijnlijk in de weg zit... Ik weet het niet helemaal zeker, dus ik ga het nog wel beter uitzoeken. Maar aan de achterzijde zijn wel alternatieven om te bevestigen, het gaat eigenlijk meer om de voorzijde.
ruudRTlc

PaPinkelman schreef:Ik meen dat er aan de voorkant van die zijsteunen op zitten (zie ik ook op foto's), of kan/mag je daar niets aan vastmaken?
Mag wel, maar is niet verstandig... :lol:
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ruud, je hebt de ervaring gehoord van iemand die deze aanhangwagen beladen achter zijn camper heeft gehad en die was positief (en meerdere met hem).

Een correct beladen aanhangwagen rijdt inderdaad beter dan een lege aanhangwagen.

Ik zou zeggen zet jouw motorfiets er op, bevestig 'em op de juiste manier en ga er mee rijden.

Veel plezier er mee . . . hoewel het rijden op je RT natuurlijk veel leuker is! ;) Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
ruudRTlc

EileRT schreef: Veel plezier er mee . . . hoewel het rijden op je RT natuurlijk veel leuker is! ;) Big RT Smile
Tja, met een gezin moet je toch een keer op vakantie zonder RT. Maar wat is er dan mooier om 'm toch me te kunnen nemen? Kan ik af en toe toch een paar mooie Alpen tochtje maken ;)
theridingman

Ongelezen bericht door theridingman »

Ik ga er vandaag voor zien. Zo dadelijk me klaar maken en vertrekken. Van hier uit is de ideale reistijd 2.5uren, dus zonder stoppen, files of omleiding. Ik reken op iets meer dan 3uur rijden enkele rit. Ik sta er op om hem te gaan bekijken en hem indien goedgekeurd, zelf mee te nemen ipv via internet te bestellen. Hoofdzakelijk bedoeld voor mijn 2de motor, mijn ktm duke390 mee op vakantie en circuit te vervoeren. Ik zou wel ineens de versterkte versie nemen zo kan ik indien nodig ook de boxer meenemen, al is dat dus in de eerste instantie niet de bedoeling. Uiteraard wil ik binnenkort graag de test doen met de r1200rt erop en met jullie delen.
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Toch denk ik dat die kleine wieltjes en die smalle bandjes mij een "onrustig" gevoel zouden geven. Verder denk ik dan ook "spoken" te zien bij "slecht" wegdek zoals drempels, sommige spoorwegovergangen, iets verlaagde/verhoogde putdeksels, onverwachte "kuilen", de schuine op- en afritten bij bv woonerven etc.

Maar ja, deze reactie van mij is gebaseerd op gevoel en emotie en ik weet dat dit niet altijd juist is.

PS
Hoe is dit vervoer van je motor verzekeringstechnisch geregeld?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
ruudRTlc

Het hoge woord is er uit, de importeur van Motolug zegt nu ook: niet doen! Naar eigen zeggen is dat de eerste keer dat hij het afraadt. Het grote probleem is het ontbreken van geschikte bevestigingspunten op de RT-Lc... De officiele bevestiging achter is een aluminium beugel (waar de koffers aan hangen), en voor zit helemaal niets wat bruikbaar/bereikbaar is. En gebruik van een stuurharnas ziet hij ook niet zitten, terwijl mijn dealer mij er vanochtend nog één verkocht heeft.

We hebben de motor op een Lug gezet, om te kijken wat er eventueel mogelijk is. Maar bij het oprijden wist ik al dat het 'm waarschijnlijk niet ging worden. Het voelt inderdaad gewoon niet goed!
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

De hierboven gegeven info is nieuw in dit draadje . . . eerder schreef ik "bevestig 'em op de juiste manier" . . . maar als je dat niet kan doen houdt alles op :$ . . . en je gevoel is je beste raadgever . . . ;)
Laatst gewijzigd door EileRT op 19 apr 2015, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Ares
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

Dat is heel erg jammer dat de LC niet op de Motolug past. Ik had er net een besteld en die zou maandag worden geleverd. Helaas moet ' ie dan maar retour.

