Oorzaak bonk in blok
Moderator: RT_Patrick
- AndréO
- Type: R1150RT
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Goes
Oorzaak bonk in blok
Hoi allemaal,
Pas geleden stond ik vlak na vertrek, dus nog met koude motor, te wachten bij een kruising toen ik een vervelende bonk in het blok hoorde en ook voelde. Het leek wel metaal op metaal. Ik kon niet thuisbrengen wat het was. Motor liep daarna gewoon heel netjes, niets meer te merken of te horen. Sindsdien heb ik nog kilometers probleemloos gereden in verschillende ritten en ik dacht dat misschien een bougie een vonk had overgeslagen iod.
Vanmiddag had ik er anderhalf uur opzitten toen ik tijdens het optrekken, niet dutsig maar ook niet overdreven fel, weer een bonk bemerkte. Deze keer voelde ik het meer dan dat ik het hoorde. Dit vind ik niet prettig.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Mvg André
P.S. De motor loopt voor de rest keurig, kleppen zijn gesteld, motor is gesynchroniseerd, heeft alle oliën nieuw gekregen. Bougies zien er nog prima uit. Heeft 35000km gelopen.
Pas geleden stond ik vlak na vertrek, dus nog met koude motor, te wachten bij een kruising toen ik een vervelende bonk in het blok hoorde en ook voelde. Het leek wel metaal op metaal. Ik kon niet thuisbrengen wat het was. Motor liep daarna gewoon heel netjes, niets meer te merken of te horen. Sindsdien heb ik nog kilometers probleemloos gereden in verschillende ritten en ik dacht dat misschien een bougie een vonk had overgeslagen iod.
Vanmiddag had ik er anderhalf uur opzitten toen ik tijdens het optrekken, niet dutsig maar ook niet overdreven fel, weer een bonk bemerkte. Deze keer voelde ik het meer dan dat ik het hoorde. Dit vind ik niet prettig.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Mvg André
P.S. De motor loopt voor de rest keurig, kleppen zijn gesteld, motor is gesynchroniseerd, heeft alle oliën nieuw gekregen. Bougies zien er nog prima uit. Heeft 35000km gelopen.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Oorzaak bonk in blok
Heb bij mijn vorige R1150RT een vastloper gehad die zich (achteraf gezien) aankondigde door een paar keer wat vreemd geluid te laten horen en een duidelijke toerental-val liet zien met heel even vermogens verlies.
Uiteindelijk nieuwe zuiger en nieuwe cilinder geplaatst nadat hij echt vastgelopen was en weer losgekomen, vreselijk kabaal uit de rechterkant en zonder vermogen het laatste stukje naar huis gereden. Het leek op een smering probleem.
Wat jij dus hoort en voelt klinkt mij enigszins bekend in de oren: zuiger die niet lekker in de cilinder beweegt.
Wie wat anders?
Uiteindelijk nieuwe zuiger en nieuwe cilinder geplaatst nadat hij echt vastgelopen was en weer losgekomen, vreselijk kabaal uit de rechterkant en zonder vermogen het laatste stukje naar huis gereden. Het leek op een smering probleem.
Wat jij dus hoort en voelt klinkt mij enigszins bekend in de oren: zuiger die niet lekker in de cilinder beweegt.
Wie wat anders?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- AndréO
Baird,
Niet direct een opbeurend bericht... Jouw verhaal lijkt een warmloper. Vermogensverlies herken ik niet. Het is ook maar een tik en voorbij.
Zoals ik al zei, eerste keer tijdens wachten voor verkeerslicht enkele honderden meters na vertrek. Ik dacht dat hij een keer oversloeg. Daarna meerdere ritten gereden en deed het verschijnsel zich niet voor. En nu na anderhalf uur rijden ineens weer een keer tijdens optrekken.
Wat moet ik hier mee?
Niet direct een opbeurend bericht... Jouw verhaal lijkt een warmloper. Vermogensverlies herken ik niet. Het is ook maar een tik en voorbij.
Zoals ik al zei, eerste keer tijdens wachten voor verkeerslicht enkele honderden meters na vertrek. Ik dacht dat hij een keer oversloeg. Daarna meerdere ritten gereden en deed het verschijnsel zich niet voor. En nu na anderhalf uur rijden ineens weer een keer tijdens optrekken.
Wat moet ik hier mee?
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Ik heb het een keer gehad met mijn R100RT. Bleek één cilinder geen brandstof te krijgen.AndréO schreef:Baird,
Wat moet ik hier mee?
Ik zou geen enkel risico nemen en direct door naar een deskundige
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Maar 35000 km en zo'n verschijnsel, ik zou ook direct afspraak maken met goede garage voor deskundig advies voor je grotere kosten maakt.
Bougies? brandstof? olie?
Bougies? brandstof? olie?
- AndréO
Hoi allemaal,
Voor degenen die geïnteresseerd zijn plaats ik nog even de uitkomst van de story.
Het probleem bleek n defecte bobine te zijn. Ik heb twee nieuwe gestoken en hij rijdt als nooit tevoren! Draait veel lekkerder stationair, geeft geen hapertje meer bij flink door trekken. Kan rustig 80 in 6 rijden, nou, dat ging voorheen niet lekker. Net of je steeds langzamer ging rijden. Opgelost!!
