Beantwoord: vervoer van de RT via motortrailer
Moderator: RT_Patrick
Beantwoord: vervoer van de RT via motortrailer
Dit jaar wil ik op vakantie naar Oostenrijk en mijn RT meenemen op een motortrailer.
Zijn er speciale aspecten waarop ik moet letten bij het vastzetten van de motor.
Hoe zet ik mijn R1100RT goed vast op een motortrailer?
Waar mag/moet ik spanbanden vastzetten etc?
Kortom, wie heeft hiermee ervaring en wil dit delen?
Zijn er speciale aspecten waarop ik moet letten bij het vastzetten van de motor.
Hoe zet ik mijn R1100RT goed vast op een motortrailer?
Waar mag/moet ik spanbanden vastzetten etc?
Kortom, wie heeft hiermee ervaring en wil dit delen?
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: vervoer van de RT via motortrailer
Daar is voldoende over gezegd op dit forum. Zoek maar eens.
Klopt Hans, dit betreft vooral de 1200RT en minder de 1100RT.
(ik ben niet te lui om te zoeken maar vooral voorzichtig met mijn dierbare 1100RT)
R1200RT:
Nooit spanbanden aan het stuur vastmaken want de handgrepen kunnen er stuk van gaan en (veel belangrijker) er komt dan ongewenste opwaartse druk op de bouten waarmee het stuur in het balhoofd is gemonteerd en daar is het balhoofd niet op berekend; het rijdt zo vreemd als bij 160 kmh een stuurhelft los laat.
Geen spanbanden over de zitting aanbrengen: 1) daaronder zit misschien electrische bedrading, 2) dat blijft schuiven.
Niet op de middenbok zetten, want beide wielen moeten op de grond blijven staan.
Voor: aan elke veerpoot een spanband, net boven het voorspatbord.
Achter: aan elke kant een spanband aan het buizenframe, net rechtsboven de voetensteun van de passagier (de koffers moeten er af).
Als de motor rechtop staat moet je m.b.v. de spanbanden de vering goed intrekken, anders gaat ie huppelen en kan de boel loswerken; aan de voorzijde kan dat niet, maar span 'm daar zodanig dat de voorband duidelijk inzakt.
Gebruik spanbanden van minimaal 250 kg trekkracht met een ratel-systeem; CargoBuckle zijn hele luxe spanbanden.
en
De RT zeker niet aan het stuur vastsjorren...
de alu stuurhelften kunnen daardoor beschadigen / buigen.
Ik zou alsvolgt de motor op de motortrailer vastzetten:
Aan de voorzijde de voorvork links en rechts vastzetten (net boven het spatbord).
Aan de achterzijde links en rechts aan het subframe (daar waar bij de 850-1100-1150 de driehoekige afdekplaten zitten).
Eventueel de koffers en de driehoekige afdekking verwijderen.
Bij de 1200 weet ik niet precies of je makkelijk bij het subframe kunt komen...
Je zou de motor op de bok kunnen zetten, maar het lijkt me beter en veiliger om de motor gewoon op de banden te laten staan.
Goed vastsjorren houdt de motor prima rechtop.
Mocht je een 'gewone' aanhanger gebruiken, dan kan je ook de motor op de jiffie zetten. (dat doen ze bij de DB autozug ook).
Uiteraard wel op de eerder genoemde punten goed vastsjorren.
Deze informatie is uit 2011 en wellicht dat er betere manieren zijn om een 1100RT vast te zetten (voortschrijdend inzicht noemen ze dat
).
(ik ben niet te lui om te zoeken maar vooral voorzichtig met mijn dierbare 1100RT)
R1200RT:
Nooit spanbanden aan het stuur vastmaken want de handgrepen kunnen er stuk van gaan en (veel belangrijker) er komt dan ongewenste opwaartse druk op de bouten waarmee het stuur in het balhoofd is gemonteerd en daar is het balhoofd niet op berekend; het rijdt zo vreemd als bij 160 kmh een stuurhelft los laat.
Geen spanbanden over de zitting aanbrengen: 1) daaronder zit misschien electrische bedrading, 2) dat blijft schuiven.
Niet op de middenbok zetten, want beide wielen moeten op de grond blijven staan.
Voor: aan elke veerpoot een spanband, net boven het voorspatbord.
Achter: aan elke kant een spanband aan het buizenframe, net rechtsboven de voetensteun van de passagier (de koffers moeten er af).
Als de motor rechtop staat moet je m.b.v. de spanbanden de vering goed intrekken, anders gaat ie huppelen en kan de boel loswerken; aan de voorzijde kan dat niet, maar span 'm daar zodanig dat de voorband duidelijk inzakt.
Gebruik spanbanden van minimaal 250 kg trekkracht met een ratel-systeem; CargoBuckle zijn hele luxe spanbanden.
en
De RT zeker niet aan het stuur vastsjorren...
de alu stuurhelften kunnen daardoor beschadigen / buigen.
Ik zou alsvolgt de motor op de motortrailer vastzetten:
Aan de voorzijde de voorvork links en rechts vastzetten (net boven het spatbord).