Ik lees hier wat kritische reacties, maar als je verder zoek op het Internet zijn er lovende recensies van gebruikers.
ruudRTlc

Ares schreef:Dat is heel erg jammer dat de LC niet op de Motolug past. Ik had er net een besteld en die zou maandag worden geleverd. Helaas moet ' ie dan maar retour.

Ik lees hier wat kritische reacties, maar als je verder zoek op het Internet zijn er lovende recensies van gebruikers.
Heb je 'm bij Femon Parts besteld, de importeur voor Nederland? Dan zullen ze er geen probleem van maken, hij adviseerde mij persoonlijk om er van af te zien!
theridingman

ruudRTlc schreef:
Ares schreef:Dat is heel erg jammer dat de LC niet op de Motolug past. Ik had er net een besteld en die zou maandag worden geleverd. Helaas moet ' ie dan maar retour.

Heb je 'm bij Femon Parts besteld, de importeur voor Nederland? Dan zullen ze er geen probleem van maken, hij adviseerde mij persoonlijk om er van af te zien!
Excuseer!!!??? :O Ik ben hem zoals al aangegeven gisteren gaan halen. Persoonlijk gaan halen en een gesprek gehad. Heel vriendelijke mensen, super service, ik heb enkel goede woorden voor deze mensen. Maar tegen mij heeft Femke persoonlijk gezegd dat de R1200rt er perfect op kan, meer zelfs: door het gewicht van de RT zou de motolug zelfs nog beter en stabieler achter de wagen liggen dan met een lichte motor. Ik heb wel de HDE (heavy duty) versie die meer kost dan het basis model. Ik vroeg ook of het de bedoeling is om hem enkel korte stukjes te vervoeren in de buurt, van en naar de dealer, of dat ik er mee in vakantie kon rijden ook. Haar antwoord: je kan er makkeijk mee naar Italië en Portugal want daarvoor wordt hij veel gebruikt door klanten.

edit: ik ga de mensen van Femon Parts op de hoogte brengen van dit topic, met de vraag om het hier zelf te komen toelichten zodat er duidelijkheid wordt geschept hieromtrent.

edit 2: Ik heb hen net de volgende mail gestuurd, hopelijk vlug antwoord om alle onduidelijkheden uit de wereld te helpen:

Hoi Femke,

We hebben het er gisteren nog persoonlijk over gehad, over de reactie's op forums en dergelijke. Bij deze wil ik je wijzen op een topic over de motolug op het Nederlandse bmw rt forum. Daar wordt beweerd dat jullie persoonlijk de motolug afraden om de r1200rt op te vervoeren aan een klant, en een forumlid aldaar. Dit terwijl jullie me juist hebben verzekerd dat de motolug perfect is om mijn r1200rt op te vervoeren, zelfs om naar Portugal te reizen, niet dat ik dat van plan ben, maar dat zijn jullie woorden.
Het zou gewaardeerd worden als jullie dit even zelf zouden toelichten op het forum, zodat het voor iedereen duidelijk wordt. Het betreft tenslotte een peperdure motor die we in handen leggen van een niet goedkope motortrailer. Dus de mensen verdienen wel duidelijkheid in mijn mening.
Link naar het betreffende topic:
viewtopic.php?f=1&t=10546&p=113709#p113709

Met vriendelijke groeten,
Wagemans Danny.
ruudRTlc

theridingman schreef: edit: ik ga de mensen van Femon Parts op de hoogte brengen van dit topic, met de vraag om het hier zelf te komen toelichten zodat er duidelijkheid wordt geschept hieromtrent.

edit 2: Ik heb hen net de volgende mail gestuurd, hopelijk vlug antwoord om alle onduidelijkheden uit de wereld te helpen:

