Serieus.... het kan dus iedereen gebeuren, vooral met een 'dikke' RT en zelfs met 40+ jaar berg-ervaring.
Dit is wat er mis ging (mijn schuld, trouwens). Op onze rit naar de Dolomieten, vanuit de Franse Alpen, namen we een keurig op Mapsource geplande route. Ik had passen uitezocht die ik niet of nog niet zo vaak had gedaan aan de hand van een prachtig boekje, ' 100 Passe' genaamd (wat anders).
Zo ook de Splugen pas (sorry, mijn accenten doen het niet op deze rot=PC!!), wereldberoemd door foto's zoals deze:

Nou, da's de NOORDkant, en best spannend, vooral 2-up, zelfs voor ervaren passenridders.
Maar niet onoverkomelijk en dan ook zonder problemen 'genomen'. GEEN tijd voor foto's, dat nu weer niet!
Maar toen kwam de zuidkant....... en mijn vergissing om niet de door Mapsource aangegeven route in detail te checken. (Weet ook niet fo dat geholpen had).
In ieder geval gaf de Zumo geen kik toen we van de hoofdweg naar beneden afdraaiden en op de OUDE pasweg terecht kwamen (die ook NIET in het handige boekje beschreven stond!).
Als je door de oude dropjes and de loodrechte rotswand naar beneden wilt, moet je haarspelden draaien die op sommige plaatsen minder dan 8 meter breed zijn (heen EN terug) en met een groot hoogteverschil in de bocht.
Dat gaat prima op je Solex of Vespa, maar iets lastiger met een RT.
Ik zat me al af te vragen hoe het boekje deze passage asl 'middel' kon klassificeren, toen er weer zo'n haakse U-bocht aankwam.
Ik haalde uit naar links, maar zag in mijn ooghoek een Fiat omhoog scheuren...
Waarschijnlijk DAARDOOR maakte ik mijn uitwijk naar links niet helmaal af (bang om de man tegen te komen op ZIJN weghelft, en hij was OPGAAND, dus voorrang).... en werd mijn bocht NOG korter.
Dat was 'fout 1'.
Vervolgens probeerde ik de bocht 'under power' te maken, kwam iets te wijd uit (krapper kon echt niet, maar toch), kneep zachtjes in mijn rem en HOEPLA........ KANTELEN !!!!
Ik rolde sierlijk over mijn rug (oud Judoka) de haarspeld af. Nina lag een beetje verbaasd op haar zij...... evenals de RT.
Geen schade (nou ja, krasje op de koffer en nauwelijks zichtbaar op het spiegelhuis0, ZO voorzichtig heb ik hem neergelegd.
Natuurlijk wel andere schade.
ENORME DEUK in mijn EGO....... eerste 'ongeluk' in 40 jaar.
En een enigszins bibbernede Nina...... kan dit dan ECHT gebeuren? (misschien dat ze nu toch maar de motorbroek aanhoudt???)
De Italiaanse tegenligger hielp vriendelijk om onze motor rechtop te zetten..... (grijze snor help hoor !!), en vertelde dat we 'de andere' weg moesten nemen. Deze zou nog 3 km zo doorgaan!
Ik dacht dat-ie bedoelde dat we geen passen moesten rijden, want ik wist niks van een 'andere weg'.
Dat mysterie hebben we dus later opgelost. Ergens midden in een haarspeld in een dorpje gaat de hoofdweg rechtsaf...... VANDAAR dat we op een weg terecht kwamen die niet ECHT geschikt is voor ons soort vervoer. Als ik nou een GS had.......

Analyse:
- verkeerde weg, waardoor problemen ontstonden
- niet wijd genoeg uitgehaald, maar dat was nauwelijks te voorkomen
- niet met ingetrokken koppeling de bocht naar beneden gedraaid... dat was FOUT!
Gecorrigeerd op de daaropvolgende 3 kilometer en in totaal zo'n 600 haarspelden gedaan, 2000+ km, in 5 dagen Zwitserland en Dolomieten.
Waarvan akte.