handkappen R1100RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Goose
Type: R1200RT
Bijz: Champagnekleur two tone
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoogerheide

handkappen R1100RT

Ongelezen bericht door Goose »

Ondanks de gortex winterhandschoenen en de standaard handvatverwarming toch heel koude vingertoppen. Ik vraag me af of handkappen zoals op de GS en V-Strom een goede oplossing is. Heeft iemand hier ervaring mee? En welke kappen zou ik dan moeten zoeken, zodat het ook nog past op m'n -1100- ? Bedankt voor het meedenken!
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: handkappen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

sized_P3250130-1.JPG
sized_P3250130-1.JPG (239.87 KiB) 343 keer bekeken
Ik heb de standaard handkappen van BMW en het scheelt al een stuk. Okay ze winnen geen schoonheidsprijs maar het gaat om de functionaliteit toch. Houden tevens veel water van je handschoenen.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Uit ervaring . . . . ook de handkappen van de GS bieden geen echte bescherming, hoor. Althans, ik had vandaag ondanks de handvatverwarming en goede handschoenen ook kouwe vingertoppen . . . :(
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Jos WRSM schreef:Uit ervaring . . . . ook de handkappen van de GS bieden geen echte bescherming, hoor. Althans, ik had vandaag ondanks de handvatverwarming en goede handschoenen ook kouwe vingertoppen . . . :(

idem.
Bovendien is mijn ervaring dat de spiegelkappen van de 1100RT je beter (wind) bescherming bieden dan die van de (2010)1200RT.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
mikanos
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Ongelezen bericht door mikanos »

Ik heb boven mijn spiegels van wunderlich extra bescherming zitten.
Tijdens de regen boven je handschoenen redelijk droog.
Het werkt ook goed tegen de kou.
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Denk eens aan verwarmde handschoenen bijv, van Gerbing. Dat bevalt mij prima.
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik kan niet werkelijk zeggen dat ik afgelopen maanden koude handen heb gehad (of is mijn geheugen zo slecht ;-) )en heb toch wel rond het vriespunt in D op de autobahn gereden (wat zeg ik, zelfs met sneeuw toen ik naar jena reed). Misschien zijn mijn handschoenen dan toch niet zo slecht (wel met handvat verwarming gereden).
Misschien als tip dan toch eens kijken of de handschoenen wel warm genoeg zijn? Of anders verwarmde handschoenen zoals de andere Hans al zei.
HansD

Klopt, met goede handschoenen is verwarming niet echt nodig, hoewel dat ook van de wind afhangt.

Mijn verwarmingsschaal is ongeveer:

boven de 15 graden: zomerhandschoenen aan (heerlijk)
onder de 15 graden: winterhandschoenen
onder de 10 graden: winterhandschoenen en verwarming aan
onder de 5 graden: winterhandschoenen met verwarming of verwarmde handschoenen
onder de 0 graden: verwarmde handschoenen en verwarmd vest
Nicksmit
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Woonplaats of omgeving: Zwolle

Ongelezen bericht door Nicksmit »

Een paar goede winterhandschoenen zouden voldoende moeten zijn toch? Ik heb de afgelopen tijd regelmatig rond het vriespunt gereden, me de handvatverwarming aan maar heb echt geen koude handen gehad.
Huidige motor: BMW R1100RT '96
Vorige motor: Kawasaki GPZ1100 '96

Afbeelding
EileRT
Erelid
Erelid
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Nicksmit schreef:Een paar goede winterhandschoenen zouden voldoende moeten zijn toch? Ik heb de afgelopen tijd regelmatig rond het vriespunt gereden, me de handvatverwarming aan maar heb echt geen koude handen gehad.
Voor mij van hetzelfde . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Ton1959

Jos WRSM schreef:Uit ervaring . . . . ook de handkappen van de GS bieden geen echte bescherming, hoor. Althans, ik had vandaag ondanks de handvatverwarming en goede handschoenen ook kouwe vingertoppen . . . :(
Maar hoeveel kouder zijn ze zonder handkappen en verwarming. Ik heb nooit geen handverwarming gehad en ik moet toegeven dat een ritje van 800km bij -2 C ook niet echt comfortabel was.
Andrew
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Ongelezen bericht door Andrew »