Aan de achterzijde links en rechts aan het subframe (daar waar bij de 850-1100-1150 de driehoekige afdekplaten zitten).
Eventueel de koffers en de driehoekige afdekking verwijderen.
Bij de 1200 weet ik niet precies of je makkelijk bij het subframe kunt komen...
Je zou de motor op de bok kunnen zetten, maar het lijkt me beter en veiliger om de motor gewoon op de banden te laten staan.
Goed vastsjorren houdt de motor prima rechtop.
Mocht je een 'gewone' aanhanger gebruiken, dan kan je ook de motor op de jiffie zetten. (dat doen ze bij de DB autozug ook).
Uiteraard wel op de eerder genoemde punten goed vastsjorren.
Deze informatie is uit 2011 en wellicht dat er betere manieren zijn om een 1100RT vast te zetten (voortschrijdend inzicht noemen ze dat

Op de middenbok zetten is niet zo'n goed idee, ervan uitgaande dat je de motor tegen het kopschot van de aanhanger zet. Trek je 'm dan op de middenbok, gaat ie wel 15 cm naar achteren, en kan dus ook weer vooruit.
Ik doe het meestal als volgt:
motor op de zijstandaard, tegen het kopschot. Vervolgens rechtsvoor een spanband zo laag mogelijk over de stuurhelft (in de praktijk is dat dus meteen bij de bevestiging op de kroonplaat), en de motor hiermee nagenoeg rechtop trekken. Vervolgens linksvoor met een span band dezelfde truc, de motor staat dan zo ongeveer helemaal ingeveerd. Aan de achterzijde inderdaad de zijdeksels eraf en daar ook aan beide zijden een spanbandje en helemaal in de vering trekken. Let erop dat je geen slangen en kabels inklemt, die kunnen daar absoluut niet tegen.
Om de luchtweerstand enigszins te reduceren haal ik de ruit en alle koffers eraf, het is nogal een gevaarte achter de auto, steekt ruim boven de Multipla uit, en dat is echt een hoge auto.
Zorg ervoor, dat het scharnierpunt van de middenbok iets voor de as van de aanhanger zit, dan staat het zwaartepunt net voor het midden van de aanhanger, compenseert een beetje voor de luchtweerstand die de motor onder het rijden heeft. Als je dan ruimte hebt tussen kopschot en voorwiel van de motor, is het verstandig om die op te vullen.
Ik heb regelmatig motoren op de aanhanger staan, en nog nooit een verloren, of iets beschadigd. Wel altijd na een paar kilometer even checken of alles nog goed vastzit.
Aad
Ik doe het meestal als volgt:
motor op de zijstandaard, tegen het kopschot. Vervolgens rechtsvoor een spanband zo laag mogelijk over de stuurhelft (in de praktijk is dat dus meteen bij de bevestiging op de kroonplaat), en de motor hiermee nagenoeg rechtop trekken. Vervolgens linksvoor met een span band dezelfde truc, de motor staat dan zo ongeveer helemaal ingeveerd. Aan de achterzijde inderdaad de zijdeksels eraf en daar ook aan beide zijden een spanbandje en helemaal in de vering trekken. Let erop dat je geen slangen en kabels inklemt, die kunnen daar absoluut niet tegen.
Om de luchtweerstand enigszins te reduceren haal ik de ruit en alle koffers eraf, het is nogal een gevaarte achter de auto, steekt ruim boven de Multipla uit, en dat is echt een hoge auto.
Zorg ervoor, dat het scharnierpunt van de middenbok iets voor de as van de aanhanger zit, dan staat het zwaartepunt net voor het midden van de aanhanger, compenseert een beetje voor de luchtweerstand die de motor onder het rijden heeft. Als je dan ruimte hebt tussen kopschot en voorwiel van de motor, is het verstandig om die op te vullen.
Ik heb regelmatig motoren op de aanhanger staan, en nog nooit een verloren, of iets beschadigd. Wel altijd na een paar kilometer even checken of alles nog goed vastzit.
Aad
Dank je wel Aad voor de praktische aanvulling.
Hier kan ik wat mee!
Hier kan ik wat mee!

Je kunt wellicht hiermee ideeën op doen; (want is vrij duur)
http://www.wunderlich.de/shop/de/transp ... axfix.html
&
http://www.wunderlich.de/shop/de/axfix- ... boxer.html
AxFix is van de firma LionCraft in Deutschland;
http://lioncraft.de
&
Inspector Gadget schreef:Je kunt wellicht hiermee ideeën op doen; (want is vrij duur)
&
Bedankt voor de informatie, een mooi en handig transportsysteem.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 2611 Weergaves
-
Laatste bericht door Jekihero
-
-
Nieuw bericht Hoe een RT vast te maken op een motortrailer?
door RTeetje » » in Overige Techniek & Mechanica - 3 Reacties
- 4383 Weergaves
-
Laatste bericht door Hazeldonk
-
-
- 1 Reacties
- 1849 Weergaves
-
Laatste bericht door rienrt