Hoi Femke,

We hebben het er gisteren nog persoonlijk over gehad, over de reactie's op forums en dergelijke. Bij deze wil ik je wijzen op een topic over de motolug op het Nederlandse bmw rt forum. Daar wordt beweerd dat jullie persoonlijk de motolug afraden om de r1200rt op te vervoeren aan een klant, en een forumlid aldaar. Dit terwijl jullie me juist hebben verzekerd dat de motolug perfect is om mijn r1200rt op te vervoeren, zelfs om naar Portugal te reizen, niet dat ik dat van plan ben, maar dat zijn jullie woorden.
Het zou gewaardeerd worden als jullie dit even zelf zouden toelichten op het forum, zodat het voor iedereen duidelijk wordt. Het betreft tenslotte een peperdure motor die we in handen leggen van een niet goedkope motortrailer. Dus de mensen verdienen wel duidelijkheid in mijn mening.
Link naar het betreffende topic:
viewtopic.php?f=1&t=10546&p=113709#p113709

Met vriendelijke groeten,
Wagemans Danny.
Ik ben net zo verbaasd als jij... Gisteren opgehaald zeg je? Ik was er om 12:00h, en jij? En let wel: het betreft hier expliciet de RT LC, nieuwste model dus. En de enige reden is het gebrek aan voldoende geschikte bevestigingspunten aan de RT!

Ze waren zelf ook nogal teleurgesteld, en het was naar eigen zeggen de eerste motorfiets waarvan ze het moesten afraden om te vervoeren op een Lug. Maar tegenstrijdige verhalen maken het er allemaal niet duidelijker op!

Ook ik ga ze nog even mailen, want dit slaat nergens op... :cry:
ruudRTlc

Overigens, ben je er al aan toegekomen om je RT er eens op te rijden? Toen ik dat gisteren deed (met hulp van Femon Parts!), besefte ik direct dat de combinatie op zich al niet optimaal is. Pas dan besef je wat voor gewicht het eigenlijk is wat je er op zet! Maar nogmaals, het gebrek aan goede bevestigingspunten op de RT is de enige echte reden waarom de mensen van Femon Parts het gebruik voor deze motorfiets afraad.

Ps: ook ik heb ze inmiddels gemaild met de vraag openlijk duidelijkheid te scheppen!
theridingman

ruudRTlc schreef:
Ik ben net zo verbaasd als jij... Gisteren opgehaald zeg je? Ik was er om 12:00h, en jij?
Om 12.30u zijn we toegekomen. Kan het zijn dat we jou nog net even zagen?
Ook antwoord van Femon parts gekregen dat ik altijd de aanhanger retour mag sturen als hij niet bruikbaar is voor mijn R1200rt.
Om nog te antwoorden op je vraag: nee nog niet geprobeerd hem erop te zetten. Dat wordt iets voor volgend weekend. Hoe dan ook is de hoofdbedoeling om mijn ktm duke erop te vervoeren, daarmee ga ik op circuit rijden en gaat mee in vakantie. Ik heb wel speciaal de verstevigde versie van de motolug genomen om ook mijn RT te kunnen vervoeren indien nodig, anders had ik het goedkopere basis model genomen. Ik hou jullie op de hoogte van zodra ik hem heb getest met de boxer erop. Maar kan dus wel nog een weekje duren.
ruudRTlc

Even gecheckt via mijn Whatsapp berichten; om 12:15h reed ik weg. Maar dat vindt ik dan wel een hele kwalijke zaak! Een kwartier na vaststelling dat de nieuwe RT echt niet geschikt is, verkopen ze doodleuk een trailer aan jou... Ik ga ervan uit dat jij ook aangegeven hebt dat het om het recente model RT gaat.

Ben benieuwd naar hun reactie! En wees alsjeblieft voorzichtig met het uitproberen van je RT op de Lug. Liever wacht je eerst nog even op het weerwoord van Femon Parts.
theridingman

ruudRTlc schreef:Even gecheckt via mijn Whatsapp berichten; om 12:15h reed ik weg. Maar dat vindt ik dan wel een hele kwalijke zaak! Een kwartier na vaststelling dat de nieuwe RT echt niet geschikt is, verkopen ze doodleuk een trailer aan jou... Ik ga ervan uit dat jij ook aangegeven hebt dat het om het recente model RT gaat.