Ik rij niet graag met winterhandschoenen.
In principe rij ik dus alleen met zomerhandschoenen.
Beneden de 5 graden pak ik de andere BMW met 4 wielen :lol:
Met de zomerhandschoenen in combinatie met de handvatverwarming is het wel uit te houden tot een graad of 5 _004
Adam
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adam »

Goose schreef:Ondanks de gortex winterhandschoenen en de standaard handvatverwarming toch heel koude vingertoppen. I
Ik ook Goose :arrow: ik heb goede winterhandschoenen, handvat verwarming aan en het helpt niet echt. Gevoeliger type :cry:
Je suggestie om hand kappen te gebruiken lijkt niet gek. Maar ik hoor en lees dat het beste oplossing zijn de hand muffs. Ouderwets Engels, zien er niet uit maar werkt wel goed. Dus ik overweeg om die aan te schaffen. Niets is erger dan koude handen :cry: , kan niet eens fatsoenlijk plassen als ik moet bijtanken :evil:

En de motor laten staan...no way. Ben niet voor niets gaan motor rijden _004
Ton1959

Kou is inderdaad niet leuk. Zeker niet als er na één bakje koffie er drie schijnen ui te moeten met die kou. Maar toch het heeft wel iets . Als je dan door die kou toch doorgaat heb je achteraf weer een ervaring om over te praten. Ik heb wat keren achter op gezeten met het ijs op mijn gezicht . En dan toch nog met een voldaan gevoel afstappen na die eerste rit. En knieën zo koud dat je dacht dat ze nooit meer zouden opwarmen.
Dus ik stop dan gewoon wat vaker dan normaal. Elke 75 km even opwarmen. Maar handkappen en verwarmde handschoenen is natuurlijk helemaal ideaal als je lang moet rijden in de kou.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met de moderne materialen van tegenwoordig (w.o 3M®Thinsulate, ISO fur, Thermolite®, Polar Fleece et cetera) hoef je echt geen koude handen te hebben, handvatverwarming of niet.

Daarnaast is 1 van de meest voorkomende problemen dat de handschoenen van de onjuiste maat of pasvorm zijn.
(vaak te klein)
Je vingertoppen mogen *nooit* tegen de handschoen aandrukken omdat er dan geen plaats meer is voor een isolerend laagje lucht en je krijgt pijnlijke vingers doordat je in je handschoenen "hangt".
Maar te groot is natuurlijk ook niet goed, dan vormen ze een belemmering bij het bedienen van de handels.
Net als helmen zal je dus ff moeten passen. ;)

Tevens is het levensgevaarlijk dat je handen zo koud zijn dat je de koppeling of de rem bijna niet meer voelt.
Naast het feit dat vast staat dat een mens die te sterk afgekoeld is (of het koud heeft) een verlaagde concentratie heeft, met alle mogelijke risico's van dien.
Als je zit te trillen/schudden op je motor is het al te laat, je lichaam probeert zich via dergelijke bewegingen op te warmen.

Kortom, koude is op meerdere vlakken een aandachtspunt wat dat betreft.

Ik was zelf ook altijd een doorrijder, zelfs op sneeuw als het mot.
Heb zelfs sneeuwkettingen voor onder de motor.
Ook hand mufs heb ik, hoewel die ietwat lastig zijn, het is net alsof je schoenen moet aantrekken vindt ik zelf.
Handkappen heb ik vooralsnog niet gemonteerd want die werken meestal alleen met OEM windschermen.
En iedereen kent onderhand mijn ruiten-fetisj. :$

Maar met de juiste handschoenen hoef je echt geen last te hebben van de koude.
En winterhandschoenen hoeven echt niet "zakken met dikke watten" te zijn tegenwoordig.
Lemoi

...even wat toevoegen, als het koud is gebruik ik wel mijn gerbing verwarmde jas. Daardoor blijft mijn lichaam en armen warm. Dit zal waarschijnlijk ook een beetje helpen om je handen warm te houden vanwege de doorbloeding
HansD