Wist niet dat een BMW zoooo lekker reed. Nog blijer.
Groet André
Voor degenen die geïnteresseerd zijn plaats ik nog even de uitkomst van de story.
Het probleem bleek n defecte bobine te zijn. Ik heb twee nieuwe gestoken en hij rijdt als nooit tevoren! Draait veel lekkerder stationair, geeft geen hapertje meer bij flink door trekken. Kan rustig 80 in 6 rijden, nou, dat ging voorheen niet lekker. Net of je steeds langzamer ging rijden. Opgelost!!
Wist niet dat een BMW zoooo lekker reed. Nog blijer.
Groet André
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
80 in de 6de versnelling lijkt mij niet echt gezond dus dat zou ik niet te vaak doen.
- Franky
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Misschien een domme vraag....Ton1959 schreef:80 in de 6de versnelling lijkt mij niet echt gezond dus dat zou ik niet te vaak doen.

Waarom niet?
Grts Franky
- Ton1959
Franky schreef:Misschien een domme vraag....Ton1959 schreef:80 in de 6de versnelling lijkt mij niet echt gezond dus dat zou ik niet te vaak doen.
![]()
Waarom niet?
Te laag in toeren rijden is niet gezond voor je drijfstanglagers.
- RharryRT
- Type: Overig R-serie
- Woonplaats of omgeving: Wenum
Ik heb een andere mening denk ik,als je 80km/u rijd met constante snelheid op vlakke weg kan dit best.
Ook in de auto zet je h in de vijf bij 60 op rechte weg denk ik,alleen bij toeren verlies meteen terug schakelen naar lagere versnelling.
Tenminste zo doe ik het altijd,graag andere meningen .
Ook in de auto zet je h in de vijf bij 60 op rechte weg denk ik,alleen bij toeren verlies meteen terug schakelen naar lagere versnelling.
- Ton1959
Dat houd in de praktijk meestal in dat je constant zit te schakelen tussen 4 en 5 en waarschijnlijk soms terug naar 3. Het kan heel soms maar misschien beter in het noorden van het land dan hier. 60 in zijn 5 rijd ik met de auto ook zelden. Misschien leuk als je constant zo kan rijden voor je benzineverbruik maar verders is het niet gezond maar een andere mening kan natuurlijk altijd.RharryRT schreef:Ik heb een andere mening denk ik,als je 80km/u rijd met constante snelheid op vlakke weg kan dit best.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Bij een constante snelheid rij ik pas vanaf 80 in de zesde versnelling maar ook vaak tot ruim 100 in de vijfde. Lager dan 80 in 6 gaat hij niet lekker draaien, het is geen diesel tenslotte.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Vergelijk het met in een lage versnelling een helling op fietsen, je knieen krijgen het dan zwaar te verduren - veel koppel. Schakel een paar keer terug en je moet wel sneller trappen, maar de grote kracht op je knieen is weg.Ton1959 schreef:Franky schreef:Misschien een domme vraag....Ton1959 schreef:80 in de 6de versnelling lijkt mij niet echt gezond dus dat zou ik niet te vaak doen.
![]()
Waarom niet?
Te laag in toeren rijden is niet gezond voor je drijfstanglagers.
- Franky
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Komt me heel bekend voorBaird schreef:Bij een constante snelheid rij ik pas vanaf 80 in de zesde versnelling maar ook vaak tot ruim 100 in de vijfde. Lager dan 80 in 6 gaat hij niet lekker draaien, het is geen diesel tenslotte.

Begon al te denken dat ik " verkeerd " bezig was :mrgreen:
Grts Franky
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Het 'nieuwe rijden' (snel opschakelen, constante snelheid in de hoogst mogelijke versnelling) werkt niet bij de motoren die gemaakt zijn voor het snellere werk, zoals die van de RT. Je moet hem een beetje op toeren houden. Je verbruik wordt er ook niet minder van als je 80 in 6 gaat rijden. En, zoals eerder aangegeven, in 5 loopt ie dan echt lekkerder, voor mij toch het belangrijkste criterium.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- Ton1959
En daarbij komt ook nog het feit dat een oliepomp bij lagere toeren minder druk geeft. Maar afhankelijk van de constructie van de oliepomp hoeft dit niet altijd problemen te geven. Als je echt ergens constant 80 kon rijden in Nederland was het nog niet zo erg maar vaak moet je wat bijremmen ligt er een drempel of staat er weer een verkeerslicht. Daarom kies ik ervoor om niet zo laag in toeren te gaan rijden. De nieuwe 1200 is meer geschikt voor deze lage toeren overigens dan de 1150.
De nieuwe manier van rijden heeft voordelen en nadelen maar vaak zeer gunstig voor het benzineverbruik. Maar ja we gaan een beetje van het onderwerp af.
De nieuwe manier van rijden heeft voordelen en nadelen maar vaak zeer gunstig voor het benzineverbruik. Maar ja we gaan een beetje van het onderwerp af.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht shift assist pro geblokkeerd. Oorzaak?
door theridingman » » in Versnellingsbak & Koppeling - 3 Reacties
- 3311 Weergaves
-
Laatste bericht door theridingman
-
-
- 12 Reacties
- 5538 Weergaves
-
Laatste bericht door DesertStrom
-
- 2 Reacties