Ben benieuwd naar hun reactie! En wees alsjeblieft voorzichtig met het uitproberen van je RT op de Lug. Liever wacht je eerst nog even op het weerwoord van Femon Parts.
Die reactie van femon parts heb ik dus al gekregen. Ze schrijven dat het hun niet duidelijk was dat het het nieuwe model betreft. En dat zou best kunnen dat ik dat niet vermeld heb, ik geloof dat ik enkel gezegd heb dat ik een R1200RT heb om ermee te vervoeren, niet expliciet dat het het nieuwe LC betreft. Dus het misverstand is begrijpelijk en niet geheel de fout van femon parts. Ik mag hem probleemloos retour sturen als hij niet zou voldoen. Wat mij betreft dus een super service en geen slecht woord over femon parts. Ik ga het volgende week zelf uittesten en maak dan een beslissing dat ik hem al dan niet omwissel tegen het basis model voor enkel mijn ktm te vervoeren. Ik hou jullie op de hoogte, net zoals ik bij femon parts ga doen, zal er ook foto's van maken.
PaulJacobsnl

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

De -1100- past in ieder geval wel op de motolug.
Afbeelding

Wellicht overbodig om te vermelden ik ben erg tevreden over mijn 'zelfbouw' motortrailer en nog erg betaalbaar ook.
zie: viewtopic.php?f=47&t=5997&start=1500#p112443
Ares

Ik heb de trailer nader bekeken op internet. Ik denk dat ik - met een paar aanpassingen aan de trailer - wel mogelijkheden zie. Morgen (20.04) verwacht ik dat de trailer wordt geleverd. Ik heb de versie voor twee motoren besteld, die kan worden opgebouwd als trailer voor één motor. De komende week kom ik er niet aan toe om hem uit te proberen. Dus dat wordt volgende week.

Mijn idee is om een extra balk te maken zoals deze als tussenstuk op de dubbele versie. En dan wel zo, dat de balk in het midden kan worden bevestigd. Daarmee krijg je dan vooraan de benodigde ruimte voor de bevestigingspunten. Of ik laat balkjes maken die op de plaats van de spiegelplaten kunnen worden gemonteerd.
Het laatste is volgens mij de beste optie, omdat dat op iedere versie kan worden toegepast. En zo kan op iedere versie de LC. gewoon worden vervoerd.

We zullen zien…

Gerhard
ruudRTlc

theridingman schreef:
ruudRTlc schreef:Even gecheckt via mijn Whatsapp berichten; om 12:15h reed ik weg. Maar dat vindt ik dan wel een hele kwalijke zaak! Een kwartier na vaststelling dat de nieuwe RT echt niet geschikt is, verkopen ze doodleuk een trailer aan jou... Ik ga ervan uit dat jij ook aangegeven hebt dat het om het recente model RT gaat.

Die reactie van femon parts heb ik dus al gekregen. Ze schrijven dat het hun niet duidelijk was dat het het nieuwe model betreft. En dat zou best kunnen dat ik dat niet vermeld heb, ik geloof dat ik enkel gezegd heb dat ik een R1200RT heb om ermee te vervoeren, niet expliciet dat het het nieuwe LC betreft. Dus het misverstand is begrijpelijk en niet geheel de fout van femon parts. Ik mag hem probleemloos retour sturen als hij niet zou voldoen. Wat mij betreft dus een super service en geen slecht woord over femon parts. Ik ga het volgende week zelf uittesten en maak dan een beslissing dat ik hem al dan niet omwissel tegen het basis model voor enkel mijn ktm te vervoeren. Ik hou jullie op de hoogte, net zoals ik bij femon parts ga doen, zal er ook foto's van maken.
Verklaart een hoop... Ben benieuwd naar je ervaringen!
ruudRTlc

Ares schreef: Mijn idee is om een extra balk te maken zoals deze als tussenstuk op de dubbele versie. En dan wel zo, dat de balk in het midden kan worden bevestigd. Daarmee krijg je dan vooraan de benodigde ruimte voor de bevestigingspunten. Of ik laat balkjes maken die op de plaats van de spiegelplaten kunnen worden gemonteerd.
Het laatste is volgens mij de beste optie, omdat dat op iedere versie kan worden toegepast. En zo kan op iedere versie de LC. gewoon worden vervoerd.