Ik heb het vroeger ook vreselijk koud gehad, zoals Ton beschrijft: steenkoude handen en knieen. Zo koud dat je wel af en toe moest stoppen om weer een beetje te ontdooien.
Dat is tegenwoordig echt niet meer nodig, zoals Rob ook beschrijft. Er zijn goede spullen te koop en voor ieder wat wils. Ik heb het dan ook op de Bmw nooit koud. Bij vorst kreeg ik nog wel eens koude vingertoppen en duimen, maar dat is met de Gerbing handschoenen en vest nu ook verholpen.
Als je eenmaal verwarming hebt, of dat nu de handverwarming van bmw is, of de verwarmde handschoenen, dan ga je ze vanzelf meer gebruiken omdat het comfortabel en veilig is.
strik
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Zoek even op: universele handkappen
Deze heb ik voor de winter. Ik rij met deze kappen gewoon met mijn zomerhandschoenen.
Ziet er niet uit maar beschermd wel tegen kou.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
PaulSolleveld
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door PaulSolleveld »

Ik zelf draag dunne thermo handschoenen, daarover zomerhandschoenen.
Zorg er wel voor dat je al warme handen hebt voordat je ze aantrekt.
b.v. Effe handen wassen met goed warm water.
Als je dan ook nog de handvatverwarming aanhebt, lekker warm.
Inspector Gadget

Goede handverzorging voordat je op de motor stapt is inderdaad ook belangrijk.
Ikzelf, door mijn "conditie", gebruik vaak een crème.
Oh ja, geen ringen of horloges, om maximale doorbloeding te hebben.
(en je wilt niet weten welke mogelijke schade dergelijke garnituren bij een onbedoelde valpartij kunnen veroorzaken)

Weer ff terug naar de handkappen dan maar;

Ik heb goede ervaringen met degene van SW-Motech.
En dan met name de BarkBuster Storm S7 (op de 1200RT)
Kosten wel om-en-nabij de 100 pleuri.
Kan je dan wel weer bijvoorbeeld extra knipperlichten op zetten of zo. :$
Voordeel versus de hand-muffs is dat je niet moeilijk(er) met je handen in een bescherming behoeft te schuiven.
Dominiq
Bijz: Tomtom, Zend ontvangapp, ex gendarmeriemotor
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Creuse

Ongelezen bericht door Dominiq »

HansD schreef:Klopt, met goede handschoenen is verwarming niet echt nodig, hoewel dat ook van de wind afhangt.
Mijn verwarmingsschaal is ongeveer:

boven de 15 graden: zomerhandschoenen aan (heerlijk)
onder de 15 graden: winterhandschoenen
onder de 10 graden: winterhandschoenen en verwarming aan
onder de 5 graden: winterhandschoenen met verwarming of verwarmde handschoenen
onder de 0 graden: verwarmde handschoenen en verwarmd vest
Bij mij is de schaal;
boven de 10 graden: zomerhandschoenen aan
onder de 10 graden: winterhandschoenen aan
onder de 0 graden: goede winterhandschoenen aan met materiaal zo als 3M®Thinsulate, ISO fur, Thermolite®, Polar Fleece et cetera.
Handkappen en verwarming in kleding of op de motor heb ik niet en moet er ook niet aan denken.

[groet] Dominique
Multis periculis supersum

In bezit van:
BMW R1100RT uit 1998 met 250.111 KM
BMW R1100RT uit 2000 met 5.000 KM in conservatie
Nieuwe motor 2015 HD Dyna Low Rider mei 2015, 51079KM.
Lemoi

Dominiq schreef: ....en verwarming in kleding of op de motor heb ik niet en moet er ook niet aan denken.

[groet] Dominique
wat is hier de reden voor?
Ik ben juist blij met verwarmde jas als het (ver) onder de nul is. Ben ik zeker dat ik warm blijf lange ritten (>500km) naar bijv het zuiden van duitsland
Dominiq
Bijz: Tomtom, Zend ontvangapp, ex gendarmeriemotor
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Creuse

Ongelezen bericht door Dominiq »