We zullen zien…

Gerhard
Ja, ik zie eigenlijk ook wel mogelijkheden om voor iets te maken. Misschien moet ik de moed nog niet opgeven, en er nog eens wat meer tijd in steken. En misschien komen die opbergboxen dan zelfs nog goed van pas. Ik denk er nu aan om dwars over die boxen een rvs koker te monteren, met aan de uiteinden een oog voor de spanbanden. Daar kan de voorvork dan mee gefixeerd worden, waarmee een groot deel van de problemen opgelost zouden worden.

Ik krijge weer een beetje hoop!
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

De RT achter een camper vervoeren.......ik zou een aanhanger nemen met een afsluitbaar polyester kanteldak. Motor mooi veilig en droog, makkelijker parkeren omdat niemand er aan kan zitten (of erger). Voor op de camping heb je er een leuke garage bij voor de motor of anders een schuurtje voor allerlei troep die je telkens weer even moet opbergen als je met de camper op pad gaat.
Tegelijkertijd heb je plotseling ook veel meer bergruimte ter beschikking voor de reis.
Als het een geremde aanhanger is (met handrem dus) met een paar van die steunpoten is het ook goed mogelijk om de motor op en af te rijden zonder dat de aanhanger op de trekhaak hangt.

Gr v Ciske
concours

Beste mensen, kijk nu toch eens naar die bandjes van de Motolug. Daar wil je met je dure RT toch niet mee de grens over naar je vakantiebestemming. Weet je wat er gebeurd als zo'n bandje ploft? Dag RT.
Ik ben geen doemdenker, en gun iedereen natuurlijk plezier, maar ik heb zo'n trailertje gehad voor een week en hem toen snel weer weggedaan. En nu stop ik erover. Tot motors.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

ciske schreef:De RT achter een camper vervoeren.......ik zou een aanhanger nemen met een afsluitbaar polyester kanteldak. Motor mooi veilig en droog, makkelijker parkeren omdat niemand er aan kan zitten (of erger). Voor op de camping heb je er een leuke garage bij voor de motor of anders een schuurtje voor allerlei troep die je telkens weer even moet opbergen als je met de camper op pad gaat.
Tegelijkertijd heb je plotseling ook veel meer bergruimte ter beschikking voor de reis.
Als het een geremde aanhanger is (met handrem dus) met een paar van die steunpoten is het ook goed mogelijk om de motor op en af te rijden zonder dat de aanhanger op de trekhaak hangt.

Gr v Ciske
http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be ... 739888.jpg
ruudRTlc

Ik zou het liefst een downloader type aanhanger willen, zo één die helemaal tot op de grond zakt (airtrailer!). Maar zoals gezegd is stalling een probleem voor mij, ik kan 'm niet goed kwijt.

Voor de bandjes van de Motolug ben ik niet bang. Is gewoon berekend op de maximale belading, en gegarandeerd tot een bepaalde snelheid. En zelfs een lekke band of klapband zal niet persé tot problemen hoeven leiden. Ik zie 'm echt niet zomaar op z'n kant gaan. Moet je je natuurlijk wel houden aan de maximaal toegestane snelheid, iets wat met een camper misschien eenvoudiger vol te houden is...
Ares

Motolug en RT-lc

Ik ben het met je eens Ruud, de wielen en banden gaan het echt wel houden. Waar hebben we het nou helemaal over; maximaal 90 km/h. En al zou je een klapband krijgen (hoe vaak gebeurt dat nou), dan valt de trailer niet zomaar om.

Gerhard
ruudRTlc

Nog eens goed gekeken naar het frame van de RT. Er is toch nog wel een mogelijkheid denkbaar om de spanbanden aan het stalen frame vast te maken, iets voor het officieel aangewezen bevestigingspunt. Dan moet ik wel een paar stroppen op maat laten maken, maar gelukkig heb ik een zwager werkzaam in die business. Op die manier kan ik 'm met 100% zekerheid voldoende vastzetten. Bovendien heb ik ideeën om aan de voorzijde van de trailer ook nog twee bevestigingspunten creëren, waarmee ook de voorvork vastgezet kan worden.

Je zou bijna denken dat het toch nog gaat lukken... Eerst de stroppen maar eens laten maken, en dan maar weer eens proberen!
ruudRTlc

PaulJacobsnl schreef:De -1100- past in ieder geval wel op de motolug.
Staat deze nou helemaal los? Ik zie geen spanbandjes...
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Aan de stand van de aanhangerkoppeling te zien, is de motor er net opgereden, en inderdaad nog niet bevestigd.

Ik ben blij dat ik ruimte heb voor een normale kleine bakaanhanger, waar ik de RT ook op kan vervoeren.
Als ik zo kijk waar het zwaartepunt van dit aanhangertje met RT ligt, vermoed ik dat de kogeldruk fors hoger wordt dan 50 kg, en dat kan achter een camper ook een probleem vormen, omdat de trekhaak meestal nogal ver van de achteras af ligt, en dan heeft dit kleine aanhangertje (samen toch goed voor 300+ kg) toch een flinke impact op het weggedrag van de combinatie.
Achter een personenauto, wordt een deel van de kogeldruk nog teniet gedaan door de luchtweerstand, achter een camper zeker niet.
Proefrijden met de gewenste combinatie lijkt mij zeker zinvol.

Groet, Aad
Motolug

Ongelezen bericht door Motolug »

Beste allemaal,
Onze excuses voor de ontstane verwarring. Het was ons bij de tweede klant van afgelopen zaterdag inderdaad niet duidelijk dat het ook om een R1200RT LC '14 ging, alleen om een grote BMW. Ik had achteraf gezien natuurlijk door moeten vragen, maar wat is de kans, binnen een half uur 2 exact dezelfde motoren :-) Omdat wij zelf ook graag duidelijkheid willen hebben over de mogelijkheid om de 1200 RT LC 2014 te vervoeren op de Motolug, hebben wij zelf ook even met een BMW dealer gebeld. Deze gaf aan dat er echt niet aan het aluminium stuur gespannen mag worden, aan de voorkant kan er bij deze motor alleen aan de vork gespannen worden. Maar omdat de spanbanden dan niet langs de kuip komen, zou er alleen naar voren gespannen kunnen worden. Dat kan bij de enkele aanhangers van Motolug niet, dat zou wel kunnen bij de dubbele aanhanger van Motolug, omdat zich daar een balk aan de voorzijde bevindt. De BWM dealer gaf aan dat omdat de motor in een wielklem staat, dat het wellicht zou volstaan om alleen van het achterste spanpunt naar voren te spannen (licht in de vering getrokken), maar wij adviseren bij de Motolug toch altijd zowel naar voren als naar achteren te spannen, zeker bij zo’n grote motor. Wij hebben kortom geen antwoord kunnen vinden op hoe de RT op de Motolug gespannen kan worden. Aangezien een aantal van jullie inmiddels een Motolug in huis heeft (zowel de enkele als de dubbele versie), zou ik jullie willen vragen de RT erop te rijden en zelf te willen kijken naar een mogelijkheid om de RT te spannen (jullie kennen de motoren beter dan wij!). De klanten die deze week de Motolug aangeschaft hebben, kunnen als ze de RT niet gespannen krijgen de aanhanger uiteraard retourneren, dat zullen we verder persoonlijk afhandelen. Ik hoor graag jullie ervaringen.
Femke van der Most / Femon Parts
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

-top-
Bert M
Erelid
Erelid

Keurig open en transparant antwoord van de importeur. Chapeau!

[groet]

Bert M
Bert M

ruudRTlc

Bert M schreef:Keurig open en transparant antwoord van de importeur. Chapeau!

[groet]

Bert M
Helemaal mee eens, prima opgelost zo!
theridingman

@motolug,

Bedankt voor deze toelichting. Zoals al afgesproken laat ik het weten van zodra ik de mogelijkheid heb gevonden om het te proberen. Zal ten vroegste komende weekend zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”