Lemoi schreef:
Dominiq schreef: ....en verwarming in kleding of op de motor heb ik niet en moet er ook niet aan denken.
[groet] Dominique
wat is hier de reden voor?
Ik ben juist blij met verwarmde jas als het (ver) onder de nul is. Ben ik zeker dat ik warm blijf lange ritten (>500km) naar bijv het zuiden van duitsland
Heel simpel, de hedendaagse mens is flink verpest en kan weinig hebben ook wat kou betreft. Ik ben wars van hele huizen warm stoken terwijl je meestentijds in een kamer zit. Ik rij zomer en winter motor bezit geen auto en wil die ook niet hebben. Wat laagjes van de juiste kleding en vooral niet dik zit prima en geeft meer dan voldoende warmte. Ik heb het dan ook nog nooit koud gehad op de motor. Zo als ik hier al eens eerder schreef koudste rit was een van 400 kilometer bij -19 graden als ordonnans. Op het eindpunt was het toen -11 graden. Ook toen geen last van de kou door de juiste kleding. Juist die verwarmde kleding etc. verpest je steeds meer waardoor je steeds slechter tegen de kou kunt.
E.e.a is ook haarfijn bewezen middels een onderzoek waaraan mijn vriend heeft meegewerkt.
Die heeft zelfs in de winter zomerhandschoenen aan, dat is mij toch wat te fris.

Groeten, Dominique
Multis periculis supersum

In bezit van:
BMW R1100RT uit 1998 met 250.111 KM
BMW R1100RT uit 2000 met 5.000 KM in conservatie
Nieuwe motor 2015 HD Dyna Low Rider mei 2015, 51079KM.
Inspector Gadget

Het is absoluut waar dat het gewenning is, het is verstandiger de goede & juiste kleding te dragen.
(Zo loop ik het hele jaar door met een zomerjas & altijd open rond en ik heb het echt niet koud)

Zo draag ik ook geen extra onderhemden o.i.d.
(ik ben sowieso niet kouwelijk en draag 1 laag, zijnde overhemd, t-shirt o.i.d., de verwarming in mijn huis staat alleen aan in de woonkamer en dan op 18 graden)
Je kunt inderdaad jezelf verpesten!

Het enige wat ik extra deed, toen nog op mijn H.nda XL250 en de bekende New England blizards, was het dragen van een thermische lange onderbroek.
Omdat er in die periode 1980 ~ 1983 (nog) niet dergelijke space-age materialen beschikbaar waren en motorbroeken nog niet bepaald je-van-het-waren.

Soms een helmmuts/baclava in de winterperiode om de oren en neus tegen de koude te beschermen, met name rijwind/windchil.

Het is gewenning van je lichaam, waarbij te warm ook niet goed is, net als te koud.
Anders verleg je elke keer weer de grens wat comfortabel is voor je lichaam, je lichaam went eraan en "vraagt" om meer.

Dat zie je ook bij de beroepsrijders, die gebruiken de juiste & beschermende kleding en zie je echt niet met verwarmde kleding en/of handschoenen rijden.
Wel met goede kleding.

Kortom, pak jezelf niet onnodig in a la het Micheline mannetje, maar zorg voor laagjes lucht, zeker niet te dik.

Koude handen? Dan is het tijd voor andere handschoenen!
Lemoi

ja op zich niet slecht, maar wat als je in het dal 10 graden hebt en op de berg -5 dan is het toch wel prettig om dan het jasje aan te zetten. Ik ben te lui om elke keer te stoppen, kost alleen maar tijd (zeker als je tussen twee afspraken met klanten zit). Verpesten of niet, veiligheid gaat voor.
En zo vaak heb ik het vestje ook niet aan. Afgelopen winter vast niet, alleen door de sneeuw over een aftsand van +/- 700km en dan is het toch wel verdomd lekker. Ik vertrok met +7 graden in NL. En je hoeft hem ook niet vol te zetten (nog nooit gelukt, veel te warm). Net genoeg dat je iets warmte voelt.
En vroeger gebruikte ik het verwarmde jasje met mijn oude magna kleding. Als je 900 km alleen maar regen hebt (bij +/- 8 graden) dan wordt die jas nat tussen de lagen en dat met ~150 km per uur koelt goed af. Dan is ook niet lekker, moet je veel laagjes hebben, geloof me. Nu met mijn rukka kleding niet meer nodig.
btw, ik ga altijd netjes naar klanten dus kan niet zomaar alle onderkelding en zo dragen. Ik zie me niet voor de deur bij de klant opkleden. :D

En een kamer verwarmen waar men niet is, is niet allen stom , kost ook energie. Ik ken een goede oplossing, zoning van de firma Honeywell (gelijk verraden waar ik werk ;-) en tevens goed isoleren (en niet vergeten dan ook goed ventileren (mechanische ventilatie) want dat gebeurd te weinig ) _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”